ObsMapp 4. Vragen, bugs, opmerkingen

Gestart door Alex Kwak, oktober 05, 2014, 17:42:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: ceesvg op oktober 23, 2014, 22:31:30 PM
Sinds de laatste update, krijgen we geen meldingen meer op de galaxy 3mini bij omgeving, heeft altijd gewerkt. En op de Galaxy 3 werkt het ook nog gewoon. We hebben op allebei precies de zelfde instelling.

Geen internetverbinding? Zelfde instellingen én soortgroep?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

AvanderHeijden

Citaat van: Alex Kwak op oktober 23, 2014, 21:28:14 PM
Citaat van: AvanderHeijden op oktober 23, 2014, 13:16:01 PM
Dat heb ik alleen bij lange namen van species groups (en dan alleen bij portrait stand), zie screenshot:


Gerepareerd in de komende versie 4.3.3

Like  :duim:

AJvanLoon

Op mijn Samsung Galaxy 2 kan het systeem na de laatste update naar 4.3.2 ineens de OSM-kaarten niet meer laden, er volgt een foutmelding (die snel verdwijnt... maar iets met invalid file size). Ik gebruik Benelux_plus als kaartbestand voor NL. Ik kan ook het pad naar de map met de kaartbestanden niet meer wijzigen. Anderzijds zou dat wellicht niet mogen uitmaken want de kaartbestanden staan (tot mijn verbazing...) zowel op de externe SD-kaart (daar stond het pad ook altijd naar toe dacht ik) als in het geheugen van het toestel zelf (...sdcart/Obsmapp/Osm/
Vr gr, André van Loon

Alex Kwak

Citaat van: AJvanLoon op oktober 24, 2014, 14:08:38 PM
Op mijn Samsung Galaxy 2 kan het systeem na de laatste update naar 4.3.2 ineens de OSM-kaarten niet meer laden, er volgt een foutmelding (die snel verdwijnt... maar iets met invalid file size). Ik gebruik Benelux_plus als kaartbestand voor NL. Ik kan ook het pad naar de map met de kaartbestanden niet meer wijzigen. Anderzijds zou dat wellicht niet mogen uitmaken want de kaartbestanden staan (tot mijn verbazing...) zowel op de externe SD-kaart (daar stond het pad ook altijd naar toe dacht ik) als in het geheugen van het toestel zelf (...sdcart/Obsmapp/Osm/

De eenvoudigste oplossing is de NL-kaart opnieuw downloaden via het ObsMapp-menu.
Of de Benelux-kaart zelf downloaden en plaatsen in [sdkaart]/obsmapp/osm (verplichte map!)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Dat laatste werkt bij mij niet meer. Rapport verstuurd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

AJvanLoon

Citaat van: Alex Kwak op oktober 24, 2014, 14:29:20 PM
Citaat van: AJvanLoon op oktober 24, 2014, 14:08:38 PM
Op mijn Samsung Galaxy 2 kan het systeem na de laatste update naar 4.3.2 ineens de OSM-kaarten niet meer laden, er volgt een foutmelding (die snel verdwijnt... maar iets met invalid file size). Ik gebruik Benelux_plus als kaartbestand voor NL. Ik kan ook het pad naar de map met de kaartbestanden niet meer wijzigen. Anderzijds zou dat wellicht niet mogen uitmaken want de kaartbestanden staan (tot mijn verbazing...) zowel op de externe SD-kaart (daar stond het pad ook altijd naar toe dacht ik) als in het geheugen van het toestel zelf (...sdcart/Obsmapp/Osm/

De eenvoudigste oplossing is de NL-kaart opnieuw downloaden via het ObsMapp-menu.
Of de Benelux-kaart zelf downloaden en plaatsen in [sdkaart]/obsmapp/osm (verplichte map!)

mmm, het lijkt nog gekker. Ik ontdekte het probleempje omdat ik ObsMapp weer op Nederland wilde zetten na een weekje Frankrijk. Als ik op mijn huidige locatie in Nederland een waarneming invoer en naar het kaartmenu ga, zag ik dus eerder vandaag het Google-satellietbeeld. Benelux-plus  kiezen lukte dus niet, zie boven. Maar ik ontdekte zojuist dat wanneer ik in het menu Kaarttype een willekeurige buitenlandse kaart kies (in dit geval een Franse regio), dan verschijnt gewoon wél weer de Nederlandse OSM-kaart.... Ik ben er nu mee 'geholpen' maar gek is het wel denk ik...


Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op oktober 24, 2014, 14:50:06 PM
Dat laatste werkt bij mij niet meer. Rapport verstuurd

Ontvangen, dank. Probleem is meteen duidelijk  :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: AJvanLoon op oktober 24, 2014, 15:51:10 PM
Maar ik ontdekte zojuist dat wanneer ik in het menu Kaarttype een willekeurige buitenlandse kaart kies (in dit geval een Franse regio), dan verschijnt gewoon wél weer de Nederlandse OSM-kaart.... Ik ben er nu mee 'geholpen' maar gek is het wel denk ik...

Dat zijn de tiles die in de cache staan...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Zojuist 4.3.3 in Google Play gezet:

*4.3.3
Teksten pasten soms niet op invoerscherm
Crash bij OSM-download
'Vaste locatie' leek niet te werken
Huisnummers werden niet meer getoond op OSM
OSM cache verwijderen werkte niet meer
Tonen eigen waarnemingen op de kaart werkte niet meer
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pieter Cox

Beste,

sinds de laatste update krijg ik de tekst 'geforceerd sluiten' als ik op één van de knoppen van het menu druk.
Enkel de knop 'meer' werkt, er komt dan namelijk een extra lijst tevoorschijn.
Ik heb een rapport verzonden.

Mvg,
Pieter Cox.

Alex Kwak

Citaat van: Pieter Cox op oktober 25, 2014, 17:51:09 PM
sinds de laatste update krijg ik de tekst 'geforceerd sluiten' als ik op één van de knoppen van het menu druk.
Enkel de knop 'meer' werkt, er komt dan namelijk een extra lijst tevoorschijn.
Ik heb een rapport verzonden.

Klopt voor Android 2.3.x
Vanavond komt er een fix met ObsMapp versie 4.3.4
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Zojuist 4.3.4 in Google Play gezet:

*4.3.4
Crash bij toestellen met Android 2.3.x
Geen mogelijkheid meer om fotos of geluiden toe te voegen bij Android 2.3.x
De BMP-lijstknop in de kaart werkte niet meer
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Alex,
de juiste focus bij het invoeren werkt nog niet helemaal lekker.

als ik zelf het aantal invul, met het numerieke toetsenbord, en op opslaan klik, dan blijft het toestenbord staan en kan ik een nieuwe waarneming invoeren.
klik ik dan op selecteer soort. dan verspringt wel het toesenbord naar het tekst- toestenbord, maar de invoervoer veld voor de soorten krijgt dan niet de focus. na nog een keer klikken kan ik wel een nieuwe soort zoeken
dit betekend dus twee keer tikken om een nieuwe waarneming te gaan doen.

Groeten Joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op oktober 26, 2014, 12:07:50 PM
als ik zelf het aantal invul, met het numerieke toetsenbord, en op opslaan klik, dan blijft het toestenbord staan en kan ik een nieuwe waarneming invoeren.
klik ik dan op selecteer soort. dan verspringt wel het toesenbord naar het tekst- toestenbord, maar de invoervoer veld voor de soorten krijgt dan niet de focus. na nog een keer klikken kan ik wel een nieuwe soort zoeken
dit betekend dus twee keer tikken om een nieuwe waarneming te gaan doen.

Ik kan dat inderdaad reproduceren. Raar, ik ga er eens naar kijken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

M Braad

Beste Alex,

Afgelopen week de versie 4.3.1 op mijn Samsung 3S mini gezet.
Vanaf dat moment kan ik geen foto's meer maken van een waarneming. De 'foto maken' optie is verdwenen.
Daarnaast kan ik mijn ingevoerde waarnemingen niet meer meer uploaden. De knop op mijn telefoon, die bij de vorige versie voor de upload zorgen, werkt niet meer. Zijn dit bekende problemen, en zijn op te lossen?

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet, michel

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M Braad op oktober 26, 2014, 17:14:08 PM
Beste Alex,

Afgelopen week de versie 4.3.1 op mijn Samsung 3S mini gezet.
Vanaf dat moment kan ik geen foto's meer maken van een waarneming. De 'foto maken' optie is verdwenen.
Daarnaast kan ik mijn ingevoerde waarnemingen niet meer meer uploaden. De knop op mijn telefoon, die bij de vorige versie voor de upload zorgen, werkt niet meer. Zijn dit bekende problemen, en zijn op te lossen?

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet, michel

Hoi Michel,

Je moet in het venster van je waarneming waarbij je een foto wilt plaatsen nogmaals een swipemenu tevoorschijn halen (van links naar rechts vegen). Je kunt dan een bestaande foto toevoegen of als je in dat toevoegvenster op het icoontje rechtsboven (camera met flitser) klikt een foto maken die dan toegevoegd wordt
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

M Braad

Dank Bart, .. problemen opgelost !! :-)

grt,
michel

Jo Seegers

Sinds de eerste installatie van Obsmapp 4 heb ik problemen met het gebruiken van de OSM kaart. Na 4 of 5 maal een waarneming invoeren en daarbij de OSM kaart openen blijft de applicatie met soms een zwart scherm en soms een deel van de kaart op het scherm even hangen waarna ik de melding Obsmapp gestopt melding krijg. Na OK klikken krijg ik meestal het invoerscherm terug waarna ik weer 4 of 5 maal een waarneming met locatie kan invoeren. Als ik klaar ben en Obsmapp stop blijkt er soms nog een Obsmapp met invoerscherm actief te zijn. Ook eindigt Obsmapp bij het kaartprobleem wel eens helemaal en moet ik het opnieuw opstarten.
Huidige versie 4.3.4. Samsung S2, Android 4.1.2.
Ik heb een keer een rapport gemaakt, maar meestal doe ik dat niet omdat ik het buitenland roaming uit heb staan.

M.v.g.
Jo

AvanderHeijden

Typo zit er nog in, lange species groups worden nu wel netjes afgekort.

Alex Kwak

Citaat van: AvanderHeijden op oktober 23, 2014, 13:16:01 PM
Typo in het "overview"-scherm:
CiteerTo use the swipe menu, 'swipe' with your finger from the far left of the scrren to the right

Had ik ff gemist  :rolleye:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Jo Seegers op oktober 26, 2014, 23:47:00 PM
Sinds de eerste installatie van Obsmapp 4 heb ik problemen met het gebruiken van de OSM kaart. Na 4 of 5 maal een waarneming invoeren en daarbij de OSM kaart openen blijft de applicatie met soms een zwart scherm en soms een deel van de kaart op het scherm even hangen waarna ik de melding Obsmapp gestopt melding krijg. Na OK klikken krijg ik meestal het invoerscherm terug waarna ik weer 4 of 5 maal een waarneming met locatie kan invoeren. Als ik klaar ben en Obsmapp stop blijkt er soms nog een Obsmapp met invoerscherm actief te zijn. Ook eindigt Obsmapp bij het kaartprobleem wel eens helemaal en moet ik het opnieuw opstarten.
Huidige versie 4.3.4. Samsung S2, Android 4.1.2.
Ik heb een keer een rapport gemaakt, maar meestal doe ik dat niet omdat ik het buitenland roaming uit heb staan.

Ik zie zo nu en dan rapporten die hier op wijzen. De problemen komen echter uit de MapsForge-code, een stukje freeware waar ObsMapp gebruik van maakt.
We gebruiken momenteel versie 5.0 RC2, de definitieve versie wordt binnenkort verwacht. Hopelijk zijn dit soort fouten dan verdwenen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op oktober 27, 2014, 19:52:08 PM
Citaat van: Jo Seegers op oktober 26, 2014, 23:47:00 PM
Sinds de eerste installatie van Obsmapp 4 heb ik problemen met het gebruiken van de OSM kaart. Na 4 of 5 maal een waarneming invoeren en daarbij de OSM kaart openen blijft de applicatie met soms een zwart scherm en soms een deel van de kaart op het scherm even hangen waarna ik de melding Obsmapp gestopt melding krijg. Na OK klikken krijg ik meestal het invoerscherm terug waarna ik weer 4 of 5 maal een waarneming met locatie kan invoeren. Als ik klaar ben en Obsmapp stop blijkt er soms nog een Obsmapp met invoerscherm actief te zijn. Ook eindigt Obsmapp bij het kaartprobleem wel eens helemaal en moet ik het opnieuw opstarten.
Huidige versie 4.3.4. Samsung S2, Android 4.1.2.
Ik heb een keer een rapport gemaakt, maar meestal doe ik dat niet omdat ik het buitenland roaming uit heb staan.

Ik zie zo nu en dan rapporten die hier op wijzen. De problemen komen echter uit de MapsForge-code, een stukje freeware waar ObsMapp gebruik van maakt.
We gebruiken momenteel versie 5.0 RC2, de definitieve versie wordt binnenkort verwacht. Hopelijk zijn dit soort fouten dan verdwenen.

Ik heb toch nog wat kunnen vinden wat dit probleem zou kunnen verminderen. Die oplossing komt in de komende versie van ObsMapp.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jo Seegers

OK. Goed te weten dat er aan gewerkt wordt. Ik wacht verder gewoon af.

Corryabbink

Citaat van: Jo Seegers op oktober 28, 2014, 00:47:11 AM
OK. Goed te weten dat er aan gewerkt wordt. Ik wacht verder gewoon af.
Ik heb hetzelfde probleem.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Alex Kwak

Citaat van: Corryabbink op oktober 28, 2014, 00:48:37 AM
Citaat van: Jo Seegers op oktober 28, 2014, 00:47:11 AM
OK. Goed te weten dat er aan gewerkt wordt. Ik wacht verder gewoon af.
Ik heb hetzelfde probleem.

Wat voor toestel heb je Corry?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

melae003

Ik weet nu niet meer hoe ik van kaart kan wisselen 
Groet'nToon
Groet'n Toon

Alex Kwak

Citaat van: melae003 op oktober 28, 2014, 12:03:16 PM
Ik weet nu niet meer hoe ik van kaart kan wisselen 

Swipe en kies de bovenste optie.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Alex Kwak

Ik heb zojuist 4.3.5 geüpload naar Google Play.
Ik zou het prettig vinden als je me even laat weten of de OSM-problemen hiermee inderdaad verminderd zijn.

Alex.

*4.3.5
Mogelijke problemen met OSM-kaarten verholpen
Verbeterde Duitse teksten
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jo Seegers