vlinder frankrijk

Gestart door joostheeremans, juni 18, 2007, 11:43:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

Was voor het eerst in ons nieuwe vakantiehuisje in Frankrijk, voornamelijk voor de vogels maar kwam er ook erg veel vlinders tegen. Nergens in de buurt een vlinder boekje kunnen vinden, dus veel gefotografeerd om later na te zoeken. Ben echter erg onbekend in deze soortgroep dus kan wel wat hulp gebruiken.

Is dit een Pasja? Viel op door zijn grootte en briljante binnenvleugel
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

joostheeremans

bij deze geen idee...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

joostheeremans

zag deze erg veel maar kon m maar niet goed fotograferen. Viel op door grote oranje vlek in het midden aan de bovenkant als hij zijn vleugels open had. Voor de rest een soort gifgeel wat wel lijkt op dat van citroenvlinder. Lijkt me geen oranje luzernevlinder maar wat dan wel?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

joostheeremans

En weer een vlinder die ik paar keer ben tegen gekomen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

joostheeremans

deze heb ik vaker proberen te fotograferen maar was niet te benaderen...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

joostheeremans

mijn excuses, zie nu pas het buitenlandkopje.
De laatste vlinder, staat er niet echt goed op maar misschien dat de kenners er nog wat van kunnen maken.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Stijn Schreven

Tweede lijkt me een soort parelmoervlinder, de vierde een soort eikenpage (misschien bruine eikenpage?). Die citroenvlinder-achtige is volgens mij ook al in een ander topic van Buitenland teruggekomen: hier
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Albert Vliegenthart

Beste Joost,
Even op rij:
1 Pasja (C. jasius)
2 Tweekleurige parelmoer (M. didyma)
3 Cleopatra (G. cleopatra)
4 Spaanse eikepage (S. esculi)
5 Witbandzandoog (B. circe)
6 Blauwe ijsvogelvlinder (L. reducta)

Nr 4 lijkt me de spaanse eikepage, gezien de hoeveelheid oranje op beide (voor en achter) vleugels. Dan mag ik concluderen dat je vakantiehuisje in het uiterste zuiden van Frankrijk is. Zeker aangezien je ook nog eens een pasja hebt gefotografeerd. Tweekleurige parelmoer is een vrij gewone soort daar evenals de witbandzandoog die goed te herkennen is aan de korte witte streep op de vleugels (Boswachters missen deze). En de blauwe ijsvogel omdat er 1 rij stippen zichtbaar is. (De gewone heeft namelijk een dubbele rij).

Groet, Albert

joostheeremans

Bedankt! Ik zit zo'n 2 uur rijden van de Camarque en 1 uur van de cevennen niet ver van Ales en Avignon vandaan. Niet het uiterste zuiden maar wel redelijk in het zuiden. De pasja heb ik een aantal maal gezien, viel ook erg op natuurlijk door het formaat, maar vloog meestal wat hoger. Ik weet dat dit slechts het topje is van wat er daar allemaal rondvloog, maar heb me niet op de vlinders in het bijzonder gericht (ben sinds mijn vakantie in practisch alle soortgroepenfora actief :rolleyes: ). Dit stimuleert in ieder geval om volgende keer te proberen wat andere soorten te vinden. Wat zijn trouwens goede vlinderboeken? Denk er erg sterk over om er 1 aan te schaffen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Albert Vliegenthart

Beste Joost,

Goede vlinderboeken die je kunt gebruiken in Z-Frankrijk zijn:
Tirions, de nieuwe vlindergids en Butterflies of Europe van Tristan Lafranchis (in het engels). Overigens is ook van Tristan Papilions du jour interessant voor de Franse vlinderfauna (Wel in het Frans).
Succes!!
Albert