Hoofdmenu

Sperweruil Zwolle

Gestart door nick, november 24, 2013, 20:07:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

C.Dekker

Net als die huiskraaien dus dan, maar die worden ook nog steeds geteld
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Jos Welbedacht

Het lukt deze vogel al 2 weken om prima te overleven. Dat Amerikaanse beestje had daar moeite mee. Ik vraag me af of escape uilen goed in het wild kunnen overleven. Weet iemand daar iets van?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Max Berlijn

#152
Betreffende de escape discussie:

Voor wild: Kleine Invasie met gevallen in DL en Polen, gedrag is zoals ik mijn drie vorige Sperweruilen in mijn leven ook heb gezien (Finland, die pakte een muis vlak (en dan bedoel ik op een meter) voor mijn, Pieter en Teus zijn voeten, Denemarken ook in een woonwijk, en Westerbork (kon je schuin onder gaan staan), geen beschadigingen en als laatste, kan zich blijkbaar prime redden want hij zit er al twee weken met daarmee een gelijke aankomsttijd als de andere huidige gevallen in Westeuropa. De vogel van Zeist kon zich niet redden en was daarom sterk vermagerd.

Voor escape: ....???

Conclusie voorlopig gewoon als wild te beschouwen, genieten maar.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Tukkerbird

Citaat van: Marcel van kammen op november 25, 2013, 22:44:42 PM
haha...in duitsland was ik erg braaf cock,dat staat zelfs op film zag ik op youtube :-)  nu jij nog bewijzen dat je braaf bent geweest vandaag. trouwens...aangezien deze uil snachts actief is en overdag slaapt pleit ik voor een dwaler uit amerika die gewoon zn biologische ritme volg. wat is t tijdsverschil tusswn hier en canada? dat bied ook weer perspectief voor dat andere gekke uiltje wat ze laatst hadden gevonden. heb je die ook cock? dan ist weer plus 1 op de lijstje ;-) maar even serieus: ik zou escape niet meteen uitsluiten en als ik tijd kan maken ga ik domderdagmiddag ook ff kijken. boeit me geen snars namelijk of ie tam of wild is opgegroeid...tis en blijft een gaaf beest.

En zo moet het :duim: Het is gewoon een prachtige vogel die ze mij niet meer afnemen vandaag.
waar die ook vandaan komt :angel:

jeroenroelofsen

Kunnen we het een beetje netjes en inhoudelijk houden? :huh:

Is toch niets mis mee met een beetje een kritische noot? In ALLE gevallen moeten voor en tegens worden afgewogen. Lijkt me logisch gezien de plek dat er gedacht KAN worden aan een escape (of in gevangen schap opgegroeid en uitgezet exemplaar).

Wat ik me wel afvraag; de uil heeft bepaalde roestplekken. Grote kans dat ie daar bijv. veren verliest. Wordt daar nog wat mee gedaan? Voor een eventuele DNA bewijslast?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Gerard Troost

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

C.Dekker

Maar goed ik hoor wel wat het word als het een escape is prima, beest word er echt niet lelijker van voor mij. Escapelijst dan +1  ;) B)
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

jameslidster

Ik vind het idee dat hij niet wild kon zijn omdat ie overdag slaapt en 's nachts actief is wel vreemd....de meeste mensen (buitenlanders dus) zien Sperweruilen in Zweden en Finland in mei en juni, en dan is het bijna non stop licht...als het om 0100 nog licht is, telt dat als dag of nacht  ;D
Wat betreft overdag niks doen, daar zijn ze ook heel goed in hoor.
Misschien zijn ze wel actief nu 's nachts in Scandinavie, maar ga vanuit dat niet elke Zweed en Fin vaak gaat zoeken....zeker niet als ze overdag makkelijk te zien zijn.
Groet,
James

falco

En omgekeerd hebben de noordelijk overwinterende vogels geen andere keuze dan in de winter in het donker te jagen.

Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Yeronimo

Citaat van: jameslidster op november 25, 2013, 23:17:16 PM
Ik vind het idee dat hij niet wild kon zijn omdat ie overdag slaapt en 's nachts actief is wel vreemd....de meeste mensen (buitenlanders dus) zien Sperweruilen in Zweden en Finland in mei en juni, en dan is het bijna non stop licht...als het om 0100 nog licht is, telt dat als dag of nacht  ;D
Wat betreft overdag niks doen, daar zijn ze ook heel goed in hoor.
Misschien zijn ze wel actief nu 's nachts in Scandinavie, maar ga vanuit dat niet elke Zweed en Fin vaak gaat zoeken....zeker niet als ze overdag makkelijk te zien zijn.
Groet,
James

Er is niemand die hard zegt dat het beest een escape is, er zijn daarentegen wel 420 man minimaal vandaag en 92 man gister die er meteen vanuit gaan dat het een wild exemplaar is. Ook ik zeg niet dat het zeker een escape is, ik zeg alleen dat er wel aan gedacht mag worden en geef daar argumenten voor. Tot zover niets vreemds aan toch?

Ik zie gewoon een scenario voor me. Dat er vorig jaar niet die Sperweruil bij de Vogelbescherming werd binnen gebracht maar dat deze vrij in Nederland zat en getwitcht werd door iedereen zonder dat iemand er een vraagteken bij zette. Een ring zou heel moeilijk, bijna onmogelijk, te zien zijn hoor ik van anderen.
Wat is dan de doorslaggevende kenmerk? Als ik zo de argumenten van nu op het geval van toen opsom:

- Invasie gaande in landen om ons heen.
Vogels kiezen niet de dag om te ontsnappen uit een kooi. Ze ontsnappen dus als er geen invasies gaande zijn maar die kans is net zo groot dat ze ontsnappen tijdens zo een invasie. Dit lijkt me geen hard kenmerk dus, enkel een kansverhoging.
- Is niet zo schuw en kan ook prima in dorpen voorkomen.
Dit kenmerk geeft aan dat een vogel van wilde herkomst dus hetzelfde kan vertonen als een vogel uit gevangenschap. Een vogel uit gevangenschap is tenslotte over het algemeen meer mensen gewend. Of deze zijn biotoopvoorkeur weggooit weet ik niet maar lijkt mij ook geen hard kenmerk voor wild vs. gevangenschap.
- Vogel heeft geen beschadigingen
Dat klinkt als een vrij goed kenmerk om illegaal gehouden dieren uit te sluiten (deze worden vaak erg behandeld). Maar hebben alle in gevangenschap gehouden sperweruilen een beschadigd verenkleed? Die van Zeist was toch ook puntgaaf?!
- De vogel in Zeist was vermagerd en kon zich niet meer redden
Kunnen alle uit gevangenschap afkomstige Sperweruilen zich in het wild niet redden? Is in het veld duidelijk vast te stellen dat deze Sperweruil niet ook erg vermagerd wellicht is en hard achteruit holt? Volgens mij moet je daarvoor een vogel in de hand hebben of wachten tot die bij de vogelopvang wordt binnen gebracht (of op de grond ergens zonder dat iemand het ziet wegkwijnt).

Uiteraard, de kansen zijn goed hoog voor een wild exemplaar. Maar het zijn kansen en geen zekerheden. Tenzij er echte harde argumenten gegeven worden, dat hoor ik meer dan graag. Maar op dit moment hou ik me gezien de escape vorig jaar, de meerdere die gehouden worden in Nederland, het niet goed kunnen vaststellen van het dragen van wel of geen ring graag aan de kritische kant van de discussie. De argumenten voor een wild exemplaar zijn (in mijn ogen) niet hard genoeg en kunnen ook nog gelden onder een escape Sperweruil. Maar nogmaals, ik laat me graag ompraten.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

frankneijts

Citaat van: Yeronimo op november 25, 2013, 23:47:52 PM
Citaat van: jameslidster op november 25, 2013, 23:17:16 PM
Ik vind het idee dat hij niet wild kon zijn omdat ie overdag slaapt en 's nachts actief is wel vreemd....de meeste mensen (buitenlanders dus) zien Sperweruilen in Zweden en Finland in mei en juni, en dan is het bijna non stop licht...als het om 0100 nog licht is, telt dat als dag of nacht  ;D
Wat betreft overdag niks doen, daar zijn ze ook heel goed in hoor.
Misschien zijn ze wel actief nu 's nachts in Scandinavie, maar ga vanuit dat niet elke Zweed en Fin vaak gaat zoeken....zeker niet als ze overdag makkelijk te zien zijn.
Groet,
James

Er is niemand die hard zegt dat het beest een escape is, er zijn daarentegen wel 420 man minimaal vandaag en 92 man gister die er meteen vanuit gaan dat het een wild exemplaar is. Ook ik zeg niet dat het zeker een escape is, ik zeg alleen dat er wel aan gedacht mag worden en geef daar argumenten voor. Tot zover niets vreemds aan toch?

Ik zie gewoon een scenario voor me. Dat er vorig jaar niet die Sperweruil bij de Vogelbescherming werd binnen gebracht maar dat deze vrij in Nederland zat en getwitcht werd door iedereen zonder dat iemand er een vraagteken bij zette. Een ring zou heel moeilijk, bijna onmogelijk, te zien zijn hoor ik van anderen.
Wat is dan de doorslaggevende kenmerk? Als ik zo de argumenten van nu op het geval van toen opsom:

- Invasie gaande in landen om ons heen.
Vogels kiezen niet de dag om te ontsnappen uit een kooi. Ze ontsnappen dus als er geen invasies gaande zijn maar die kans is net zo groot dat ze ontsnappen tijdens zo een invasie. Dit lijkt me geen hard kenmerk dus, enkel een kansverhoging.
- Is niet zo schuw en kan ook prima in dorpen voorkomen.
Dit kenmerk geeft aan dat een vogel van wilde herkomst dus hetzelfde kan vertonen als een vogel uit gevangenschap. Een vogel uit gevangenschap is tenslotte over het algemeen meer mensen gewend. Of deze zijn biotoopvoorkeur weggooit weet ik niet maar lijkt mij ook geen hard kenmerk voor wild vs. gevangenschap.
- Vogel heeft geen beschadigingen
Dat klinkt als een vrij goed kenmerk om illegaal gehouden dieren uit te sluiten (deze worden vaak erg behandeld). Maar hebben alle in gevangenschap gehouden sperweruilen een beschadigd verenkleed? Die van Zeist was toch ook puntgaaf?!
- De vogel in Zeist was vermagerd en kon zich niet meer redden
Kunnen alle uit gevangenschap afkomstige Sperweruilen zich in het wild niet redden? Is in het veld duidelijk vast te stellen dat deze Sperweruil niet ook erg vermagerd wellicht is en hard achteruit holt? Volgens mij moet je daarvoor een vogel in de hand hebben of wachten tot die bij de vogelopvang wordt binnen gebracht (of op de grond ergens zonder dat iemand het ziet wegkwijnt).

Uiteraard, de kansen zijn goed hoog voor een wild exemplaar. Maar het zijn kansen en geen zekerheden. Tenzij er echte harde argumenten gegeven worden, dat hoor ik meer dan graag. Maar op dit moment hou ik me gezien de escape vorig jaar, de meerdere die gehouden worden in Nederland, het niet goed kunnen vaststellen van het dragen van wel of geen ring graag aan de kritische kant van de discussie. De argumenten voor een wild exemplaar zijn (in mijn ogen) niet hard genoeg en kunnen ook nog gelden onder een escape Sperweruil. Maar nogmaals, ik laat me graag ompraten.

Jeroen, zolang er geen keiharde bewijzen zijn dat de vogel is ontsnapt, blijft alles wat je tot dusverre aanhaalt niks anders dan speculatie. Gedrag en biotoopkeuze zijn zowel positief als negatief uit te leggen, de situatie dit najaar is in het voordeel van een dwaalgast in West-Europa en het uiterlijk geeft geen enkele reden om aan een escape te denken. Aangezien voor Sperweruil niet de omgekeerde bewijslast geldt (zie mijn vorige post hierboven) staat zonder verandering in deze situatie, niks een aanvaarding door de CDNA in de weg.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Daarnaast Jeroen, met de argumenten die je noemt kun je je complete Nederlandse lijst afserveren (minus de in het wild geringde exemplaren, maar misschien waren die voor ze geringd werden al uit een kooitje ontsnapt ...)

Hoeveel gevallen van ontsnapte sperweruilen ken jij behalve de vogel van Zeist?

Overigens heeft deze vogel als ie in een kooitje is geboren dat dit jaar gedaan.

Met andere woorden: Ik snap niet waarom je specifiek bij deze soort moeilijk zou doen alleen omdat die in het wild gedrag vertoont dat veel andere soorten alleen in gevangenschap vertonen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jos Welbedacht

CiteerEr is niemand die hard zegt dat het beest een escape is, er zijn daarentegen wel 420 man minimaal vandaag en 92 man gister die er meteen vanuit gaan dat het een wild exemplaar is.
Tja, dat weet je natuurlijk niet. Het tweede dat ik gisteravond dacht (na: ik moet naar Zwolle!) was: wat als het een escape is? Al snel bleek dat er goede argumenten waren voor een wilde vogel, dus ben ik er vandaag naartoe gegaan. Het is dus in mijn optiek te simpel om te stellen dat iedereen van die 420 man er meteen van uit is gegaan dat het een wild exemplaar is.
Je kritische houding is te prijzen, maar op deze manier kun je je lijst wel behoorlijk inkorten. Ben je niet te kritisch?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Yeronimo

Citaat van: Vincent Hart op november 26, 2013, 00:09:51 AMHoeveel gevallen van ontsnapte sperweruilen ken jij behalve de vogel van Zeist?

Nog één, die op waarneming.nl staat ingevoerd. http://waarneming.nl/waarneming/view/1870727
Twee van de vijf gevallen in Nederland zijn dus met zekerheid escape. 40% dus minimaal dus, aardig wat vind ik...

Citaat van: Vincent Hart op november 26, 2013, 00:09:51 AMOverigens heeft deze vogel als ie in een kooitje is geboren dat dit jaar gedaan.

Kijk dat is een goed argument inderdaad :duim:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Frank van de Putte

Citaat van: joostheeremans op november 25, 2013, 20:20:58 PM
http://www.rtlxl.nl/#!/rtl-nieuws-132237/c9477152-4cc4-30db-995c-36b1900f80e6   dit item (vanaf 16.45) vind ik wat minder positief. Het aanspreken in het veld blijkt dus niet altijd te werken.

Ja dat twitchen neemt tegenwoordig echt extreme vormen aan als ik het journaal bekijk...
Groetjes,

Frank van de Putte

Theovanv

Citaat van: dupont op november 25, 2013, 12:20:31 PM
Citaat van: Theovanv op november 25, 2013, 11:36:37 AM
De groep was te groot, t ging te snel en ik was te verbaasd om meteen in te grijpen, maar ik heb wel duidelijk laten merken hoe ik erover dacht en vond bijval bij andere achterblijvers. Heb geen fotos gemaakt. Normaal als zoiets gebeurd is t een eenmansactie. Dit was kuddegedrag en haantje de voorste. Dit is niet zoals t hoort en t was ook totaal niet nodig.
Ik vind hier het volgende van: als je zo nadrukkelijk op dit forum hierover schande durft te spreken, dan moet je ook mans genoeg zijn om medestanders te vinden en daar actief in te grijpen. Ik heb jou vaker hierover schande horen spreken Theo, op zich prima natuurlijk. Mijn vraag aan jou Theo: welke concrete actie heb jij precies (gezamenlijk) uitgevoerd om de situatie te verbeteren? Eigen verantwoordelijkheid nemen! Maar misschien beoordeel ik dat verkeerd.
Ik heb zeker mijn mening geuit, zoals wel meerderen, maar een op hol geslagen kudde enthousiaste vogelaars hou je echt niet tegen hoor, als ze je al horen ;) Ik vind het normaal dat je iets bespreekbaar maakt waarvan je denkt dat het niet door de beugel kan. Het gaat me niet om het ter schande zetten van die mensen, maar wel om het bespreekbaar te maken.

Vaak worden argumenten van niet-twitchers over twitchen terzijde geschoven, ook door mij. en dan vind ik dat je ook zo eerlijk moet zijn om het te benoemen wanneer je van mening bent dat er wel iets mis gaat.

Overigens heb ik ook wel gemerkt dat je als twitchende vogelaar op moet passen wat je zegt over twitchen, want, zonder namen te noemen,  er zijn er die niet in nuances, maar in zwart/wit termen denken en het nodig vinden uiterst agressief tot bedreigend uit de hoek te komen wanneer je eens wat kritisch zegt over twitchen.


Citaat van: KorHaan op november 25, 2013, 18:39:44 PM
Citaat van: dupont op november 25, 2013, 12:20:31 PM
Citaat van: Theovanv op november 25, 2013, 11:36:37 AM
De groep was te groot, t ging te snel en ik was te verbaasd om meteen in te grijpen, maar ik heb wel duidelijk laten merken hoe ik erover dacht en vond bijval bij andere achterblijvers. Heb geen fotos gemaakt. Normaal als zoiets gebeurd is t een eenmansactie. Dit was kuddegedrag en haantje de voorste. Dit is niet zoals t hoort en t was ook totaal niet nodig.


Ik vind hier het volgende van: als je zo nadrukkelijk op dit forum hierover schande durft te spreken, dan moet je ook mans genoeg zijn om medestanders te vinden en daar actief in te grijpen. Ik heb jou vaker hierover schande horen spreken Theo, op zich prima natuurlijk. Mijn vraag aan jou Theo: welke concrete actie heb jij precies (gezamenlijk) uitgevoerd om de situatie te verbeteren? Eigen verantwoordelijkheid nemen! Maar misschien beoordeel ik dat verkeerd.


Ja, dat beoordeel je inderdaad verkeerd. Theo heeft gelijk.

Het zijn allemaal volwassen mensen die daar staan, iedereen heeft het tot vervelens toe op dit forum gehad over afstand houden bij zeldzaamheden, en keer op keer gaat kuddegedrag vóór verstand. Daar doe je als eenling helemaal niks aan! Dat heb ik als eenling ook wel eens geprobeerd bij een twitch van een mogelijke Sibsprink in de Flevo. Ik was nota bene degene die de eerste was om de vogelmeute op te vangen. Iedereen stond in no time om het piepkleine rietkraagje heen, en veel te dichtbij. Het beest durfde zich niet te laten zien. Toen ik zei: "Mensen, laten we wat achteruit gaan, want zó vertoont-ie zich niet!" , keken de vogelaars achterom wie dit zei. Ik zag schattende blikken; je zàg ze denken: " Wie is dit? Geen topranker? F*ck maar op dan".


Zoiets heb ik nog een keer meegemaakt op Texel, bij een Sperwergrasmus. We moesten allemaal in de auto blijven, want de vogel liet zich af en toe mooi zien, zolang er geen mensen bij de heg gingen staan. Toen ik wat bekende koppen die uitstapten, door het open raampje toeriep, dat het beest vanuit de auto goed te zien zou zijn, keken ze me aan. Weer die schattende blik; je zag ze denken: "Die kennen we niet. F*ck maar" en vervolgens liepen ze zonder aarzeling op de heg af.


Ik heb ondertussen mijn scoop en statief verkocht. Ik wil weer vogelen zonder dat ik allerlei lulhannesen op mijn pad vind. En die Sperweruil is mooi, hij is prachtig, maar ik ga er niet naar toe.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo
Bedankt voor je bijval Ronald. Meestal werkt de sociale controle bij grote groepen erg goed, maar het werkt niet altijd. De ervaringen die je verteld zijn idd niet leuk.


Citaat van: Yeronimo op november 25, 2013, 23:47:52 PM
Citaat van: jameslidster op november 25, 2013, 23:17:16 PM
Ik vind het idee dat hij niet wild kon zijn omdat ie overdag slaapt en 's nachts actief is wel vreemd....de meeste mensen (buitenlanders dus) zien Sperweruilen in Zweden en Finland in mei en juni, en dan is het bijna non stop licht...als het om 0100 nog licht is, telt dat als dag of nacht  ;D
Wat betreft overdag niks doen, daar zijn ze ook heel goed in hoor.
Misschien zijn ze wel actief nu 's nachts in Scandinavie, maar ga vanuit dat niet elke Zweed en Fin vaak gaat zoeken....zeker niet als ze overdag makkelijk te zien zijn.
Groet,
James

Er is niemand die hard zegt dat het beest een escape is, er zijn daarentegen wel 420 man minimaal vandaag en 92 man gister die er meteen vanuit gaan dat het een wild exemplaar is. Ook ik zeg niet dat het zeker een escape is, ik zeg alleen dat er wel aan gedacht mag worden en geef daar argumenten voor. Tot zover niets vreemds aan toch?
Jeroen, goed dat je kritisch bent, maar zekerheid zul je nooit krijgen. Ik haal maar weer eens de fokker in de buurt van Apeldoorn aan die vele soorten eenden, ganzen en roofvogels levert en waarvan de watervogels buiten zitten, en vaak ongeringd en niet gekortwiekt zijn en semi-wild gedrag vertonen. Dat laatste is ook zijn excuus dat hij niet ringt en kortwiekt, omdat hij de jongen niet kan bereiken, zo vertelde hij me zelf. En ook eigenaars die zich wel aan de regels houden maar kiezen voor chippen hebben onherkenbare potentiele escapes. Dit probleem zou je dan zoals aangegeven wordt bij bijna elke vogel hebben, gezien er in zoveel soorten legaal en illegaal gehandeld wordt. Je staat al verbaasd wat er soms op marktplaats staat.
Theo van Veenendaal

KorHaan

Graag gedaan, Theo. En gefeliciteerd met deze prachtige soort! :duim:


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

gerdwichers8

Je kunt beleid maken wat je wilt maar de enige aanpak bij een vogel die zoveel bekeken wordt, is bij geval de zaak beoordelen.
Er zullen 'hoogst waarschijnlijk' wilde vogels tòch ontsnapt zijn en 'hoogst onwaarschijnlijke' soorten tòch in Nederland opduiken.

Systematiek  sluit dat ook niet uit maar heeft immers  als doel zo vergaand mogelijk te verfijnen. De automatische behandeling moet, kan en zal ook teruggeschakeld worden bij verhoogde aandacht voor een zaak.


Wat mij betreft zie ik hier een waarschijnlijke wild dier, en ik denk dat tenzij onomstotelijk anders wordt aangetoond daar ook van uit gegaan zal worden.


Het spoorwegemplacement zie ik zeker als een natuurlijk biotoop voor de vogel. In Fennoscandinavië kom je de soort herhaaldelijk op steenachtige plaatsen tegen. Zelfs een soort als Laplanduil, die toch door een dik sneeuwpak heen knaagdieren lokaliseert, heb ik herhaaldelijk uitkijkpost zien betrekken bij een vegetatieloze oversteek voor Boslemming (?) en woelmuizen. Ook bij Velduilen zie ik verhoogde presentie wanneer gebied met voldoende knaagdieren opeens kaal komt te liggen.
Ik kan me dan ook prima vinden in het idee dat de uil bij het open aanbod van knaagdieren plaats ingenomen heeft.


Sluit m niet op maar blijf als groep compact.

Bart van Hoogstraten

Er zijn gisteren 427 Sperweruilwaarnemingen ingevoerd. Dat moet toch wel een dagrecord zijn?!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jeroenroelofsen

Citaat van: jeroenroelofsen op november 25, 2013, 23:05:12 PM
Wat ik me wel afvraag; de uil heeft bepaalde roestplekken. Grote kans dat ie daar bijv. veren verliest. Wordt daar nog wat mee gedaan? Voor een eventuele DNA bewijslast?
Wordt hier in Nederland/Europa uberhaupt iets mee gedaan?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

hiskodevries

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 26, 2013, 08:26:18 AM
Er zijn gisteren 427 Sperweruilwaarnemingen ingevoerd. Dat moet toch wel een dagrecord zijn?!
tot nu toe (9:00) nog niets
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

C.Dekker

Moet even mijn excuus naar van Kammen maken heb hem hier in een kwaad daglicht gezet wat betreft de uil in Duitsland maar daar was hij toen al weg zal dus iemand anders geweest zijn dus bij deze.  :angel:
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Marcel van kammen

He cock, ik nodg je uit om samen met Jeroen een biertje bij me te komen drinken (naja,shandy voor Jeroen dan). Hebben we het er even over en dan gaan we op naar de volgende leuke soort  :duim:


Ik zie allemaal voors- en tegens voor escape en toevallig is dit net zo'n soort waarbij de "pro-escape"argumenten juist ook "pro-wild" kunnen zijn. We gaan er dus voor nu maar gewoon vanuit dat het een wilde is en ook al blijkt het later een escape te zijn: er zijn toch meer dan 500 mensen die van een prachtig beest hebben genoten?


Ik wil de discussie nu misschien een beetje verleggen,maar het is wel iets wat al tijden door mn hoofd speelt: de waarnemingen van Oehoe in het Lauwersmeer. Die Oehoe wordt door iedereen als escape aangemerkt en er zijn zlfs pogingen ondernomen om het beest te vangen (door Staatsbosbeheer). Wat ik me echter afvraag: er zijn zowiezo 3 verschillende exemplaren waargenomen de laatste 2 jaar en er is maar van 1 exemplaar zo'n beetje bewezen dat ie ontsnapt was.  Voor de rest hebben die Oehoe's dezelfde "pro-wild" argumenten als de Sperweruil in Zwolle. Waarom worden die Oehoe's als escape gezien?

Timo Roeke

Citaat van: hiskodevries op november 26, 2013, 08:59:54 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 26, 2013, 08:26:18 AM
Er zijn gisteren 427 Sperweruilwaarnemingen ingevoerd. Dat moet toch wel een dagrecord zijn?!
tot nu toe (9:00) nog niets
Zo te zien is heel vogelend Nederland gisteren geweest :). Ik denk niet dat er heel actief gezocht wordt. Wellicht dat er wat Zwollenaren zijn die gaan zoeken maar die zijn ook al twee dagen in het veld. Ik moet straks nog naar Zwolle voor mijn werk en ga absoluut nog even zoeken.

HPM

Citaat van: Timo Roeke op november 26, 2013, 09:15:47 AM
Citaat van: hiskodevries op november 26, 2013, 08:59:54 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 26, 2013, 08:26:18 AM
Er zijn gisteren 427 Sperweruilwaarnemingen ingevoerd. Dat moet toch wel een dagrecord zijn?!
tot nu toe (9:00) nog niets
Zo te zien is heel vogelend Nederland gisteren geweest :) . Ik denk niet dat er heel actief gezocht wordt. Wellicht dat er wat Zwollenaren zijn die gaan zoeken maar die zijn ook al twee dagen in het veld. Ik moet straks nog naar Zwolle voor mijn werk en ga absoluut nog even zoeken.

Ja, alle 525 lijsters hebben hem nu al.
Herman van der Meer

arnoniehof

Citaat van: Timo Roeke op november 26, 2013, 09:15:47 AM
Citaat van: hiskodevries op november 26, 2013, 08:59:54 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 26, 2013, 08:26:18 AM
Er zijn gisteren 427 Sperweruilwaarnemingen ingevoerd. Dat moet toch wel een dagrecord zijn?!
tot nu toe (9:00) nog niets
Zo te zien is heel vogelend Nederland gisteren geweest.

Behalve als je dus de hele dag moet werken en 's avonds de kindertjes moet voeden en naar bed moet brengen.
BAAL!
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Dorine

Citaat van: hiskodevries op november 26, 2013, 08:59:54 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 26, 2013, 08:26:18 AM
Er zijn gisteren 427 Sperweruilwaarnemingen ingevoerd. Dat moet toch wel een dagrecord zijn?!
tot nu toe (9:00) nog niets

.... Oelie is weer terug naar zijn baasje  ;)
Dorine van Asten
peregrines.nl

Edwin Schuller

Citaat van: arnoniehof op november 26, 2013, 09:39:00 AM
Behalve als je dus de hele dag moet werken en 's avonds de kindertjes moet voeden en naar bed moet brengen.
BAAL!

Check. Behalve van die kinderen dan.
Edwin Schuller

SlechtValk

Ik mag toch hopen dat er nog wel gezocht wordt momenteel? :| Of moet ik dat zometeen nog helemaal zelf gaan doen... is een nogal groot en moeilijk toegankelijk gebied heb ik begrepen...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Marcel van kammen

Dr is in ieder geval wel gezocht vanochtend door verschillende mensen,maar die hebben hem niet kunnen vinden.