Bijensoort of wespen

Gestart door marella, juli 20, 2007, 16:47:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

marella

Deze bij/wesp kwam ik tegen in spanje. Heb een behoorlijk uitgebreid boek dcht ik maar kan hem toch niet plaatsten. Doowat hij/zij aan het bouwen is moest ik denken aan Urnwep. Maar waar ik tegenaanloop is dat wat ik zie allemaal geel mat zwate achtekant heeft en deze helemaal zwart. Vind het leuk om te leren te herkennen dus wie weet wat ik gezien heb.
Dank is groot
groetjes Marella

vanerkelens

Volgens mij is het de langgerekte graafwesp (Sceliphron spirifex)

Groet Joke

marella

CiteerVolgens mij is het de langgerekte graafwesp (Sceliphron spirifex)

Groet Joke
Ja yoepii opgezocht en inderdaad.
Wasl verder aan het zoeken geweest  maar puff wat veel soorten.
Leuk om te weten dank je
groetjes Marella

vanerkelens


Arp

#4
Mag ik nog even meeliften met deze uit Zuid-Frankrijk?

Dankzij de naam Sceliphron spirifex van Joke ook nog even verder gekeken en zie dan onder andere ook nog Sceliphron destillatorium die er wel op lijkt. Kun je die van mij, ondaks dat ik er niet dichtbij kon komen (zenuwebeest) ook tot op de soort wat van zeggen of is het allemaal te onduidelijk?

Alvast bedankt!
Arp

P.S./Edit: Op basis van deze sleutel zou ik voor mijne inderdaad eerder aan S. destillatorium denken, maar ik mis een beetje de gele band op de rug die ik bijvoorbeeld hier wel zie, maar wellicht heeft één van die Googleplaatjes het wel fout en/of wellicht is mijn dier zelfs helemaal geen Sceliphron  - weetikveel  :wacko:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanerkelens

Het zou hem inderdaad kunnen zijn, maar net wat je zegt.......ik mis ook de gele vlekjes, maar als ik naar de antennes kijk, dan klopt het weer wel.
Maar bij de destillatorium ( muurspinnendoder) lijkt het ook dat de achterpoten een langer sigment zwart hebben en dat dit ook weer verschild met die van jou.
Ik heb beide foto's iets wat bewerkt en opgelicht, zodat misschien de echte kenner er meer uit kan halen.
(trouwens op de eerste foto is de wesp bezig met haar broedkamer en die stopt ze dan vol met kleine spinnentjes en uiteindelijk metseld ze de broedkamer dicht, dit nog even ter leuke info)

Joke

vanerkelens

en de volgende