ObsMapp 4. Vragen, bugs, opmerkingen

Gestart door Alex Kwak, oktober 05, 2014, 17:42:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Daniel B.

Groet Daniel

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op december 29, 2014, 14:33:42 PM
Citaat van: Jan Mudde op december 27, 2014, 22:18:26 PM
Met de eerste download in je eerste PM aan mij lukte het niet. Met de download uit je PM bericht vsn vandaag is alles betreffende de top25 kaart geheel opgelost. Klasse!!!! Bedankt weer. Grtz Jan

Graag gedaan! Stiekem ben je nu ook proefkonijn, dus zou je even in de gaten willen houden of het allemaal ook qua locatie etc. klopt?

Hoi Alex,

Op deze plaats allereerst mijn beste wensen voor dit jaar.  Inmiddels de Top25 download uitgebreid getest en het werkt keurig netjes. Installatie OK, integratie in ObsMapp OK, locatie etc. OK. Als een zonnetje allemaal. Bedankt. Grtz. Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op januari 08, 2015, 15:15:49 PM
Op deze plaats allereerst mijn beste wensen voor dit jaar.  Inmiddels de Top25 download uitgebreid getest en het werkt keurig netjes. Installatie OK, integratie in ObsMapp OK, locatie etc. OK. Als een zonnetje allemaal. Bedankt. Grtz. Jan

:duim: , en jij ook de beste wensen!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jeroen Vanheuverswyn

Met de huidige versie (4.4.2) krijg ik nog steeds op 2 manieren een crash:
- Tellen -> aanpassen van de data --> 'obsmap is gestopt'.  Hiervoor heb ik een rapport verzonden

- Wanneer ik naar het kaartje ga en dan zonder een punt te kiezen de phone lock. Bij terugkomen naar de app krijg ik ook vaak de melding 'obsmap is gestopt'. Hiervoor maak ik een een rapport van zodra ik het nog eens heb. Dit is niet 100% reproduceeerbaar.

Wat ik ook zeer raar vind is dat vaak wanneer ik obsmap afsluit die automatisch lijkt opnieuw op te starten, en ik terug op de beginpagina obsmap terecht kom. Misschien ligt dit aan mijn android versie (4.1.2), maar ik heb het met geen enkele andere app.

Alex Kwak

Hoi Jeroen, zou je als je een rapport verzend aan dit bericht willen refereren? Dat helpt mij.
Het opnieuw opstarten komt inderdaad nog zo nu en dan voor, is helaas een bekende bug.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jeroen Vanheuverswyn

Citaat van: Alex Kwak op januari 23, 2015, 13:43:24 PM
Hoi Jeroen, zou je als je een rapport verzend aan dit bericht willen refereren? Dat helpt mij.
Het opnieuw opstarten komt inderdaad nog zo nu en dan voor, is helaas een bekende bug.

Heb het 'tellen' nog eens opnieuw verzonden met referentie naar forum.

het probleem met de kaart zou kunnen gelinkt zijn aan slechte gps ontvangst, want kan het nu momenteel niet reproduceren. Van zodra ik nog eens slechte ontvangst heb zal ik het proberen en een rapport met referentie verzenden.

Alex Kwak

Citaat van: Jeroen Vanheuverswyn op januari 23, 2015, 19:30:01 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 23, 2015, 13:43:24 PM
Hoi Jeroen, zou je als je een rapport verzend aan dit bericht willen refereren? Dat helpt mij.
Het opnieuw opstarten komt inderdaad nog zo nu en dan voor, is helaas een bekende bug.

Heb het 'tellen' nog eens opnieuw verzonden met referentie naar forum.

het probleem met de kaart zou kunnen gelinkt zijn aan slechte gps ontvangst, want kan het nu momenteel niet reproduceren. Van zodra ik nog eens slechte ontvangst heb zal ik het proberen en een rapport met referentie verzenden.

Bedankt!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hjkrajenbrink

Citaat van: Thijs Fijen op januari 02, 2015, 14:55:09 PM
Ik krijg de OSM kaart voor Nedersachsen niet geladen in het kaart-scherm. De OSM kaart staat in de juiste map en staat ook in het lijstje van te kiezen kaarten. Echter krijg ik de melding: 'geen passende OSM kaart gevonden'. Ik heb de kaart al opnieuw gedownload (dus ik heb de nieuwste versie). Nederlandse kaart krijg ik wel te zien en ook in Oman werkte het nog (zelfde Obsmapp versie). Wat te doen?

Dan nog iets kleins: als ik op google straat-kaarten kijk, vervolgens een OSM probleer te selecteren die niet gevonden kan worden (zie hierboven), dan springt hij terug naar google sateliet-kaart.. Vast niet van belang als de kaarten wel gewoon werken ;)


Ik woon sinds kort in Groot-Brittannië en krijg hier dezelfde foutmelding als Thijs Fijen (zie boven) bij het kiezen van de kaart 'great_britain.map'. Ook de test die hij vervolgens voorstelt, door een stip op de kaart te zetten en vervolgens de OSM-kaart te selecteren, werkt niet. Het lukt me wel met een stip op de kaart in Nederland en het OSM-bestand 'netherlands.map'. Er lijkt dus iets mis met het bestand 'great_britain.map', zouden jullie dit kunnen checken? Alvast dank!
Groeten,
Henk

hjkrajenbrink

Verder kwam ik nog een 'bugje' tegen in het menu van de 'Locatie-instellingen'. Als ik daar klik op "Download kaart-urls", krijg ik een menu over het bijwerken van de soortenlijsten (zie bijgevoegde screenshot). Dit lijkt me niet correct, zouden jullie dit kunnen checken?
Voor de volledigheid: ik gebruik Obsmapp 4.4.2; in de Playstore zie ik geen nieuwe update staan.
Groeten,
Henk

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: Jeroen Vanheuverswyn op januari 23, 2015, 13:34:22 PM
Met de huidige versie (4.4.2) krijg ik nog steeds op 2 manieren een crash:
- Tellen -> aanpassen van de data --> 'obsmap is gestopt'.  Hiervoor heb ik een rapport verzonden

Pfff, die heeft wat moeite gekost. Bleek een Android-fout die alleen bij sommige Android-versies voorkomt.
Gevonden en opgelost voor de komende versie.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hjkrajenbrink

Citaat van: hjkrajenbrink op januari 26, 2015, 10:07:16 AM
Ik woon sinds kort in Groot-Brittannië en krijg hier dezelfde foutmelding als Thijs Fijen (zie boven) bij het kiezen van de kaart 'great_britain.map'. Ook de test die hij vervolgens voorstelt, door een stip op de kaart te zetten en vervolgens de OSM-kaart te selecteren, werkt niet. Het lukt me wel met een stip op de kaart in Nederland en het OSM-bestand 'netherlands.map'. Er lijkt dus iets mis met het bestand 'great_britain.map', zouden jullie dit kunnen checken? Alvast dank!


Ik ben zelf nog even wezen zoeken naar een oplossing en heb nu de kaarten direct gedownload van de Mapsforge.org-website (hier zijn ook aparte kaarten van Engeland, Schotland en Wales te vinden). Echter, ook deze kaarten zijn niet te lezen in Obsmapp, hij springt automatisch terug naar Google-luchtfoto's. Als test heb ik ook Croatia.map gedownload, die kan ik wel bekijken als ik vooraf een stip zet in Kroatië. Ik concludeer hieruit dat er een fout zit in de kaarten van Groot-Brittannië. Weten jullie wellicht een work-around via Openstreetmaps? Overigens heeft het een paar maanden terug wel gewerkt.


PS: of hoort deze vraag eigenlijk thuis in het subtopic over Openstreetmaps-kaarten?
Groeten,
Henk

Alex Kwak

Ik zal binnenkort even naar die maps kijken
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Oeps, toch foutje in ObsMapp. De negatieve coördinaten gaan fout...
Wordt gerepareerd in de komende versie. Zal over enkele dagen zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: hjkrajenbrink op januari 26, 2015, 10:12:36 AM
Verder kwam ik nog een 'bugje' tegen in het menu van de 'Locatie-instellingen'. Als ik daar klik op "Download kaart-urls", krijg ik een menu over het bijwerken van de soortenlijsten (zie bijgevoegde screenshot). Dit lijkt me niet correct, zouden jullie dit kunnen checken?
Voor de volledigheid: ik gebruik Obsmapp 4.4.2; in de Playstore zie ik geen nieuwe update staan.

Die hele optie had er niet meer mogen zijn. Wordt verwijderd in de eerstvolgende versie.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hjkrajenbrink

Citaat van: Alex Kwak op januari 28, 2015, 22:20:01 PM
Oeps, toch foutje in ObsMapp. De negatieve coördinaten gaan fout...
Wordt gerepareerd in de komende versie. Zal over enkele dagen zijn.


Dank voor je antwoord en voor het checken! Wat betreft de negatieve coördinaten: is dat ook de reden dat ik de melding "ongeldige coordinaten" krijg, als ik vanuit het invoerscherm direct naar de kaart ga als m'n GPS nog geen fix heeft? In Nederland kwam ik dan terecht op een vast punt, dat van tevoren was ingesteld. Lijkt hier in Engeland idd niet te werken nu. Misschien een wat vaag verhaal, hoop dat je het begrijpt :) Ik heb er meteen even een screenshot bij gedaan voor de duidelijkheid.

PS: @Hisko: ik geef meteen toe, de batterij is wederom niet echt vol... telefoon wordt oud :)
Groeten,
Henk

Alex Kwak

Citaat van: hjkrajenbrink op januari 29, 2015, 10:08:11 AM
Wat betreft de negatieve coördinaten: is dat ook de reden dat ik de melding "ongeldige coordinaten" krijg, als ik vanuit het invoerscherm direct naar de kaart ga als m'n GPS nog geen fix heeft? In Nederland kwam ik dan terecht op een vast punt, dat van tevoren was ingesteld. Lijkt hier in Engeland idd niet te werken nu.

Nee, dat is een wijziging geweest. Het idee daarachter is: je hebt geen coördinaat, dus je kan ook geen kaart tonen. 'Vroeger' werd je dan op de vaste locatie gezet, dat verdiende ook geen schoonheidsprijs. Ik zit me nu te bedenken dat een tussenscherm dat op een gps-fix wacht een beter oplossing zou zijn.

PS. Een nieuw toestel heeft waarschijnlijk ook een snellere gps-fix  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hjkrajenbrink

Oké, helder. Die oplossing van 'vroeger' met een vast punt was op zich niet gek, ik heb het wel eens gebruikt bij een inventarisatie, dat ik dan snel in het gebied zat waar ik iets wilde invoeren. Maar het is inderdaad niet de fraaiste oplossing, ik begrijp de keuze.


Belangrijkste is idd de telefoon: daar zal op termijn wat aan moeten gebeuren (touché)... :)
Groeten,
Henk

hiskodevries

zomaar even een idee. Als ik in mijn tomtom app een route start krijg ik de vraag 'laatst gebruikte bestemming..... gebruiken ?'
als ik ja kies begint de app daamee te werken tot de gps een fix heeft, als ik nee kies dan gaat die wachten tot de gps een fix heeft.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op januari 29, 2015, 11:53:08 AM
zomaar even een idee. Als ik in mijn tomtom app een route start krijg ik de vraag 'laatst gebruikte bestemming..... gebruiken ?'
als ik ja kies begint de app daamee te werken tot de gps een fix heeft, als ik nee kies dan gaat die wachten tot de gps een fix heeft.

Ja, is een mogelijkheid...

PS. Je zit bijna op 33333 berichten  B)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Alex, wat gebeurt er dan ? Komt een fanfare voor mijn huis?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op januari 29, 2015, 12:07:36 PM
Alex, wat gebeurt er dan ? Komt een fanfare voor mijn huis?

Nee, je account wordt geblokkeerd in verband met spam.  :police:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

prima, het is bijna weekend. verplicht rust.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

j.simons

Alex,

als je met het numerieke toetsenbord het aantal invult en daarna opslaat.
dan blijft het toetsenbord staan voor de volgende invoer.
als je dan de soort wilt selecteren moet je weer twee maal op dat veld klikken voordat het kan.
bij de eerste klik verschijnt het qwerty toetsenbord, dan moet je nogmaals klikken om een soort te kunnen opzoeken.
dat het toetsenbord veranderd geeft al aan dat de focus op de soortkeuze terecht is gekomen.

in het verleden heb je hier al een snaar gekeken maar het lijkt nu weer terug gekomen te zijn.

wat je wilt is dat na opslaan en een klik op de soortkeuze dat je de juiste soort kunt gaan kiezen, of uit de lijst of dmv invoer zoeken.


groeten Joost

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jeroen Vanheuverswyn

Citaat van: Alex Kwak op januari 27, 2015, 22:13:22 PM
Citaat van: Jeroen Vanheuverswyn op januari 23, 2015, 13:34:22 PM
Met de huidige versie (4.4.2) krijg ik nog steeds op 2 manieren een crash:
- Tellen -> aanpassen van de data --> 'obsmap is gestopt'.  Hiervoor heb ik een rapport verzonden

Pfff, die heeft wat moeite gekost. Bleek een Android-fout die alleen bij sommige Android-versies voorkomt.
Gevonden en opgelost voor de komende versie.

Bedankt!

Intussen ook nog een rapportje (met ref naar forum) opnieuw verstuurd van de crash wanneer je in de kaart zit en de telefoon lockt. Lijkt idd in combinatie te zijn met een onnauwkeurige gps fix (die in rood met dat telefoonmastje) 

Alex Kwak

Citaat van: Jeroen Vanheuverswyn op januari 30, 2015, 19:15:46 PM
Intussen ook nog een rapportje (met ref naar forum) opnieuw verstuurd van de crash wanneer je in de kaart zit en de telefoon lockt. Lijkt idd in combinatie te zijn met een onnauwkeurige gps fix (die in rood met dat telefoonmastje)

Rapport ontvangen, maar dat probleem zit helaas in "Mapsforge", en dat is een stuk software waarvan het onderhoud niet bij ons ligt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op januari 30, 2015, 15:45:53 PM
Ga ik naar kijken Joost!

Probleem met het dubbel moeten klikken van de soortknop is verholpen in de komende versie.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

alex

top, snelle actie.
zag het in de update zitten.

groeten Joost