Welke gal is dit?

Gestart door Hans Kunstman, juli 04, 2013, 18:24:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hans Kunstman


fluitenier

#1
Het is bij gallen essentieel dat je de waardplant vermeldt, liefst in het speciaal daarvoor gecreëerde vak. Dit lijkt me Spaanse aak? Dan zijn de gallen volgens mij van Esdoornknobbelmijt (Aceria cephalonea).
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

Margreet Kwh

Dag Fluitenier,
Zou het ook nog Aceria aceriscampestris, de Spaanse aakknobbelmijt, kunnen zijn, of is de positie op het blad doorslaggevend?
Ik vind het verschil tussen beide soorten lastig te zien.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jan vH

De plant is in ieder geval Spaanse aak. De gal is lastiger te determineren. Het is Spaanse aakknobbelmijt of Esdoornknobbelmijt, ik denk Esdoornknobbelmijt. Helaas is het Gallenboek niet heel duidelijk over het verschil tussen de beide soorten (en ze lijken sowieso op elkaar). Volgens mij is een groot deel van de ingevoerde Spaanse aakknobbelmijt-waarnemingen verkeerd gedetermineerd.

Invoeren als onzekere Esdoornknobbelmijt lijkt me het beste.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Hans Kunstman

Hartelijk dank Jan,

Voor je uitgebreide reactie en uitleg.
Ik zal mijn gal-vragen voortaan anders spuwen!
De naam is aangepast.

Met vriendelijke groet,

Hans Kunstman

JW_2all

Een tip voor Hans:

Als er zoveel gallen bij elkaar op een blad zitten, dan gaat het meestal om mijten (leven graag samen).
Als het er maar een of twee zijn, denk je eerder aan een galmug of galwesp (solisten, meer honger?).

Als ik moet kiezen tussen esdoornknobbel of spaanse aak knobbel, dan verwijs ik terug naar hoe ik het verschil geleerd heb (van een oud-njn'er),  en dat zegt weinig over hoe het echt zit:

Vrij gaaf-ronde knobbeltjes spaanse aak knobbel mijt gal,
Pokdalig-gedeukte knobbeltjes esdoorn knobbel mijt gal.

Ik wacht het dna onderzoek graag af....
Groet,
Jan

Hans Kunstman

Dank voor de les!
Verhaal overtuigt mij > DNA onderzoek overbodig > soort aangepast.

Vriendelijke groet, Hans