Heemtuinen, wat geef je daar uit door?

Gestart door RutgerB, oktober 25, 2014, 21:00:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Het is natuurlijk leuk om naar een heemtuin te gaan en hier allerhande (vaak elders zeldzame) planten te fotograferen. Maar is het ook zinvol om dit door te geven en te tonen op waarneming.nl ?

Het antwoord laat zich raden; in de meeste gevallen niet.  Dit klinkt nogal lullig, maar wat is eigenlijk het nut van het melden van de inventaris van een heemtuin? De ene heemtuin is de andere natuurlijk niet, maar in de meeste tuinen staan EXPRES allerlei planten aangeplant, aangevoerd met grond en al of zijn ze ingezaaid. Deze waarnemingen moet je dus in ieder geval aangeven met het item 'aanplant' of 'inzaai' en ook voorzien van escape-ja. Dat laatste zeker als het inheemse soorten betreft.

Ik heb eens gekeken bij de zeer druk bezochte Tenellaplas; http://waarneming.nl/gebied/species_list/4873?geb_nr=4873&g=10&local_list=0&local_list=1&fam=0&rar=0&from=1900-01-01&to=2014-10-25&kwart=0&s%5B%5D=S&s%5B%5D=I&exo=0&exo=1&esc=0&esc=1&sorteer=alfa&incl=0

Er blijken hier redelijk willekeurig waarnemingen gedaan te zijn die niet goed zijn gedocumenteerd. Nu hebben de admins ook niet altijd op 1 lijn gekeurd of becommentarieerd en dat werkt ook mee aan de onduidelijkheid, maar ook de waarnemers zouden zich beter moeten informeren. Ik zie een bezoek aan een heemtuin altijd als een bezoek aan een dierentuin; iemand die een Huismus, Kauw of Roodborstje en allicht een ontsnapte Halsparkiet daar doorgeeft heeft het begrepen, maar iemand die de Olifanten, Giraffen en Pinguins gaat doorgeven moet toch nog even op cursus.

Als je planten waarneemt is het van belang waar je je bevindt en of de plant kan zijn aangeplant of ingezaaid. Die laatste categorie sla je wat mij betreft altijd over, maar ok; we hebben afgesproken dat je dat dan op bepaalde plekken ook zo mag aangeven + escape-ja. Zie ook; http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=44968.0


gertjanvannoord

wat het voorbeeld van de Tenellaplas betreft: het gebied dat zo heet in waarneming.nl is, dacht ik, een stuk groter dan de heemtuin zelf. In ieder geval kun je het grootste deel van het gebied bezoeken zonder dat je de ingang van de heemtuin door hoeft...
Gertjan van Noord

RutgerB

#2
Dat klopt, ik ken het gebied zelf ook wel een beetje. Blijft natuurlijk nog steeds dat een (zeldzame) inheemse soort die van nature niet in de duinen voorkomt of niet in die specifieke duinen en die in de werkelijke (maar niet erg strikt begrensde) heemtuin is aangeplant op zijn best er toch net naast toch ook een escape is. 'Ontsnapt' uit de heemtuin, indien niet stiekem toch ook nog een beetje veel geholpen.

Je kunt dat misschien niet van iedere plant weten, maar als je een (zeldzame) plant op naam kan krijgen, kun je je ook direct verdiepen in het natuurlijke voorkomen ervan. Natuurlijk helemaal als je speciaal voor sommige soorten ernaar afreist.

HPM

Die heemtuin is toch bedoeld om voorbeelden te laten zien van wat Sipkes allemaal maar de omgeving heeft gebracht?  :)
Herman van der Meer

phegi

Ik werk als vrijwilliger in een heemtuin en zie daar natuurlijk veel planten, ook zeldzame en zeer zeldzame. Ik geef ze nooit door aan waarneming.nl, weet hoe er daar over gedacht wordt. Het enige punt waarmee ik zit dat in allerlei "nieuwe natuur" ook gezaaid wordt, dan wel rechtstreeks dan wel door middel van het opleggen van maaisel. In de nieuwe natuur wil men bijzondere planten zien en voor dat (en of) ze vanzelf komen kan wel jaren duren en die tijd neemt men niet. Het is voor een waarnemer niet meer uit elkaar te houden wat wild is en wat niet. Ook worden er momenteel voor de vlinders allerlei stukjes land ingezaaid en dat zaait natuurlijk ook weer uit. En dan die bermen die volop ingezaaid worden. Kortom, het wordt er niet makkelijker om alleen wilde planten te melden.
groeten,

Peter

www.phegi.com

Erik Simons

ik zou het een mooie oplossing vinden als een bepaalde lijst (inventaris) planten van een heemtuin, in de polygoon die exact die heemtuin omspant, al die planten automatisch het label 'aangeplant' krijgen toebedeeld.

voordelen

-je bent van al dat handmatige gedoe af
-je kunt nog steeds een plant, die niet op die lijst staat, invoeren als wilde plant, bijv. een Aziatische veldkers  ;)

nog een voordeel: dit principe kun je ook gaan toepassen op bijvoorbeeld hangende zegge buiten zuid-limburg (die geef je dan niet het label aangeplant, maar wel iets als escape/verwilderd oid)
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

WimV

Rutger had het over heemtuinen. Laten we het vooral daarover hebben en niet meteen gaan uitbreiden naar allerlei andere vormen van escape, want dan wordt het heel snel weer een enorme brij waar niemand meer een touw aan kan vastknopen.
Rutger heeft het over de Tenellaplas, maar de ochideeëntuin in het Gerendal is een ander beroemd voorbeeld. Thijssehof, nog zo 1. De gebiedjes in Amstelveen, you name it..
Afijn, is de Tenellaplas een heemtuin of noemen we het een natuurtuin? Ik heb zelf 16 jaar een natuurtuin mogen beheren in het Beatrixpark in Utrecht. Tuin bestaat nu 34 jaar. De beginsituatie aldaar was niet natuurlijk. Er zijn daar allerlei biotopen gemaakt en er zijn daar toen al via maaisel soorten ingebracht. Maar daarna is de tuin gewoon beheerd als een natuurgebied. Er werd dus niet speciaal geschoffeld of beheerd om bepaalde soorten te behouden. Alleen 2 x per jaar maaien en afvoeren. De soorten moesten het zelf maar zien te rooien met als hoogtepunt tot nu toe het spontaan verschijnen van een Bijenorchis. En inmiddels is de natuurtuin ook een laatste plek geworden voor diverse (vrij) zeldzame soorten die vroeger vrij normaal in Lunetten waren, maar daar nu (zo goed als) verdwenen zijn
In een heemtuin is dat anders. De beginsituatie is eigenlijk hetzelfde als bij een natuurtuin, maar daarna wordt actief beheerd, geschoffeld en ingegrepen om bepaalde soorten te behouden en/of te laten toenemen. Ook worden er daarna nog soorten ingeplant of ingezaaid. In Amstelveen gebeurd dat bijv.
Ik weet niet of dit ook gebeurd in de Tenellaplas  of in het Gerendal. Als dit op die plaatsen wordt beheerd als heemtuin dan niet invoeren. Als de tuin wordt beheerd als natuurtuin, dan mogen wat mij betreft de soorten wel ingevoerd worden. Want dan is er inderdaad weinig verschil met het invoeren van maaisel in nieuwe natuurgebieden.
Wat mij betreft is kennis (heemtuin of natuurtuin) van het te betreden gebied daarin zeer zeker van belang.

Groetjes,
Wim

RutgerB

Citaat van: phegi op oktober 26, 2014, 08:42:16 AM
Ik werk als vrijwilliger in een heemtuin en zie daar natuurlijk veel planten, ook zeldzame en zeer zeldzame. Ik geef ze nooit door aan waarneming.nl, weet hoe er daar over gedacht wordt. Het enige punt waarmee ik zit dat in allerlei "nieuwe natuur" ook gezaaid wordt, dan wel rechtstreeks dan wel door middel van het opleggen van maaisel. In de nieuwe natuur wil men bijzondere planten zien en voor dat (en of) ze vanzelf komen kan wel jaren duren en die tijd neemt men niet. Het is voor een waarnemer niet meer uit elkaar te houden wat wild is en wat niet. Ook worden er momenteel voor de vlinders allerlei stukjes land ingezaaid en dat zaait natuurlijk ook weer uit. En dan die bermen die volop ingezaaid worden. Kortom, het wordt er niet makkelijker om alleen wilde planten te melden.

De oplossing voor veel problemen is om veel meer gebruik te maken van een toelichting en standaarditems als ingezaaid, aanplant en dan standaard escape-ja. Dan 'mag' er heel veel op waarneming.nl, ook in heemtuinen. Ik vind het  persoonlijk grotendeels verspilde moeite, maar het mag. Uit privétuinen moet je wegblijven, behalve dan voor de spontane vestigingen (bijvoorbeeld niet gezaaide akkeronkruiden).

Je moet je dus inderdaad steeds bewust zijn van wat er allemaal gebeurd is op de plek waar je waarneemt. Op de meeste plekken is dit heel gemakkelijk te achterhalen, heel soms niet. Veel mensen denken dat dat andersom is, maar ik heb het idee dat ze daarmee hun eigen denkvermogen onderschatten.

Maaisel opbrengen in nieuwe natuur zie ik als inzaaien en escape-ja, maar daar zullen beheerders het allicht niet mee eens zijn. Als je het als waarnemer weet is het handig een toelichting te geven, zodat anderen dat daarna ook (kunnen) weten.

phegi

Ik geef waarnemingen uit onze heemtuin (die nu meer als natuurtuin wordt beheerd, je hebt allerlei soorten heemtuinen) wel af en toe door via Telmee. Ze worden daar wel geaccepteerd maar op een speciale manier op de kaart gezet (persoonlijke waarneming). Ik denk dat het voor Floron wel belangrijk is te weten hoe sommige (zeer) zeldzame planten het doen in Nederland. Zo groeit bij ons het Geel Zonneroosje. Uit de papieren heb ik niet kunnen opmaken dat die ooit is gezaaid maar dat wet ik niet zeker. Zou best een spontane vestiging kunnen zijn en dan wil Floron dat wel weten lijkt me.
groeten,

Peter

www.phegi.com

Bart van Hoogstraten

Ik voer nooit plantenwaarnemingen in vanuit een heemtuin maar in de heemtuin vlak bij huis (Natuurtuin de Goffert) stikt het van de Klimopbremraap. Het leek me onwaarschijnlijk dat deze parasiet aangeplant is en heb hem daarop als wilde plant ingevoerd ( http://waarneming.nl/waarneming/view/87235296 ). Maar ik heb het beheer van de tuin nu een mailtje gestuurd met de vraag of zij hem hebben uitgezet. Zo ja zal ik de waarneming aanpassen.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

RutgerB

Citaat van: Erik Simons op oktober 26, 2014, 09:44:21 AM
ik zou het een mooie oplossing vinden als een bepaalde lijst (inventaris) planten van een heemtuin, in de polygoon die exact die heemtuin omspant, al die planten automatisch het label 'aangeplant' krijgen toebedeeld.

voordelen

-je bent van al dat handmatige gedoe af
-je kunt nog steeds een plant, die niet op die lijst staat, invoeren als wilde plant, bijv. een Aziatische veldkers  ;)

nog een voordeel: dit principe kun je ook gaan toepassen op bijvoorbeeld hangende zegge buiten zuid-limburg (die geef je dan niet het label aangeplant, maar wel iets als escape/verwilderd oid)
Het handmatige gedoe blijft dan natuurlijk het opstellen van een lijst voor een polygoon. In een ideale wereld is zo'n lijst er en is er iemand die deze wil bijhouden en wil waarneming.nl eraan meehelpen alles dan automatisch aan te passen indien plant A binnen polygoon A valt. Ik denk het eerlijk gezegd allemaal niet.  :P

Citaat van: phegi op oktober 26, 2014, 10:12:17 AM
Ik geef waarnemingen uit onze heemtuin (die nu meer als natuurtuin wordt beheerd, je hebt allerlei soorten heemtuinen) wel af en toe door via Telmee. Ze worden daar wel geaccepteerd maar op een speciale manier op de kaart gezet (persoonlijke waarneming). Ik denk dat het voor Floron wel belangrijk is te weten hoe sommige (zeer) zeldzame planten het doen in Nederland. Zo groeit bij ons het Geel Zonneroosje. Uit de papieren heb ik niet kunnen opmaken dat die ooit is gezaaid maar dat wet ik niet zeker. Zou best een spontane vestiging kunnen zijn en dan wil Floron dat wel weten lijkt me.
De ontsnaproute via Telmee is al eens eerder besproken. Niet echt aan te bevelen. Bij Telmee zitten volgens mij juist meer puristen, maar gaan er veel soorten ongezien door. Alles dat niet inheems is werd tot voor kort in ieder geval gewoonweg geaccepteerd. Juist bij die soorten kan er sneller iets mis gaan met de determinatie , bijvoorbeeld omdat de literatuur ervoor moeilijker toegankelijker is. Maar dat is weer een heel ander topic waard.

Ik vermoed dat Floron eerst en vooral natuurlijke groeiplaatsen van kritische soorten in kaart wil brengen en monitoren.  Dat je dan een verspreidingskaart met Geel zonneroosje hebt waar opeens stippen op vreemde plaatsen staan, die dan uiteindelijk in heemtuinen blijken te staan of grenzend aan een voortuintje (etc.) lijkt mij alleen maar lastig.

Je mag deze waarnemingen ook op waarneming.nl invoeren; zet er 'aanplant' en/of 'escape-ja' bij, mogelijk toegelicht door; "mogelijk spontaan omdat .. ". Foto erbij en je krijgt een groen vinkje. Dat Geel zonneroosje geheel op eigen kracht verschijnt in een heemtuin is natuurlijk niet erg waarschijnlijk. Geef je Geel zonneroosje er door zonder extra toelichting, dan kun je vragen verwachten, ook op Telmee hoop ik.

Citaat van: WimV op oktober 26, 2014, 09:49:03 AM
Rutger had het over heemtuinen. Laten we het vooral daarover hebben en niet meteen gaan uitbreiden naar allerlei andere vormen van escape, want dan wordt het heel snel weer een enorme brij waar niemand meer een touw aan kan vastknopen.
Rutger heeft het over de Tenellaplas, maar de ochideeëntuin in het Gerendal is een ander beroemd voorbeeld. Thijssehof, nog zo 1. De gebiedjes in Amstelveen, you name it..
Afijn, is de Tenellaplas een heemtuin of noemen we het een natuurtuin? Ik heb zelf 16 jaar een natuurtuin mogen beheren in het Beatrixpark in Utrecht. Tuin bestaat nu 34 jaar. De beginsituatie aldaar was niet natuurlijk. Er zijn daar allerlei biotopen gemaakt en er zijn daar toen al via maaisel soorten ingebracht. Maar daarna is de tuin gewoon beheerd als een natuurgebied. Er werd dus niet speciaal geschoffeld of beheerd om bepaalde soorten te behouden. Alleen 2 x per jaar maaien en afvoeren. De soorten moesten het zelf maar zien te rooien met als hoogtepunt tot nu toe het spontaan verschijnen van een Bijenorchis. En inmiddels is de natuurtuin ook een laatste plek geworden voor diverse (vrij) zeldzame soorten die vroeger vrij normaal in Lunetten waren, maar daar nu (zo goed als) verdwenen zijn
In een heemtuin is dat anders. De beginsituatie is eigenlijk hetzelfde als bij een natuurtuin, maar daarna wordt actief beheerd, geschoffeld en ingegrepen om bepaalde soorten te behouden en/of te laten toenemen. Ook worden er daarna nog soorten ingeplant of ingezaaid. In Amstelveen gebeurd dat bijv.
Ik weet niet of dit ook gebeurd in de Tenellaplas  of in het Gerendal. Als dit op die plaatsen wordt beheerd als heemtuin dan niet invoeren. Als de tuin wordt beheerd als natuurtuin, dan mogen wat mij betreft de soorten wel ingevoerd worden. Want dan is er inderdaad weinig verschil met het invoeren van maaisel in nieuwe natuurgebieden.
Wat mij betreft is kennis (heemtuin of natuurtuin) van het te betreden gebied daarin zeer zeker van belang.

Groetjes,
Wim

Verschil tussen natuurtuin en heemtuin is niet altijd helder. Aan vele soorten blijven natuurlijk altijd, ook in een natuurtuin, de labels 'aangeplant' hangen. Al was het maar omdat ze heel oud worden (neem bomen en struiken). Een beginsituatie met rotsen en alpenplanten is ook anders dan een bouwplaatstuin en een opgebracht zaaimengsel waar 95% na een paar jaar spontaan verdwijnt. Ik pleit er dan ook voor ze gelijk te behandelen; Men heeft er moeite voor gedaan soorten te introduceren en voor een aantal is dit redelijk definitief gelukt; escape-ja minimaal. Bomen en struiken; aangeplant en escape-ja. Spontane soorten die aantoonbaar nooit zijn ingebracht en na 'gewoon' beheer spontaan zijn opgekomen kunnen zonder toevoeging meedoen. Bijvoorbeeld gazon-  en akkeronkruiden, maar ook zoiets als die Bijenorchis. De Beemdooievaarsbek, Beemdkroon en Bevertjes (de 3 B's   ;)  ) blijven er gewoon in ieder geval escape-ja.

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 26, 2014, 10:50:46 AM
Ik voer nooit plantenwaarnemingen in vanuit een heemtuin maar in de heemtuin vlak bij huis (Natuurtuin de Goffert) stikt het van de Klimopbremraap. Het leek me onwaarschijnlijk dat deze parasiet aangeplant is en heb hem daarop als wilde plant ingevoerd ( http://waarneming.nl/waarneming/view/87235296 ). Maar ik heb het beheer van de tuin nu een mailtje gestuurd met de vraag of zij hem hebben uitgezet. Zo ja zal ik de waarneming aanpassen.
Het zal je misschien verbazen, maar zelfs die bremraap wordt geïntroduceerd / aangeplant / ingezaaid. Ik ken de plant uit de heemtuin te Leuven, waar de plant expres is neergezet. Ik ken ook floristen die de soort in eigen tuin introduceerden.  Overigens is informeren naar plantlijsten niet altijd succesvol. Vaak zijn er meerdere partijen betrokken en weet de ene van de andere niet precies wat deze gedaan heeft.  Zo zijn er gemeentes die rustig een plantlijst met Zwarte els hebben terwijl er Hartbladige els is ingeplant. Het is maar waar je aan kan komen op een specifiek moment en "als het er op lijkt, is het ook ok".

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Rutger Barendse op oktober 26, 2014, 11:14:02 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 26, 2014, 10:50:46 AM
Ik voer nooit plantenwaarnemingen in vanuit een heemtuin maar in de heemtuin vlak bij huis (Natuurtuin de Goffert) stikt het van de Klimopbremraap. Het leek me onwaarschijnlijk dat deze parasiet aangeplant is en heb hem daarop als wilde plant ingevoerd ( http://waarneming.nl/waarneming/view/87235296 ). Maar ik heb het beheer van de tuin nu een mailtje gestuurd met de vraag of zij hem hebben uitgezet. Zo ja zal ik de waarneming aanpassen.
Het zal je misschien verbazen, maar zelfs die bremraap wordt geïntroduceerd / aangeplant / ingezaaid. Ik ken de plant uit de heemtuin te Leuven, waar de plant expres is neergezet. Ik ken ook floristen die de soort in eigen tuin introduceerden.  Overigens is informeren naar plantlijsten niet altijd succesvol. Vaak zijn er meerdere partijen betrokken en weet de ene van de andere niet precies wat deze gedaan heeft.  Zo zijn er gemeentes die rustig een plantlijst met Zwarte els hebben terwijl er Hartbladige els is ingeplant. Het is maar waar je aan kan komen op een specifiek moment en "als het er op lijkt, is het ook ok".

Ik heb mijn waarneming aangepast  :duim: http://waarneming.nl/waarneming/view/87235296
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/


Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

WimV

Paar jaar terug hosanna-verhaal over de uitgestorven gewaande Hennepvreter (een Bremraap-soort) in de Botanische tuinen in Utrecht. Zou zomaar spontaan weer verschenen zijn. Was complete onzin, want in 1997 aldaar uitgezaaid. Kwam na al die jaren ineens weer bovengronds. Was men even vergeten dat men dat aldaar had gedaan....

Afijn, al dat escape gedoe is simpelweg een kwestie van discipline van de invoerder. Bij elke waarneming die enigszins verdacht is in ieder geval iets bijzetten. Dat zou al zoveel schelen. Maar helaas gebeurd dat nu eenmaal veel te weinig. maakt voor de rest niet uit waar je dat invoert. Het "opvoeden" hierin richting de waarnemers schiet dan ook al jaren schromelijk te kort. Kan maar op 1 manier en dat is op een zo breed mogelijk front (waarneming, telmee, NDFF, Floron, Vroege Vogels, KNNV etc) dit op een zo simpel mogelijke manier duidelijk maken. En niet de ene keer waarneming, een half jaar later Floron, drie maanden later Vroege Vogels etc. Dat werkt niet. Gewoon in 1 keer zo groot mogelijke informatie van het belang hierin en hoe hier mee om te gaan. Maar dit heb ik al zo vaak gezegd.

Verder even ter overweging; Otters in Nederland moeten ook escape ja krijgen.... Evenals vele andere uitgezette diersoorten.

Groetjes,
Wim


phegi

Even voor de duidelijkheid. Alles wat ik tot nu toe bij Telmee heb gemeld heb ik duidelijk bij vermeld dat hij uit een heemtuin komt.
groeten,

Peter

www.phegi.com

Bart van Hoogstraten

Saignant detail: maar liefst 9 waarnemingen van de 19 die nog niet op escape staan zijn ingevoerd door admins! (Da's zo'n beetje de helft.) -> http://waarneming.nl/gebied/view/18726?g=0&from=2000-06-16&to=2014-10-26&sp=2657&z=0&u=0&rows=20&page=1
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Koelman

#17
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 26, 2014, 12:34:10 PMSaignant detail: maar liefst 9 waarnemingen van de 19 die nog niet op escape staan zijn ingevoerd door admins! (Da's zo'n beetje de helft.)

Hij die zonder zonden is...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

WimV

Bart, dat bedoel ik dus met discipline! Er zijn dus invoerders die wel de moeite nemen er wat bij te zetten, maar het overgrote deel doet dat dus niet.
En dan is het dus water naar de zee brengen....
Is het dan accepteren, dat deze complexe zaak (want dat is het natuurlijk wel op veel plaatsen met diverse soorten) niet te winnen valt. Of, en dat is zeer in Rutger te waarderen, er continu op te wijzen hoe hier proberen mee om te gaan.
Ik ben van mening dat het alleen via waarneming het niet gaat lukken...Groter trekken die handel.
Waar is Baudewijn of Edwin van Floron?

Groetjes,
Wim

rapunzel

Op de FLORON DC vergadering van 1 nov. as komt een concept notitie over dit onderwerp aan de orde.
Ik zal nogmaals het belang van samen op trekken met Waarneming.nl benadrukken.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

petraw

Beste Koos,

Citaat van: rapunzel op oktober 26, 2014, 15:27:27 PM
Op de FLORON DC vergadering van 1 nov. as komt een concept notitie over dit onderwerp aan de orde.
Ik zal nogmaals het belang van samen op trekken met Waarneming.nl benadrukken.
Gr.
Koos

Daar sluit ik me bij aan.
Groet, Petra

nick w

punt blijft, als iets NIET ingezaaid is in een heemtuin maar daar als verrassing opkomt, hoe ga je er dan mee om? Zou wel fijn zijn als je bij een heemtuin een lijst kon vragen met wat er ooit allemaal ingezaaid is, dan kun je die doorstrepen van je eigen lijstje en bij de rest aangeven dat het niet ingezaaid/aangeplant is.

groet,
Nick W

phegi

Voor de HJ Bos heemtuin ben ik er mee bezig Nick maar kan iet zeggen dat er een goede administratie was of die moet weg zijn. Iets als bijvoorbeeld de Herfsttijloos kom ik niet in de papieren tegen. Zo ook niet het gele zonneroosje
groeten,

Peter

www.phegi.com

M.V.S

#23
Wat mij betreft kan dit topic best een sticky krijgen, zodat het altijd hier bovenaan staat en je er ook makkelijk naar kunt verwijzen. Nu is het topic levend, maar als straks iedereen zijn  zegje heeft gedaan, verdwijnt het snel naar onder.

In een topic over een hangende zegge in Arnhem heb ik pas nog iets vergelijkbaar getypt ... maar vooruit dan, nog een keer. Ik vind (na een aantal jaren intensief met de plantenwerkgroep te hebben geïnventariseerd) dat de meeste planten zich goed aan hun ecologie houden. In 90% van de gevallen is het helemaal niet zo lastig om in te schatten of je te maken hebt met een natuurlijke populatie in het goede biotoop, of dat je te maken hebt met verwildering, aanplant, inzaai, etc. Met om je heen kijken en een keer in de Heukels bladeren kom je al een heel eind.

Ik vind de richtlijnen ook behoorlijk duidelijk: je voert ze niet in want het is een tuin. Ook hier is logisch nadenken wel handig: het kan best zijn dat niemand weet dat een bijvoorbeeld geel zonneroosje is aangeplant .... maar het is ook een beetje naïef om te denken dat deze zeldzame plant uit zichzelf uit zijn biotoop wandelt en op magische wijze in de heemtuin verschijnt. 

Uiteraard zijn er mensen die waarnemingen doorgeven en verder niet in boeken (willen) kijken, maar het bulk aan waarnemingen komt op deze site natuurlijk van mensen die dat boek wel bezitten en verstand van zaken hebben. Een beetje kritisch naar jezelf kijken mag best wel eens.

Groetjes, Marc

phegi

Even over dat geel zonneroosje: mijn waarneming staat volgens mij op de kaart van verspreidingsatlas.nl (den haag) en ook 3 waarnemingen in de Noord Hollandse duinen, Ik heb over deze waarneming nog contact gehad met Floron die zich ook afvroegen hoe die plant daar kwam maar ook verwees naar de planten in Noord Holland. Het is niet zo simpel als je denkt.
groeten,

Peter

www.phegi.com

nick w

Citaat van: phegi op oktober 26, 2014, 18:50:23 PM
Voor de HJ Bos heemtuin ben ik er mee bezig Nick maar kan iet zeggen dat er een goede administratie was of die moet weg zijn. Iets als bijvoorbeeld de Herfsttijloos kom ik niet in de papieren tegen. Zo ook niet het gele zonneroosje
Herfsttijloos is zeker aangeplant Peter, maar over dat zonneroosje heb ik ze nooit gehoord. Ik vermoed dat de aanplantlijsten bij Erik in de Heemtuin Zuiderpark liggen. Frank weet nog veel, maar dan moet ik hem bellen.

Groet,
Nick W

Rob Koelman

Citaat van: WimV op oktober 26, 2014, 12:15:11 PMVerder even ter overweging; Otters in Nederland moeten ook escape ja krijgen.... Evenals vele andere uitgezette diersoorten.

DNA-onderzoek aan spraints van otters heeft uitgewezen dat een manlijk dier bij Doesburg uit Duitsland afkomstig was, en dus 100% wild! ...
Met vriendelijke groet, Rob

WimV


Rob Koelman

Citaat van: WimV op oktober 26, 2014, 21:09:19 PM1 dus niet....De rest wel.

Tot nu toe inderdaad geen andere aanwijzingen voor 'buitenlands bloed' bij otters in ons land. Maar dat kan ieder moment veranderen. Het blijkt en 'mobiele' soort te zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

Willemien Troelstra

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 26, 2014, 12:34:10 PM
Saignant detail: maar liefst 9 waarnemingen van de 19 die nog niet op escape staan zijn ingevoerd door admins! (Da's zo'n beetje de helft.) -> http://waarneming.nl/gebied/view/18726?g=0&from=2000-06-16&to=2014-10-26&sp=2657&z=0&u=0&rows=20&page=1
Zijn het ook Plantenadmins? Ik herken geen namen waarvan ik gelijk denk dat is een plantenadmin.
Andere soortgroepen hebben niet of veel minder te maken met deze hele problematiek, dus mensen die zich niet verdiepen in planten weten helemaal niet van het 'tuin'verbod.

Het zou trouwens denk ik al erg veel helpen als 'aanplant/inzaai/verwilderd'niet meer onder 'gedrag' moet worden ingevuld maar dat je de keuze wild/ingezaaid/verwilderd/aanplant/... altijd in beeld krijgt en het vinkje moet zetten.

groet, Willemien Troelstra