Hoofdmenu

Boerenwormkruid

Gestart door han, juli 15, 2007, 15:31:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

han

Is dit boerenwormkruid, Foto 1?
Met vriendelijke groeten,

Han van Mameren

brambonius

Lijkt me meer een soort kruiskruid zonder lintbloemen
Bram

Corryabbink

CiteerLijkt me meer een soort kruiskruid zonder lintbloemen
Mij ook. Een Jakobskruiskruid sl.
In de duinen komt de subspecie Duinkruiskruid(Jacobea vulgaris subsp. dunensis) voor daarvan zijn ook de randstandige nootjes vrij dichtbehaard. Ik weet niet waar deze gevonden is.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#3
Ik zie tijdens het inventariseren op de Veluwe ook veel Jacobskruiskruid zonder lintbloemen. Ik heb altijd aangenomen dat er twee vormen waren één met en één zonder lintbloemen. Op allerlei oude inventarisatieverslagen zie ik echter de ssp. dunensis staan. Kan dat wel? Het lijkt mij dat beide vormen hier gewoon van de zelfde ouderplanten/populatie voortkomen

han

Corry,

Deze bloem is gisteren gefotografeerd in Leiden (Voor bekenden nabij Holiday Inn) in een bermstrook tussen de rijbaan en het fietspad.

Groeten,
Han
Met vriendelijke groeten,

Han van Mameren

Esther

Duinkruiskruid en Jakobskruiskruid zonder lintbloemen kun je met een loep ( de meeste mensen dan ) zien aan de zaden. In de oecologische flora staat (blz 105 veirde deel) beschreven dat de nootjes van duinkruiskruid enkel behaarde nootjes leveren, er is geen buitenste rij van kale nootjes zoals bij Jakobskruiskruid zonder lintbloemen.
Hier in het Kuinderbos staan beide soorten door elkaar.

Groeten Esther

Corryabbink

Dat klopt. In het binnenland kun je Jakobskruiskruid met en zonder lintbloemen vinden. De nootjes van dergelijke populaties zijn identiek.

In de duinen bevindt zich de oorspronkelijke subspecie "Duinkruiskruid". Daar wij een dichtbevolkt land zijn en er altijd wel ergens gerommeld wordt is controle van de nootjes noodzakelijk. Duinkruiskruid kan ook in het binnenland voorkomen.

Planten zonder lintbloemen moeten dus altijd op de nootjes gecontroleerd worden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han

Corry,

Kan je mij vertellen waar die nootjes dan zitten?
Met vriendelijke groeten,

Han van Mameren

Corryabbink

#8
CiteerCorry,

Kan je mij vertellen waar die nootjes dan zitten?
Han,

Dat zijn gewoon zaadjes die zitten in het bloemhoofdje. De bloem bovenaan de steel is van buiten groen dat noemen we in dit geval het omwindsel bij andere plantensoorten heet dat kelkbladen. Binnen in dat omwindsel kun je de zaadjes vinden. Die zitten onder het gelige dat je aan de bovenkant van de bloem ziet. Het gelige zijn de buisbloemen.

Je hoeft het jezelf niet moeilijker te maken dan het al is want je kunt ook aan deze splitsing in ondersoorten voorbijgaan.
Dan kun je de plant gewoon invoeren met Jakobskruiskruid sl.(Jacobea vulgaris sl).
Dat betekent dat je Jakobskruiskruid gevonden hebt en in het midden laat welke van de 2 ondersoorten het is.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Esther

#9
CiteerCorry,

Kan je mij vertellen waar die nootjes dan zitten?
Han ik denk dat deze foto je het goed duidelijk kan maken waar die nootjes zitten.

In deze foto zie je alle bloeistadia in een plant. De nootjes die nog in de plant zitten zijn achtergebleven in dat bloemhoofdje.

Op de volgende foto zie je hoe dat pappus eraan vast zit en hoe ze 'vliegen' of ter aarde storten.



Groet Esther

Corryabbink

Esther dat is prachtig :duim:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Esther

CiteerEsther dat is prachtig :duim:
Bedankt Corry, het is ook eigenlijk de enige plant waar ik echt over mee kan praten nog, en dit zijn mijn lievelingsfoto's. Deze is weliswaar een Jakobskruiskruid met lintbloemen en niet zonder, maar toch.
Kruiskruiden hebben mijn interesse gewekt voor andere planten, maar ook over hoe zaadverspreiding nou werkt en wat er voor nodig is om een populatie te kunnen vormen. ( vandaar mijn website, ik wil het beeld zo graag nuanceren) De vallende zaden vind ik zo 'n mooi voorbeeld dat de zaden niet zo ver vliegen over het algemeen. Deze zijn nat, dan bakken ze er helemaal niets van.

Groet Esther