Fenologie planten

Gestart door Slimke, augustus 03, 2014, 12:06:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Slimke

Beste iedereen,

Ik weet niet of dit al eens besproken is, maar met zoeken kon ik het niet zo snel vinden.
Vandaag zag ik dat er in mijn lijst bij de Spaanse aak een fenologie-tekentje stond ( https://waarneming.nl/soort/feno/6330?user=90743 ). Ik klikte erop en als ik het goed begrepen heb ben ik de laatste waarnemer die bewijs voor deze soort verzameld heeft (correct?). Nu wilde ik kijken bij fenologie, maar hier staan geen planten bij, klopt dat?

Hoe kom ik bij het fenologie-overzicht van de planten?

Ik hoor het graag.

Mvg, Sylvana

HPM


Fenologie als lijst bestaat alleen bij vogels, dagvlinders, libellen en sprinkhanen.
In gevallen als die Spaanse Aak van jou is het natuurlijk ook wel een beetje onzin, omdat die het hele jaar aanwezig is.
Overigens geldt het bij jou alleen voor 2014. Het betekent dat er na 5 juli nog niemand een foto van een Spaanse Aak heeft ingevoerd.
Ik heb een heleboel dat soort onzinnige 'records' op mijn naam staan.
Herman van der Meer

Slimke

Fenologie bij planten vind ik alleszins geen onzin.
Planten als sneeuwklokje "verdwijnen" na enige tijd en komen dan weer op.
Bij bomen kun je dan weer kijken naar dingen als bladuitval, bladaanmaak, bloei en vruchtdragend. Die cycli kunnen dan weer een indicatie geven aan bijvoorbeeld opwarming van de aarde. Ik vind dat daarvoor niet alleen naar de dieren gekeken moet worden.

Ik weet niet tot in welk detail ze op waarneming.nl gaan met fenologie bij planten. Hier misschien een aparte pagina voor aanmaken? Waarbij aangegeven moet worden in welk stadium de plant zich bevindt + bewijs? Als dit niet bijgehouden wordt is het voor planten wel onzin ja.

HPM

Ik zei niet dat ik het bij planten in het algemeen onzin vind maar voor soorten als Spaanse Aak, tenzij je apart naar dingen als bladontplooing, bloeien vruchten gaat kijken.
Overigens is er http://www.natuurkalender.nl/

Herman van der Meer