Van paddenstoeltje tot lucifer

Gestart door Sjors, december 08, 2014, 16:33:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjors

Ik verwacht natuurlijk geen volledige determinatie, maar bij welke soortgroep zou ik kunnen zoeken?

Lichaampjes van ongeveer 5 mm 
Gevonden op aarde (diverse plantenresten) aan de voet van een zomereik op een heideveld.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/96398990
onzeker Slijmzwam spec. - Myxomyceet spec. gezien op 2014-12-06 Ritske Bosch
Foto's:



Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

e.moors

Ik twijfel of dit wel een slijmzwam is, maar mocht dat toch zo zijn wordt ik snel genoeg gecorrigeerd :-)
Eerste indruk was poederzwamgast, maar dan moet 'ie op een oude russula groeien.
En dan heb je nog het beukenkorrelkopje, wat misschien ook een kandidaat is (Maar die soort ken ik verder niet, dus zelf even kijken en vergelijken)
mvg. Eric

Sjors

#2
Ik had niet de indruk dat ze op een (stiekeme) russela groeien.
Hoewel ik geen maggigeur waarneem en ze niet op een vers stuk (beuken, eiken, haagbeuk) hout staan lijkt het mij wel in de richting van het beukenkorreltje (Phleogena faginea) te zitten.

Ik zal nog eens op onderzoek gaan.

Dank Eric  :duim:
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Marian Jagers

Dag Sjors,

Vergeet Beukenkorrelkopje maar direct (en ook de Poederzwamgast). Daar lijkt het helemaal niet op (test e.v. de geur maar door je materiaal in een doosje op te bergen en het wat later er weer uit te halen (de geur van het B.korrelkopje is na 3 mnd. nog aanwezig)).
Wat wel? Leg je er maar bij neer dat lang niet alles wat je vindt een naam kan krijgen (zelfs niet met mic., boeken en ervaring als mycoloog).
Een slijmzwam is het ook niet. De kop oogt wel poederig maar vermoedelijk als gevolg van conidienvorming (ongeslachtelijke sporen van een schimmel).
Groeten Marian

Marian Jagers

En Erik,

Je zou onderhand moeten weten dat suggesties erg snel en voor waar worden overgenomen.
Overtuig eerst jezelf voor je iets oppert.

Groeten Marian

Sjors

Dank voor de uitleg, Marian.

Ik heb de suggestie beukenkorreltje niet klakkeloos overgenomen, maar dacht wel dat ik het in die richting zou kunnen vinden.
Ik vroeg om een zoekrichting en kreeg er twee.

Vraag blijft hoe ik deze toch best leuke dingetjes kan invoeren?
Het spijkerschrift is toch ook pas jaren na de vondst ontcijferd?
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

e.moors

Citaat van: Marian Jagers op december 08, 2014, 19:27:03 PM
En Erik,

Je zou onderhand moeten weten dat suggesties erg snel en voor waar worden overgenomen.
Overtuig eerst jezelf voor je iets oppert.

33% goed: het was geen slijmzwam
33% fout, maar een ondubbelzinnige check (groeit op een russula?)
33% fout, maar duidelijk aangegeven dat ik die soort niet ken, en expliciet vermeld "zelf controleren"
:angel:
Ik vind het nog steeds niet zo vreemd dat ik aan deze soorten denk als ik een zwam zie van ca. 5mm, vorm als steeltje met poederig bolletje. Ik vind hem ook echt op poederzwamgast lijken.

Ik begrijp gewoon echt niet zo goed waarom er zoveel weerstand tegen goed bedoelde hulp bestaat. (Jaja, aan goede bedoelingen gaat de wereld ten onder....) Misschien een idee om avatars op dit forum in te voeren. Dan herkent iedereen de waarde van een suggestie. Nu is iemand of admin, of geen admin en zijn vooral adviezen uit die laatste groep moeilijk in te schatten, of je moet vele berichten volgen.
mvg. Eric

Marian Jagers

Dag Eric,

Hopelijk vindt je zelf een keer een Poederzwamgast. Dan zul je het met me eens zijn dat die helemaal niet lijkt op wat hier getoond wordt. Hooguit het poederige op het kopje (de conidien) komt overeen.
Maar hoe die sporen er zouden uitzien onder de mic. in vergelijking met die van de Poederzwamgast?

Groeten Marian

e.moors

Hoi Marian,

Ik ken poederzwamgast wel: http://waarneming.nl/waarneming/view/89247722
En het is niet dat ik geen verschillen zie, tussen die waarneming en deze. Maar nou ook weer niet zoveel dat ik dat direct buiten de normale variatie van een soort zou verwachten. Daar zit volgens mij ook meer het probleem bij mijn foute suggesties. Pas als ik een soort in vele vormen, jong, oud, verdroogd en weet ik veel wat voor moeilijke omstandigheden nog meer heb gezien, is de werkelijk te verwachten variatie in te schatten. En dan komen daar nog alle "dubbelgangers" bij  :o (tussen quotes omdat ik besef dat dubbelganger een rekbaar begrip is, sterk afhankelijk van ervaring).
Voor mij is fouten maken onderdeel van het leren, en nu kan ik die wel stilletjes maken, maar dan kom ik nooit achter het waarom van een foutieve suggestie. Ik wil echter niet leren ten koste van frustratie van anderen, dus ik zal nog meer voorzichtigheid betrachten. Over myxo's laat ik me sowieso niet uit, daar weet ik echt niks van, dus jij kunt over het algemeen gerust zijn ;D
mvg. Eric

Rob Koelman

Even iets heel anders:

De foto's zijn van een bovengemiddelde kwaliteit. Zou meer moeten gebeuren! Vergelijk maar eens met de foto's die meestal van dit soort 'heel kleine spul' wordt gemaakt...
Met vriendelijke groet, Rob

Gert Kremer

het is klasse, voor mij onmogelijk om z'n mooie foto te maken met mijn Sony H1.

komen deze niet richting:  onygena equina...?  dus geen slijmzwam. Kwam deze tegen bij mijn zoekwerk (bruine knoopzwam anamorf)
http://www.wbrc.org.uk/WORCRECD/32/Westwood_Brett--Horn_Stalkball_Onygena_e.html
Rob bedankt hé.  :duim:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Sjors

#11
Dank  :angel:

Ik zeg niks meer...  :-X maar het lijkt er wel op    ;)
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Marian Jagers

Dag Sjors,

Paddenstoelen determineren is nu eenmaal geen raadspelletje.
"Lijken op"? Je vondst lijkt op een Beukenkorrelkopje, op een Poederzwamgast, op een Hoefzwam (Gert's suggestie) en waar nog meer op? Wat deze suggesties gemeen hebben is dat ze op een substraat groeien (in volgorde: boomschors, paddenstoel, en hoeven ed.) terwijl jouw soortje gevonden is op de grond tussen planten. Tenzij je niet goed gekeken hebt klopt het substraat al niet voor deze suggesties.

Kom toch vooral met een bewijs (een onderbouwing waarom je zeker bent dat het een bepaalde soort is) i.p.v. "lijken op". En een mooie foto is bepaald geen reden om er een naam aan te plakken (en zeker geen twijfelachtige of foute).

Groeten Marian

Sjors

Dag Marian,

Sjors lijkt op zijn opa, maar is natuurlijk niet dezelfde persoon.
Het is wel aannemelijk dat ie een kleinzoon is, maar zonder DNA-onderzoek weet je het nooit zeker.
Maar Sjors lijkt wel op zijn opa. Je zou zeggen dat het familie is.

Van het substraat kan ik inderdaad niet meer maken dan bladresten en strootjes e.d., maar hoe herkenbaar is het substraat nog? Op de foto's van de Vogelveerzwam - Onygena corvina is dikwijls geen veer (of braakbal) te zien.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Gert Kremer

Hallo Marien,
ik ken dat ding niet, jammer genoeg.   :'(
Kwam deze foto (site) tegen onder Onygena en als ik het een beetje begrijp kan dat soort ook op schedels en snavels groeien of Reeenteen, enz.
Als Sjors nu wat materiaal ophaald zal er onder de mic. wel wat mooi's te zien zijn.
Ik vindt hem totaal niet lijken op Beuken.... of  Poederzw....
 
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

Dag Sjors,

Als je het niet erg vindt, beperk ik me tot de harde feiten van determinatie. Bij onduidelijkheid of twijfel is naast goed observeren en naslaan van literatuur de microscoop het instrument om te gebruiken. Waarschijnlijk heb je zelf geen microscoop (feitelijk kun je niet zonder bij het determineren van paddenstoelen). Misschien heb je dan iemand bij je in de buurt wonen die het materiaal wil bekijken.

En anders zo'n drama is het niet om foto's naamloos te laten. Je foto blijft zonder even mooi. Beter geen naam dan een database met mooie foto's met twijfelachtige namen. Daar wordt hij alleen maar onoverzichtelijker en onbetrouwbaarder door.
Groeten Marian

Sjors

Later meer  ;D
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Sjors

#18
De bovenstaande foto is al een klein jaar geleden gemaakt door Sjoerd Greydanus,
maar door een computercrash en mailproblemen kon ik er niet eerder bij komen.


De mail is van 20-12-2014
Ik heb je paddenstoelen bekeken. Zoals verwacht kom ik er verder niet uit. Ik heb een foto bijgevoegd waarop je kunt zien waaruit zo'n (bruin) bolletje bestaat. Volgens mij zijn dat conidiën. Verder zie ik niets herkenbaarsJ.

Verder blijf ik bij mijn mening, dat het een paddenstoel is die op een insect/pop/cocon groeit. Als je het namelijk verder uitpluist, zie je op een gegeven iets van spinsel in een stengel, het lijkt net een soort cocon.  Het hoeft geen cordyceps te zijn natuurlijk (is het waarschijnlijk ook niet), maar er zijn meerdere geslachten die op insecten groeien.

Groeten,

Sjoerd.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

Dag Sjors,

Jammer geen naam maar je hebt toen vast wel iets niet alledaags gefotografeerd.
Groeten Marian

Sjors

Dan blijft het een onzekere Onygena.

Dank allen en vooral Sjoerd voor de prachtige foto  :duim:
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Gert Kremer

 ?  :(  zelf de sporen hebben twee Drubbels.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Willy

Volgens mij Gert bedoel je druppels ;D ;D
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.