slakken in tuin

Gestart door Imperator, juni 24, 2007, 18:10:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Imperator

Deze slakken zijn een 'bijproduct' bij het nachtvlinderen. Het valt me steeds weer op dat daar veel slakken bij tevoorschijn komen.
Zijn deze op naam te brengen?
vriendelijke groet,

Trees

Imperator

en nog eentje.. wrsch zelfde soort.  
vriendelijke groet,

Trees

alegro

#2
CiteerDeze slakken zijn een 'bijproduct' bij het nachtvlinderen. Het valt me steeds weer op dat daar veel slakken bij tevoorschijn komen.
Tja, slakken, en vooral naaktslakken, zijn nu 1maal voornamelijk nachtdieren.  Lekker vochtig en koel!
CiteerZijn deze op naam te brengen?
Ze doen me uiterlijk het meest aan Bruine Wegslak (Arion subfuscus) denken. Die leven over het algemeen in bossen, voornamelijk in de oostelijke helft van het land.
Als je nachtvlinderij aan beide voorwaarden voldoet, zit het waarschijnlijk wel goed.
Grüezi mitenand,
Arjan

Imperator

Citeer
Bruine Wegslak (Arion subfuscus) denken. Die leven over het algemeen in bossen, voornamelijk in de oostelijke helft van het land.
Als je nachtvlinderij aan beide voorwaarden voldoet, zit het waarschijnlijk wel goed.
Citeer

Nee, niet in het oosten des lands... aan de westkant van Amsterdam.

Ik herinner me van vorige keren dat ik een dergelijke slak op naam wilde brengen, er niet uit kwam met de tabellen. OOk heb ik geen Slakkengids. Die zijn ook al jaaaren uitverkocht.

Bij de Bruine wegslakken wordt een maat gegeven van 70 mm.Bruine Wegslak is alleen vwg de grootte al uitgesloten. Maar dat kon je op de foto natuurlijk niet zien.  Deze waren niet groter dan een cm of 4. Dan kom je niet verder dan de aanduiding : Kleinere wegslakken.

In ieder geval bedankt voor je antwoord.  
vriendelijke groet,

Trees

alegro

#4
CiteerIk herinner me van vorige keren dat ik een dergelijke slak op naam wilde brengen, er niet uit kwam met de tabellen. OOk heb ik geen Slakkengids. Die zijn ook al jaaaren uitverkocht.
Klopt. De Landslakken Van Nederland dateert van alweer 1984 en Elseviers Slakkengids (plm. 1980) is destijds al redelijk snel in de ramsj beland.

Het wachten is nu op het deel Landmollusken uit de serie Fauna Van Nederland. Zoetwatermollusken is inmiddels al verschenen.

CiteerBij de Bruine wegslakken wordt een maat gegeven van 70 mm.Bruine Wegslak is alleen vwg de grootte al uitgesloten. Maar dat kon je op de foto natuurlijk niet zien.  Deze waren niet groter dan een cm of 4. Dan kom je niet verder dan de aanduiding : Kleinere wegslakken.
Die maataanduidingen zeggen lang niet alles, hoor! Voor een soort als Grote Aardslak wordt bijvoorbeeld 20 cm opgegeven. Zo groot heb ik ze nog nooit gezien. Dus 4 cm kan best voor A. subfuscus.

En volgens het voorlopige ANM kaartje op de website van anemoon.org kan de locatie ook kloppen.
Grüezi mitenand,
Arjan

Imperator

Citeer

En volgens het voorlopige ANM kaartje op de website van anemoon.org kan de locatie ook kloppen.
Citeer

He, leuk te weten. Bedankt!

Daar moet ik maar wat vaker snuffelen, maar ja ik vind nu al dat ik teveel achter de computer zit.  
vriendelijke groet,

Trees