Wat is dit?

Gestart door hanso, september 10, 2013, 15:51:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

hanso

Vloog met korte vleugelslagen vanuit de haven richting zee. Dacht eerst aan een duiker, maar na lang bladeren in de vogelgids kom ik er niet uit - met name de tekening van de ondervleugel zie ik nergens terug. Wie weet het ? Dank & groet, Hans

GertJ

Eerste indruk Vrouwtje kuifeend?
Groet Gert Jager

hanso

Iemand anders kwam nog met "Smient".... Wellicht niet helemaal duidelijk... Dank in elk geval, hans

augustvansteensel

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Jacob Molenaar

ik denk ook smient, witte buik, typische kop, enz.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

GertJ

Citaat van: Jacob Molenaar op september 10, 2013, 17:22:55 PM
ik denk ook smient, witte buik, typische kop, enz.
Kan voor Smient de witte baan over de ondervleugel niet goed verklaren. Ik zal vanavond thuis nog eens kijken.
Groet Gert Jager

Vincent Hart

Die ondervleugeltekening (en de rest) is prima voor smient hoor, zie bijv:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Robertmeer

#7
Denk een Wintertaling. Zie bijvoorbeeld hier voor een vergelijkbare foto.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

hanso

Ik neem aan dat de korte, snelle vleugelslag tussen Smient en WT weinig verschilt ? Groet, Hans

canoorlander

#9
Lijkt mij toch een Wintertaling.
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

OlivierO

Niemand die de optie Amerikaanse Smient aanhaalt?

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

hanso

Nou ja, hij vloog wel naar het westen  ;D .
Dank allemaal voor de input, ik houd het dan maar vooralsnog op de WT.
Groet, Hans

OlivierO

Citaat van: hanso op september 10, 2013, 20:46:00 PM
Nou ja, hij vloog wel naar het westen  ;D .
Dank allemaal voor de input, ik houd het dan maar vooralsnog op de WT.
Groet, Hans

Hans,

kan je even zeggen waarom dit een Wintertalig of een Smient is? Ik kan zo 5 zaken opnoemen die maken dat het geen van beide is.

Groeten,

Olivier

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

hanso

@Olivier: ik weet het niet, vandaar dat ik de vraag gesteld heb. Als ik alles hierboven goed lees, en de foto van de ondervleugel van de WT bekijken die in één van de links zit, lijkt me redelijk om van WT uit te gaan. Als er redenen zijn waarom dat niet zo zou kunnen zijn , sterker: als er vijf zijn, laat het dan graag weten - ik kan er alleen maar van leren ! Groet, Hans

OlivierO

#17
Wel, als ik de kenmerken bekijk kom ik tot volgende vaststellingen:

Waarom geen Smient:
- de koptekening is duidelijk die van een wintertaling of Amerikaanse smient met de donkere zijden aan de kop
- de ondervleugel is te contrastrijk
- de tekening op de zijkant van het lichaam onder de vleugel is te donker in verhouding met het wit
- de kop is (afgezien van het koptekening aan de zijkant) te licht en al zeker niet roodbruin

Waarom geen wintertalig:
- de kleur van de rest van de kop is zoals gezegd niet roodbruin maar eerder grijzig
- de vorm van de tekening van de zijkant van het lichaam klopt niet (o.a. teveel wit)
- de borst moet lichter zijn dan de rest van de kleuring op het lichaam en die is minstens even donker
- de crème kleurige zone bij de anaalstreek is niet te zien maar zou dat wel moeten zijn op deze foto

Waarom wel Amerikaanse smient:
- de kop en snavel lijken zeer lang doordat het wit op het voorhoofd tegen het wit van de schuim van de zee niet zichtbaar is
- door de rode tint die in de tekening aan de zijkant van het lichaam te zien is
- de ondervleugel is contrastrijk wat betreft het wit en het grijs
- de vorm van de tekening op de zijkant van het lichaam klopt

Mijn mening is dus: adult man Amerikaanse Smient.

Wijziging: Ik heb geen alleenrecht op de waarheid, dus als iemand hier mijn stelling onderuit kan halen ben ik ook niet te beroerd om toe te geven dat ik eventueel fout zit, maar zoals ik het zie lijkt het mij redelijk duidelijk.

hanso

Dank Olivier - ik ga zelf ook nog een keer de boeken induiken met als hulp al de punten die je hebt opgeschreven. Jammer dat mijn foto van zo'n beroerde kwaliteit en grote afstand is  :-\ ... want ik vind het lastig een goed beeld te krijgen van bijvoorbeeld de kleuren.
Wordt vervolgd ! Groet, Hans

thijsdekort

Misschien biedt een crop van de foto nog uitkomst...?

OlivierO

Citaat van: hanso op september 10, 2013, 21:36:54 PM
Dank Olivier - ik ga zelf ook nog een keer de boeken induiken met als hulp al de punten die je hebt opgeschreven. Jammer dat mijn foto van zo'n beroerde kwaliteit en grote afstand is  :-\ ... want ik vind het lastig een goed beeld te krijgen van bijvoorbeeld de kleuren.
Wordt vervolgd ! Groet, Hans

Graag gedaan hoor! Zo leer ik ook wat bij. En zoals gezegd, ik kan ook missen.

Misschien eens een échte kenner aanspreken?

hanso

Die zitten hier toch op het forum ?  ;), groet, Hans

augustvansteensel

Citaat van: hanso op september 10, 2013, 21:40:27 PM
Die zitten hier toch op het forum ?  ;), groet, Hans
Op waarneming.nl staan ze ook aangegeven als " zeer zeldzaam ", dus voor een echte kenner moet je geluk hebben! ;) ;D
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

frankneijts

Citaat van: OlivierO op september 10, 2013, 21:19:20 PM
Wel, als ik de kenmerken bekijk kom ik tot volgende vaststellingen:

Waarom geen Smient:
- de koptekening is duidelijk die van een wintertaling of Amerikaanse smient met de donkere zijden aan de kop
- de ondervleugel is te contrastrijk
- de tekening op de zijkant van het lichaam onder de vleugel is te donker in verhouding met het wit
- de kop is (afgezien van het koptekening aan de zijkant) te licht en al zeker niet roodbruin

Waarom geen wintertalig:
- de kleur van de rest van de kop is zoals gezegd niet roodbruin maar eerder grijzig
- de vorm van de tekening van de zijkant van het lichaam klopt niet (o.a. teveel wit)
- de borst moet lichter zijn dan de rest van de kleuring op het lichaam en die is minstens even donker
- de crème kleurige zone bij de anaalstreek is niet te zien maar zou dat wel moeten zijn op deze foto

Waarom wel Amerikaanse smient:
- de kop en snavel lijken zeer lang doordat het wit op het voorhoofd tegen het wit van de schuim van de zee niet zichtbaar is
- door de rode tint die in de tekening aan de zijkant van het lichaam te zien is
- de ondervleugel is contrastrijk wat betreft het wit en het grijs
- de vorm van de tekening op de zijkant van het lichaam klopt

Mijn mening is dus: adult man Amerikaanse Smient.

Wijziging: Ik heb geen alleenrecht op de waarheid, dus als iemand hier mijn stelling onderuit kan halen ben ik ook niet te beroerd om toe te geven dat ik eventueel fout zit, maar zoals ik het zie lijkt het mij redelijk duidelijk.

Waarom het géén Amerikaanse Smient is:
Google even op (bijv.) 'American Wigeon in flight' (o.i.d.) en bekijk de ondervleugels van die soort (m en w). Op alle fatsoenlijk belichte en afdoende scherpe foto's zie je dat Am. Smient een heel ander ondervleugelpatroon heeft met een uitgebreide, haast driehoekige lichte (witachtige) 'oksel', soms iets uitlopend in een korte band maar nooit zo'n over de volle lengte van hand- en armvleugel lopende witachtige band zoals op de foto hierboven (en zonder die lichte 3-hoekige oksel) en die zo karakteristiek is voor een Wintertaling.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Wel, als ik onderstaande foto bekijk zie ik alleen maar zaken die ik hieronder aanhaal.



Bij deze foto loopt het wit ook behoorlijk ver door:



Niet?

frankneijts

Je hebt mijn post niet goed gelezen Olivier en je moet (de vorm van de lichte ondervleugeltekening op) jouw laatste foto's maar 's goed vergelijken met (die op) de foto van Hans.
Het gaat er niet om of het "best ver doorloopt", het gaat er om hoe ver exact: op de foto van Hans loopt de lichte baan door tot vèr op de handvleugel en dat is bij (Amerikaanse) Smient beslist niet het geval.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Citaat van: frankneijts op september 10, 2013, 22:31:36 PM
Je hebt mijn post niet goed gelezen Olivier en je moet (de vorm van de lichte ondervleugeltekening op) jouw laatste foto's maar 's goed vergelijken met (die op) de foto van Hans.
Het gaat er niet om of het "best ver doorloopt", het gaat er om hoe ver exact: op de foto van Hans loopt de lichte baan door tot vèr op de handvleugel en dat is bij (Amerikaanse) Smient beslist niet het geval.

Die "mening" deel ik niet. Ik vind het enerzijds al vreemd dat je met zo'n onscherpe foto kan aantonen tot waar het wit exact loopt, vooral omdat door de onscherpe foto het wit sterker naar voor komt.
Anderzijds is er buiten de zijkant van de koptekening in mijn ogen niets dat op Wintertaling zou kunnen wijzen.

frankneijts

Citaat van: OlivierO op september 10, 2013, 22:42:57 PM
Citaat van: frankneijts op september 10, 2013, 22:31:36 PM
Je hebt mijn post niet goed gelezen Olivier en je moet (de vorm van de lichte ondervleugeltekening op) jouw laatste foto's maar 's goed vergelijken met (die op) de foto van Hans.
Het gaat er niet om of het "best ver doorloopt", het gaat er om hoe ver exact: op de foto van Hans loopt de lichte baan door tot vèr op de handvleugel en dat is bij (Amerikaanse) Smient beslist niet het geval.

Die "mening" deel ik niet. Ik vind het enerzijds al vreemd dat je met zo'n onscherpe foto kan aantonen tot waar het wit exact loopt, vooral omdat door de onscherpe foto het wit sterker naar voor komt.
Anderzijds is er buiten de zijkant van de koptekening in mijn ogen niets dat op Wintertaling zou kunnen wijzen.

Maar Olivier: op basis van diezelfde "onscherpe foto" heb je hierboven een hele +/- analyse gemaakt waarbij allerlei details m.b.t. kleur en tekening een belangrijke rol speelden!
Juist die op deze "onscherpe foto" zo duidelijke, goed afgebakende vleugelstreep is hier het beste kenmerk van Wintertaling. Het enige dat ook maar iets aan Am. Smient doet denken is die inderdaad vage koptekening maar die valt met dezelfde goedwillendheid pro-Wintertaling uit te leggen zoals ook de foto waar Robert naar linkt laat zien.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

De link van Robert is in mijn ogen eigenlijk niet echt relevant. Die vogel heeft totaal geen koptekening en is niet te vergelijken op de kenmerken waarover het hier gaat.

Ik geef buiten contrasten en algemene vorm van kleuring ook geen "tot daar exact" voorbeelden aan.

Maar bon, ik wil dit niet op de spits drijven. Als blijkt dat, behalve ik, iedereen wintertaling zegt kan je dat best zo aannemen Hans, maar ik ben bijlange na niet overtuigd, in tegendeel.

frankneijts

Citaat van: OlivierO op september 10, 2013, 23:04:40 PM
De link van Robert is in mijn ogen eigenlijk niet echt relevant. Die vogel heeft totaal geen koptekening en is niet te vergelijken op de kenmerken waarover het hier gaat.

Ik geef buiten contrasten en algemene vorm van kleuring ook geen "tot daar exact" voorbeelden aan.

Maar bon, ik wil dit niet op de spits drijven. Als blijkt dat, behalve ik, iedereen wintertaling zegt kan je dat best zo aannemen Hans, maar ik ben bijlange na niet overtuigd, in tegendeel.

Er valt niks op de spits te drijven: op basis van het ondervleugelpatroon valt (Amerikaanse) Smient heel gemakkelijk uit te sluiten en is Wintertaling veruit de meest voor de hand liggende optie.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'