Rubberachtige zwam

Gestart door pivous, januari 25, 2014, 20:39:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

pivous

Gevonden op de Grebbeberg te Rhenen op een liggende dode berk.
Hoed: 7 x 4 cm, wit, is gelatineus, dubbel te vouwen als rubber zonder beschadigd te worden, voelt een beetje aan als Tweekleurig Elfenbankje.
Heeft echter overwegend één kleur: wit; één exemplaar een beetje roze aan de onderkant.
Buisjes: klein, hoekig (zie detailopname)
Iemand een idee of Tweekleurig elfenbankje klopt ondanks dat hoofdzakelijk wit de boventoon voert? Of toch iets anders?

Groet
Rinus Baggerman
Groet, Rinus Baggerman

JW_2all

eerste indruk: roodporiehoutzwam ...
Groet,
Jan

mdehaseth

Ik weet niet wat het is, maar niet de Roodporie, Jan, want die is nooit zo wit en rubberachtig.

Michiel

Gert Kremer

is een Kaaszwam misschien een kanshebber?  ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

pivous

Na op het net veel afbeeldingen bekeken te hebben kom ik tot de conclusie dat Kaaszwam inderdaad het meest logische is.
En dan vooral de Sneeuwwitte Kaaszwam zoals Gert al dacht. Die komt vaak voor op berk en het patroon van de buisjes vind ik bij nader inzien toch ook wel kenmerkend.
Het "rubberachtige" kan ik nog steeds niet thuisbrengen.  De hoed was toen ik hem vond wel erg nat, misschien gaf dat het gelatineuze gevoel. Er was geen reactie met ammonia.
Jullie allen bedankt voor het meedenken.

Groet
Rinus
Groet, Rinus Baggerman

Corryabbink

#7
Citaat van: pivous op januari 26, 2014, 14:13:24 PM
Na op het net veel afbeeldingen bekeken te hebben kom ik tot de conclusie dat Kaaszwam inderdaad het meest logische is.
En dan vooral de Sneeuwwitte Kaaszwam zoals Gert al dacht. Die komt vaak voor op berk en het patroon van de buisjes vind ik bij nader inzien toch ook wel kenmerkend.
Het "rubberachtige" kan ik nog steeds niet thuisbrengen.  De hoed was toen ik hem vond wel erg nat, misschien gaf dat het gelatineuze gevoel. Er was geen reactie met ammonia.
Jullie allen bedankt voor het meedenken.

Groet
Rinus
Asgrauwe kaaszwam komt ook veel op Berk voor, die veroorzaakt bruinrot. Witte kaaszwam is een witrotter. Het rubberachtige is heel normaal. Dat is mijn ervaring ook bij het aanvoelen van dit soort kaaszwammen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"