cicade onbekend? soortnaam?

Gestart door Harm digitaal, september 08, 2012, 16:29:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harm digitaal

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/71046475
Cicade onbekend - Auchenorrhyncha indet. gezien op 2012-09-05 Molenhoek - Heumense Schans / Korendal
Foto's:













bij voorbaat dank Harm Alberts
Met vriendelijke groet Harm Alberts

harry60

Hele mooie fotos Harm.
Jammer dat er geen frontale foto bij zit,
maar wat ik kan zie en het meest waarschijnlijke is een Issus coleoptratus.

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Harm digitaal

Bedankt Harry :duim:
Inderdaad Issus spec.;Ik denk eerder dat het Issus muscaeformis betreft.
Met vriendelijke groet Harm Alberts

harry60

Als ik jou foto met de eerste foto op deze site bekijk http://www.wbrc.org.uk/WORCRECD/issue_29/Issus.html
Dan ga ik ook voor I. muscaeformis maar een frontale foto erbij zou het helemaal zeker maken.

Misschien dat Henk of Arp ook nog iets meer ziet dan ik.

Zou nog even wachten wat de andere er van zeggen Harm, misschien kunnen we toch een I. muscaeformis er van maken ?
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Henk Soepenberg

Volgens mij ook I. muscaeformis! Zal wel bevestigd moeten worden door een kenner, want niet meer gevonden sinds 1936 als ik het goed heb.
Vriendelijke groeten,
Henk

harry60

Dus Harm zijn verschillende mogelijkheden
1 de fotos plaatsen op http://insektenfotos.de/forum/board.php?boardid=25
Of 2 de fotos naar Kees de Bieman sturen.

Zou een leuke waarneming.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

harry60

Die zit kauwgomballen te ploffen bij Hedy's schorpioenvliegen.  ;)

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Tsjonge ...  :o

En ik denken dat H&H de Cicade-afdeling op wrn helemaal onder controle hebben  ;)

Arp weet er niet zo veel van hoor, en heeft ook jullie prachtige boeken niet. Sterker nog - tot overmaat van ramp heeft Arp momenteel zelfs zijn eigen plaatjes, aantekeningen, scans en downloads niet bij de hand (zit weer eens met een brokkenlaptop en nog geen andere opnieuw goed ingericht).

Ik meen dat met de hier gelinkte pagina's uit "The Auchenorrhyncha of Central Europe" theoretisch iets mogelijk moest zijn, maar zie ze op het ogenblik niet allemaal online.

Straks maar eens kijken of ik de HDD uit die laptop alvast in een extern kastje prop zodat ik alles weer bij de hand heb.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Oeps ... volgens mij zit ik moeilijk te doen, c.q. te slapen ... zat naar genitaal en vleugeladering te kijken, maar op de middelste foto is gewoon de kop frontaal te zien  :rolleye:  :rolleyes:

Moet muscaeformis zijn - eigenlijk geen twijfel mogelijk toch ?!

Erg toffe waarneming  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

In Belgie heb ik ook geen boeken... en inderdaad op foto 2 is veel te zien maar door de hoek van de foto brengt je op het verkeerde been.

Harm erg mooie waarneming.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Moest even zoeken (op het forum) maar gezien deze ...
Citaat van: Niek van Wijk op oktober 09, 2008, 17:41:00 PM
Hieronder het antwoord van Kees den Bieman. Opmerkelijk dat de enige Nederlandse waarnemingen van muscaeformis uit Putten stammen en jij nu een foto uit Putte instuurt.
... zou het dan ook nog eens een nieuwe vindplaats zijn  :duim:

De "samenvatting-met-linkmeuk" op wrn is overigens hier:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=124930.msg822338#msg822338
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

Leukste cicadenwaarneming van het jaar! Gefeliciteerd Harm.  :duim:
Vriendelijke groeten,
Henk

Harm digitaal

#14
Inderdaad de helder gele band in het onderste 1/3 deel van het frontaal aanzicht is goed te zien op de 2e foto! B)
Heel erg bedankt allemaal voor de hulp en het uitzoekwerk!
Ben er erg blij mee!  :blink:
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Arp

#15
Ik trap met schaamrood op de kaakjes deze even omhoog om te melden dat Herbert het er toch niet mee eens is, getuige zijn antwoord hier.

Op basis van het tamelijk goed zichtbare genitaalsegment maakt hij er coleoptratus van en merkt op dat de witte band bij muscaeformis echt hard wit is en niet gebroken wit zoals hier.

Het kenmerk van de voorhoofdstekening is dus helaas kennelijk niet zo eenvoudig als ik gehoopt/geïnterpreteerd had aan hand van de weinige documentatie die ik daarover heb.

Sorry voor het dwaalspoor  :'(

Edit: linkfix
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

Jammer, dat had ik niet verwacht.  Maar het blijft toch een leuke waarneming, vind ik.  (Heb zelf nog nooit een Issus gezien.  :blink: )
Vriendelijke groeten,
Henk

Harm digitaal

Toch nog steeds een leuke soort, maar net iets minder zeldzaam. ;)
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Marco de Haas

Even een oud topic omhoog trekken in de hoop dat jullie (vooral ook zij die goede foto's van kleine beestjes kunnen maken  ;D) reageren/wat extra foto's kunnen aanleveren.

Ik twijfel nog een beetje bij dit beestje namelijk, en dat is hierom:

  • Het betreft een vrouwelijk dier, maar de onderste primaire vleugelader loop door (!)
  • Herbert noemt de witte onderzijde van de frons niet wit genoeg, naar mijn idee kan dit bruiner/geler lijken door de achtergrond? Overigens citaat uit mijn boek: "frons with distinct light yellow bar in the lower third".
  • De vleugeladering is niet zo minuscuul als ik(...) van I. coleoptratus gewend ben, past meer op wat ik kan vinden aan afbeeldingen van I. muscaeformis
  • Als ik de afbeeldingen uit de literatuur moet geloven zou het zevende sterniet van I. coleoptratus in het midden niet mooi rond moeten lopen, maar een soort 'bolling' hebben. Bij I. muscaeformis is het zevende sterniet wel mooi rond (zoals ook op de foto!).
  • En nu ga ik even heel eigenwijs doen: voor mij voelt dit meer aan als het genitaal van I. muscaeformis. Ik zal binnenkort proberen een vrouwtje I. coleoptratus onder dezelfde hoek te fotograferen op kantoor.

Klinkt misschien weer heel leuk, maar ik heb geen ervaring met I. muscaeformis. Al met al zou ik toch de locatie wel eens willen bezoeken, meer mensen die mee willen zoeken?
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

arpwifi

Eens met Marco. Zie ook deze discussie:
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=398491.0

Herbert heeft kennelijk geprobeerd om via het genitaal in de wat kleine foto het beest te determineren en zal zich daarop verkeken hebben. Kennelijk heeft hij er daarbij even niet bij stilgestaan dat het een vrouwtje was en dus ook de vleugeladering uitkomst biedt ...

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Marco de Haas

Altijd een opluchting als Arp het met me eens is  ;D.

Het zou mij niet eens heel veel verbazen als de soort verspreid in Zuidoost NL voorkomt, maar dan in ieder geval in veel lagere dichtheden dan I. coleoptratus (zoals ook in de buurlanden het geval is).

Geheel los daarvan, heeft iemand al eens bij de Belgische collega's gepolst op basis van welk kenmerk zij I. muscaeformis goedkeuren? Ik zou geen van de goedgekeurde beesten op waarnemingen.be hebben goedgekeurd als I. muscaeformis (en er staan best veel fouten tussen de goedgekeurde cicaden op waarnemingen.be).
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

arpwifi

Hmmpfff - ik heb me op .be ook wel eens over de goedgekeurde Issusjes verwonderd, maar heb het maar op mijn eigen ignorantie geschoven. Koen weet doorgaans toch vrij aardig waar hij het over heeft ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Marco de Haas

Tja, maar als ik me niet vergis doet hij meerdere soortgroepen? Je kan natuurlijk niet van elke groep alles kennen, dus dan is het niet heel gek als er hier en daar een foutje tussen staat. Pas door de Cixiidae van .be gegaan, daar durf ik in ieder geval te zeggen dat er wat vreemde dingen goedgekeurd waren (maar dat is ook niet het makkelijkste groepje natuurlijk).
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

arpwifi

Hoi Marco,

Citaat van: Marco de Haas op juli 03, 2017, 23:26:29 PM
Tja, maar als ik me niet vergis doet hij meerdere soortgroepen? Je kan natuurlijk niet van elke groep alles kennen
Dat is voor mij wat te kort door de bocht. Koen doet bizar veel, niet alleen veel verschillende groepen, maar ook gewoon veel werk. Zeer lovenswaardig(!) is bovendien dat hij ook veel publiceert, dus veel van zijn kennis zodanig deelt dat anderen er ook wat aan hebben. Publiceren lukt niet goed als je maar wat met fouten doorzeefd in de ruimte brabbelt - de dingen die ik van hem gelezen heb zijn gewoon (erg) goed/degelijk, dus ik heb geen reden om aan te nemen dat als hij cicades valideert, dat hij er dan niet genoeg vanaf zou weten.

Wel is het zo dat iedereen die veel doet, en ook nog eens in het publiek belang en openlijk controleerbaar, eerder op een foutje betrapt kan worden. We maken allemaal wel eens een foutje en/of er sluipen op den duur verkeerde aannames/denkbeelden in die we dan weer eens bij moeten stellen. Dat geldt vast en zeker voor Koen, maar ook voor Berend of Herbert. Allemaal mensen die heeeeeeel veel (wetenschappelijk) doen en bovendien ook nog eens de tijd nemen om op openbare fora en platforms als waarneming de geïnteresseerde leken verder te helpen.

Geen kunst om deze toppers hier en daar op een foutje te betrappen. Als ze stil in een hoekje zouden gaan zitten en hun mond houden dan kan dat niet inderdaad, maar zouden we er ook veel minder profijt van hebben.

Neem dit Issus-geval van Herbert. Ik weet uit eerdere communicaties dat dingen als Cercopidae en Issidae niet zijn onderzoekszwaartepunt vormen, om het zo maar eens te formuleren. Dus dat hij dan liever op basis van genitaal de identificatie rond maakt, in plaats van op andere kenmerken (habitus/kleur) pleit er eigenlijk alleen maar voor dat hij probeert om ook hier "degelijk" te werken. Stel je voor dat de vergissing andersom was geweest - dat hij had gemeld dat het inderdaad muscaeformis was - en dus een zeer belangrijke/opmerkelijke vondst voor Nederland(!) - en dat dan later blijkt dat hij scheel gekeken heeft. Zou pijnlijker zijn mijns inziens. Maar kennelijk was de foto dus te klein om het genitaal goed te kunnen beoordelen. Snap ik wel, als ik naar die foto kijk. Shit happens ...

CiteerPas door de Cixiidae van .be gegaan, daar durf ik in ieder geval te zeggen dat er wat vreemde dingen goedgekeurd waren (maar dat is ook niet het makkelijkste groepje natuurlijk).
Als jij twijfels hebt aan bepaalde identificaties/validaties van Koen, dan moet je dat gewoon bij hem aankaarten. Qua Issus meen ik me vaag te kunnen herinneren hem er wel eens naar gevraagd te hebben en dat er iets was met kleurpatronen die bij muscaeformis zo niet bekend waren ofzo, maar misschien heb ik dat niet meer goed in m'n hoofd.
Anyway, gewoon navragen dus, dat is altijd alleen maar goed(!): Of jij leert wat van hem, of hij leert wat van jou, of allebei, of hooguit allebei niet, maar dan wordt er een in elk geval een vergissing gecorrigeerd. Altijd winst dus :)  En je houdt elkaar scherp ;)


Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Marco de Haas

Ha Arp,

Ik denk dat ik niet helemaal overkwam zoals de bedoeling was. Ik ben er van op de hoogte dat Koen veel doet en hij zal ongetwijfeld weten wat hij doet. Cixiidae die niet van foto te determineren zijn worden bijvoorbeeld ook niet (goed)gekeurd, dus daar zit geen slordigheid in. Ik zal allicht iets te veel naar mijzelf gerekend hebben als ik zeg dat je niet alles van alle soortgroepen kan weten  ;D.

Ik wilde binnenkort al even contact opnemen met Koen voor een paar dingetjes, veelal soorten waar ik vooral benieuwd ben naar de kenmerken die hij gebruikt (zoals ook de Issus). Zonder uitwisseling van kennis zijn we nergens natuurijk  :duim:.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Marco de Haas

Vandaag is Kees den Bieman even langs geweest met vrouwelijke I. muscaeformis en I. coleoptratus, dat is toch wel wat anders dan van een tekening. Al met al lijkt het er op dat we hier toch met een vrouwelijke I. coleoptratus te maken hebben, hoe jammer het ook is en hoe vreemd het beestje er ook uit ziet. Kees melde dat hij vaker goede look-a-likes in handen heeft gehad die toch echt I. coleoptratus bleken te zijn.

Maar met goed zoeken zouden we ongetwijfeld een keer I. muscaeformis moeten vinden, alle look-a-likes verzamelen dus!
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Harm digitaal

Met vriendelijke groet Harm Alberts

arpwifi

Nou  ben ik toch wel heel erg benieuwd waar jullie (Kees en Marco) dat op baseren, en als ik zo vrij mag zijn : Ik geloof er geen zak van totdat je met argumenten komt over op de foto's herkenbare morfologie. Als je van deze foto's beslist dat het coleoptratus is dan moet je dat ook kunnen uitleggen.

De kleurverdeling op de frons klopt precies voor muscaeformis en ik heb nog geen coleoptratus gezien die er zo uitziet. Laat eens foto's zien van een look-a-like coleoptratus met dezelfde kleuren op de frons - dat wil ik ook wel eens zien dan. Dit "kenmerk" is het kenmerk waarvan ik het eerste geneigd zou zijn om te geloven dat het zwak is en dat er bij coleoptratus ook wel eens dit patroon voor zou kunnen komen, maar dan wil ik het ook wel een keer zien graag. Dus kom maar op met die look-a-likes!

De doorlopende lengteader in de voorvleugel is dan opeens toch wel heel erg "een dingetje". Vertellen jullie me nu dat dit kenmerk dus onbruikbaar is? Zijn al die sleutels die dit melden gewoon fout? Komen er aberraties voor bij coleoptratus waarbij een dame, aan twee kanten maar liefst(!), wel een doorlopende ader heeft? En hoe zeldzaam/algemeen zijn die aberraties dan. Algemener dan de kans op muscaeformis in Nederland?

En dan de vorm van de laatste sternieten: Als ik goed naar de foto van Harm kijk is de manier waarop dat ingesneden sterniet gevormd is voor mij domweg meer in overeenkomst met de foto's van Ingrid van haar muscaeformis dan met de foto's van mij van coleoptratus. Die foto's komen overigens perfect overeen met wat ik er aan tekeningen van heb uit de literatuur. Laat ik het zo omschrijven:
coleoptratus: Apicale hoeken van de insnede breed afgerond
muscaeformis: Apicale hoeken van de insnede vrijwel haaks (met een bobbeltje erop)

Ik maak straks nog even een collage om het in te tekenen, maar dan heb je alvast een idee van wat je moet weerleggen om me te overtuigen  O0
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Hier de collage met inbegrip van de tekeningen uit het boek van Herbert:

Nickel, Herbert (2003) The Auchenorrhyncha of Central Europe: Fulgoromorpha, Cicadomorpha excl. Cicadellidae. - Werner E. Holzinger, Ingrid Kammerlander, Herbert Nickel (eds) The Auchenorrhyncha of Central Europe; Die Zikaden Mitteleuropas, Vol.1 (673pp.) Leiden, New-York, Köln: Brill Academic Publisher. ISBN:9004128956/9789004128958 (@Brill publ.)

Onderaan heb ik ter vergelijking de foto van Harm Alberts ingewerkt. Het rondje met kruisje is m.i. iets van een vochtdruppel en geen deel van de structuur.

De overige foto's zijn van Ingrid Altmann (I.musc.) en van mijzelf.

Dit is slechts één van de drie bovengenoemde punten. Vooral het punt van de lengteader zou ik ook graag toegelicht/weerlegd zien :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Harm digitaal

#29
Ik vind de argumenten van Arp, met vergelijkingsfoto's van de twee soorten met de foto's van de door mij gefotografeerde Issus spec., wel erg overtuigend. Vooral de vleugeladering bij vrouwtjes en de loop van het laatste sterniet zorgen er voor dat ik toch ook weer ga voor I. muscaeformis, ondanks de waardering die ik heb voor autoriteiten als Kees den Bieman.
Ben erg benieuwd wat Marco er van vindt. Marco was toch ook vrij overtuigd van I. muscaeformis, zelfs zodanig dat ik van hem een  bericht kreeg dat ik hem mocht veranderen in een zekere I. muscaeformis.

Wat zijn dan de doorslaggevende argumenten van Kees den Bieman, waardoor Marco nu zeker weet dat het om I. coleoptratus gaat?
Met vriendelijke groet Harm Alberts