Hoofdmenu

Sperweruil Zwolle

Gestart door nick, november 24, 2013, 20:07:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap Denee

Het lijkt mij de achternagel van de rechterpoot. Geen enkele reden om aan een ring te denken in elk geval.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Bram Rijksen

#391
 
Citaat van: Sophie Keizer op december 01, 2013, 19:15:29 PM
Dit is de foto. Om eerlijk te zijn zie ik er zelf niet helemaal een ring in, maar mijn collega is ervan overtuigd dat het er wel een is. Maarja, ik vond het wel de moeite waard om hier even te melden.
Als jouw collega in die zwarte achternagel een kwekersring meent te herkennen, trek ik zijn deskundigheid op dit gebied toch wel enigszins in twijfel...

Jan Hendriks (ZH)

Ik heb op mijn foto's ook geen ring kunnen ontdekken. Deze laat toch beide poten goed zien en ik denk dat als er een ring onder de veren zou zitten er toch minstens wel een beetje onregelmatigheid te bespeuren zou moeten zijn. Zo klein zijn die ringen nu ook weer niet:

Jan Hendriks (ZH)

Hier nog eentje waarop de zwarte achternagel als onderdeel van de klauw te zien is:

BramtK

Geen ring dus, ik zie twee nagels door de veren heen. Uilen hebben twee voortenen, één achterteen en één keerteen. Gek om hier een heel verhaal omheen te construeren...
Groeten,

Bram ter Keurs

thomas u

Beste mensen
Dat deze vogel gechipt zou zijn, zou ook geen optie zijn? Of ben ik nu heel gek dat ik dit zeg?
Thomas urgert

JohanvantBosch

Citaat van: thomas u op december 01, 2013, 21:23:27 PM
Beste mensen
Dat deze vogel gechipt zou zijn, zou ook geen optie zijn? Of ben ik nu heel gek dat ik dit zeg?
Thomas urgert
Natuurlijk is dat mogelijk, maar dat zullen we nooit weten, tenzij de vogel gevangen wordt of dood of gewond gevonden wordt.

DKoppenol

Samenvattend: Geen zichtbare ring en misschien gechipt maar daar zullen we nooit achterkomen, tenzij vangen of sterfte. Ook is er geen Sperweruil in de buurt geclaimd door deze of gene.
Ik denk dat de conclusie dan wel mag luiden: wild exemplaar. Om nou hier de hele tijd uit te leggen dat het een wild exemplaar tenzij het tegendeel bewezen is, lijkt mij een beetje overbodig.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

ArjanH

Citaat van: dupont op december 01, 2013, 16:39:36 PM
Grote klinklare onzin, het escape-gezeik. Kijk eens naar de aantallen in Baltische staten etc. Broodje Aap in kwadraat.


En waarom zou het geen escape kunnen zijn ? Omdat de vogel klaarblijkelijk ongeringd is ? Dat zegt me dus helemaal niets. Voor alle duidelijkheid: ik zou het leuk vinden wanneer daadwerkelijk bewezen wordt dat de vogel van wilde herkomst is, maar het lijkt er wel op dat sommige mensen beslist willen en blijven volhouden dat de vogel wild is om deze zodoende aan het lijstje te kunnen toevoegen. Waar het om gaat is dat het gewoon een ontzettend fraaie vogel is, escape of niet.

Henri25

Citaat van: ArjanH op december 01, 2013, 22:21:38 PM
Citaat van: dupont op december 01, 2013, 16:39:36 PM
Grote klinklare onzin, het escape-gezeik. Kijk eens naar de aantallen in Baltische staten etc. Broodje Aap in kwadraat.


En waarom zou het geen escape kunnen zijn ? Omdat de vogel klaarblijkelijk ongeringd is ? Dat zegt me dus helemaal niets. Voor alle duidelijkheid: ik zou het leuk vinden wanneer daadwerkelijk bewezen wordt dat de vogel van wilde herkomst is, maar het lijkt er wel op dat sommige mensen beslist willen en blijven volhouden dat de vogel wild is om deze zodoende aan het lijstje te kunnen toevoegen. Waar het om gaat is dat het gewoon een ontzettend fraaie vogel is, escape of niet.

Duidelijke mening, maar hoe wil je dat gaan doen dan?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Vincent Hart

Volgens mij lijkt het erop dat alle argumenten die zijn aangevoerd om aannemelijk te maken dat de vogel ontsnapt is, geen hout snijden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op december 01, 2013, 22:24:38 PM

Volgens mij lijkt het erop dat alle argumenten die zijn aangevoerd om aannemelijk te maken dat de vogel ontsnapt is, geen hout snijden.

Er zijn helemaal geen argumenten. Ook niet van het tegendeel.
Daar zal iedereen het meer moeten doen.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

#402
Citaat van: HPM op december 01, 2013, 22:40:26 PM
Citaat van: Vincent Hart op december 01, 2013, 22:24:38 PM

Volgens mij lijkt het erop dat alle argumenten die zijn aangevoerd om aannemelijk te maken dat de vogel ontsnapt is, geen hout snijden.

Er zijn helemaal geen argumenten. Ook niet van het tegendeel.
Daar zal iedereen het meer moeten doen.

Ik vond vandaag een stukje informatie (argument) wat bij mij toch wat scepsis losmaakte. De Duitse wiki over de Sperweruil -> http://de.wikipedia.org/wiki/Sperbereule
(Wiki is over het algemeen een slechte bron, tenzij het een artikel met een ster is. In onderstaande passage uit dat artikel heb ik het stukje tekst vet gemaakt).

Die Sperbereule nutzt vor allem die Waldbereiche, in denen Bäume lückig stehen und Ansitzwarten in Form von dürren Bäumen vorhanden sind. Sie gehört zu den Arten, die von dem Holzeinschlag in den nordischen Wäldern profitieren. Dabei müssen jedoch ausreichend alte Bäume stehen bleiben, die halboffene Baumhöhlen als Brutgelegenheit bieten und außerdem genug Ansitzwarten für die Jagd zur Verfügung stehen. Die Sperbereule lebt auch in Mischwäldern, wenn diese mit genügend offenen Flächen durchsetzt sind. So ist sie beispielsweise in der Nähe von Hochmooren und trockenen Hügeln sowie in der Nähe von Kahlschlägen zu finden.

Die Siedlungsdichte ist vor allem von der Dichte ihrer hauptsächlichen Beute, den Wühlmäusen abhängig. An das von Jahr zu Jahr unterschiedliche Aufkommen von Wühlmäusen passt sie sich mit zum Teil sehr ausgedehnten Wanderungen an, verlässt dabei jedoch in aller Regel die borealen Nadelwälder nicht.

Sperbereulen sind damit sogenannte "Überlebenswanderer" - bricht das Beuteangebot zusammen, kann es zu einer Auswanderung ganzer Eulenpopulationen aus einer Region kommen. Dieses Verhalten zeigen im nördlichen Europa u. a. auch die Schnee-Eule und der Raufußbussard. Die Sperbereule wird aufgrund dieses Wanderverhaltens zu den vagilen oder nomadischen Vogelarten gezählt.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ArjenDrost †

@Bart: Dat stukje klopt wel. Vandaar dat hij ook zo zeldzaam is in deze streken.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: ArjenDrost op december 01, 2013, 22:50:01 PM
@Bart: Dat stukje klopt wel. Vandaar dat hij ook zo zeldzaam is in deze streken.

Da's geen argument met betrekking tot twijfel over escape...  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ArjenDrost †

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 01, 2013, 22:52:32 PM
Citaat van: ArjenDrost op december 01, 2013, 22:50:01 PM
@Bart: Dat stukje klopt wel. Vandaar dat hij ook zo zeldzaam is in deze streken.

Da's geen argument met betrekking tot twijfel over escape...  ;)
Nee, maar ik zie er ook geen argument in voor een escape. Of je zou moeten stellen dat Sperweruilen nooit in ons land kunnen komen en dus de voorgaande 3 gevallen ook van de lijst willen afvoeren.

Bart van Hoogstraten

#406
Citaat van: ArjenDrost op december 01, 2013, 22:53:56 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 01, 2013, 22:52:32 PM
Citaat van: ArjenDrost op december 01, 2013, 22:50:01 PM
@Bart: Dat stukje klopt wel. Vandaar dat hij ook zo zeldzaam is in deze streken.

Da's geen argument met betrekking tot twijfel over escape...  ;)
Nee, maar ik zie er ook geen argument in voor een escape. Of je zou moeten stellen dat Sperweruilen nooit in ons land kunnen komen en dus de voorgaande 3 gevallen ook van de lijst willen afvoeren.

Daar zit wel wat in. Maar jouw laatste hypothetische stelling is eigenlijk ook weer geen argument "voor". De bewering op wiki is wel erg stellig -> hij verlaat onder geen enkele omstandigheid boreaal naaldwoud. (en dat is me eigenlijk wel nogal een eind tot een bouwplaats in Zwolle...).

(Tot zover het enige argument wat tot scepsis zou kunnen leiden)  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Guus Peterse

Het is inmiddels bekend dat sperweruilen af en toe op drift raken. Juist nu is daar een voorbeeld van. Daarvoor zullen ze toch echt die boreale naaldwouden moeten verlaten.
Samenvattend kun je zeggen dat er geen enkel hard bewijs is, noch voor wilde noch voor niet-wilde herkomst maar dat alle niet-harde aanwijzingen tot nu toe wijzen in de richting van wilde herkomst. Er zijn simpelweg (nog) geen aanwijzingen voor escape. Alles wat daartoe tot nu toe naar voren is gebracht, is eenvoudig weerlegd.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bart van Hoogstraten

Citaat van: guusp op december 01, 2013, 23:07:16 PM
Het is inmiddels bekend dat sperweruilen af en toe op drift raken. Juist nu is daar een voorbeeld van. Daarvoor zullen ze toch echt die boreale naaldwouden moeten verlaten.
Samenvattend kun je zeggen dat er geen enkel hard bewijs is, noch voor wilde noch voor niet-wilde herkomst maar dat alle niet-harde aanwijzingen tot nu toe wijzen in de richting van wilde herkomst. Er zijn simpelweg (nog) geen aanwijzingen voor escape. Alles wat daartoe tot nu toe naar voren is gebracht, is eenvoudig weerlegd.

Ondanks een klein stukje scepsis laat ik uiteraard mijn sperweruil op non-escape staan totdat het tegendeel bewezen is (Ik "voel" dat het een wilde is). Maar ik voerde een argument aan omdat beweerd werd dat er geen enkel argument voor of tegen is.

(Gefelicteerd trouwens met je verjaardag  :blink: ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankneijts

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 01, 2013, 23:14:39 PM
Citaat van: guusp op december 01, 2013, 23:07:16 PM
Het is inmiddels bekend dat sperweruilen af en toe op drift raken. Juist nu is daar een voorbeeld van. Daarvoor zullen ze toch echt die boreale naaldwouden moeten verlaten.
Samenvattend kun je zeggen dat er geen enkel hard bewijs is, noch voor wilde noch voor niet-wilde herkomst maar dat alle niet-harde aanwijzingen tot nu toe wijzen in de richting van wilde herkomst. Er zijn simpelweg (nog) geen aanwijzingen voor escape. Alles wat daartoe tot nu toe naar voren is gebracht, is eenvoudig weerlegd.

Ondanks een klein stukje scepsis laat ik uiteraard mijn sperweruil op non-escape staan totdat het tegendeel bewezen is (Ik "voel" dat het een wilde is). Maar ik voerde een argument aan omdat beweerd werd dat er geen enkel argument voor of tegen is.

(Gefelicteerd trouwens met je verjaardag  :) ).

Dat is geen argument Bart: het fenomeen 'dwaalgast' wordt nu juist (mede) gekenmerkt door het onverwacht opduiken van bepaalde (individuen van) taxa op plaatsen waar ze eigenlijk niet thuishoren. Er zijn alleen al in Europa nog véél maffere voorbeelden dan een Sperweruil in Zwolle..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Johan Buckens

Ik vind het terecht dat met de optie 'escape' rekening wordt gehouden. Ze worden gehouden en de laatste, pakweg, 8 jaar zijn er in Nederland meer escapes (minstens 2) vastgesteld dan wilde (0). Een eventuele ring kan perfect onzichtbaar zijn onder de bevedering, bij het ringen in Finland van b.v. Ruigpootuilen moeten ze voelen aan de poten om te weten of er al een ring aanhangt.
Het is niet omdat er een influx van sperweruilen is dat er geen kunnen ontsnappen.
Als ik mij goed herinner werd er ooit eens een Sneeuwuil ontdekt in Nederland, tijdens één van de grootste invasies ooit van deze soort in Scandinavië (of was het de tijdens de influx van 'bootvluchtelingen'?). Even later kwam de eigenaar de vogel opeisen...

Positief is in elk geval dat de vogel bedreven is in het vangen van muizen (minstens een zeker aandeel van escapes zou het lastig hebben om te overleven), en dat er geen eigenaar is komen opdagen.
De plek waar de vogel zit voelt wat ongewoon aan (vond ikzelf ook wat vreemd initieel, je verwacht de soort eerder in een naaldwoud), maar dit najaar zat er b.v. een Sperweruil in het Sibelius park in Helsinki (dit ligt midden in de stad, te zien op google maps).
De tamheid is normaal voor de soort.
Wat betreft de leeftijdsbepaling.
Hier kunnen drie kenmerken worden gebruikt, zie ook volgende compilatiefoto's. (met dank aan Sander Bruylants, een jonge Belgische vogelkijker die momenteel in Finland verblijft, voor het doorsturen van het Fins artikel waaruit de foto's zijn overgenomen)
Op de foto's telkens links juv, midden vogel van Zwolle en rechts adult.
- tertials
- buitenste staartpennen
- armpennen (verschillende generaties bij adult)

De tertials van de Zwolse vogel zien er goed uit voor 1ste kj (bemerk dat het voorbeeld wel een extreem geval is, met zware sleet, wellicht een vogel later in de winter).
Staartpennen zijn lastig te beoordelen in onderaanzicht, maar ik zie toch een verschil in helderheid wat betereft de lichte band in de binnenvlag van de betreffende staartpen en de andere banden. De buitenste staartpennen zien er ook puntiger uit dan bij de adult in het voorbeeld.
Op vluchtfoto's kan ik geen generatieverschillen ontdekken wat betreft de armpennen.
Het ziet er dus een vogel uit die dit jaar uit het ei is gekropen, zoals hier al eerder is beweerd.
Voor de fotografen nog een uitdaging: bovenaanzicht van de volledig gespreide staart en een nog beter zicht op de armpennen.

Aangezien het merendeel van dwalende sperweruilen juv is (in een ringstation in Zuid-Finland dit najaar waren er 16 juv op 18 vogels), en een escape meer kans heeft een adult te zijn (omwille van de logische reden dat er meer adulte vogels in gevangenschap zijn dan juveniele, en dat hoe langer een vogel in een kooi zit hoe  groter de kans is dat ze een keer weet te ontsnappen) is de leeftijd alweer een goede indicatie voor een wilde vogel.

Besluit: ik geloof er wel in  :blink:. En mijn excuses voor ook mijn initiële scepsis (velen huiveren wellicht van het idee dat ze met veel enthousiasme naar een escape zouden kijken)
Zo, en nu dringend plannen maken om na 39 jaar een bezoek te brengen aan mijn geboortestad, waar nu al een tijdje een Sperweruil verblijft!

DKoppenol

Citaat van: guusp op december 01, 2013, 23:07:16 PM
Het is inmiddels bekend dat sperweruilen af en toe op drift raken. Juist nu is daar een voorbeeld van. Daarvoor zullen ze toch echt die boreale naaldwouden moeten verlaten.
Samenvattend kun je zeggen dat er geen enkel hard bewijs is, noch voor wilde noch voor niet-wilde herkomst maar dat alle niet-harde aanwijzingen tot nu toe wijzen in de richting van wilde herkomst. Er zijn simpelweg (nog) geen aanwijzingen voor escape. Alles wat daartoe tot nu toe naar voren is gebracht, is eenvoudig weerlegd.

om nog even een stukje verder te speculeren, heeft de invasie vam kruisbekken niet eenzelfde oorzaak als die van een paar sperweruilen (als t er al meer zijn) En ik heb nu sterk het gevoel dat  deze discussie of beargumentatie van wel of niet escape, of beter gezegd de discussie die zegt dat er niet gediscussieerd kan worden, omdat er geen argumenten zijn een dood punt heeft beriet. En ook vind ik het vreemd dat er zoveel vraag is naar het ontkrachten van zijn wildheid en vise versa, alleen omdat het een uilensoort betreft? We kunnen nog wel jaren doorgaan met deze discussie en misschien is dat niet verkeerd, dan hebben we eindelijk een antwoord op de vraag! ;)
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: deDVC op december 01, 2013, 23:23:46 PM
Citaat van: guusp op december 01, 2013, 23:07:16 PM
Het is inmiddels bekend dat sperweruilen af en toe op drift raken. Juist nu is daar een voorbeeld van. Daarvoor zullen ze toch echt die boreale naaldwouden moeten verlaten.
Samenvattend kun je zeggen dat er geen enkel hard bewijs is, noch voor wilde noch voor niet-wilde herkomst maar dat alle niet-harde aanwijzingen tot nu toe wijzen in de richting van wilde herkomst. Er zijn simpelweg (nog) geen aanwijzingen voor escape. Alles wat daartoe tot nu toe naar voren is gebracht, is eenvoudig weerlegd.

om nog even een stukje verder te speculeren, heeft de invasie vam kruisbekken niet eenzelfde oorzaak als die van een paar sperweruilen (als t er al meer zijn) En ik heb nu sterk het gevoel dat  deze discussie of beargumentatie van wel of niet escape, of beter gezegd de discussie die zegt dat er niet gediscussieerd kan worden, omdat er geen argumenten zijn een dood punt heeft beriet. En ook vind ik het vreemd dat er zoveel vraag is naar het ontkrachten van zijn wildheid en vise versa, alleen omdat het een uilensoort betreft? We kunnen nog wel jaren doorgaan met deze discussie en misschien is dat niet verkeerd, dan hebben we eindelijk een antwoord op de vraag! ;)

Had jij niet ooit een escape Groene Reiger op je lijstje?  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ArjenDrost †

Citaat van: deDVC op december 01, 2013, 23:23:46 PM
[size=78%]om nog even een stukje verder te speculeren, heeft de invasie vam kruisbekken niet eenzelfde oorzaak als die van een paar sperweruilen (als t er al meer zijn) [/size]
Nee, lijkt me niet. In beide gevallen worden invasies veroorzaakt door een overschot aan voedsel gevolgd door voedselschaarste. Bij kruisbekken gaat dit echter om kegels van naaldbomen, bij Sperweruilen om lemmingen. Dus het een heeft in dit geval (voor zover ik kan zien tenminste) niks met elkaar te maken.

DKoppenol

Citaat van: ArjenDrost op december 01, 2013, 23:36:43 PM
Citaat van: deDVC op december 01, 2013, 23:23:46 PM
[size=78%]om nog even een stukje verder te speculeren, heeft de invasie vam kruisbekken niet eenzelfde oorzaak als die van een paar sperweruilen (als t er al meer zijn) [/size]
Nee, lijkt me niet. In beide gevallen worden invasies veroorzaakt door een overschot aan voedsel gevolgd door voedselschaarste. Bij kruisbekken gaat dit echter om kegels van naaldbomen, bij Sperweruilen om lemmingen. Dus het een heeft in dit geval (voor zover ik kan zien tenminste) niks met elkaar te maken.

Ja, dat snapte ik, maar ik doelde inderdaad op het voedseltekort. ;)
En Bart, ja dat klopt; goed onthouden! Om een of andere reden moest ie verwijderd worden..
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

HPM

Citaat van: Johan Buckens op december 01, 2013, 23:21:25 PM

Ik vind het terecht dat met de optie 'escape' rekening wordt gehouden. Ze worden gehouden en de laatste, pakweg, 8 jaar zijn er in Nederland meer escapes (minstens 2) vastgesteld dan wilde (0). Een eventuele ring kan perfect onzichtbaar zijn onder de bevedering, bij het ringen in Finland van b.v. Ruigpootuilen moeten ze voelen aan de poten om te weten of er al een ring aanhangt.
Het is niet omdat er een influx van sperweruilen is dat er geen kunnen ontsnappen.


Zo is het. Er zijn geen aanwijzingen voor esdcape maar bij rare uilen moet je er altijd rekening mee houden dat het er wel een is. Om die reden moet er ook naar zulke aanwijzingen gezocht worden, ook al zou dat tot gevolg kunnen hebben dat hij wordt afgeschreven.
Herman van der Meer

Guus Peterse

Zeker moet daarnaar gezocht worden. En er is ook naar gezocht. Maar er is nog altijd niets gevonden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

peter van santbrink

misschien domme vraag maar is het mogelijk om een evt chip op afstand te lezen ? neem aan dat elke chip een eigen code/frequentie o.i.d. heeft maar neem aan dat een chip een signaal afgeeft wat gemeten kan worden; probleem is waarschijnlijk wel dat de achtergrondruis hoog zal zijn en dat je vrij dichtbij moet komen.....

HPM

Citaat van: peter van santbrink op december 02, 2013, 13:50:52 PM

misschien domme vraag maar is het mogelijk om een evt chip op afstand te lezen ? neem aan dat elke chip een eigen code/frequentie o.i.d. heeft maar neem aan dat een chip een signaal afgeeft wat gemeten kan worden; probleem is waarschijnlijk wel dat de achtergrondruis hoog zal zijn en dat je vrij dichtbij moet komen.....

Je moet de vogel vangen om de chip te kunnen lezen.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers