Een myxomyceet op hazenkeutels overgroeid met sporomiella zwammen

Gestart door Kees v.d.Berg, december 04, 2013, 11:57:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Kees v.d.Berg

Ik kwam deze slijmzwam tegen op op kweek staande hazenkeutels, deze waren overgroeid met vruchtlichamen van een sporomiella spoor daarvan op de laatste foto.
Iemand enig idee?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/80502352
onzeker Slijmzwam spec. - Myxomyceet spec. gezien op 2013-12-04 Oud-Beijerland
Foto's:










Toelichting:
uit kweek op hazenkeutels die overgroeid waren met een sporomiella spec. zie laatste foto
bij voorbaat dank Kees van den Berg
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Marian Jagers

Hoi Kees,

Jawel, maar eerst zal m'n idee moeten blijken. Je kunt slijmzwammen overigens ook altijd opsturen naar Hans van Hooff.
Heb je een determinatiewerk voor myxo's om de kenmerken te vergelijken?
Zijn er "sterretjes" (kristallen met een stervormig uiterlijk) te zien. Grote kans dat je daarvoor heel goed moet kijken aan de randen van de buitenwand.
De kleur van de sporenmassa (dus nog in het vruchtlichaam).
En hoe ziet een leeg geblazen vruchtlichaam er uit.
Dan denk ik dat we al een heel eind op weg zijn. 
Groeten Marian

Kees v.d.Berg

Citaat van: Marian Jagers op december 04, 2013, 12:05:43 PM
Hoi Kees,

Jawel, maar eerst zal m'n idee moeten blijken. Je kunt slijmzwammen overigens ook altijd opsturen naar Hans van Hooff.
Heb je een determinatiewerk voor myxo's om de kenmerken te vergelijken?
Zijn er "sterretjes" (kristallen met een stervormig uiterlijk) te zien. Grote kans dat je daarvoor heel goed moet kijken aan de randen van de buitenwand.
De kleur van de sporenmassa (dus nog in het vruchtlichaam).
En hoe ziet een leeg geblazen vruchtlichaam er uit.
Dan denk ik dat we al een heel eind op weg zijn.

Hoi Marjan,
sporenmassa is erg donker tegen zwart aan, object is kussenvormig, met een (onder de mic.) zichtbare afscheiding licht en donker grijs, het is helemaal bedekt met glinsterende "kristalletjes" maar het geheel is zo allemachtig klein dat ik het zelfs met men macroscoop niet goed in beeld kan krijgen.
Ik heb nog een foto gemaakt op de allergrootste vergroting waarbij ik met name de buitenste rand in beeld heb gebracht.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Marian Jagers

#3
Dag Kees,

Inderdaad klein spul, maar dat went  ;)
Zonder stereomic/binoculair zou ik me zeer onthand voelen. Maar dit appartaat maakt de materie overigens alleen maar boeiender.
Ik heb wel een vermoeden wat het is maar zonder meer gegevens wordt het gokken en dat heb ik inmiddels afgeleerd.


Je zult om te beginnen eerst het geslacht moeten bepalen: Didymium of Diderma? Daarvoor zul je moeten kijken of er sterretjes aanwezig zijn. Dit kenmerk is door de mic. het beste te zien.
Bij een aantal Didymium soorten is het heel duidelijk aanwezig, zoals op de eerste foto. Deze soorten Dydimiums hebben macroscopisch een ruw uiterlijk boven de steel. Die komen hier niet in aanmerking.
Sommige soorten hebben een vrijwel gladde schaal. De "sterretjes" vind je dan alleen aan de rand van een stukje wand. De tweede foto.
Vind je geen sterren maar alleen korrelige kalk dan is het een Diderma.

Bij het determineren van slijmzwammen is het  normaal om een vruchtlichaam ook aan de binnenkant te bekijken. Je zult het dus voorzichtig open moeten maken (en de sporenmassa met een fotopompje moeten wegblazen) wil je details kunnen zien. Ook dit klusje is natuurlijk gemakkelijker als je met een stereomic. kunt werken.

Als dit allemaal te lastig is (kan me wat bij voorstellen als je je niet met slijmzwammen bezig houdt) en je wilt toch een naam bij je vondst hebben, kun je het beter opsturen.

groeten van Marian






Groeten Marian

Kees v.d.Berg

Hallo Marjan,

Bijgaand een foto van zijn jasje waar ik duidelijk kristallen kan onderscheiden. Hopelijk is dit wat je bedoelt
Moeilijk betekend voor mij nog niet direct uitbesteden ;D , op de club geef ik deze welliswaar het liefst door aan Joke maar ja die zie ik pas volgende week.
Ik hou wel van kleinspul en vind microscopiëren erg leuk.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

jokeb

groet,
Joke

Kees v.d.Berg

Neeeeeee, niet je blaasbalgje en je motteballen, leen me wat van je kennis op dit gebied  :rolleye:
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

tjerk


Kees v.d.Berg

Zit ze op de clubavond met haar blaasbalgje haar door motteballen beschermde en gekoesterde myxo's schoon te blazen.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

tjerk

Citaat van: Kees v.d.Berg op december 04, 2013, 20:27:28 PM
door motteballen beschermde en gekoesterde myxo's
Ik snap er de mottenballen van! Gebruik je die voor myxo's die je in luciferdoosjes als een soort archief bewaart? En zitten die er altijd in of soms? Er valt weer wat te leren geloof ik.
Groet,
Tjerk

Marian Jagers

Citaat van: tjerk op december 04, 2013, 21:38:47 PM
Citaat van: Kees v.d.Berg op december 04, 2013, 20:27:28 PM
door motteballen beschermde en gekoesterde myxo's
Ik snap er de mottenballen van! Gebruik je die voor myxo's die je in luciferdoosjes als een soort archief bewaart? En zitten die er altijd in of soms? Er valt weer wat te leren geloof ik.
Groet,
Tjerk
Het belangrijkste eerst :rolleye:
want als je herbariummateriaal niet bewaard bij wat mottenballen dan is de kans groot dat na een tijd blijkt dat je verzameling maaltijd is geworden van kleine vreetbeestjes (springstaarten o.a. ) Erg leuk om te bekijken overigens door de vele kleurtjes en vormen.
Doosjes een nachtje in de diepvries kan ook maar dan moet je wel opletten dat je het weer droog opbergt anders krijg je andere narigheid in je doosje (schimmels dus).
Groeten Marian

Marian Jagers

Citaat van: Kees v.d.Berg op december 04, 2013, 18:15:36 PM
Neeeeeee, niet je blaasbalgje en je motteballen, leen me wat van je kennis op dit gebied  :rolleye:
Lijkt me dan wel een goed idee dat Joke je materiaal ook bekijkt.
Groeten Marian

Marian Jagers

#12
Citaat van: Kees v.d.Berg op december 04, 2013, 15:27:52 PM
Hallo Marian,

Bijgaand een foto van zijn jasje waar ik duidelijk kristallen kan onderscheiden. Hopelijk is dit wat je bedoelt
Moeilijk betekend voor mij nog niet direct uitbesteden ;D , op de club geef ik deze welliswaar het liefst door aan Joke maar ja die zie ik pas volgende week.
Ik hou wel van kleinspul en vind microscopiëren erg leuk.
Dag Cees. Inderdaad de sterretjes. Een Dydimium dus. Maar je hebt kennelijk geen literatuur om kenmerken te kunnen vergelijken.
En zonder aanvullende gegevens blijft het wat mij betreft gokken. D. difforme ligt voor mij het meest voor de hand maar er is een zeer gelijkende soort die alleen door ook naar de ontbrekende details te kijken, kan worden uitgesloten. Dus hopelijk laat je Joke er nog naar kijken.
Groeten Marian

Kees v.d.Berg

Hallo Marjan,

Voor zover ik de terminologie begrijp ben ik zelf ook sleutelend op didymium difforme uitgekomen.
temeer dat een tekeningetje in "de nederlandse myxomceten " bij de tekening op pag. 363 onder "c" er een kenmerk staat die ik tijdens mijn zoektocht ben tegengekomen. D trachysporum kwam ook even naar voren maar de sporen zijn veel fijner gewratteerd bij D difforme.
Ik zal eens een studie maken van de terminologie!
De keutel waarop de plasmodiocarpen staan is nogal vochtig. Moet ik deze geforceerd drogen of kan dit aan de lucht zodat ik hem kan bewaren voor Joke?
alvast bedankt,
Kees
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Marian Jagers

Hoi Kees,

Aan de lucht is prima.
In de inleiding staat veel uitleg over termen.
Voor mij ontbreken er kenmerken maar dat je zelf ook bij D. difforme uit komt, is mooi. :duim:
D. comatum kan mogelijk ook in aanmerking komen.
en graag Marian met een i :rolleye:
Groeten Marian

Kees v.d.Berg

Hoi Marian,

Ik schreef je naam wel heel consequent verkeerd, excuus daarvoor.
groet,
Kees
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

jokeb

Hey Kees,

Als ik het goed begrijp krijg ik komende week een keutel van je, leuk!!
zo krijg je nog eens wat ;D
groet,
Joke

Gert Kremer

Citaat van: jokeb op december 06, 2013, 18:18:21 PM
Hey Kees,

Als ik het goed begrijp krijg ik komende week een keutel van je, leuk!!
zo krijg je nog eens wat ;D

:o     :P     :D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Kees v.d.Berg

Alleen als je naast me komt zitten >:D :micro:
Hij staat al te drogen opgespeld op een stukje piepschuim
Inmiddels is tie uitgebleekt droog maar intact.

Citaat van: jokeb op december 06, 2013, 18:18:21 PM
Hey Kees,

Als ik het goed begrijp krijg ik komende week een keutel van je, leuk!!
zo krijg je nog eens wat ;D
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

jokeb

Kees ik heb de keutel bekeken en ik ben het  wel met je eens. Ik heb alleen geen dichotoom vertakte capillitiumdraden gevonden maar wel draden met blaasachtige zwellingen. Volgens Nannenga is dat ook mogelijk. Heb jij wel vertakte draden gevonden?
Ik denk dat we dan wel mogen aannemen dat hij het is.

Ps wil je de keutel terug of mag hij in mijn verzameling (en natuurlijk eerst in de motteballen  ;D)
groet,
Joke

tjerk

Lekker allebei zitten "keutelen" en er komt nog een naam uit ook. Leuk!
Groet,
Tjerk

Kees v.d.Berg

Citaat van: jokeb op december 12, 2013, 19:54:29 PM
Kees ik heb de keutel bekeken en ik ben het  wel met je eens. Ik heb alleen geen dichotoom vertakte capillitiumdraden gevonden maar wel draden met blaasachtige zwellingen. Volgens Nannenga is dat ook mogelijk. Heb jij wel vertakte draden gevonden?
Ik denk dat we dan wel mogen aannemen dat hij het is.

Ps wil je de keutel terug of mag hij in mijn verzameling (en natuurlijk eerst in de motteballen  ;D )

Hoi Joke,
leuk dat jij ook ook tot de zelfde conclusie komt, capillitiumdraden heb ik niet gevonden wel draden met een blaasachtigtige vorm echter niet rond maar gehoekt .
Stop je keutel maar in je verzameling, laat hem wel eerst goed drogen of bevries hem even.
Nu maar hopen dat een admin zijn goedkeuring er aan geeft, hoewel me dat niet zoveel uitmaakt.
Bedankt.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!