Hoofdmenu

Sperweruil Zwolle

Gestart door nick, november 24, 2013, 20:07:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

dupont

Citaat van: Bas vd Burg op december 03, 2013, 20:48:46 PM
Overigens is er momenteel in Finland sprake van een mega-influx. Even wat gekopieerd van birdforum.net (vandaag geplaatst door een Finse vogelaar):
It's a record autumn in Finland for Hawk Owl with impressive 4500 individuals reported in Tiira database since 1st of August. For comparison numbers from recent years in the same period (1st Aug - 3rd Dec): 815 in 2012, 1400 in 2011 and 600 in 2010.


Zegt natuurlijk niks over de Nederlandse vogel maar toch..........


Het zegt juist heel veel. Er zijn behoorlijke aantallen 'on-the-move'.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

jeroenroelofsen

Citaat van: peter van santbrink op december 03, 2013, 21:17:01 PM
Citaat van: SlechtValk op december 03, 2013, 01:20:11 AM
Citaat van: HPM op december 02, 2013, 15:04:15 PM
Citaat van: peter van santbrink op december 02, 2013, 13:50:52 PM
misschien domme vraag maar is het mogelijk om een evt chip op afstand te lezen ? neem aan dat elke chip een eigen code/frequentie o.i.d. heeft maar neem aan dat een chip een signaal afgeeft wat gemeten kan worden; probleem is waarschijnlijk wel dat de achtergrondruis hoog zal zijn en dat je vrij dichtbij moet komen.....

Je moet de vogel vangen om de chip te kunnen lezen.

jammer, vangen is natuurlijk geen optie; net even op internet gekeken en als ik het goed begrijp is een "chip" alleen een stukje koper wat als antenne dient met daaraan de chip die de code bevat; de scanner zendt een radiogolf uit die door de antenne wordt opgevangen en de chip activeert die vervolgens de code terugstuurt naar de scanner; dit signaal is waarschijnlijk erg zwak, vandaar dat je de scanner dicht bij de vogel houden.

ben zelf wetenschapper vandaar dat ik een oplossing probeer te vinden voor het bepalen van de status van deze vogel (escape of wild). ben echter moleculair bioloog en (electro)techniek is niet echt een sterk punt van mij  :blink:

Buiten het feit dat het strikt genoemen niet echt antwoord op de vraag is, is het ook nog eens niet helemaal correct.

Formeel antwoord op de vraag: ja een chip kan van afstand uitgelezen worden, helaas is die afstand vaak zeer gering, met slechts enkele (tientallen) centimeters (vergelijk het met een ov chipkaart die met een vergelijkbaar principe werkt).

Technisch gezien zou het mogelijk moeten zijn om een installatie te bouwen met ingebouwde chiplezer waar je de vogel op lokt (door gunstige positionering boven een werkende graafmachine bijv. :P) maar betrouwbaarheid hangt af van de sterkte van de afleesapperatuur en positionering, aangezien je de uil (zonder te vangen) niet goed kan positioneren en dus niet goed kan aflezen kun je wanneer je niets detecteert nooit concluderen dat er ook niets aanwezig is.

Kortom het zou mogelijk zijn... maar practisch niet erg toepasbaar...
Ik zie nog steeds niet dat iemand het daadwerkelijk wil. Er wordt alleen gezegd dat het nodig wil je een chip uitlezen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

C.Dekker

Vanmiddag heel even in zwolle nog geweest daar viel me nu duidelijk op dat het beest zijn prooien een soort van aanknabbeld en daarna om een tak heen legt kent iemand dit gedrag van andere uilen?
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Reest

Citaat van: HPM op december 03, 2013, 19:39:50 PM


Ik weet natuurlijk niet waar jij behoefte aan hebt maar ik reageerde alleen op de opvatting van "Reest" dat het merken van dieren en het aflezen van gechipte dieren dieronwaardig is. Daar zette ik ter vergelijking de huidige situatie tegenover.
Duidelijk nou?

Begrijpend lezen is nog steeds niet aan jou besteed :huh:
Beter gewist dan gemist.

HPM

Citaat van: Reest op december 03, 2013, 22:22:45 PM
Citaat van: HPM op december 03, 2013, 19:39:50 PM


Ik weet natuurlijk niet waar jij behoefte aan hebt maar ik reageerde alleen op de opvatting van "Reest" dat het merken van dieren en het aflezen van gechipte dieren dieronwaardig is. Daar zette ik ter vergelijking de huidige situatie tegenover.
Duidelijk nou?

Begrijpend lezen is nog steeds niet aan jou besteed ???

Leg eens uit wat ik niet begrijp?
Herman van der Meer

Mark Zevenbergen

Kwam ergens de woorden "als het beest schijt, wordt er een foto gemaakt" tegen. Maar is eral iemand op het idee gekomen om "die schijt" te verzamelen > DNA ???

migratorius

Om de invasie nog maar even te benadrukken: er zijn nu al drie waarnemingen bekend uit Nedersaksen.
Ten eerste was daar natuurlijk de vogel van Gristede.
Vorige week donderdag werd een gewond exemplaar opgeraapt in Hannover.
Tenslotte werd in "Midden-Nedersaksen" afgelopen weekend een vogel gezien in niet-toegankelijk terrein.

JanHein

jeroenroelofsen

Citaat van: Mark Zevenbergen op december 03, 2013, 23:41:51 PM
Kwam ergens de woorden "als het beest schijt, wordt er een foto gemaakt" tegen. Maar is eral iemand op het idee gekomen om "die schijt" te verzamelen > DNA ???
Dat heb ik een week geleden al geopperd;
Citaat van: jeroenroelofsen op november 26, 2013, 08:39:02 AM
Citaat van: jeroenroelofsen op november 25, 2013, 23:05:12 PM
Wat ik me wel afvraag; de uil heeft bepaalde roestplekken. Grote kans dat ie daar bijv. veren verliest. Wordt daar nog wat mee gedaan? Voor een eventuele DNA bewijslast?
Wordt hier in Nederland/Europa uberhaupt iets mee gedaan?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Cygnus

De invasie van Sperweruilen is al aan de gang sinds augustus, Er waren al snel ongebruikelijk veel meldingen in Estland, daarna werden waarnemingen gedaan in Letland, toen in Noord-Denemarken en Oost-Polen en vervolgens een aantal vogels in Noord-Duitsland. Precies op het moment dat je het zou verwachten werd in Nederland een vogel ontdekt. De waarneming van de vogel in Zwolle past dus precies in het plaatje. Dit is natuurlijk geen bewijs dat het per definitie een wilde vogel is, maar op voorhand is er geen reden om daar aan te twijfelen. De kans is vrij groot dat er binnenkort nog meer Sperweruilen in Nederland worden ontdekt.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

peter van santbrink

Citaat van: Mark Zevenbergen op december 03, 2013, 23:41:51 PM
Kwam ergens de woorden "als het beest schijt, wordt er een foto gemaakt" tegen. Maar is eral iemand op het idee gekomen om "die schijt" te verzamelen > DNA ???

heeft zin als er een DNA profiel database is van in dit geval Sperweruilen; weet niet of de uilen in gevangenschap een DNA profiel hebben

Douwe van der Ploeg

Heeft natuurlijk wel zin om ondersoort te bepalen, als blijkt dat het bijv. de Noord Amerikaanse variant is wordt het hele verhaal al wat minder geloofwaardig ;)
Douwe van der Ploeg

Bas vd Burg

Citaat van: dupont op december 03, 2013, 21:19:38 PM
Citaat van: Bas vd Burg op december 03, 2013, 20:48:46 PM
Overigens is er momenteel in Finland sprake van een mega-influx. Even wat gekopieerd van birdforum.net (vandaag geplaatst door een Finse vogelaar):
It's a record autumn in Finland for Hawk Owl with impressive 4500 individuals reported in Tiira database since 1st of August. For comparison numbers from recent years in the same period (1st Aug - 3rd Dec): 815 in 2012, 1400 in 2011 and 600 in 2010.


Zegt natuurlijk niks over de Nederlandse vogel maar toch..........


Het zegt juist heel veel. Er zijn behoorlijke aantallen 'on-the-move'.

Citaat van: Cygnus op december 04, 2013, 00:20:17 AM
De invasie van Sperweruilen is al aan de gang sinds augustus, Er waren al snel ongebruikelijk veel meldingen in Estland, daarna werden waarnemingen gedaan in Letland, toen in Noord-Denemarken en Oost-Polen en vervolgens een aantal vogels in Noord-Duitsland. Precies op het moment dat je het zou verwachten werd in Nederland een vogel ontdekt. De waarneming van de vogel in Zwolle past dus precies in het plaatje. Dit is natuurlijk geen bewijs dat het per definitie een wilde vogel is, maar op voorhand is er geen reden om daar aan te twijfelen. De kans is vrij groot dat er binnenkort nog meer Sperweruilen in Nederland worden ontdekt.


Dit is ook wat ik bedoelde David ;D We weten dat er veel vogels opduiken en dat er een invasie aan de gang is, maar dat is uiteindelijk geen hard bewijs dat de Nederlandse vogel inderdaad wild is. Begrijp me niet verkeerd, ik beschouw de vogel als wild (een ongeringde jonge vogel op het juiste moment). Dat de vogel zich ophoudt in stedelijk gebied, tsja het is bekend dat deze soort tijdens invasies op rare plekken opduiken. 100% uitsluiten kan je het nooit, maar de vogel heeft m.i. wel alle credits :duim:

Voor wat betreft Estland, daar hebben sinds augustus (t/m 27 november) in totaal 32 verschillende Sperweruilen waargenomen, een van de grootste invasies van de laatste jaren.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Cygnus

Citaat van: Bas vd Burg op december 04, 2013, 00:45:06 AM
Voor wat betreft Estland, daar hebben sinds augustus (t/m 27 november) in totaal 32 verschillende Sperweruilen waargenomen, een van de grootste invasies van de laatste jaren.

Sindsdien al weer 3 nieuwe gevallen, de teller staat nu op 35, eigenlijk allemaal eendagswaarnemingen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

GertJ

#463
Citaat van: thomas u op december 03, 2013, 17:06:13 PM
maar iedereen heeft het over: hoe kunnen we die chip lezen? Maar dat zou dus betekenen dat het al vast staat dat hij een chip heeft?  ???
Dan heb je het niet helemaal begrepen.
Het gaat erom welke methode te gebruiken om een eventuele chip aan te tonen.
Er beweert hier niemand dat de vogel gechipt is. 
Groet Gert Jager

jeroenroelofsen

Citaat van: peter van santbrink op december 04, 2013, 00:23:02 AM
Citaat van: Mark Zevenbergen op december 03, 2013, 23:41:51 PM
Kwam ergens de woorden "als het beest schijt, wordt er een foto gemaakt" tegen. Maar is eral iemand op het idee gekomen om "die schijt" te verzamelen > DNA ???

heeft zin als er een DNA profiel database is van in dit geval Sperweruilen; weet niet of de uilen in gevangenschap een DNA profiel hebben
Bij een uilen show bij de plaatselijke vogeltjesclub vertelde de uilen meneer vrolijk dat de houders die zich aan de regels houden materiaal af moeten staan voor dna analyse door de inspectie. Hij hield zich daar netjes aan vertelde hij. Weet niet in hoeverre dit "een leuk verhaaltje" is of wel degelijk dagelijkse gang van zaken
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Bas vd Burg

Citaat van: Cygnus op december 04, 2013, 00:59:25 AM
Citaat van: Bas vd Burg op december 04, 2013, 00:45:06 AM
Voor wat betreft Estland, daar hebben sinds augustus (t/m 27 november) in totaal 32 verschillende Sperweruilen waargenomen, een van de grootste invasies van de laatste jaren.

Sindsdien al weer 3 nieuwe gevallen, de teller staat nu op 35, eigenlijk allemaal eendagswaarnemingen.

Gaaf! Weet jij of er ergens een kaartje is te zien met daarop de waarnemingen van Sperweruil in het noorden van Europa? Ik meen ergens dat er ergens een kaartje voorbij is gekomen maar weet niet waar.......
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bas vd Burg

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012


Marcel van kammen

@Janhein: Grote kans dat 1 van die 2 vervolgwaarnemingen het beest uit Griststede is...aangezien die daar al een tijdje niet meer gezien is,toch? Maar dus zowiezo 2 exemplaren inderdaad.

JandJ

Citaat van: Edwin Russer op december 04, 2013, 14:21:56 PM
Dat kan nog een aardig zakcentje gaan opleveren :blink:

http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/article/detail/3556255/2013/12/04/Sperweruil-Zwolle-nu-ook-op-mokken-en-T-shirts.dhtml
Jammer voor de lezers dat er geen link naar de webshop bij staat. Maar ja, anders wordt het reclame, als dat het niet al is :)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Marcel van kammen

Trouwens...even advocaat van de duivel spelen: is het een idee om foto's van dat beest te gaan weigeren/onzichtbaar maken hier op waarneming? Op birdpix gaan er ook al stemmen op om dat te doen (geen idee of het opgepakt gaat worden,maar toch)
Kijk,het merendeel van de mensen doet best redelijk normaal bij die vogel,maar er lopen ook nogal wat randdebielen rond. Mensen die het terrein oplopen of zoals vorige week: uil vliegt even naar andere kant van de weg en er zijn meteen 60 halfmalloten die zonder uit te kijken met satief,camera,telescoop en alles die 4 baans weg over denderen. Remmende en toeterende auto's tot gevolg. 10 seconden later zat het beest weer in dezelfde boom en het klapvee komt op dezelfde manier weer terug. Die uil had er geen last van,maar het is nou niet echt positief gedrag. hetzelfde met al die mensen die midden op de weg blijven staan als die bedrijfsbusjes er langs moeten.
Ik heb geen zin om over een tijdje bij een ander bijzonder beestje weer het gezeik te moeten aanhoren over "fotografen" die altijd de boel verstoren, want je kunt er namelijk gif op in nemen dat het vandaag of morgen misgaat met die uil of met de mensen die er staan. Ze lopen de godsganse dag achter die uil aan als ie even opvliegt,terwijl ie toch echt wel weer op dezelfde plek komt zitten. Ik weet dat 95% gewoon normaal doet maar dr zitten van die verrekte kiekjesmakers bij constant op of over het randje gaan om maar sterretjes en leuke commentaren op hun foto's te krijgen. Die uil trekt zich er misschien ogenschijnlijk niks van aan,maar ik hoor ook signalen dat het soms toch echt te ver gaat...zowel voor uil als omwonenden/verkeer e.d. Dat lijkt me geen positieve reclame voor ons vogelaars/fotografen.
Ik denk dat het stukken normaler gaat als er even geen foto's meer zichtbaar zijn zodat de hype even een klein beetje overgaat en er wat minder "plaatjesjagers" op af komen.

hiskodevries

Marcel, klinkt mij wat vreemd in de oren.
Als het echt nu nog zo gek is als jij beschrijft zou de gemeente zwolle daar een verkeersregelaar moeten neerzetten.
Het is toch een prachtige toeristische attractie voor de gemeente ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Marcel van kammen

@Hisko: Dat heb ik zelfs nog tegen een paar mensen geopperd: je zou hier een verkeersregelaar moeten neerzetten.
Kijk,zolang iedereen gewoon normaal doet en rekening houdt met andere mensen (en dier) is er niks aan het handje maar ik heb zo 5 of 6 mensen aangesproken die gewoon op de weg bleven staan terwijl er zo'n busje stond te wachtten die er langs wilde. Zo ben ik niet opgevoed maar anderen schijnbaar wel. Het merendeel deed keurig netjes hoor en dat vond ik juist ook weer prachtige reclame voor de natuur en de vogelaars. Zoveel mensen ook die geen snars verstand van vogels hadden maar het op het nieuws hadden gehoord en even een kijkje kwamen nemen. Geweldig vonden ze het
Ook mooi: een vogelaar uit Den Haag die zat te janken dat ie de aandacht voor dat beest maar overdreven vond. Sloeg nergens op al die mensen uit alle hoeken van Nederland :D
Of die 2 discussierende vrouwen op een fiets: het is een sperwer...zei de 1. Nee,het is een uil...zei de ander. Haha..ik heb ze uiteindelijk maar verteld dat ze beiden gelijk hadden en dat het een sperweruil was.




Het probleem bij dit soort dingen is dat je moet waken dat er uiteindelijk geen wrange nasmaak aan blijft kleven bij omwonenden omdat er nu schijnbaar wat minder voorzichtig met het beestje wordt omgegaan. Voor hetzelfde geld vliegt dat ding straks tegen een trein en dan zijn de rapen gaar.

Timo Roeke

Als er sprake is van nasmaak dan moet die er nu wel zijn met bijna 1500 bezoekers. Het lijkt mij meer dan laat om dit nu nog te gaan doen. Heel Nederland weet inmiddels waar die uil zit.

HPM

Degene die de drieduizendse foto van dat beest op Waarneming invoert krijgt een verkeersregelaar kado.
Herman van der Meer

Dorine

Morgen wordt storm verwacht, misschien waait de uil wel weg en is Zwolle verlost van de "sperweruiltoeristen".
Maar een zelfde strekking van het verhaal van Marcel heb ik ergens anders ook gelezen toen de uil even naar het sportveld vloog om een muis te gaan vangen; de meute er achteraan, over de straat, door de beplanting, over de afrastering het sportveld op. Degene die achterbleven werden door de uil beloond, beestje kwam snel terug en ging op korte afstand de muis meester maken.
Dorine van Asten
peregrines.nl

Max Berlijn

#477
In hoeverre kloppen dit soort
Citeerde meute er achteraan, over de straat, door de beplanting, over de afrastering het sportveld op
uitspraken nu echt?? Ik heb de afgelopen dagen meerdere mensen gesproken die veel van deze verhalen als indianen-verhalen wegzetten (nadat ze er bij waren). Over het algemeen gaat het er best redelijk aan toe. Veel blije mensen en de uil vangt zijn muizen.
Ik was er op dag een (toen er nog veel opwinding was). Het was druk maar toen ging het nog allemaal redelijk. Ja er werd wel eens tegen je statiefpoot gestoten in de stres, maar daar volgde in mijn geval meteen verontschuldigingen op. De uil zit/zat niet bij woningen maar bij een industrieterein hetgeen niet voor problemen zorgde (mensen in tuinen etc.)
Waar het mij om gaat is, dat wanneer de genoemde uitspraken over wangedrag daadwerkelijk overdreven zijn, dit dan onterecht er voor gaat zorgen dat mensen wel uitkijken om in de toekomst zo'n vogel bekend te maken terwijl 1000+ mensen er veel plezier aan (kunnen) hebben. Als je dit topic doorloopt worden er vanaf de eerste dag (toen ik er zelf was) al zogenaamde misstanden gemeld, vaak gepaard gaande met uberhaubt een negatieve houding jegens twitchen, waardoor ik me niet aan de indruk kan ontdekken dat er bij deze mensen een soort vooringenomenheid over dit gebeuren aanwezig is...
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Reest

Citaat van: Marcel van kammen op december 04, 2013, 14:58:13 PM
Trouwens...even advocaat van de duivel spelen: is het een idee om foto's van dat beest te gaan weigeren/onzichtbaar maken hier op waarneming? Op birdpix gaan er ook al stemmen op om dat te doen (geen idee of het opgepakt gaat worden,maar toch)
Ik denk dat het stukken normaler gaat als er even geen foto's meer zichtbaar zijn zodat de hype even een klein beetje overgaat en er wat minder "plaatjesjagers" op af komen.

En waar leg je de grens?
Wie bepaalt waar die grens ligt?
Gaan we dat ook laten gelden voor andere (wel of niet) zeldzame soorten waar relatief veel foto's van worden gemaakt?
Wat is er mis met 'plaatjesjagers'?
Wat is het verschil met 'lijstjesjagers'?

In mijn ogen onoverkomelijke knelpunten.
Dit soort discussies  aanzwengelen heeft totaal geen zin: dat is al vele malen eerder geprobeerd en heeft nooit gewerkt.
Maar dat wist je zelf ook al.

Rinus


Beter gewist dan gemist.

Edwin Schuller

Het probleem - als dat er al is - zit hem niet in waarneming.nl, er bestaat ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid.
Edwin Schuller