ObsMapp 4. Vragen, bugs, opmerkingen

Gestart door Alex Kwak, oktober 05, 2014, 17:42:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bas vd Burg

ik blijf problemen hebben met de top25-kaarten.


De OSM-kaart staat nu op het "externe geheugen" van mijn telefoon onder "storage/emulated/0/obsmapp/osm" en de top25-kaart op mijn kaartje "/exSdCard/locus/map". maar wat ik ook doe, ik krijg die top25-kaart niet naar boven.


Ik heb de osm-kaart nu ondertussen ook gekopieerd naar "/storage/exSdCard/locus/maps" en in obsmapp onder instellingen/gebruikersinstelleningen/geheugenkaart, het pad veranderd van storage/emulated/0 naar /storage/exSdCard/. Beide kaarten krijg ik dan wel in het lijstje "kaarten/kaarttype" te zien. Echter, ik heb dan weer problemen met het downloaden van soortenlijsten. de foutmelding is dan dat op storage/exSdCard geen pad obsmap/temp/soortenlijst.tmp is te vinden.


Ik heb ook geprobeerd in obsmapp onder instellingen"/locatie/instellingen/map directory" een ander pad in te voeren, maar ook dat had niet het gewenste resultaat.


Geen idee wat ik fout doe....... ik heb trouwens een galaxy s4 met de meest recente versie van Obsmapp
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Alex Kwak

Welke versie van ObsMapp gebruik je Bas?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bas vd Burg

ik heb vanochtend versie 4.5 gedownload Alex, maar merkte het gisteravond al toen ik nog de vorige versie 4.4.1 had (en ook het probleem met top25-kaarten had)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Johan op den Dries

Volgens mij blijven de instellingen bij 'omgeving'  niet onthouden.  Hij staat bij mij steeds weer op algemeen ipv een andere waarde.
Johan op den Dries
Sneek

Peter Meininger

Normaal voer ik in: soort, aantal, plaats het pijltje op de kaart, druk op V en klaar, opgeslagen.

Nu voer ik in: soort, aantal, plaats het pijltje op de kaart, druk op V: er wordt niets opgeslagen (behalve bij n=1) ik moet de soort opnieuw intikken en kan dan pas opslaan.

Wat wel werkt is eerst pijltje op de kaart zetten, soort, aantal, opslaan. Maar dat werkt niet prettig.

vr gr

Peter
met vriendelijke groet,

Peter Meininger

---------------------------------------------
Mijn weblog: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/vorser/

Michiel en Milka

Sinds vanmorgen ben ik mijn soortenlijsten kwijt. Ik heb alleen ruim 20 keer NL(nl) onder soortenlijst staan. Onder elk lijstje zitten de nederlandse vogels. Geprobeerd te verwijderen via - instellingen - soortgroepinstellingen, maar dan krijg ik wel de melding dat de database wordt opgeschoond, maar er gebeurt verder niet zichtbaar iets.
Bij soortgroepen verversen gaat hij achterelkaar een lijst van 41.234 soorten verversen.
Kan ik via soortinstellingen - de soortendatabase leegmaken en daarna de lijsten opnieuw downloaden?
Ik gebruik Android versie 4.2.1 en Obsmapp 4.2.2.
NB Ook de vaste locatie was gewist en het leek of ik opnieuw moest installeren, dus er is wel meer niet goed gegaan. Gisteravond de sim-kaart gewisseld. Maar als leek zeg ik dat dat er niets mee te maken kan hebben.
Groet, Michiel

Alex Kwak

Hoi Michiel, geen idee wat er fout is gegaan, maar in dit geval zou ik inderdaad de soortendatabase verwijderen en opnieuw je lijst(en) downloaden. Herstart je mobiel eerst een keer voor alle zekerheid.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Michiel en Milka

Opnieuw opstarten heeft toch weer eens gewerkt. Ik kwam weer in een soort instellingsprocedure terecht, die ik vanmorgen in het veld waarschijnlijk heb onderbroken. De soortenlijsten staan nu ook in het nederlands (was engels) > birds (nl).  :duim:
Groet, Michiel

Alex Kwak

Had je misschien de taal van je toestel aangepast? Blijft een zwak punt van ObsMapp om daar mee om te gaan...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Bas vd Burg op februari 04, 2015, 08:57:02 AM
ik blijf problemen hebben met de top25-kaarten.
De OSM-kaart staat nu op het "externe geheugen" van mijn telefoon onder "storage/emulated/0/obsmapp/osm" en de top25-kaart op mijn kaartje "/exSdCard/locus/map". maar wat ik ook doe, ik krijg die top25-kaart niet naar boven.
Ik heb de osm-kaart nu ondertussen ook gekopieerd naar "/storage/exSdCard/locus/maps" en in obsmapp onder instellingen/gebruikersinstelleningen/geheugenkaart, het pad veranderd van storage/emulated/0 naar /storage/exSdCard/. Beide kaarten krijg ik dan wel in het lijstje "kaarten/kaarttype" te zien. Echter, ik heb dan weer problemen met het downloaden van soortenlijsten. de foutmelding is dan dat op storage/exSdCard geen pad obsmap/temp/soortenlijst.tmp is te vinden.
Ik heb ook geprobeerd in obsmapp onder instellingen"/locatie/instellingen/map directory" een ander pad in te voeren, maar ook dat had niet het gewenste resultaat.
Geen idee wat ik fout doe....... ik heb trouwens een galaxy s4 met de meest recente versie van Obsmapp

Alles móet op dezelfde "sdkaart" staan. Daarbij wordt gezocht naar kaart in [sdkaart]/obsmap/maps, [sdkaart]/Locus/maps en [sdkaart]/[gekozen kaartenmap]. Die laatste is de map die zelf kunt kiezen bij de instellingen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bas vd Burg

#310
Ok Alex, zo had ik jouw bericht in een ander topic niet opgevat (opgevat dat je de kaarten in 1 van 3 genoemde locaties mocht plaatsen waarna obsmapp zelf gaat zoeken).

Goed, gisteren obsmapp verwijderd en opnieuw geïnstalleerd (versie 4.5). De osm-kaart, die in "/storage/emulated/0/obsmapp/osm" was geplaatst na downloaden, vervolgens verplaatst naar "/storage/ExtSdCard/locus/maps". Echter, daarna was in obsmapp, naast de TOP25-kaart, ook de OSM-kaart niet meer op te vragen (verdwenen uit het lijstje kaarttype). Moet ik nu dan nog ergens in gebruiksinstellingen (locatie geheugenkaart) of locatie-instellingen (map-directory) aanpassen?

Vanwege de grootte van de TOP25-kaart ga ik deze niet plaatsen op het externe geheugen van mijn mobiel (dus niet op /storage/emulated/0/obsmapp/osm").

EDIT: ik lees nu pas dat jij verwijst naar /sdkaart/obsmapp/maps" maar na downloaden osm-kaart via obsmapp wordt die geplaatst in /obsmapp/osm
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

laatvlieger

Hoe verander ik eigenlijk de taal in obsmap? Ik zie dat dit niet bij de instellingen kan?

Ik wil even met iemand in het buitenland meedenken, maar kan de taal niet wijzigen?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Alex Kwak

Citaat van: laatvlieger op februari 09, 2015, 13:54:02 PM
Hoe verander ik eigenlijk de taal in obsmap? Ik zie dat dit niet bij de instellingen kan?
Ik wil even met iemand in het buitenland meedenken, maar kan de taal niet wijzigen?

De taal van ObsMapp is altijd gelijk aan de ingestelde taal van het toestel.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rinsevdvliet

Als ik in obbsmapp (versie 4.5 op samsung S5) bij 'omgeving' de zeldzaamheid op 'vrij algemeen' instel wordt iedere keer als ik het overzicht opnieuw open de zeldzaamheid terugzet naar 'algemeen'.
In het verleden werd de ingestelde zeldzaamheid automatisch vastgelegd. Wat gaat er mis/doe ik niet goed?

Vriendelijke groeten,
Rinse van der Vliet

joostvds

Ha Rinse, wilde net precies hetzelfde melden (HTC, Android). Mate van zeldzaamheid gaat default naar Algemeen. Groet, Joost

Alex Kwak

is opgelost in de eerstvolgende versie!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Bas vd Burg op februari 08, 2015, 10:28:24 AM
Ok Alex, zo had ik jouw bericht in een ander topic niet opgevat (opgevat dat je de kaarten in 1 van 3 genoemde locaties mocht plaatsen waarna obsmapp zelf gaat zoeken).

Goed, gisteren obsmapp verwijderd en opnieuw geïnstalleerd (versie 4.5). De osm-kaart, die in "/storage/emulated/0/obsmapp/osm" was geplaatst na downloaden, vervolgens verplaatst naar "/storage/ExtSdCard/locus/maps". Echter, daarna was in obsmapp, naast de TOP25-kaart, ook de OSM-kaart niet meer op te vragen (verdwenen uit het lijstje kaarttype). Moet ik nu dan nog ergens in gebruiksinstellingen (locatie geheugenkaart) of locatie-instellingen (map-directory) aanpassen?

Vanwege de grootte van de TOP25-kaart ga ik deze niet plaatsen op het externe geheugen van mijn mobiel (dus niet op /storage/emulated/0/obsmapp/osm").

EDIT: ik lees nu pas dat jij verwijst naar /sdkaart/obsmapp/maps" maar na downloaden osm-kaart via obsmapp wordt die geplaatst in /obsmapp/osm

Hoi Bas,

Het moet inderdaad [sdkaart]/obsmapp/osm zijn waar ObsMapp gaat zoeken. Maar... er zit een foutje in ObsMapp waardoor 'ie niet gaat zoeken in de zelf aangegeven map. Ik ga dat zsm repareren. Plaats al je kaarten in [sdkaart]/obsmapp/osm en ObsMapp zal wel al je kaarten vinden!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Ik heb zojuist 4.5.1 in de Google Play gezet. Zal rond 21:30 beschikbaar zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bas vd Burg

Citaat van: Alex Kwak op februari 09, 2015, 19:15:28 PM
Citaat van: Bas vd Burg op februari 08, 2015, 10:28:24 AM
Ok Alex, zo had ik jouw bericht in een ander topic niet opgevat (opgevat dat je de kaarten in 1 van 3 genoemde locaties mocht plaatsen waarna obsmapp zelf gaat zoeken).

Goed, gisteren obsmapp verwijderd en opnieuw geïnstalleerd (versie 4.5). De osm-kaart, die in "/storage/emulated/0/obsmapp/osm" was geplaatst na downloaden, vervolgens verplaatst naar "/storage/ExtSdCard/locus/maps". Echter, daarna was in obsmapp, naast de TOP25-kaart, ook de OSM-kaart niet meer op te vragen (verdwenen uit het lijstje kaarttype). Moet ik nu dan nog ergens in gebruiksinstellingen (locatie geheugenkaart) of locatie-instellingen (map-directory) aanpassen?

Vanwege de grootte van de TOP25-kaart ga ik deze niet plaatsen op het externe geheugen van mijn mobiel (dus niet op /storage/emulated/0/obsmapp/osm").

EDIT: ik lees nu pas dat jij verwijst naar /sdkaart/obsmapp/maps" maar na downloaden osm-kaart via obsmapp wordt die geplaatst in /obsmapp/osm

Hoi Bas,

Het moet inderdaad [sdkaart]/obsmapp/osm zijn waar ObsMapp gaat zoeken. Maar... er zit een foutje in ObsMapp waardoor 'ie niet gaat zoeken in de zelf aangegeven map. Ik ga dat zsm repareren. Plaats al je kaarten in [sdkaart]/obsmapp/osm en ObsMapp zal wel al je kaarten vinden!


Hoi Alex


Even kijken of ik het nu snap. Ik begrijp dat ik op mijn echte geheugenkaart /storage/ExtSdCard/ een map obsmap moet maken met een submap osm (pad wordt dan /storage/ExtSdCard/obsmapp/osm/), daar dan de OSM-kaart en TOP25-kaart in plaatsen, en dan zou Obsmapp zelf de kaarten vinden?

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Bas vd Burg

Hoi Alex, zojuist versie 4.5.1 gedownload. Verder heb ik niks gedaan met de kaarten:
- de OSM-kaart staat op /storage/emulated/0/obsmapp/osm/
- TOP25-kaart staat op /storage/ExtSdCard/locus/maps/


In Obsmapp -> instellingen -> locatie-instellingen -> map directory, vervolgens de directory handmatig aangepast in /storage/ExtSdCard/locus/maps/ en nu komt de TOP25-kaart wel tevoorschijn :duim: :duim: :duim:
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Maarten Hotting

Bij het aanpassen van de soortlijsten in het scherm 'Omgeving'  wordt de zeldzaamheid automatisch op 'zeer zeldzaam' gezet.
Het onthouden van de zeldzaamheid werkt na de laatste update (4.5.1) wel weer goed, maar de soortgroep wordt niet onthouden.
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op februari 10, 2015, 14:59:35 PM
Bij het aanpassen van de soortlijsten in het scherm 'Omgeving'  wordt de zeldzaamheid automatisch op 'zeer zeldzaam' gezet.
Het onthouden van de zeldzaamheid werkt na de laatste update (4.5.1) wel weer goed, maar de soortgroep wordt niet onthouden.

Werkt de zeldzaamheid nu wel of niet goed volgens jou?!
De soortgroep zou de soortgroep moeten zijn die je het laatst hebt gebruikt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op februari 10, 2015, 15:58:30 PM
Citaat van: Maarten Hotting op februari 10, 2015, 14:59:35 PM
Bij het aanpassen van de soortlijsten in het scherm 'Omgeving'  wordt de zeldzaamheid automatisch op 'zeer zeldzaam' gezet.
Het onthouden van de zeldzaamheid werkt na de laatste update (4.5.1) wel weer goed, maar de soortgroep wordt niet onthouden.

Werkt de zeldzaamheid nu wel of niet goed volgens jou?!
De soortgroep zou de soortgroep moeten zijn die je het laatst hebt gebruikt.

Ik gebruik nu al soortgroep de Verzamelgroep, ingedeeld met Vogels, Zoogdieren en Dagvlinders.
De zeldzaamheid van waarnemingen in de omgeving heb ik standaard op Vrij algemeen staan.
Als ik het scherm 'Omgeving' open worden netjes alle waarnemingen met de status 'Vrij algemeen' of zeldzamer getoond, dat gaat dus goed!
Echter staan hier ook waarnemingen van planten tussen (die heb ik niet in de Verzamelgroep staan), dat gaat dus niet goed.
Als ik ervoor kies om de soortlijsten in de instellingen aan te passen en ik kies bijvoorbeeld voor vogels (maar bij alle soortlijsten gebeurd het zelfde) wordt automatisch de zeldzaamheid veranderd naar Zeer zeldzaam.

Dus wat er nog fout gaat is:
- Bij het aanpassen van de soortlijsten wordt de zeldzaamheid op Zeer zeldzaam gezet
- De gebruikte soortlijsten worden in de omgeving niet gebruikt (het lijkt erop dat alle soortgroepen worden getoond).

En hoort de naam "Soortlijsten" in de instellingen van het scherm 'Omgeving' niet "Soortgroepen" te zijn?
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op februari 10, 2015, 18:26:06 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 10, 2015, 15:58:30 PM
Citaat van: Maarten Hotting op februari 10, 2015, 14:59:35 PM
Bij het aanpassen van de soortlijsten in het scherm 'Omgeving'  wordt de zeldzaamheid automatisch op 'zeer zeldzaam' gezet.
Het onthouden van de zeldzaamheid werkt na de laatste update (4.5.1) wel weer goed, maar de soortgroep wordt niet onthouden.

Werkt de zeldzaamheid nu wel of niet goed volgens jou?!
De soortgroep zou de soortgroep moeten zijn die je het laatst hebt gebruikt.

Ik gebruik nu al soortgroep de Verzamelgroep, ingedeeld met Vogels, Zoogdieren en Dagvlinders.
De zeldzaamheid van waarnemingen in de omgeving heb ik standaard op Vrij algemeen staan.
Als ik het scherm 'Omgeving' open worden netjes alle waarnemingen met de status 'Vrij algemeen' of zeldzamer getoond, dat gaat dus goed!
Echter staan hier ook waarnemingen van planten tussen (die heb ik niet in de Verzamelgroep staan), dat gaat dus niet goed.
Als ik ervoor kies om de soortlijsten in de instellingen aan te passen en ik kies bijvoorbeeld voor vogels (maar bij alle soortlijsten gebeurd het zelfde) wordt automatisch de zeldzaamheid veranderd naar Zeer zeldzaam.

Dus wat er nog fout gaat is:
- Bij het aanpassen van de soortlijsten wordt de zeldzaamheid op Zeer zeldzaam gezet
- De gebruikte soortlijsten worden in de omgeving niet gebruikt (het lijkt erop dat alle soortgroepen worden getoond).

En hoort de naam "Soortlijsten" in de instellingen van het scherm 'Omgeving' niet "Soortgroepen" te zijn?

Bedankt voor de duidelijke omschrijving, ik ga er zsm mee aan de slag!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

laatvlieger

#324
Citaat van: Alex Kwak op februari 09, 2015, 14:03:05 PM
Citaat van: laatvlieger op februari 09, 2015, 13:54:02 PM
Hoe verander ik eigenlijk de taal in obsmap? Ik zie dat dit niet bij de instellingen kan?
Ik wil even met iemand in het buitenland meedenken, maar kan de taal niet wijzigen?

De taal van ObsMapp is altijd gelijk aan de ingestelde taal van het toestel.
Ja dat werkte heel eenvoudig!

Even de taal aanpassen van het toestel en obsmapp werkt in het engels! Ideaal!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Alex Kwak

Citaat van: laatvlieger op februari 11, 2015, 08:25:17 AM
Citaat van: Alex Kwak op februari 09, 2015, 14:03:05 PM
Citaat van: laatvlieger op februari 09, 2015, 13:54:02 PM
Hoe verander ik eigenlijk de taal in obsmap? Ik zie dat dit niet bij de instellingen kan?
Ik wil even met iemand in het buitenland meedenken, maar kan de taal niet wijzigen?

De taal van ObsMapp is altijd gelijk aan de ingestelde taal van het toestel.
Ja dat werkte heel eenvoudig!

Even de taal aanpassen van het toestel en obsmapp werkt in het engels! Ideaal!

:duim:  Let wel even op: de Activiteiten kleden en dergelijke zijn nu ook in het Engels. Dat wil nog wel eens fout gaan, download dan de 'stamgegevens' een keer opnieuw.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bas vd Burg

Ik kwam nog een dingetje tegen. Ik open het invoerscherm, tik de naam in van de vogelsoort en geef aan hoeveel exemplaren ik heb gezien. Vervolgens plaats ik de pijl (na op het kaart-symbool te hebben gedrukt) en druk op het vinkje (zonder plusje). Soms moet ik daarna opnieuw de soortnaam invoeren. Dit gebeurd echter alleen wanneer ik bij aantal een getal groter dan 1 in heb gevoerd. Het eerder ingevoerde aantal van bijv 2 is wel blijven staan.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Alex Kwak

Citaat van: Bas vd Burg op februari 11, 2015, 15:11:19 PM
Ik kwam nog een dingetje tegen. Ik open het invoerscherm, tik de naam in van de vogelsoort en geef aan hoeveel exemplaren ik heb gezien. Vervolgens plaats ik de pijl (na op het kaart-symbool te hebben gedrukt) en druk op het vinkje (zonder plusje). Soms moet ik daarna opnieuw de soortnaam invoeren. Dit gebeurd echter alleen wanneer ik bij aantal een getal groter dan 1 in heb gevoerd. Het eerder ingevoerde aantal van bijv 2 is wel blijven staan.

Ik kan dat niet reproduceren. Welke soort had je geselecteerd?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bas vd Burg

#328
Is bij diverse soorten voorgekomen (iig aalscholver, grote zilverreiger) en heb het net weer getest bij Alk maar ook bij bijv balispreeuw.

Ik zal het proberen uit te leggen wat ik doe.
Ik open Obsmapp en ga dan naar het invoerscherm. Zodra ik een gps-fix heb, voer ik de soortnaam in en het aantal exemplaren. Vervolgens druk ik op het wereldbol-symbool, verplaats de pijl naar de locatie waar de vogels zitten en sluit af met het vinkje-symbool linksonder. Hierna moet ik dan echter opnieuw de soortnaam invoeren. Als ik dit gedaan heb, kom ik weer bij het invoerscherm uit en zie ik dat het aantal (wat ik al eerder had ingevuld) is blijven staan. Het gaat, zoals gezegd "mis" wanneer ik bij aantal een getal groter dan 1 heb ingevuld. Het maakt hierbij niet uit welk kaarttype ik gebruik.

Overigens als ik dan de soortnaam opnieuw heb ingevoerd en ik verplaats de pijl nogmaals, hoef ik de soortnaam niet nog eens opnieuw in te voeren

ik heb obsmapp 4.5.1, een samsung s4 met android 4.4.2
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Michiel en Milka

Citaat van: Alex Kwak op februari 07, 2015, 23:49:37 PM
Had je misschien de taal van je toestel aangepast? Blijft een zwak punt van ObsMapp om daar mee om te gaan...
Nog wel wat zitten prutsen deze week. Het kan inderdaad best zijn dat door het plaatsen van de sim-kaart (voorheen geen) ineens duidelijk was dat ik in Nederland was. Maar ik had na de herstart alle soortenlijsten dubbel. Dat had ik toen niet zo gauw gezien. Als proef een van een soort verwijderd, waren ze allebei weg. Tenslotte toch maar de database leeggemaakt en het hele spul opnieuw gedownload. Dat was in een paar minuten gebeurd. En je leert door dit soort acties wel het menu redelijk kennen.  :) En Obsmapp vandaag met succes gebruikt.
Groet, Michiel