aanvragen toevoegen soorten vissen

Gestart door Kelle, juli 22, 2014, 20:11:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kelle

Hallo,


ik ben een aquatisch ecoloog die in het verleden onder meer visonderzoek uitvoerde (zoet en zout water) in verschillende Afrikaanse en Europese landen, en zou me eens aan de invoer van mijn oudere gegevens in observado.org willen zetten, maar vele soorten die ik waarnam zitten nog niet in het systeem. Ik hoorde van anderen dat aanvragen tot het toevoegen van soorten via dit forum gesteld kunnen worden.


Heb ik daarvoor hier de juiste plaats gevonden? Indien niet, weet iemand waar ik met die vraag wel terecht kan?


Verder vraag ik me ook af welke gegevens ik over de gewenste soorten moet doorgeven? Ik vermoed dat Nederlandse, Engelse en wetenschappelijke namen vereist zijn, en wellicht ook wat info over de hogere taxonomie? (Is er in dat geval een bepaalde taxonomie die binnen observado.org wordt gevolgd voor de vissen? Bijvoorbeeld zoals in Fishbase of het World Register of Marine Species (WoRMS)?


Naast vissen bekeek en determineerde ik ook heel wat andere waterorganismen uit diverse taxonomische groepen, en die zou ik ook willen invoeren. Dus vraag ik me ook af of ik met mijn vraag naar toevoegingen voor elke soortengroep andere admins moet contacteren, of is er wat dit betreft een centraal contactpunt voor alle groepen?


Hopelijk stel ik niet te veel vragen ...


Met vriendeljike groeten,


Kelle Moreau
[size=78%]Oostende, België[/size]




Botervlieg

Hallo Kelle,

Welkom op het forum.

De verzoeken voor nieuwe soorten voor de database kunt u doen in dit topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=55244.msg397580#msg397580

In het eerste bericht staat alle informatie en 'voorwaarden' waar het verzoek aan moeten voldoen.

Groetjes, Marleen

Douwe van der Ploeg

Hoi Kelle,

Allereerst: welkom! Leuk dat je je oude gegevens in wil gaan voeren, zulke data is altijd gewaardeerd!

Zoals Marleen al zei kunnen aanvragen voor soorten voor Observado inderdaad in dat topic. Kort samengevat wat sowieso nodig is:
- Soortgroep
- Familie
- Soort (wetenschappelijke naam)
- Auteur+jaar
Engelse/Nederlandse naam mag, als die bestaat.

Fishbase als bron gebruiken is prima. Als je ergens niet uitkomt, hoor ik het graag!
Douwe van der Ploeg

Kelle

Bedankt voor de snelle reacties Marleen en Douwe! Ik weet wat te doen :-)


groeten, Kelle