Rus of toch gras?

Gestart door Grada Menting, mei 14, 2007, 16:11:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Grada Menting

Ik zag dit in een nat weitje waar o.a. ook zeekraal en zulte stond.
20 cm hoog;
2 grasachtige blaadjes;
stengel, in droge vorm, gegroefd in de lengte.

Pieter Pelser

Het is inderdaad een Rus (Juncus). Ik weet niet welke soort.

Pieter

Niko Buiten

Misschien is het Zilte greppelrus.
Groet,

Niko Buiten.


Windekind

Tja, in ieder geval greppelrus, maar gewone of zilte is moeilijk te zien. de vorm en hoogte van de binneste bloemdekbladen zijn van belang. ik kan dat niet goed zien op de foto.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Grada Menting

CiteerTja, in ieder geval greppelrus, maar gewone of zilte is moeilijk te zien. de vorm en hoogte van de binneste bloemdekbladen zijn van belang.
Er zijn, als ik het zo lees, wel meer verschillen.
bv verschil in bloeiwijze

De Zilte greppelrus :Bloemen: Een deel van de bloemen meestal in groepjes van 2 of 3, niet precies op dezelfde hoogte.

de greppelrus: Bloeiwijze los, met vrij veel bloemen, schuin opgerichte takken, de bloemen vrij groot, van elkaar verwijderd, zelden met 2 of 3 bij elkaar in de vertakkingspunten en aan het eind van de takken.

Als ik dit zo lees dan is het de Zilte greppelrus.
 

Corryabbink

#5
Ik mis het gedrongene van Zilte greppelrus en zie te weinig harde kenmerken voor die soort.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

#6
Ik vind dit onderscheid opvallender:

-- Zilte greppelrus: binnenste bloemdekbladen met afgeronde, soms kort stekelpuntige top, iets korter tot weinig langer dan de vrucht.

-- Greppelrus: binnenste bloemdekbladen lang toegespitst, veel langer dan de vrucht.

Op de foto is de bloem rechtsboven goed in profiel te zien. Ik denk dat die bloem voldoet aan de genoemde kenmerken van Zilte greppelrus. Ook de andere bloemen lijken daaraan te voldoen.
Groet,

Niko Buiten.