Hoofdmenu

Sperweruil Zwolle

Gestart door nick, november 24, 2013, 20:07:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

andre

En dat gaan we dus mooi niet doen, dat vangen dan he!!


Was het niet zo dat er een admin ingrijpt wanneer een forum onderdeel in een welles nietes onzin gesprek dreigt te geraken?


André
Andre Boven

Vincent Hart

Volgens mij zegt Herman 'je kunt alleen de chip aflezen als je de vogel in de hand hebt', André, en niet 'de vogel moet gevangen worden'.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: andre op december 02, 2013, 17:44:50 PM

En dat gaan we dus mooi niet doen, dat vangen dan he!!

Was het niet zo dat er een admin ingrijpt wanneer een forum onderdeel in een welles nietes onzin gesprek dreigt te geraken?


Er is geen sprake van welles en nietes. Daar is ook geen enkele aanleiding voor.

Herman van der Meer

Jaap Denee

#423
Citaat van: Vincent Hart op december 02, 2013, 17:37:56 PM
Citaat van: Vincent Hart op december 02, 2013, 00:21:10 AM
Citaat van: Johan Buckens op december 01, 2013, 23:21:25 PM
Voor de fotografen nog een uitdaging: bovenaanzicht van de volledig gespreide staart
Misschien kan dit helpen?

bron

bron


Hier nog een detailbewerking van een foto uit dezelfde serie als hierboven, Vincent. De buitenste staartveren staan er hier iets beter op.


Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Christian

Citaat van: Johan Buckens op december 01, 2013, 23:21:25 PM
- armpennen (verschillende generaties bij adult)


Niet helemaal waar Johan, een deel van de adulte Sperweruilen ruit álle armpennen en daarbij is dus geen contrast te zien
Christian Brinkman

thomas u

Maar we hebben dus  eigenlijk met een uil te maken, waarvan we WEL argumenten hebben dat hij wild is maar alleen om de zeldzaamheid, en omdat het een uil is twijfelen of het tich wel een escape is. Ik ben zelf geweest bij deze uil , en ten eerste : het is natuurlijk een fantastisch beest (dat is natuurlijk geen reden ;D) maar hij zag me er erg wild uit, en ik betwijfel of eeb escape jonge sperweruil in staat is om in 1 uur, 4 muizen te vangen...
Thomas

Johan Buckens

@ Christian: dank voor de aanvulling
@ Jaap en Vincent: mooi, dat is duidelijk. Staartvorm- en patroon passen perfect voor een 1kj.

SlechtValk

Citaat van: HPM op december 02, 2013, 15:04:15 PM
Citaat van: peter van santbrink op december 02, 2013, 13:50:52 PM
misschien domme vraag maar is het mogelijk om een evt chip op afstand te lezen ? neem aan dat elke chip een eigen code/frequentie o.i.d. heeft maar neem aan dat een chip een signaal afgeeft wat gemeten kan worden; probleem is waarschijnlijk wel dat de achtergrondruis hoog zal zijn en dat je vrij dichtbij moet komen.....

Je moet de vogel vangen om de chip te kunnen lezen.

Buiten het feit dat het strikt genoemen niet echt antwoord op de vraag is, is het ook nog eens niet helemaal correct.

Formeel antwoord op de vraag: ja een chip kan van afstand uitgelezen worden, helaas is die afstand vaak zeer gering, met slechts enkele (tientallen) centimeters (vergelijk het met een ov chipkaart die met een vergelijkbaar principe werkt).

Technisch gezien zou het mogelijk moeten zijn om een installatie te bouwen met ingebouwde chiplezer waar je de vogel op lokt (door gunstige positionering boven een werkende graafmachine bijv. :P) maar betrouwbaarheid hangt af van de sterkte van de afleesapperatuur en positionering, aangezien je de uil (zonder te vangen) niet goed kan positioneren en dus niet goed kan aflezen kun je wanneer je niets detecteert nooit concluderen dat er ook niets aanwezig is.

Kortom het zou mogelijk zijn... maar practisch niet erg toepasbaar...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Guus Peterse


Met andere woorden:
Citaat van: HPM op december 02, 2013, 15:04:15 PM
Je moet de vogel vangen om de chip te kunnen lezen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rene Janssen

En aangezien het vangen van dit dier nauwelijks moeilijk moet zijn omdat hij nogal op muizen gefixeerd is, is dat vangen een eenvoudig te doene actie. Hierbij laat ik me niet uit of het zinvol is of niet om het dier te vangen, te checken op een transponder en het dier met een VT- ring te ringen! Dat is voor anderen om die discussie te beslechten. :) Het geeft wel een antwoord op de discussie :).
René Janssen

HPM

Citaat van: Rene Janssen op december 03, 2013, 10:28:14 AM

En aangezien het vangen van dit dier nauwelijks moeilijk moet zijn omdat hij nogal op muizen gefixeerd is, is dat vangen een eenvoudig te doene actie. Hierbij laat ik me niet uit of het zinvol is of niet om het dier te vangen, te checken op een transponder en het dier met een VT- ring te ringen! Dat is voor anderen om die discussie te beslechten. :) Het geeft wel een antwoord op de discussie :) .

In dat geval gelijk maar zenderen.
(Dan is hij volgend jaar snel te vinden  :) )
Herman van der Meer

arnoniehof

vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

thomas u

maar iedereen heeft het over: hoe kunnen we die chip lezen? Maar dat zou dus betekenen dat het al vast staat dat hij een chip heeft?  :huh:

JandJ

Nee thomas, maar om zekerheid te krijgen of hij nou wel of niet gechipt is, moet je een chiplezer over het beesje vegen. Dat is de enige manier.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Certhia

Ik hoop toch echt dat niemand het in zn bolle hoofd haalt dat beest te gaan vangen
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Jan Hendriks (ZH)

Citaat van: JandJ op december 03, 2013, 17:09:56 PM
Nee thomas, maar om zekerheid te krijgen of hij nou wel of niet gechipt is, moet je een chiplezer over het beesje vegen. Dat is de enige manier.

Ja, en als er niets valt af te lezen dan zie ik alweer de discussie opkomen of de uil wellicht toch gechipt is maar dat de chip misschien defect is. 

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Reest

Citaat van: Certhia op december 03, 2013, 17:13:42 PM
Ik hoop toch echt dat niemand het in zn bolle hoofd haalt dat beest te gaan vangen

Ik hoop het ook niet, maar je weet het nooit als ik al die gekke ideeën en (in mijn ogen dieronwaardige) berichten lees.

Met een beetje geluk neemt hij eerstdaags zelf de kuierlatten :P

Rinus
Beter gewist dan gemist.

zwarteleeuwerik

wordt er rekening mee gehouden dat de uil , na veel pers aandacht, misschien door mensen met niet zo goede bedoelingen gevangen wordt  ?
Erik vb.

HPM

Citaat van: Reest op december 03, 2013, 18:16:22 PM
Citaat van: Certhia op december 03, 2013, 17:13:42 PM
Ik hoop toch echt dat niemand het in zn bolle hoofd haalt dat beest te gaan vangen

Ik hoop het ook niet, maar je weet het nooit als ik al die gekke ideeën en (in mijn ogen dieronwaardige) berichten lees.
Met een beetje geluk neemt hij eerstdaags zelf de kuierlatten :P


Ik vind de belangstelling van die duizenden mensen nu al 10 dagen lang een beetje dieronwaardig. Dat beest kan nog niet schijten zonder dat er foto's van gemaakt en gepubliceerd worden. In een dierentuin zou het meer privacy hebben.
Herman van der Meer

Bram Rijksen

Citaat van: HPM op december 03, 2013, 18:38:32 PM
Citaat van: Reest op december 03, 2013, 18:16:22 PM
Citaat van: Certhia op december 03, 2013, 17:13:42 PM
Ik hoop toch echt dat niemand het in zn bolle hoofd haalt dat beest te gaan vangen

Ik hoop het ook niet, maar je weet het nooit als ik al die gekke ideeën en (in mijn ogen dieronwaardige) berichten lees.
Met een beetje geluk neemt hij eerstdaags zelf de kuierlatten :P


Ik vind de belangstelling van die duizenden mensen nu al 10 dagen lang een beetje dieronwaardig. Dat beest kan nog niet schijten zonder dat er foto's van gemaakt en gepubliceerd worden. In een dierentuin zou het meer privacy hebben.

Hè ja, laten we het nut en de noodzaak van en het recht op privacy bij vogels eens ter discussie stellen...

Yeronimo

Citaat van: zwarteleeuwerik op december 03, 2013, 18:19:46 PM
wordt er rekening mee gehouden dat de uil , na veel pers aandacht, misschien door mensen met niet zo goede bedoelingen gevangen wordt  ?

Volgens mij is er op dit moment nog geen enkel moment dat de vogel zonder veel (goede!) belangstelling bekeken wordt. Het gaat erg moeilijk worden voor de mensen zonder goede bedoelingen om de vogel te vangen zonder opgemerkt te worden. Hopelijk blijft die aandacht er voor het prachtdier :-)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

snwja3

Wietze Janse

HPM

Citaat van: Bram Rijksen op december 03, 2013, 18:54:54 PM
Citaat van: HPM op december 03, 2013, 18:38:32 PM
Citaat van: Reest op december 03, 2013, 18:16:22 PM
Citaat van: Certhia op december 03, 2013, 17:13:42 PM
Ik hoop toch echt dat niemand het in zn bolle hoofd haalt dat beest te gaan vangen

Ik hoop het ook niet, maar je weet het nooit als ik al die gekke ideeën en (in mijn ogen dieronwaardige) berichten lees.
Met een beetje geluk neemt hij eerstdaags zelf de kuierlatten :P


Ik vind de belangstelling van die duizenden mensen nu al 10 dagen lang een beetje dieronwaardig. Dat beest kan nog niet schijten zonder dat er foto's van gemaakt en gepubliceerd worden. In een dierentuin zou het meer privacy hebben.

Hè ja, laten we het nut en de noodzaak van en het recht op privacy bij vogels eens ter discussie stellen...

Ik weet natuurlijk niet waar jij behoefte aan hebt maar ik reageerde alleen op de opvatting van "Reest" dat het merken van dieren en het aflezen van gechipte dieren dieronwaardig is. Daar zette ik ter vergelijking de huidige situatie tegenover.
Duidelijk nou?
Herman van der Meer

Rob S

Citaat van: HPM op december 03, 2013, 18:38:32 PM
Ik vind de belangstelling van die duizenden mensen nu al 10 dagen lang een beetje dieronwaardig. Dat beest kan nog niet schijten zonder dat er foto's van gemaakt en gepubliceerd worden. In een dierentuin zou het meer privacy hebben.

Ik moest lachen.
Groeten

Rob Schaareman

DKoppenol

Volgens mij kunnen we dit topic beter verplaatsen naar 'praat maar raak'.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

jeroenroelofsen

Ik snap niet waarom mensen zo op de kast zitten hier.  We bespreken alleen maar hoe er achter te komen is of ie ontsnapt is. Lezen van een eventuele chip is daarbij een optie.
Maar ik heb niemand horen zeggen dat ie dat ook daadwerkelijk wil .......
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Bas vd Burg

Overigens is er momenteel in Finland sprake van een mega-influx. Even wat gekopieerd van birdforum.net (vandaag geplaatst door een Finse vogelaar):
It's a record autumn in Finland for Hawk Owl with impressive 4500 individuals reported in Tiira database since 1st of August. For comparison numbers from recent years in the same period (1st Aug - 3rd Dec): 815 in 2012, 1400 in 2011 and 600 in 2010.


Zegt natuurlijk niks over de Nederlandse vogel maar toch..........
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

peter van santbrink

Citaat van: SlechtValk op december 03, 2013, 01:20:11 AM
Citaat van: HPM op december 02, 2013, 15:04:15 PM
Citaat van: peter van santbrink op december 02, 2013, 13:50:52 PM
misschien domme vraag maar is het mogelijk om een evt chip op afstand te lezen ? neem aan dat elke chip een eigen code/frequentie o.i.d. heeft maar neem aan dat een chip een signaal afgeeft wat gemeten kan worden; probleem is waarschijnlijk wel dat de achtergrondruis hoog zal zijn en dat je vrij dichtbij moet komen.....

Je moet de vogel vangen om de chip te kunnen lezen.

jammer, vangen is natuurlijk geen optie; net even op internet gekeken en als ik het goed begrijp is een "chip" alleen een stukje koper wat als antenne dient met daaraan de chip die de code bevat; de scanner zendt een radiogolf uit die door de antenne wordt opgevangen en de chip activeert die vervolgens de code terugstuurt naar de scanner; dit signaal is waarschijnlijk erg zwak, vandaar dat je de scanner dicht bij de vogel houden.

ben zelf wetenschapper vandaar dat ik een oplossing probeer te vinden voor het bepalen van de status van deze vogel (escape of wild). ben echter moleculair bioloog en (electro)techniek is niet echt een sterk punt van mij  :blink:

Buiten het feit dat het strikt genoemen niet echt antwoord op de vraag is, is het ook nog eens niet helemaal correct.

Formeel antwoord op de vraag: ja een chip kan van afstand uitgelezen worden, helaas is die afstand vaak zeer gering, met slechts enkele (tientallen) centimeters (vergelijk het met een ov chipkaart die met een vergelijkbaar principe werkt).

Technisch gezien zou het mogelijk moeten zijn om een installatie te bouwen met ingebouwde chiplezer waar je de vogel op lokt (door gunstige positionering boven een werkende graafmachine bijv. :P) maar betrouwbaarheid hangt af van de sterkte van de afleesapperatuur en positionering, aangezien je de uil (zonder te vangen) niet goed kan positioneren en dus niet goed kan aflezen kun je wanneer je niets detecteert nooit concluderen dat er ook niets aanwezig is.

Kortom het zou mogelijk zijn... maar practisch niet erg toepasbaar...

jeroenroelofsen

Citaat van: Bas vd Burg op december 03, 2013, 20:48:46 PM
Overigens is er momenteel in Finland sprake van een mega-influx. Even wat gekopieerd van birdforum.net (vandaag geplaatst door een Finse vogelaar):
It's a record autumn in Finland for Hawk Owl with impressive 4500 individuals reported in Tiira database since 1st of August. For comparison numbers from recent years in the same period (1st Aug - 3rd Dec): 815 in 2012, 1400 in 2011 and 600 in 2010.


Zegt natuurlijk niks over de Nederlandse vogel maar toch..........
Niets is wel heel pessimistisch. Het zegt wel degelijk iets. Er is wat mis in hun normale habitat waardoor ze massaal kiezen om elders naar toe te trekken.  Bijv Nederland?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)