Waarnemingen buitenland

Gestart door Mark Lammers, mei 09, 2007, 12:04:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mark Lammers

Hallo allemaal

Is het mogelijk waarnemingen uit het buitenland door te geven?

Zo nee, jammer. Waar dan wel?

Zo ja, wordt er dan ook nog iets mee gedaan? Worden ze doorgegeven of alleen in de eigen database opgeslagen?

hiskodevries

#1
kijk eens in het menu van Waarneming.nl ?
daar zie je een optie buitenland.
Met de data gebeurt niets.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Ellen Luijks

Hoi

Als je waarnemingen invoert in Buitenland krijg je ze niet te zien bij je eigen waarneemlijst. Ik vind persoonlijk dat niet handig.
Ik vind ook het nazoeken van gebieden of soorten makkelijker zoeken bij Nederland dan Buitenland. Het is (denk ik) ondoenlijk om voor buitenland ook zo'n mooi zoeksysteem te maken. Ook kun je niet zien of je een bijzondere soort hebt gezien.

Groetjes,

Groetjes

Ellen

Dylan

Er zijn ontwikkelingen gepland voor buitenland, maar zoals alles hangt het af van de tijd die we hebben / vrij kunnen maken.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Ellen Luijks

ok. Bedankt voor het antwoord
Groetjes

Ellen

Freek Verkerk

#5
De natuur stopt niet aan onze grenzen.

Verspreidingskaarten zijn zinvoller als we ook het buitenland erbij kunnen betrekken.

Ik ben wel voorstander van uitbreiding van de waarnemingen. Bijvoorbeeld naar Nederlands sprekend Belgie. Volgens mij kunnen we het technisch aan. Mogelijk moeten er dan meer servers komen om de waarnemingen op te slaan. Misschien moeten er kaarten bijkomen, maar zo moeilijk hoeft dat niet te zijn. Een paar rivieren intekenen en je bent er al bijna.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

matthijsbroere

Freek, vergeet niet dat uitbreiden naar het buitenland een zekere mate van oncontroleerbaarheid geeft. Hoe verder van onze grenzen, hoe meer fouten er in de database terecht zullen komen. En data zonder goede controle heeft geen waarde. Dan zul je dus al buitenlandse admins nodig hebben die ter plekke bekend zijn met de situatie.
Het gaat naar mijn mening dus niet alleen om "technische haalbaarheid".
Matthijs Broere

Martijn de Jong

De eerste voorzichtige contacten met vlaamse natuurorganisaties worden momenteel gelegd. Ongeveer 8% van de bezoekers van waarneming is uit Vlaanderen afkomstig. De vraag is er dus. We zijn aan het bekijken / nadenken hoe dit het handigst kan worden aangepakt.
Martijn de Jong

Freek Verkerk

#8
Goed nieuws.

Ik denk dat het technisch goed te doen is. Enkele kaarten erbij en klaar is kees. Vooral nu er ook gebruik gemaakt wordt van Google met satelietbeelden wordt het wat dat betreft volgens mij nog makkelijker.

De controleerbaarheid van waarnemingen is misschien een ander punt. Wat mij betreft hoeven waarnemingen niet echt gecontroleerd te worden. Ik bekijk verspreidingskaarten en als ik een waarneming zie op een plaats waar ik die niet verwacht, dan denk ik; "Een zwaluw maakt nog geen zomer". Pas als er meerdere waarnemingen zijn van verschillende personen begin ik de aanwezigheid in een bepaald gebied van bepaalde soorten te geloven. Als "Waarneming.nl" niet overdrijft over de betrouwbaarheid van waarnemingen is er niets aan de hand.  

Misschien moet er een soort "disclaimer" komen. Iets in de trend van; "waarneming.nl staat niet in voor de betrouwbaarheid van individuele waarnemingen. Hieraan kunnen geen enkele rechten worden ontleend".

Straks krijg je dat bouwprojecten worden tegengehouden omdat er op deze site waarnemingen staan van bedreigde diersoorten. Die pretenties moeten we niet hebben.

Overigens hecht ik zelf wel enige betrouwbaarheid aan waarnemingen die door meerdere personen zijn gedaan. En omgekeerd als er een enkele waarneming is van een soort in een bepaald gebied dan denk ik dat het vogeltje er even overheen gevlogen is, of dat het visje er langsgezwommen is. Het is ook moeilijk om al die soorten goed uit elkaar te houden. We moeten ook niet te moeilijk doen over "zwakke" waarnemingen; gewoon fris en vrolijk aan de slag.
Succes.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Martijn de Jong

Hoi Freek,

Onder "informatie" staat reeds de volgende tekst:

Disclaimer

De informatie op Waarneming.nl wordt door de betrokken partijen bijgehouden en aangeboden naar beste kunnen, maar zonder garanties. De verschillende vrijwilligers en programmeurs zijn niet aansprakelijk voor onvolkomenheden en acties of de gevolgen van acties, die door derden worden ondernomen op basis van de verkregen informatie.


Altijd goed om eens kritisch naar deze tekst te kijken.
Martijn de Jong

Sando

Freek e.a.,

Persoonlijk vind ik de controle op waarnemingen die waarneming.nl op het moment uitvoert ontzettend goed. Ga daar vooral zo mee door! Het verleden heeft wel uitgewezen dat controle echt wel belangrijk is en er ook toe heeft bijgedragen dat waarneming.nl zo groot is als zij nu is.

Vele werkgroepen maken van waarneming.nl gebruik als archief en dan is het goed dat die waarnemigen allemaal al een keer gecontroleerd zijn.

Ook voor het buitenland heb je zoiets denk ik dus wel nodig. En dat is lastiger. Daarvoor zullen er dus inderdaad contacten gelegd moeten worden. Het buitenland kan je er niet zelf bij doen, dus moet je dat soort dingen uit handen geven.

Naar mijn mening goed dat waarneming.nl dat al voorzichtig aan het aftasten is!

Groeten,
Sander Terlouw
Natuur- en Vogelwacht Biesbosch
http://www.vogelwacht.eu
http://www.vwgbiesbosch.org

Predator

Is het misschien mogelijk om een soort levenslijst van elke gebruiker 'public' te maken.
zodat je van andere gebruikers kunt zien hoeveel soorten ze hebben gezien en in welke landen.
Groet, Maarten

matthijsbroere

#12
Het buitenlandgedeelte van de site is puur iets "extra's". Met de data wordt niets gedaan, er zit geen controle op & de functionaliteiten ervan zijn zeer beperkt. De tijd van de programmeurs is ook vrij beperkt en voorlopig wordt alle tijd en moeite gestopt in het binnenlandgedeelte van de site.
Matthijs Broere

Vincent

CiteerIs het misschien mogelijk om een soort levenslijst van elke gebruiker 'public' te maken.
zodat je van andere gebruikers kunt zien hoeveel soorten ze hebben gezien en in welke landen.
Via een omweggetje kan dat al:
Je kunt via "Mijn Waarneming.nl" de link "Mijn buitenlandstatistiek openen".
Je komt dan in dit scherm terecht: http://waarneming.nl/my_bl_stats.php?userid=1
vul achter userid= het id van de waarnemer in en je hebt de soortenlijst van een ander.

Het userid kun je bijvoorbeeld in dit scherm achterhalen: http://waarneming.nl/bl_waarnemingen.php
Met de muis over de gebruikersnaam gaan, onderaan in je browser verschijnt een link, die eindigt op een getal (staat achter id=).
Vincent

Predator

Citeer
CiteerIs het misschien mogelijk om een soort levenslijst van elke gebruiker 'public' te maken.
zodat je van andere gebruikers kunt zien hoeveel soorten ze hebben gezien en in welke landen.
Via een omweggetje kan dat al:
Je kunt via "Mijn Waarneming.nl" de link "Mijn buitenlandstatistiek openen".
Je komt dan in dit scherm terecht: http://waarneming.nl/my_bl_stats.php?userid=1
vul achter userid= het id van de waarnemer in en je hebt de soortenlijst van een ander.

Het userid kun je bijvoorbeeld in dit scherm achterhalen: http://waarneming.nl/bl_waarnemingen.php
Met de muis over de gebruikersnaam gaan, onderaan in je browser verschijnt een link, die eindigt op een getal (staat achter id=).
Ja, dit had ik al ontdekt  :P
Ik bedoelde meer dat je het aantal soorten van binnen+buitenland per gebruiker kunt zien (soort levenslijst)
en per gebruiker welke soorten ze in het buitenland hebben gezien, je kunt nu via buitenland raadplegen wel per vogel zien wie wat heeft waargenomen, maar als je op de gebruiker klikt kom je alleen bij nederlandse waarnemingen.

Maargoed, ik snap dat dit erg veel tijd kost en misschien zonde is aangezien er niks met de data wordt gedaan.
Groet, Maarten

Martijn de Jong

Hoi Maarten,

Er wordt aan gewerkt. Voordat waarneming.nl ook buitenlandse waarnemingen kan weergeven, moet eerst de software herschreven worden, en moet de database anders worden ingericht. Zoals je je kan voorstellen, maakt het voor de server nogal wat uit of je met 400 soorten vogelsoorten moet rekenen (Nederland), of met de 10.000 vogelsoorten die er wereldwijd bestaan. Om maar te zwijgen over de insecten! Dit aanpassen van de code gaat nog wel enkele maanden duren.

Nog "even" geduld dus!
Martijn de Jong