Hoofdmenu

Sperweruil Zwolle

Gestart door nick, november 24, 2013, 20:07:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenroelofsen

Gemeente/politie zou wellicht over kunnen gaan tot strengere handhaving. Komen mensen op verboden terein bekeuren. Zelfs het onverantwoord de weg over rennen zou wellicht beboet kunnen worden onder het mom  van verstoring open bare orde/in gevaar brengen van derden.
Als er al genoeg manschappen zouden zijn is het een erg impopulaire maatregel.
Daarnaast we zijn toch volwassen, dan zouden we toch ook wijzer moeten zijn met zijn allen?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

gerdwichers8

Met zijn allen samen zullen we ook niet wijzer zijn. Vergeet niet dat in een democratie, hoewel zowel sterkeren als zwakkeren allen 1 stem hebben;  Caesar de grootste bek heeft. Die laatste is niet helemaal wijs.

Marcel van kammen

@Rinus: met plaatjesjagers is van alles mis. Met plaatjesmakers niet,die blijven gewoon wachtten tot hun kans op een plaatje komt. Mensen die zonder uitkijken gewoon over dat soort wegen heen denderen nadat een vogel 2 sec. daarvoor is opgevlogen,nadat ie notabene een uur lang op een goed te fotograferen plek heeft gezeten...daar heb ik geen enkele respect voor. Dan denk je echt alleen maar aan jezelf en niet aan je medemens,de vogel en het imago van de vogelliefhebbers in het algemeen.  Als je dan vervolgens als mensen gaan toeteren ook nog zegt dat het aso's zijn...dan ben ik echt uitgeluld. Ik weet ook best dat het een onoplosbaar probleem is,maar om dan maar niks te proberen vind ik ook wat simpel gedacht.

@Max: Ik zeg ook duidelijk dat het over het algemeen best goed zal gaan,maar op sommige momenten ook niet. Dat zal bij een "simpeler" vogeltje vast ook wel es gebeuren,maar dan denderren er dus niet meteen 50 man door een perkje en zijn het er hooguit 2. Het zijn geen spookverhalen,anders vertel ik het toch niet. Ik vertel toch ook positieve verhalen,dan zullen dat ook wel "spookverhalen" zijn ?

@Jeroen: Dat zou je zeggen dat we dan wijzer moeten zijn, maar sommige mensen zijn denk ik nooit wijs geweest en zullen het ook nooit worden. Ik weet ook wel dat het niet de verantwoordelijkheid van waarneming.nl,birdpix,jouw of mij is....maar toch zouden we best es naar tijdelijke mogelijke oplossingen kunnen kijken.   Voor de rest boeit t mij ook allemaal niet zoveel, als die mensen zichzelf voor schut willen zetten moeten ze tenslotte helemaal zelf weten maar ik vrees alleen dat er vervelende situaties kunnen ontstaan met dat soort nietsontziende egotrippers die alleen maar op persoonlijke genoegdoening ten koste van alles uit zijn.

jeroenroelofsen

Name en shame? Foto's van de personen die toch over de schreef gaan maken en plaatsen?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

migratorius

Citaat van: Marcel van kammen op december 04, 2013, 14:26:03 PM
@Janhein: Grote kans dat 1 van die 2 vervolgwaarnemingen het beest uit Gristede is...aangezien die daar al een tijdje niet meer gezien is,toch? Maar dus zowiezo 2 exemplaren inderdaad.
Vogelaars zijn zo dungezaaid in Duitsland dat de kans dat het een nieuwe is me eigenlijk groter lijkt, maar ik kan natuurlijk niets uitsluiten.
Vandaag overigens ook een waarneming in het Ertsgebergte (Saksen).

JanHein

Reest

Citaat van: jeroenroelofsen op december 04, 2013, 20:03:57 PM
Name en shame? Foto's van de personen die toch over de schreef gaan maken en plaatsen?

Waar ligt de schreef????

Op Birdpix hebben ze de schreef gevonden: het doel(?) van een paar onbenullen is bereikt: er worden géén foto's van deze sperweruil meer geplaatst.
Een kwalijke zaak.

Rinus
Beter gewist dan gemist.

Marcel van kammen

Geen idee waarom je mij een onbenul noemt (of doel je niet mede op mij) maar het is nou niet bepaald iets nieuws. Er wordt vaker een stop gezet op het plaatsen van foto's van bepaalde vogels op bepaalde plekken,dus zo raar is het niet. Komt ook nog bij dat er een gigantische overload een foto's van die uil was waardoor de site er niet echt boeiender op werd en het feit dat er gewoon mensen te ver gaan. Die vogel zit op een risky plekje qua mogelijke aanrijdingen dus ik vind het geen gek besluit.


Name en shame vind ik ook wel wat te ver gaan inderdaad, dat mag wat mij betreft alleen bij pedofielen en dat soort gespuis gebeuren of bij mensen die het beest echt doelbewust kwaad doen.

C.Dekker

Ja Rinus waarom van Kammen een onbenul noemen terwijl hij in dit geval het beste voor heeft daarbij heeft Birdpix meer dan voldoende foto's van het beest.
Of staat er nog geen eentje van jou tussen dat je zo reageert?
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Reest

We hebben onze plaatjes, we hebben alle houdingen gezien..... Kunnen we een statement maken en vanuit het belang van de vogel nu stoppen? Als dit zo doorgaat zie ik vandaag of morgen een opgejaagde Sperweruil tegen een langsrazende Intercity vliegen...

Zo maar een quote van een bericht op Birdpix. 'Wij' hebben onze plaatjes....dus nu mag de zaak op slot.
Hoe hypocriet kunnen mensen zijn.

De 'onbenullen' die ik bedoel zijn vooral de figuren die het voor anderen verzieken.

Maar als anderen zich voelen aangesproken...

Rinus

En o ja, Cock....als je niet weet hoe Birdpix in elkaar steekt...onthou je dan van knullig commentaar aub
Beter gewist dan gemist.

Marcel van kammen

@Rinus: ik dacht dat je doelde op dat het mijn doel was om even een embargo in te stellen. Geschreven taal...altijd handig.

Dorine

Och, zo over de schreef is het toch niet en moet je het ook niet nemen. "De meute" kom je overal tegen, bij voetbalfans, wielerfans, fans van popidolen etc. Deze sperweruil is voor veel vogelaars en fotografen net zo belangrijk. Ik kan er wel om lachen als ik lees dat "de meute" achter de uil aanvliegt.
Dorine van Asten
peregrines.nl

HPM

Citaat van: Reest op december 04, 2013, 21:27:02 PM

We hebben onze plaatjes, we hebben alle houdingen gezien..... Kunnen we een statement maken en vanuit het belang van de vogel nu stoppen? Als dit zo doorgaat zie ik vandaag of morgen een opgejaagde Sperweruil tegen een langsrazende Intercity vliegen...

Zo maar een quote van een bericht op Birdpix. 'Wij' hebben onze plaatjes....dus nu mag de zaak op slot.
Hoe hypocriet kunnen mensen zijn.

De 'onbenullen' die ik bedoel zijn vooral de figuren die het voor anderen verzieken.

Maar als anderen zich voelen aangesproken...

Rinus

En o ja, Cock....als je niet weet hoe Birdpix in elkaar steekt...onthou je dan van knullig commentaar aub

Als je iets citeert moet je het niet uit de context halen. De strekking van het verhaal is totaal anders.
Had jij het niet ergens anders over begrijpend lezen?
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=377766&recent=1&sid=2d4969b02982535ae1af3153f60234a0
Herman van der Meer

C.Dekker

Rinus weet heel goed hoe Birdpix in elkaar steekt.
Misschien moet jij je eens van knullig commentaar onthouden en gewoon on topic blijven in plaats van mensen namen gaan geven.
Verder ga ik maar niet meer in op jou commentaren hier, heb vaker geprobeerd in discussie te gaan met figuren zoals jij en dat leidt toch steeds tot niks.
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Reest

Citaat van: HPM op december 04, 2013, 21:35:15 PM
Als je iets citeert moet je het niet uit de context halen. De strekking van het verhaal is totaal anders.
Had jij het niet ergens anders over begrijpend lezen?

In jouw ogen dus.....
Beter gewist dan gemist.

Henri van Dodeweerd

Kunnen we lief zijn voor elkaar. Vind ik ook fatsoenlijk! Dus stop maar weer met dat gezeur en ga foto's maken ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

jeroenroelofsen

Citaat van: Henri van Dodeweerd op december 04, 2013, 23:01:24 PM
Kunnen we lief zijn voor elkaar. Vind ik ook fatsoenlijk! Dus stop maar weer met dat gezeur en ga foto's maken ;)
:duim: :duim: :duim: :duim:
op een verantwoorde manier zonder overlast voor anderen te veroorzaken (dus ook de uil, mede vogelaars en andere weggebruikers in acht nemen)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Johannes Veenstra

Citaat van: hiskodevries op december 04, 2013, 15:02:42 PM
Marcel, klinkt mij wat vreemd in de oren.
Als het echt nu nog zo gek is als jij beschrijft zou de gemeente zwolle daar een verkeersregelaar moeten neerzetten.
Het is toch een prachtige toeristische attractie voor de gemeente ?

Mij niet heb hetzelfde kudde gedrag kunnen vaststellen bij de roodkopklauwier in broeksterwoude.
In dezen is het ook niet terrecht om alles op de gemeente af te schuiven en zelf geen verantwoordelijkheid te nemen.
Kzou als allereerste de toplijsten weghalen. Vogels kijken tbv een ranglijst lijkt me niet goed. Dit zorgt juist voor extra
verstoring. Tevens is het absurd 1 vogel 50x gemeld te zien worden binnen een paar uur. Dit heeft maar 1 nut in mijn ogen
en dat is die verrekte ranglijst waarop mensen willen scoren. Laten we met zn allen genieten van de natuur zonder er ook maar een vorm van wedstrijdverband aan te hangen,

ArjenDrost †

En wat nou als mensen dat wel willen? Dat wedstrijdverband? Daar is toch weinig mis mee? Ik denk namelijk dat de lijsters allemaal de eerste avond danwel de eerste dag geweest zijn. Die zorgen dus niet/nauwelijks voor de 'overlast' in dit geval. En dan kun je de toplijsten hier wel weghalen, maar ik denk niet dat dat het lijstjesspel weghaalt (daar zijn genoeg andere sites voor).


Verder heb je helemaal gelijk dat 1x per dag invoeren genoeg zou zijn, behalve dat veel mensen waarneming.nl als digitaal notitieboekje hanteren (zo is de voorloper van deze site, Spotvogel, ooit ook begonnen). Dus ja, als ik er nog eens kom, dan voer ik hem ook in, of ik nou de enige ben die dag, of de 100ste.


Kortom, leven en laten leven, dat geldt zowel voor andermans hobby, als voor de vogel uiteraard :)


Groeten, Arjen

Cygnus

Nieuwe regel invoeren: alleen degene die een vogel ontdekt mag hem tellen (de treinmachinist dus)  :police:

Voordeel: Iedereen moet zelf op zoek naar zeldzaamheden, er wordt dan veel meer ontdekt!

Ben zelf geen twitcher (wel geinteresseerd in zeldzaamheden), heb dus makkelijk praten.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Ted van der Knaap

Citaat van: Cygnus op december 05, 2013, 18:46:42 PM
Nieuwe regel invoeren: alleen degene die een vogel ontdekt mag hem tellen (de treinmachinist dus)  :police:

Voordeel: Iedereen moet zelf op zoek naar zeldzaamheden, er wordt dan veel meer ontdekt!

Ben zelf geen twitcher (wel geinteresseerd in zeldzaamheden), heb dus makkelijk praten.

Veel gaan er prat op om hoog op de lijst te staan van geziene vogels... ...als er een "geschoonde lijst" (lees: zelfontdekt) zou bestaan, word zo'n ranglijst drastisch omgegooid.

Tis toch een beetje groepsgevoel en erbij horen.... ....ieder z'n ding!

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Yeronimo

Citaat van: Ted van der Knaap op december 05, 2013, 18:57:55 PM
Citaat van: Cygnus op december 05, 2013, 18:46:42 PM
Nieuwe regel invoeren: alleen degene die een vogel ontdekt mag hem tellen (de treinmachinist dus)  :police:

Voordeel: Iedereen moet zelf op zoek naar zeldzaamheden, er wordt dan veel meer ontdekt!

Ben zelf geen twitcher (wel geinteresseerd in zeldzaamheden), heb dus makkelijk praten.

Veel gaan er prat op om hoog op de lijst te staan van geziene vogels... ...als er een "geschoonde lijst" (lees: zelfontdekt) zou bestaan, word zo'n ranglijst drastisch omgegooid.

Tis toch een beetje groepsgevoel en erbij horen.... ....ieder z'n ding!

Of gewoon genieten van de diversiteit dat de wereld te bieden heeft  ;)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Johannes Veenstra

Citaat van: ArjenDrost op december 05, 2013, 18:40:42 PM
En wat nou als mensen dat wel willen? Dat wedstrijdverband? Daar is toch weinig mis mee?

Dan nog heb je als sitebeheerders een bepaalde verantwoordelijkheid vind ik. Wedstrijdverband hoort niet thuis in natuurbeleving mijn inziens. Competitie brengt in dezen het slechtste in de mens makkelijker naar boven naar mijn mening.

Vincent Hart

Maar waarom zou deze site er wel zijn voor jouw natuurbeleving en niet voor die van een hoop anderen, Johannes?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ealblas

Wat een gezeur zeg. Eerst die hele discussie over het al dan niet wild zijn van de vogel. En nu weer ruzie over de foto's die van de vogel zijn gemaakt. En die aanrijding afgelopen zaterdag was gewoon van iemand die niet goed op het verkeer lette, dit had niets te maken met de mensen die netjes op de parallelweg stonden en verder niemand tot last waren (ik was erbij toen het gebeurde).
Laten we blij zijn met zo'n prachtige Sperweruil die zich zo al zo lang zo mooi laat zien aan iedereen die dat maar wil. 
Eric Jan Alblas

ArjenDrost †

Citaat van: Johannes Veenstra op december 05, 2013, 19:30:59 PM
Citaat van: ArjenDrost op december 05, 2013, 18:40:42 PM
En wat nou als mensen dat wel willen? Dat wedstrijdverband? Daar is toch weinig mis mee?

Dan nog heb je als sitebeheerders een bepaalde verantwoordelijkheid vind ik. Wedstrijdverband hoort niet thuis in natuurbeleving mijn inziens. Competitie brengt in dezen het slechtste in de mens makkelijker naar boven naar mijn mening.


Even twee keer een stukje vet gedrukt. Zou het kunnen zijn dat anderen daar anders naar kijken?? Vandaar mijn leven en laten leven...

gerdwichers8

Elk klikje op mijn PC is een fartje CO2

Johannes Veenstra

Citaat van: Vincent Hart op december 05, 2013, 19:36:07 PM
Maar waarom zou deze site er wel zijn voor jouw natuurbeleving en niet voor die van een hoop anderen, Johannes?


Als jij wedstrijdverband natuurbeleving noemt hebben wij een totaal andere opvatting van natuur beleven!
In mijn ogen is dat geen natuurbeleving maar egotripperij, onder het motto kijk mij eens goed zijn!
Natuurbeleving is volgens mij genieten van de natuur wat je ook doet zonder dat er ranglijsten worden bijgehouden.
Dus het weghalen van die ranglijsten hoeft dan niemands natuurbeleving in de weg te staan. Doet dat het wel dan ben
ik zo'n "belever" liever kwijt dan rijk. En ben je in mijn optiek meer bezig met je eigen imago en ego dan met het onderwerp.
Jammer dat de beheerders er hier blijkbaar anders overdenken. Het beinvloed wel mijn bereidheid een zeldzame soort te melden hier.

Johannes Veenstra

Citaat van: ArjenDrost op december 05, 2013, 19:44:21 PM
Citaat van: Johannes Veenstra op december 05, 2013, 19:30:59 PM
Citaat van: ArjenDrost op december 05, 2013, 18:40:42 PM
En wat nou als mensen dat wel willen? Dat wedstrijdverband? Daar is toch weinig mis mee?

Dan nog heb je als sitebeheerders een bepaalde verantwoordelijkheid vind ik. Wedstrijdverband hoort niet thuis in natuurbeleving mijn inziens. Competitie brengt in dezen het slechtste in de mens makkelijker naar boven naar mijn mening.


Even twee keer een stukje vet gedrukt. Zou het kunnen zijn dat anderen daar anders naar kijken?? Vandaar mijn leven en laten leven...

Heel goed gelezen ik geef mijn mening! Waar ik voor 200% van overtuigd ben! En dat laat voor mij in dit geval niet ruimte over voor leven en laten leven. Want ik wil graag dat het dier zoveel mogelijk ongestoord overleeft en dat is belangrijker dan een lijstje.

migratorius

De mensen die ik zaterdag midden op de weg heb zien staan hadden nogal amateuristische camera's. Duidelijk "gelegenheidsfotografen" die niet doorhebben dat je met je acties de zaken voor veel anderen kunt verpesten. Dat het eerder op de dag een chaos was is te verklaren doordat als er een paar mensen zich niet gedragen (op wat voor vlak dan ook!) de drempel veel lager wordt om dat ook niet te doen.

"Ranglijstvogelaars" waren er zaterdag nauwelijks: die stonden namelijk bijna allemaal op de Kamperhoek, waar ze niet één persoon in zijn persoonlijke natuurbeleving gestoord hebben: er was namelijk zes uur lang niemand met een andere primaire drijfveer dan de Swinhoes Boszanger. Overigens waren de Vuurgoudhaantjes daar schitterend en had ik Bruine Kikkers nog nooit zo laat in het jaar gezien.

JanHein

ArjenDrost †


Citaat van: Johannes Veenstra op december 05, 2013, 19:59:11 PMHeel goed gelezen ik geef mijn mening! Waar ik voor 200% van overtuigd ben! En dat laat voor mij in dit geval niet ruimte over voor leven en laten leven. Want ik wil graag dat het dier zoveel mogelijk ongestoord overleeft en dat is belangrijker dan een lijstje.


Klopt, maar je kunt je al niet eens voorstellen dat er ook andere manieren van natuurbeleving zijn dan die van jou. En als ze dat dan toch vinden, dan ben je ze liever kwijt van rijk. Vind ik overigens ook een aardig egoïstische redenatie...

Ik denk namelijk dat veel van de mensen die er afgelopen week geweest zijn nauwelijks lijstjes bijhouden (zoals eerder gezegd, die zijn allemaal de eerste dagen geweest), en toch zuilen veel daarvan echt natuur beleefd hebben. Op een manier die ze niet vaak doen, maar ik denk dat toch veel mensen ervan genoten hebben. Net zoals de mensen die er wel voor hun lijstje stonden en er erg van genoten.