Bruin op Beuk

Gestart door Gert Kremer, mei 18, 2007, 21:07:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo,
Dit zwammetje zag ik vanmorgen op de Beuk zitten, heeft iemand een idee?
Grootste +/- 20mm bij 10mm.


Foto 22a
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Stukje mee genomen.
Macro foto
650a voorzijde.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

macro foto
652a stukje achterkant, kleur...tegen zwart aan.

O. ja dit zwammetje zat op de Beuk van de Oranje Glas geval. misschien moest ik het daar wel bij zetten?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

CiteerGert,
Blijven volgen : lijkt op het eerste gezicht een zich nog ontwikkelende Kussentjeszwam (Hypocrea spec.).
Gerrit bedankt, ik zal het in de gaten houden.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#4
Hallo,
Gerrit bedankt, ik zal het in de gaten houden.

Er zijn geen zwammetjes meer aanwezig, dus het bleef bij deze kleintjes.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Gerrit tot de volgende onbekende :angry:
bedankt. :D  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Hallo Gerrit,
Dit onderwerp was afgesloten, maar voor een poosje terug kwamen de bruine (zwam) weer te voorschijn op de Beuk.
Ik kan het afsluit pijltje niet weg krijgen, of moet er een nieuw onderwerp worden?

Nu nieuwe foto's gemaakt.
Kunnen dit Korsthoutskoolzwam worden?
De randen worden al zwart en bros.

foto 1532


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Hallo Gerrrit,
Dat zwarte is hard en bros, breekbaar. enkele stukje zijn al meer zwart. De zwam is misschien maar 2mm dik.
Kan ik een proef doen, zoja; wat en hoe?

Ik heb nog een foto : 1534  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Hallo,
Vandaag even er bij geweest,
Met de nagel er over geweest en het werd direkt zwart maar geen olie of zo.
De bruine toplaag is ook heel dun.
De rest van de zwam is zwart.

De Rode korstkogelzwam die ik vorig jaar gevonden had en laten onderzoeken is een heel andere zwam als deze.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Hallo Gerrit.
Ik wacht nog even met invoeren, misschien kan er nog iemand vinden om deze onder de mic te leggen.
....... :(

Wil je even naar deze foto kijken en benaming (Rode korstkogelzwam), ik krijg hier twijfels van. zit nog op het hout. (Lijsterbes), is onder de mic. geweest.
foto 537 foto gemaakt 14-3-'07
Er groeien nu ook kussenvormige houtzwam op het zelfde dode boom.

Ben benieuwd naar je mening.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Citeer
CiteerWil je even naar deze foto kijken en benaming (Rode korstkogelzwam), ik krijg hier twijfels van. zit nog op het hout. (Lijsterbes), is onder de mic. geweest.
Gert,
Voor een Rode korstkogelzwam vind ik hem er erg atypisch uitzien. Bovendien is lijsterbes een afwijkend substraat, meestal vind je hem op liggende stammen en dikke takken van loofbomen met hard(er) spint- en kernhout. Scheidde hij bij beschadiging wel zwarte druppels af ?
Hallo Gerrit,
Nee geen zwarte druppels gezien.
....
Als je zin en tijd voor hebt kun je even kijken bij het onderwerp:
Korstzwam of Schorsbreken. Gepost op 13 maart 2007.

Misschien kan ik nog wat materiaal vinden?




Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#11
Citeer
Citeer
CiteerWil je even naar deze foto kijken en benaming (Rode korstkogelzwam), ik krijg hier twijfels van. zit nog op het hout. (Lijsterbes), is onder de mic. geweest.
Gert,
Voor een Rode korstkogelzwam vind ik hem er erg atypisch uitzien. Bovendien is lijsterbes een afwijkend substraat, meestal vind je hem op liggende stammen en dikke takken van loofbomen met hard(er) spint- en kernhout. Scheidde hij bij beschadiging wel zwarte druppels af ?
Hallo Gerrit,
Nee geen zwarte druppels gezien.
....
Als je zin en tijd voor hebt kun je even kijken bij het onderwerp:
Korstzwam of Schorsbreken. Gepost op 13 maart 2007.

Misschien kan ik nog wat materiaal vinden?
Er groeid nog voldoende op de stam.
Speciaal nog gekeken er zitten buisjes op. foto 1625
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Gerrit.
Is het niet dezelfde als op de vorige foto ?
Nee.  wel het zelfde soort, op de dode lijsterbes zit nogal wat van deze zwammen.


In dat onderwerp :Korstzwam of Schorsbreken. Gepost op 13 maart 2007.
Is de benaming niet juist.     dat denkt ik.

Mijn vraag is of je DAT onderwerp even wilt bekijken.

Het moet volgens mij Langsporige korstvuurzwam wezen.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.