welke cicade?

Gestart door PaulaC, oktober 06, 2013, 18:02:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

PaulaC

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/77991344
onzeker Cicade onbekend - Auchenorrhyncha indet. gezien op 2013-06-24 Asenray e.o.
Foto's:




bij voorbaat dank Paula Caspers

Arp

Heb je een plaatje recht van voren op de neus?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

PaulaC

Helaas, ik heb niet meer foto's.

Mvg. Paula

Arp

Het is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid Issus coleoptratus, maar is een erg zeldzame dubbelganger die eigenlijk alleen met een frontale foto goed te onderscheiden is.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

PaulaC

Dan wordt het een -issus coleoptratus-. Als ik er weer een zie, zal ik ook een foto van voren maken!
(opm.: op dezelfde dag/gelijktijdig/zelfde plek zag ik een heel anders uitziende cicade, met ook de naam- issus coleoptratus..(?)..staat ook op waarneming.nl' ).

Dank voor de hulp,
Mvg. Paula

Arp

#5
Die andere is meer de gebruikelijke uitvoering. De tekening op de rug/vleugels is variabel en voor zover ik weet niet diagnostisch te gebruiken - je moet echt de kop van voren zien, maar zeker met zo'n "afwijkende" tekening is het natuurlijk wel aardig om dat dan ook een keer op foto te zetten voor de zekerheid (deze heeft bijvoorbeeld ook geen gezicht). Zoek op het forum naar oude discussies over Issus muscaeformis, dan vind je er ook verhelderende links en plaatjes bij.

Apropos, zekerheid: Aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is natuurlijk niet hetzelfde als "zeker" ;)

P.S. Hier is zo'n gestreepte wel met neus zichtbaar.

Een paar links voor Issus coleoptratus vs muscaeformis : Topic met veel links. Deze en deze zijn volgens Herbert Nickel helaas toch geen musc..
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

PaulaC

Oké, word verholpen!
Dank je voor de uitleg.

Vriendelijke groet, Paula

Arp

Oeps, ik ben te langzaam ... had hierboven nog een PS toegevoegd ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

PaulaC

Ja, daar kom je wel een stuk verder mee; voorkant is idd verhelderend...maar té veel beestjes blijven moeilijk...

Hartelijk dank voor alle moeite, Paula