voorjaarshoutzwam

Gestart door Ismael, mei 13, 2007, 22:12:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

Even een textboek voorbeeld (G.J. Keizer) van de voorjaarshoutzwam Voor den algemene lering ende nut

1 de hoed
Groeten Ismaël Wind

Ismael

#1
1a de steel
Groeten Ismaël Wind

Ismael

1b de porie

Groeten Ismaël Wind

Ismael

#3
en de vorm die volgens ons ook voorjaarshoutzwam is, hoewel ik daar wat aan begin te twijfelen gezien de nogal gewimperde rand

edit: overigens het is wel de voorjaarshoutzwam, gezien de grootte ca 8-10cm, de zomerhoutzwam is maar 1-4 cm
Groeten Ismaël Wind

Ismael

en de bovenkant waar de wimperzone mooi te zien is
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

#5
CiteerVoor den algemene lering ende nut
Heeft zeker zijn nut. Ik heb er in ieder geval al van geleerd.
Prachtige foto's Ismael. Gauw in de database dan kan iedereen erop terugvallen.
Nu de goedkeuring van Gerrit nog :whistle:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Marian en Bert

#6
Hoi Ismael,

Heb ik je besmet met mijn Voorjaars- en Zomerhoutzwamcomplex of is het gewoon morele steun?

De afgelopen week heb ik er al heel wat gezien in alle soorten en maten.
Van klein, 2 cm, met wat harige, ingesneden rand, kale steel en grotere poriën groeiend op stobbetjes van Vogelkers (helaas geen foto want ik vond ze niet mooi genoeg) naar iets groter, op een dikkere tak ook met grotere poriën en kale steel,
(zie link http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2414390).
En nog wat groter, de hoedmaat is bij de grootste van dit groepje 6 cm, op een  dikke elzentak. Met hele fijne poriën, zonder gekerfde rand, met gespikkelde stelen waarvan je al wel kunt zien dat ze kaler worden (zie link http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2414401).
Heel jonge exemplaren heb ik nog niet gevonden.

Volgens mij hangt de grootte heel duidelijk samen het substraat waarop ze groeien en het vochtpercentage van het substraat, dat geldt volgens mij ook voor het meer of minder gekerfd zijn van de hoed.

De exemplaren van de laatste foto heb ik met substraat en al mee naar huis genomen om te kijken hoe ze zich verder gaan ontwikkelen, vooral ook om te zien of de poriën nog groter gaan worden als ze ouder worden.

Het komt vast nog wel voor elkaar, de zomer is nog lang.
Bedankt voor je foto´s,
Marian

Ismael

CiteerHoi Ismael,

Heb ik je besmet met mijn Voorjaars- en Zomerhoutzwamcomplex of is het gewoon morele steun?

Volgens mij hangt de grootte heel duidelijk samen het substraat waarop ze groeien en het vochtpercentage van het substraat, dat geldt volgens mij ook voor het meer of minder gekerfd zijn van de hoed.

allebei  :D

Volgens mij komt de zomerhoutzwam voor op takjes, dus klein substraat, maar dat zeg ik alleen omdat ik ze zo aangetroffen heb. Hoewel ik geloof dat Gerrit dat ook vertelde in een van de eerdere onderwerpen. Gisteren weer zoon kleintje op een takje gevonden. Dat gebied is overigens wel een nat gebied de zomerhoutzwam zit dan op takjes die onder de grond en begroeid zijn met mossen die voor nat gebied typisch zijn (bijv. veenmossoorten) Dus ik denk wel dat dat een samenhang heeft ja

Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

CiteerDat gebied is overigens wel een nat gebied de zomerhoutzwam zit dan op takjes die onder de grond en begroeid zijn met mossen die voor nat gebied typisch zijn (bijv. veenmossoorten) Dus ik denk wel dat dat een samenhang heeft ja
Bedankt! Als dat zo is dan weet ik waar te zoeken. Tot dusver ben ik die soort nog niet tegengekomen.

Natuurlijk heeft alles een samenhang men spreekt niet voor niets over een biotoop ;)  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

voor de laatste 2 foto's zie deze link, dezelfde maar in wat drogere tijden  ;)

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2362705

Nu de vandaag gevonden zomerhoutzwam/voorjaar. Ik raak er ook helemaal van in de war  :rolleyes: Deze zaten op een veel dikkere tak aan de oppervlak. Dit in tegenstelling tot de zomerhoutzwammen die ik daarvoor gevonden heb, onder de grond kleine takjes. Ook waren deze exemplaren ca 3-8 cm groot.

Groeten Ismaël Wind

Ismael

wat dichter op de "franje"
Groeten Ismaël Wind

Ismael

en de porien
Groeten Ismaël Wind

Ismael

zucht  ;)  :rolleyes:  :blink:  :wacko:  :unsure:  
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

#13
CiteerIsmael, verwarring alom.
over zwammen gesproken :lol:

Ik leef met Ismael mee :grin:

De steel in combinatie met de kleur is dus het criterium.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Marian en Bert

CiteerHeb ik je besmet met mijn Voorjaars- en Zomerhoutzwamcomplex of is het gewoon morele steun?

Toch last van een lichte besmetting Ismaël?

Groeten van Marian

Ismael

Citeer
Toch last van een lichte besmetting Ismaël?

Groeten van Marian [/quote]
Besmet?  :twisted:  ;)

Dus kleur en steel, istie geel en bespikkeld dan voorjaar?
Groeten Ismaël Wind

kvb

Ik heb nog eens verder gekeken naar de zomer/voorjaars houtzwam en kom eigenlijk tot de conclusie dat alleen in Nederland er tussen deze twee een verschil wordt gemaakt. Ik zit met dezelfde problemen als Ismael en Marian. Je vindt ze regelmatig maar vaak staan ze in eigenschappen tussen de twee typische beschrijvingen in. Ik houdt het voorlopig maar voor al deze dingen op zomerhoutzwam. Ik haal het verschil er niet uit.

Kik

Corryabbink

CiteerIk heb nog eens verder gekeken naar de zomer/voorjaars houtzwam en kom eigenlijk tot de conclusie dat alleen in Nederland er tussen deze twee een verschil wordt gemaakt. Ik zit met dezelfde problemen als Ismael en Marian. Je vindt ze regelmatig maar vaak staan ze in eigenschappen tussen de twee typische beschrijvingen in. Ik houdt het voorlopig maar voor al deze dingen op zomerhoutzwam. Ik haal het verschil er niet uit.

Kik
Dan zou deze eigenlijk geen Zomerhoutzwam moeten heten.
Polyporus ciliatus zou dus eigenlijk de toevoeging s.l. moeten hebben daar zowel Voorjaars- als Zomerhoutzwam bedoeld worden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kvb

Corry

Hoe dat taxonomies zit weet ik niet maar dat is wel wat ik bedoel. Ik zag later zelfs in Phillips dat die de de voorjaarshoutzwam kent als P. ciliatus. Bij waarneming is zomerhoutzwam P. ciliatus var ciliatus of P. ciliatus.
In de GGB worden ze op een hoop gegooid met een toevoeging dat er twee vormen (geen varieteiten) kunnen worden onderscheiden. de laatste opmerking is echter " de waarde van deze taxa is twijvelachtig"
Voor mij vanaf nu zomerhoutzwam Polyporus ciliatus. Een leuk ding wat groeit als er verder nog niet zoveel anders is.

Kik

kvb

Sorry Gerrit, we vallen over elkaar heen.


Kik

Corryabbink

CiteerCorry,
De toevoeging sensu lato slaat alleen op soorten (en variëteiten), niet op forma. In dit geval is de toevoeging s.l. dus niet van toepassing. De Gele Bijbel geeft overigens ook aan, dat de waarde van deze taxa twijfelachtig is.
Gerrit ik had niet begrepen dat dit geen subspecie maar een forma was.
Dat gaat mij ook iets te ver er is immers geen nauwkeurige omgrenzing........
Zelfs subspecies geven al veel problemen de echte daargelaten dan.
Wat dat betreft ga ik met Kik mee.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"