Is dit een Spaanse ruiter?

Gestart door Albert-Willem Hummel, juni 06, 2015, 11:12:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Albert-Willem Hummel











Met vriendelijke groet
Albert-Willem Hummel.

Peter Apperlo

Geen Spaanse ruiter, Albert. Het is de hybride van deze met kale jonker, Cirsium x forsteri.
Een beetje een raar gedrocht met de kleur van Spaanse ruiter en de bladinsnijding van kale jonker.
Ook zie je op de laatste foto twee hoofdjes, Spaanse r. heeft er maar eentje.

Groet, Peter

Albert-Willem Hummel

Citaat van: Peter Apperlo op juni 06, 2015, 11:18:29 AM
Geen Spaanse ruiter, Albert. Het is de hybride van deze met kale jonker, Cirsium x forsteri.
Een beetje een raar gedrocht met de kleur van Spaanse ruiter en de bladinsnijding van kale jonker.
Ook zie je op de laatste foto twee hoofdjes, Spaanse r. heeft er maar eentje.

Groet, Peter

Dank je Peter, dit vermoeden had ik al. Deze hybride staat op zo'n zes meter van een kolonie Spaanse ruiters. Voorts wemelt het in de gebieden rondom de de plaats van kale jonkers. Echter de eerst dichtbij zijnde kale jonkers bevindt zich op zo'n honderd meter. Wellicht kruisbestuiving door de insecten?

Peter Apperlo

#3
Inderdaad het resultaat van kruisbestuiving tussen de oudersoorten (anders geen hybride), in dit geval door insekten.
Ik vraag mij echter af of de hybride zelf ook weer vruchtbaar is, al of niet met nakomelingen van allerlei pluimage.
En dat zou dan ook via zelfbestuiving kunnen verlopen.
Ik kan er even geen informatie over vinden.

Groet, Peter

Albert-Willem Hummel

Citaat van: Peter Apperlo op juni 06, 2015, 13:54:24 PM
Inderdaad het resultaat van kruisbestuiving tussen de oudersoorten (anders geen hybride), in dit geval door insekten.
Ik vraag mij echter af of de hybride zelf ook weer vruchtbaar is, al of niet met nakomelingen van allerlei pluimage.
En dat zou dan ook via zelfbestuiving kunnen verlopen.
Ik kan er even geen informatie over vinden.

Groet, Peter

Dat wordt dus volgend jaar weer kijken of de populatie is uitgebreid. Misschien wordt het wel een nieuw soort. Dan kan er weer een mooie naam bedacht worden; Kale Spanjaard of iets dergelijks  B) Persoonlijk heb ik wel de indruk dat na jarenlange afname, de populatie Spaanse ruiter weer toeneemt. We gaan het in de gaten houden.

Peter Apperlo

Nog een kenmerk, op de foto's heel goed te zien: de ruim bebladerde stengel, terwijl Spaanse ruiter nauwelijks stengelblad heeft.

Groet, Peter

Albert-Willem Hummel

Citaat van: Peter Apperlo op juni 07, 2015, 12:19:55 PM
Nog een kenmerk, op de foto's heel goed te zien: de ruim bebladerde stengel, terwijl Spaanse ruiter nauwelijks stengelblad heeft.

Groet, Peter

Inderdaad Peter, maar hebben we nu iets unieks voor ogen of iets dat vaker voorkomt?

Rense Haveman

Dit is een zeer bekende bastaard, die in bijvoorbeeld de vegetatiekundige literatuur vaak genoemd wordt als kensoort (kentaxon) van het Junco-Molinion, het verbond waar het blauwgrasland toe gerekend wordt. Niet uniek dus, wel leuk om te vinden!
Groet! Rense

havikskruiden!

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Albert-Willem Hummel

Citaat van: Rense Haveman op juni 07, 2015, 12:42:56 PM
Dit is een zeer bekende bastaard, die in bijvoorbeeld de vegetatiekundige literatuur vaak genoemd wordt als kensoort (kentaxon) van het Junco-Molinion, het verbond waar het blauwgrasland toe gerekend wordt. Niet uniek dus, wel leuk om te vinden!

Dank je Rense. Ergens leuk, maar ook wel een beetje een teleurstelling. Het was beter voor de het bestand Spaanse ruiters geweest als er op deze plaats exemplaren waren gekomen. Maar soit, ook dit is de natuur.  ;)

Albert-Willem Hummel

Citaat van: Rob Koelman op juni 07, 2015, 12:45:25 PM
Citaat van: Albert-Willem Hummel op juni 07, 2015, 12:38:54 PMmaar hebben we nu iets unieks voor ogen of iets dat vaker voorkomt?

Niet uniek, wel zeldzaam: http://waarneming.nl/soort/view/18451

Dank je wel Rob. Blijft toch leuk iets zeldzaams te mogen zien.

Rense Haveman

Citaat van: Albert-Willem Hummel op juni 07, 2015, 12:58:34 PM
Citaat van: Rense Haveman op juni 07, 2015, 12:42:56 PM
Dit is een zeer bekende bastaard, die in bijvoorbeeld de vegetatiekundige literatuur vaak genoemd wordt als kensoort (kentaxon) van het Junco-Molinion, het verbond waar het blauwgrasland toe gerekend wordt. Niet uniek dus, wel leuk om te vinden!

Dank je Rense. Ergens leuk, maar ook wel een beetje een teleurstelling. Het was beter voor de het bestand Spaanse ruiters geweest als er op deze plaats exemplaren waren gekomen. Maar soit, ook dit is de natuur.  ;)

"Gedenkt uw onderschrift"
Groet! Rense

havikskruiden!

Albert-Willem Hummel

Citaat van: Rense Haveman op juni 07, 2015, 13:01:57 PM
Citaat van: Albert-Willem Hummel op juni 07, 2015, 12:58:34 PM
Citaat van: Rense Haveman op juni 07, 2015, 12:42:56 PM
Dit is een zeer bekende bastaard, die in bijvoorbeeld de vegetatiekundige literatuur vaak genoemd wordt als kensoort (kentaxon) van het Junco-Molinion, het verbond waar het blauwgrasland toe gerekend wordt. Niet uniek dus, wel leuk om te vinden!

Dank je Rense. Ergens leuk, maar ook wel een beetje een teleurstelling. Het was beter voor de het bestand Spaanse ruiters geweest als er op deze plaats exemplaren waren gekomen. Maar soit, ook dit is de natuur.  ;)

Scherp!  :duim:
"Gedenkt uw onderschrift"