Hoofdmenu

Mirabel?

Gestart door HPM, juli 04, 2014, 17:14:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Deze kwam ik vandaag tegen in duinstruweel in Meijendel. Als ik het goed heb is/zijn dit Kroosjes - Prunus domestica subsp. insititia. Klopt dat?
Ze waren lekker.
Vreemd dat hij me in al die jaren hier nooit is opgevallen, terwijl het toch geen kleintje is.




Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: HPM op juli 04, 2014, 17:14:46 PMZe waren lekker.

Zeg je nu dat je de hele struik hebt leeggegeten?   ;)

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op juli 04, 2014, 18:38:34 PM
Citaat van: HPM op juli 04, 2014, 17:14:46 PMZe waren lekker.

Zeg je nu dat je de hele struik hebt leeggegeten?   ;)

Rob

Dan zat ik nu waarschijnlijk ergens anders.
Ik heb een handjevol gegeten en dat is eigenlijk al verboden. Zoals je ziet hing  er wel een paar kilo aan. Als compote moet het wel helemaal lekker zijn.

Herman van der Meer

HPM

#3
Kroosjes staat in Waarneming als exoot te boek terwijl hij al sinds de Bronstijd voorkomt.
Zie bijvoorbeeld  N.CM. Maes & O. Brinkkemper  (pdf) De Levende natuur 2002:5(160-163)
Herman van der Meer

Yeronimo

Wel wat apart dat je vruchten van een plant opeet zonder zeker te weten wat het is. Voor hetzelfde geldt was het een zeer giftig broertje van deze plant. Ik hoop dus dat je de plant goed hebt  ;)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Het is duidelijk een Prunus en voor zover ik weet zijn die geen van alle giftig. Vruchten als gele kersen maar wel met een plat pitje als een pruim. Eigenlijk had ik een foto van een pit moeten maken.
Herman van der Meer

dirder

Wat er precies met kroosjes bedoeld wordt, is me na jaren opzoekingswerk nog altijd niet duidelijk. De naam wordt te pas en te onpas gebruikt voor vanalles en nog wat (ook voor enkele befaamde eetpruimen, wat er duidelijk op wijst dat iets niet klopt). Hetzelfde overigens voor mirabel. Volgens sommige bronnen kunnen kroosjes alleen maar blauw zijn. Soit, dit hier lijkt me Kerspruim.
Groeten, Dirk Derdeyn.

HPM

Googelen op Kerspruim levert maar enkele foto's op die hierop lijken. De rest is totaal anders. Maar bij Kroosjes is het niet veel anders.
Herman van der Meer

Rien Ondersteijn

Nou-lijkt mij ook Kerspruim.Ik vond ze exact zo in Rhenen en heb mijn buik vol gegeten.
Alles wat met Prunus te maken heeft is eetbaar volgens mij.
En Kroosjes zijn inderdaad niet hetzelfde als Kerspruim. De eerste schijnen trouwens gedoornd te zijn.
Hier wat meer erover ;http://www.vriendenvanhetoudefruit.nl/wp-content/pruimen/kroosjes.htm
Groene groe[n]tjes.Rien.

janvdbrugge

quote: Alles wat met Prunus te maken heeft is eetbaar volgens mij.

Rien, het lijkt toch verstandig - als ik me goed herinner - om P.laurocerasus maar met rust te laten . . . We willen jouw bijdragen ook in het vervolg graag in de vorm van levendige topics en reacties zien!
Groeten en geniet ("snoep verstandig") van wat de natuur te plukken geeft!
Jan van der Brugge


dirder

#10
Citaat van: Rien Ondersteyn op november 05, 2017, 22:31:37 PM
Nou-lijkt mij ook Kerspruim.Ik vond ze exact zo in Rhenen en heb mijn buik vol gegeten.
Alles wat met Prunus te maken heeft is eetbaar volgens mij.
En Kroosjes zijn inderdaad niet hetzelfde als Kerspruim. De eerste schijnen trouwens gedoornd te zijn.
Hier wat meer erover ;http://www.vriendenvanhetoudefruit.nl/wp-content/pruimen/kroosjes.htm

Doornen zijn volstrekt futiel als kenmerk bij Prunus.
Wat de eetbaarheid betreft: als de vrucht onaangenaam smaakt (erg bitter of sterke amandelsmaak) best niet inslikken is de concensus (dat is dan doorgaans Laurierkers, P. lusitanica en P. mahaleb). Maar erg gevaarlijk schijnt het niet te zijn als je er niet te veel van eet.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Citaat van: janvdbrugge op november 05, 2017, 23:16:21 PM
quote: Alles wat met Prunus te maken heeft is eetbaar volgens mij.

Rien, het lijkt toch verstandig - als ik me goed herinner - om P.laurocerasus maar met rust te laten . . . We willen jouw bijdragen ook in het vervolg graag in de vorm van levendige topics en reacties zien!
Groeten en geniet ("snoep verstandig") van wat de natuur te plukken geeft!
Jan van der Brugge

Jan-ik kan me niet voorstellen dat de vruchten van Laurierkers dodelijk zijn;vogels eten ze ook.
Alleen de pit en de bladen schijnen niet erg gezond te zijn.
Maar ik beloof jouw advies op te volgen. ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

janvdbrugge

Rien, een gemeen vraagje: heb jij gecontroleerd of de vogels die van bessen van Laurierkers hadden gegeten, de daaropvolgende dagen nog levend werden waargenomen?
In ernst: dit is natuurlijk onzin, ten eerste kun je een vogel niet met een mens vergelijken (er zijn ook vogels die bessen van Gelderse Roos eten), ten tweede kan zo'n vogel na de consumptie nog wel wat anders hebben genuttigd wat hem fataal werd, dus bewijsvoering is verre van eenvoudig.
De Elsevier Gids van Giftige Planten zegt van Laurierkers (1983, plantedelen, nog oude spelling!): "Giftige plantedelen: alle delen, voornamelijk zaad, blad (prulaurasine) en bast. Bladeren zijn het meest giftig tijdens de zomer. Zij geven bij kneuzing blauwzuur af. Giftige bestanddelen: blauwzuurglycosiden. (amygdaline, laurocerasine) [. . .] Dieren eten zelden van de plant, maar dodelijke vergiftigingen zijn beschreven voor schapen en runderen die de bladeren aten. Schapen zouden soms bladeren eten zonder zichtbare schade. Vochtig weer schijnt de giftigheid te verhogen.
Dergelijke onheilspellende passages zijn ook te lezen bij de beschrijvingen van Bittere amandel (Prunus dulcis), de Pruim/Kwets (Prunus domestica), de Perzik (Prunus persica) en Abrikoos (Prunus armeniaca), maar bij amandel, pruim en abrikoos betreft het de zaden (pitkernen). Perzik is wat linker: tot 3% amygdaline in pitkernen; ook blad, bloemen en groene vruchten gelden als giftig.

Om mijn reactie nog wat meer aan te sluiten bij het topic hier nog een 'veilige' zin uit de beschrijving van Prunus domestica:
"Uit de gewone Pruim of Kwets zijn Kroosjes (ssp. insititia Schneid.), Mirabellen (ssp. syriaca Janchen, met gele vruchten) en Reine-Claudes (ssp. italica Gams, met groene vruchten (gekweekt."
Zo'n citaat kan best achterhaald zijn, zo'n gifboek is natuurlijk ook niet de beste bron voor botanische nomenclatuur en verwantschap.
Groeten, succes,
Jan van der Brugge

migratorius

Amygdaline (de bron van blauwzuur in zaden van de rozenfamilie) is in elk geval voor Cederpestvogels (maar vast ook voor bijvoorbeeld Appelvinken die graag pitten eten) véél minder gevaarlijk dan voor zoogdieren. Het zou ook niet handig zijn als de zaadverspreiders (vogels) dood zouden neervallen zodra ze een paar vruchten gegeten hadden.

https://sora.unm.edu/sites/default/files/journals/auk/v116n03/p0749-p0758.pdf

JanHein