Donacia marginata?

Gestart door Douwe van der Ploeg, juli 25, 2013, 21:50:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Via de sleutel van Mohr (Beiträge zur Insektenfauna der DDR: Coleoptera — Chrysomelidae: Donaciinae, Orsodacninae, Criocerinae, Clythrinae) ben ik hier uitgekomen, maar ben niet zeker of die compleet is.. Dus graag bevestiging, als dat mogelijk is :) Toon? ;)

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/77382724
Egelskophaantje - Donacia vulgaris gezien op 2013-07-07 Scheemda - SBB-Gebiedje aan Kolkenweg
Foto's:








Toelichting:
10.8 mm
bij voorbaat dank Douwe van der Ploeg

Edit (14-08-2014): wat foto's toegevoegd/vervangen door betere kwaliteit. Ook nog eens opnieuw uitgesleuteld en kom toch bij marginata terecht.
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Schopje, durft iemand er wat over te zeggen?
Douwe van der Ploeg

beetlestitch

voor mij zo niet te doen. deze detail foto's zijn niet scherp genoeg om goed te beoordelen verder mis ik altijd een goede habitus foto van de kever. aan alle eisen voldaan is de uitkomst van een determinatie bij donacia's ook nog geen garantie daar de onderlinge verschillen alleen met de binoc. met sterke verlichting goed zichtbaar zijn en dus niet goed fotografeerbaar zijn. met de kever erbij zijn de problemen makkelijker op te lossen. dus zorgen voor goede literatuur en een binoc. groeten toon.
Toon Keukelaar

Douwe van der Ploeg

Dankje, Toon. Heb jij misschien ervaring met de genoemde sleutel (Beiträge zur Insektenfauna der DDR: Coleoptera — Chrysomelidae: Donaciinae, Orsodacninae, Criocerinae, Clythrinae van Mohr)? Is die goed genoeg of moet ik verder zoeken naar literatuur?

Een binoc of betere camera behoort helaas niet tot de opties..
Douwe van der Ploeg

beetlestitch

best douwe. ik gebruik altijd freude harde en loshe. als het goed is komt er tzt een boekje over nederlandse chrysomelidae. is dit er dan zal ik dat vaker gaan gebruiken denk ik als er tenminste goede sleutels in staan. ik ben niet goed op de hoogte van de verspreiding van alle nederlandse haantjes dus voorlopig maar met buitenlandse literatuur en vragen bij andere coleopterlogen die ik vaak in de winter tijd in leiden zie.  groeten toon.
Toon Keukelaar

Douwe van der Ploeg

Duidelijk, dank, ga ik met die kijken waar ik uit kom. Dat Nederlandse boekje klinkt goed, ik wacht in spanning af :)
Douwe van der Ploeg

Ed Colijn

het boekje dat tzt zal verschijnen gaat alleen over de subfamilie Chrysomelinae. Daarin dus geen Donacia. Daarvoor blijf je voorlopig nog aangewezen op de buitenlandse literatuur.
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Douwe van der Ploeg

Helaas, maar alsnog zeker een interessant boekje :) Wie is de auteur en welke uitgever?
Douwe van der Ploeg

Ed Colijn

groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Douwe van der Ploeg

 :duim: Dat gaat leuk in de kast staan! Kan niet wachten :)
Douwe van der Ploeg

Th.Heijerman

In de kast? Das niet de bedoeling!

Douwe van der Ploeg

Eéntje in de kast om mooi te blijven, eentje in het veld met aantekeningen.. zo werkt het toch? ;)
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

#12
Ondertussen betere foto's gemaakt (zie eerste post) en opnieuw uitgesleuteld, met FHL, en kom nu uit op D. marginata. Is er toevallig iemand die dat durft te bevestigen danwel met zekerheid ontkrachten? Ik vermoed van niet, maar je weet maar nooit.. Hieronder de stappen die ik heb genomen, dus als ik volgens jullie daar ergens fout in ben gegaan hoor ik het graag.

Ben bij deze soort gekomen want:
- Dekschilden onbehaard
- Poten donker
- Sprietlid 3 korter dan 1
- Geen duidelijker tand op achterdij, achtertars 3 komt tot verder dan de helft van tars 4
Hierna wordt het lastiger, maar:
- Ogen lijken niet ver uit te steken, achtertars 3 steekt niet veel verder dan de helft uit over 4, tanden op voorrand halsschild steken wel wat uit maar niet erg duidelijk, ook net te groot voor D. impressa..
- Geen sterke metaalglans op poten, 3 deuken op vleugeldekken naast de naad, puntrijen worden fijner naar het einde van de dekschilden toe.

Zoals gezegd, als er geen zekere bevestiging uitkomt: geen probleem, dan gaat ie ooit een keer mee naar iemand die m wil controleren.
Douwe van der Ploeg