Hoofdmenu

zegge?

Gestart door Jeanine, juli 25, 2007, 20:58:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeanine

Deze vond ik vanmiddag. Er werd mij verteld dat dit een zegge is. Kan iemand mij hierbij aan een juiste naam helpen?
m.vr.gr
Jeanine

Jeanine

en nog een foto
m.vr.gr
Jeanine

Corryabbink

#2
Dag Jeanine,
Het lijkt op Dwergzegge(Carex oederi subsp. oederi). Bekijk dat maar eens.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jeanine

Hallo Corry,

Ik heb de dwergzegge bekeken en ook andere zegges van de carex familie. De dwergzegge lijkt het meeste op wat ik vanmiddag gevonden heb.

Ter verdere informatie.
Ik vond hem in een wat nat gebied. Normaal is het daar zomers droog en in de herfst en winter staat er water. Nu, met het natte weer, staat er in de omgeving van het plantje water. Zelf stond het niet echt in het water.
m.vr.gr
Jeanine

Corryabbink

#4
Jeanine,
Op de foto meen ik links ook Moerashertshooi te zien. Klopt dat?

Die zegge zou daat heel goed bij passen. Het zou nog Geelgroene zegge kunnen zijn maar dat ligt aan de maat van de vruchtjes. Dwergzegge mag urntjes(vruchtjes) hebben van 2-3 mm lang.

Mocht je daar niet uitkomen dan kun je de soort onderbrengen bij Lage zegge(Carex oederi). Daarin zijn de  Dwerg- en Geelgroene zegge opgenomen en die naam laat in het midden welke van de 2 ondersoorten het is.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jeanine

Corry,
Je hebt het goed gezien dat er nog een plantje vlak naast stond. Ik moest deze nog proberen te determineren. Ik heb bij het soortenoverzicht gekeken en mij lijkt het ook de moerashertshooi. Ik zal een paar foto's toevoegen zodat je het zeker weet.

De maat van de vruchtjes weet ik zo niet. Niet bij stilgestaan dat ik die beter even op had kunnen meten. In het begin vergeet je nog weleens belangrijke dingen.

Of ik er nog een keer terug kom, weet ik niet. Het is een verboden, kwetsbaar gebied.
Gisteren mochten we, omdat we spontaan de boswachter en een paar vrijwilligers meegeholpen hebben in dat gebied, met hem mee het gebied in. Deze mensen waren ook benieuwd naar de namen van deze planten.

De wolfspoot vond ik daar ook vlakbij. Een eind verderop stond de moeraswolfsklauw. Ook de kleine zonnedauw komt daar voor. Één exemplaar van de klokjesgentiaan vond ik daar ook.

Zo nu de foto's  
m.vr.gr
Jeanine

Jeanine

m.vr.gr
Jeanine

Jeanine

het blad  
m.vr.gr
Jeanine

kroonp

Moerashertshooi is helemaal goed  :duim:  
Groet

Peter Kroon

Jeanine

Peter bedankt voor de bevestiging
m.vr.gr
Jeanine

Corryabbink

#10
Jeanine dan kun je de vermeende Dwergzegge het best invoeren onder Lage zegge!

Leuk dat Moerashertshooi. Het bespaart je weer een zoektocht!
Je zou bij de waarneming op kunnen merken dat het waarschijnlijk Dwergzegge betreft.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jeanine

Corry, bedankt voor je hulp.

Ik zal hem invoeren zoals jij adviseert.

Heb ik toch nog een vraag.
De boswachter mailde me vanochtend en vertelde dat het (de zegge) om de kleine egelskop zou gaan. Ik heb foto's bekenen maar vind de bloeiwijze zoals op de 2e foto (als dat de bloeiwijze is) anders dan bij de egelskop. Klopt dat?
m.vr.gr
Jeanine

kroonp

#12
Een egelskop is heel wat anders dan een zegge. Het blad en de bloeiwijze is heel anders. Wat jij op de foto hebt staan is duidelijk een zegge.
Groet

Peter Kroon

Jeanine

Peter bedankt voor je reactie.
m.vr.gr
Jeanine

Jeanine

CiteerJeanine,
Op de foto meen ik links ook Moerashertshooi te zien. Klopt dat?

Die zegge zou daat heel goed bij passen. Het zou nog Geelgroene zegge kunnen zijn maar dat ligt aan de maat van de vruchtjes. Dwergzegge mag urntjes(vruchtjes) hebben van 2-3 mm lang.

Mocht je daar niet uitkomen dan kun je de soort onderbrengen bij Lage zegge(Carex oederi). Daarin zijn de  Dwerg- en Geelgroene zegge opgenomen en die naam laat in het midden welke van de 2 ondersoorten het is.
Ik ben teruggeweest naar die zegge. We hebben de vruchtjes opgemeten. De breedte was 4mm en de lengte 5mm. Het zou dan in dit geval om de geelgroene zegge gaan. Klopt dat?
m.vr.gr
Jeanine

Corryabbink

Geelgroene zegge is max. 4 mm. lang incl. snavel. Ik weet niet hoe jullie precies gemeten hebben.
Normaal haal ik een vruchtje eruit en leg dat op de flora of een meetlatje. Ook pak ik wel een gemiddelde van meerdere vruchtjes. Er zit altijd wel enige afwijking in.
Het is dan in ieder geval geen Dwergzegge.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jeanine

Hallo Corry,

Waarschijnlijk hebben we verkeerd gemeten.

Als ik het goed lees , zit het vruchtje in het groene omhulseltje wat ik op de foto heb staan. Wij hebben de buitenkant van het groene "dingetje " gemeten vanaf waar het aan de steel zat tot aan de top.

Kun je me uitleggen wat je met "snavel"bedoelt?

m.vr.gr
Jeanine

Corryabbink

CiteerHallo Corry,

Waarschijnlijk hebben we verkeerd gemeten.

Als ik het goed lees , zit het vruchtje in het groene omhulseltje wat ik op de foto heb staan. Wij hebben de buitenkant van het groene "dingetje " gemeten vanaf waar het aan de steel zat tot aan de top.

Kun je me uitleggen wat je met "snavel"bedoelt?
Dag Jeanine,

http://waarneming.nl/foto_details.php?id=173577
Hier zie je een bloeiwijze van Geelgroene zegge. Het mannelijke aartje(bruinig) zit aan de top.
Daaronder zitten de vrouwelijke aartjes. Dat zijn die gedrongen bolletjes bestaande uit vele urntjes(vruchtjes). Onder elk vrouwelijk aartje zit een schutblad. Op deze foto zijn er 3 vrouwelijke aartjes.

Zo'n vrouwelijk aartje bestaat uit vele urntjes(vruchtjes).
In dit geval zijn dat die bolletjes die zich ineens vernauwen in een smal gedeelte. Dat smalle deel noemen we de snavel. Die kan uitlopen in 2 snaveltanden maar ook afgeknot zijn dat ligt aan de soort zegge.  Dus niet alleen het bolletje opmeten maar ook het smalle gedeelte. Het totale urntje.
Binnen in de urntjes zitten de nootjes(de eigenlijke zaadjes)

http://waarneming.nl/foto_details.php?id=173492





 
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jeanine

Hallo Corry,

Bedankt voor je uitleg. Het begint me nu duidelijk te worden. Ik had wel in de Heukels (oudere uitgave) zitten bladeren, maar de uitleg die jij geeft is veel duidelijker.

Ik heb dus het hele aartje opgemeten, maar ik had maar één zo'n bolletje wat aan het aartje zit moeten opmeten.
Moet je om dat goed op te kunnen meten zo'n urntje van het aartje afhalen of kun je het ook zo opmeten?
Al doende leert men.

Ik ga de boswachter vragen of ik weer het terrein op mag om het nu goed op te meten.
m.vr.gr
Jeanine

Corryabbink

#19
Jeanine,
Vooral in het begin kun je alle kenmerken niet goed op een rij zetten en is het belangrijk dat je voor de zekerheid een paar van de meest rijpe urntjes er afhaalt en opmeet. Dan meet je de hele urntjes(bolletje en snavel). Ze moeten wel ongeveer rijp zijn. Ook zou je bij deze nog kunnen kijken of er helemaal onderaan ook nog zo'n vrouwelijk aartje te vinden is en of het mannelijke aartje een steeltje heeft. Bij Dwergzegge ontbreekt dat steeltje bijna helemaal en zit het mannelijke aartje op het oog bijna  tussen de vrouwelijke aartjes.  
De urntjes laat je dan weer achter onder de plant zodat er niet teveel schade ontstaat. Normaal laat een plant die bij rijping ook vallen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jeanine

#20
CiteerJeanine,
Vooral in het begin kun je alle kenmerken niet goed op een rij zetten en is het belangrijk dat je voor de zekerheid een paar van de meest rijpe urntjes er afhaalt en opmeet. Dan meet je de hele urntjes(bolletje en snavel). Ze moeten wel ongeveer rijp zijn. Ook zou je bij deze nog kunnen kijken of er helemaal onderaan ook nog zo'n vrouwelijk aartje te vinden is en of het mannelijke aartje een steeltje heeft. Bij Dwergzegge ontbreekt dat steeltje bijna helemaal en zit het mannelijke aartje op het oog bijna  tussen de vrouwelijke aartjes. 
De urntjes laat je dan weer achter onder de plant zodat er niet teveel schade ontstaat. Normaal laat een plant die bij rijping ook vallen.
Hallo Corry,

Wanneer zijn de urntjes rijp? Zijn die op mijn eerste foto van dit topic al rijp og moeten ze dan bruin zijn?

Wat bedoel je met "helemaal onderaan ook nog zo'n vrouwelijk aartje te vinden is" ?

Je geeft als suggestie om ook te kijken of het mannelijke aartje een steeltje heeft. Dat deze bij de dwergzegge op het oog bijna tussen de vrouwelijke aartjes zit.
Ik heb nog even tussen mijn foto's gekeken en vond deze nog. Is dit wat je bedoelt met zo op het oog tussen de vrouwelijke aartjes of is dit niet duidelijk genoeg?
m.vr.gr
Jeanine

Corryabbink

#21
Jeanine,
Op bovenstaande foto zijn de urntjes zo ongeveer rijp en daarvan kan de maat genomen worden.

Vrij ver naar onderen heb je dus geen vrouwelijk aartje gevonden, dat zit er op de foto ook niet. Indien dat wel het geval was dan komt Geelgroene zegge weer meer in beeld.

Het mannelijke aartje zit precies zoals het zitten moet tussen de vrouwelijke aartjes voor Dwergzegge.

Als nu de maat van de urntjes nog beneden de 3 mm. ligt dan kan het bijna niet anders zijn dan Dwergzegge.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jeanine

Corry, bedankt voor je uitleg. Het wordt me steeds duidelijker.
Ik zal de boswachter gaan vragen of ik er weer naar toe mag.
Wordt vervolgd, zal ik maar zeggen.
m.vr.gr
Jeanine

Jeanine

Corry,

Ik ben vandaag weer terug geweest naar het terrein waar de zegge staat. Helaas de boswachter misgelopen. Ik kon dus het terrein niet op.

Bij het terug lopen goed naast het wandelpad gekeken en tussen verschillende planten in vond ik verschillende zeggenplantjes. (ze waren me nooit eerder opgevallen). Ze leken allemaal op de zegge die ik verderop op het terrein gevonden had.

Het manlijke aartje lijkt tussen de vrouwelijke aartjes te zitten en lijkt (bijna) geen steel te hebben. Helemaal onderaan zat geen vrouwelijk aartje meer.

Ik heb een paar urntjes opgemeten en ze hadden een lengte van tussen de 2 en 3mm.

Dit zou dus betekenen dat het om de dwergzegge gaat. Heb ik dat juist?

Ik zal een foto toevoegen van de zegge die ik vandaag gevonden heb en een foto van een (geplukt en later onder de plant terug gelegd) vrouwelijk aartje met een urntje er naast.

Nog een vraag.
Zijn er ook dwergzegges waar het mannelijk aartje een kort steeltje lijkt te hebben en toch tussen de vrouwelijke aartjes lijkt te zitten en waar het onderste vrouwelijke aartje iets lager aan de steel zit dan de bovenste twee? Dus iets minder gedrongen dan de rest die er vlakbij stonden. Ik zag het pas duidelijk op de foto en heb van die zegge niet de maat van de urntjes opgemeten.

Zo nu de foto's.
eerst de hele plant
m.vr.gr
Jeanine

Jeanine

het vrouwelijke aartje met een urntje
m.vr.gr
Jeanine

Corryabbink

#25
CiteerIk heb een paar urntjes opgemeten en ze hadden een lengte van tussen de 2 en 3mm.

Dit zou dus betekenen dat het om de dwergzegge gaat. Heb ik dat juist?

Dag Jeanine,
Aan de meeste kenmerken is voldaan voor Dwergzegge en dat kan nauwelijks nog missen :duim:

Ik weet niet of jij de Heukels' hebt maar er zijn nog enkele kenmerken meer om bastaarden zeker uit te sluiten. Er zijn nogal overgangsvormen bekend van Dwergzegge en Geelgroene zegge of beter gezegd niet goed op naam te krijgen (onder)soorten die dan tot Lage zegge(Carex oederi)benoemd worden. Daarin zijn beide (onder)soorten verenigd.

CiteerNog een vraag.
Zijn er ook dwergzegges waar het mannelijk aartje een kort steeltje lijkt te hebben en toch tussen de vrouwelijke aartjes lijkt te zitten en waar het onderste vrouwelijke aartje iets lager aan de steel zit dan de bovenste twee? Dus iets minder gedrongen dan de rest die er vlakbij stonden. Ik zag het pas duidelijk op de foto en heb van die zegge niet de maat van de urntjes opgemeten.

Dat zou heel goed Geelgroene zegge kunnen zijn. Dat blijkt dan ook uit de maat van de urntjes en meestal zijn dan ook de bladeren breder die zijn bij Dwergzegge gootvormig en 1-2 mm. breed. Bij Geelgroene zegge zijn ze meest vlakker 2-3(-5)mm breed.

Dan is er nog een verschilpunt tussen de twee ondersoorten en dat is een vliezig aanhangsel. Onder elk vrouwelijk aartje zit een schutblad. Als je het onderste schutblad neemt dus het groene blad dat onder het onderste vrouwelijke aartje zit dan kijk je naar de voorzijde van de stengel waar het rondom gehecht is(schede). Op dat punt kan namelijk een vliezig aanhangsel zitten. Dat is bij Geelgroene zegge het geval. Bij Dwergzegge zul je daar geen opstaand vliezig deel vinden.

Ik hoop dat je er een beetje uitkomt.

Mijn complimenten voor het doorzetten met deze toch moeilijke soort en natuurlijk ook voor de mooie foto's!
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jeanine

Hallo Corry,

Allereerst wil ik je bedanken voor alle hulp die je steeds maar weer geeft bij het determineren van de planten. De wijze waarop jij mij begeleidt is erg prettig evenals de informatie die je er steeds weer bijgeeft. (voor jou misschien wel de zoveelste keer dat je deze informatie geeft en toch doe je het weer).
Aldoende leer ik steeds weer wat bij. Ik merk wel, dat nu je wat ouder bent, het moeilijker is om al die informatie je eigen te maken, maar een computer is geduldig en daar kun je belangrijke punten in opslaan om er later weer op terug te kunnen grijpen.

CiteerAan de meeste kenmerken is voldaan voor Dwergzegge en dat kan nauwelijks nog missen 

Ik weet niet of jij de Heukels' hebt maar er zijn nog enkele kenmerken meer om bastaarden zeker uit te sluiten. Er zijn nogal overgangsvormen bekend van Dwergzegge en Geelgroene zegge of beter gezegd niet goed op naam te krijgen (onder)soorten die dan tot Lage zegge(Carex oederi)benoemd worden. Daarin zijn beide (onder)soorten verenigd.

Ik kan hem dus als dwergzegge invoeren?
En degene waar ik het topic mee begonnen ben, kan ik die maar beter op lage zegge laten staan, omdat ik daar de urntjes niet van op heb kunnen meten?

Ik heb een oude Heukels 20e druk. Daarin zie ik geen geelgroene zegge staan of dwergzegge en de lage zegge (carex oederi) staat daarin als late zegge.
Het is misschien toch verstandiger de nieuwste uitgave van de Heukels aan te schaffen zodat ik niet in de war kom met alle namen.
Weet jij of er binnenkort een nieuwe uitgave verschijnt (zodat ik niet net er een gekocht heb en er dan een nieuwe verschijnt)?

CiteerDat zou heel goed Geelgroene zegge kunnen zijn. Dat blijkt dan ook uit de maat van de urntjes en meestal zijn dan ook de bladeren breder die zijn bij Dwergzegge gootvormig en 1-2 mm. breed. Bij Geelgroene zegge zijn ze meest vlakker 2-3(-5)mm breed.

Ik zal een foto van deze toevoegen. Als ik weer daar in de buurt kom en hem nog kan vinden zal ik de urntjes opmeten. Hij stond wel tussen allemaal (waarschijnlijk) dwergzegges in. Zo op de foto lijken de bladeren niet breder dan van de dwergzegge. Of ze vlakker zijn, vind ik slecht te zien op de foto.


CiteerDan is er nog een verschilpunt tussen de twee ondersoorten en dat is een vliezig aanhangsel. Onder elk vrouwelijk aartje zit een schutblad. Als je het onderste schutblad neemt dus het groene blad dat onder het onderste vrouwelijke aartje zit dan kijk je naar de voorzijde van de stengel waar het rondom gehecht is(schede). Op dat punt kan namelijk een vliezig aanhangsel zitten. Dat is bij Geelgroene zegge het geval. Bij Dwergzegge zul je daar geen opstaand vliezig deel vinden.

Dit zal ik proberen te bekijken als ik daar weer kom. Zal ook proberen het op de foto vast te leggen.

CiteerIk hoop dat je er een beetje uitkomt.

Ik moet het ter plaatse gaan uitproberen (die tips die je geeft) en dan kijken of het me duidelijk is. Vaak kom ik er dan pas achter.
Gelukkig is de plaats waar deze zegge staat met de auto nog wel te doen. Je moet er wat voor over hebben of niet. :)

CiteerMijn complimenten voor het doorzetten met deze toch moeilijke soort en natuurlijk ook voor de mooie foto's!

Bedankt voor je complimenten.

Zo nu de foto. Het gaat om de bovenste zegge (is dit mogelijk een geelgroene zegge?)
m.vr.gr
Jeanine

Corryabbink

#27
Jeanine als de urntjes beneden de 3 mm. zijn moet het goed zijn.

Wat betreft de Heukels':

Als je echt verder wilt op plantengebied dan is het een goede investering een nieuwe druk aan te schaffen. Ook de oude Heukels' houdt zijn waarde! De inzichten veranderen soms maar de soorten meestal niet.
Ik weet niet wanneer er een nieuwe uitgave komt maar dat zou nog wel eens heel lang kunnen duren aangezien de auteur R. van der Meijden onlangs is overleden en mij in ieder geval niet bekend is wie dat karwij weer ter hand neemt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jeanine

Corry,
De urntjes waren ongeveer 2mm en enkele iets langer maar niet echt 3mm. Dus ik zal ze invoeren als de dwergzegge.

Ik zal eens uitkijken naar een nieuwe Heukels.
Bedankt.
m.vr.gr
Jeanine