Zwavelkoppen?

Gestart door Corryabbink, mei 04, 2007, 23:12:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Vanmiddag vond ik onderstaande paddestoelen. hoeddoorsnede max. 2 cm.
Tussen Gewimperd veenmos in een Wilgen/Elzenbroekbos. Aangezien ik op 2 soorten stuit die veel op elkaar lijken vroeg ik me af of er zonder microscoop uit te komen zou zijn.

Foto1 is een andere plek dan foto 2 en 3.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

#3
foto 1 lijkt wel een gordijnzwam, de anderen ook wel eigenlijk. Maarja lijkt t kan wel heel iets anders zijn. Ik roep ook maar wat  :P nee hoor, het lijkt zo (edit, door de banden op de steel)
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

CiteerCorry,
Eerder een "echte" Psilocybe (Kaalkopje), dan een Moeraszwavelkop. En veel verder kom je zonder microscoop helaas niet.
Bedankt. In ieder geval alweer een stapje verder zonder microscoop.  :D  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

kan foto 1 ook deze zijn

http://users.skynet.be/jjw.myco.mons/Galer...paludosa_1.html

vlokkig veenmosklokje?

ps alweer afgestapt van gordijn reageer soms wat te impulsief geloof ik  :whistle: plaatje kloppen niet geloof ik voor gordijn?
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

#6
Het lijkt er heel sterk op Ismael zelfs het mos klopt(Sphagnum fimbriatum) Ik zal deze onder de mic. leggen en dan hoor je het nog wel. Soort 1 lijkt me ook iets anders te zijn dan 2. Bedankt. :duim:

Met Vermeulen kun je uitkomen op Zwavelkoppen, Kaalkopjes maar ook Mosklokje. Het is maar wat je kiest. Achteraf is het gemakkelijk .......
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

wim veraghtert

ik denk wel dat dit Galerina paludosa is. Heb de soort deze week ook nog gevonden. In jonge toestand is de hoed wat viltig door het overvloedige velum.

http://www.natuurfotoalbum.be/map/showphot...78&limit=recent

groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Corryabbink

#8
Ismael je krijgt steun :duim:

Wim bedankt. Vanavond gaat die onder de microscoop maar ik denk dat jullie gelijk hebben. De biotoop klopt in ieder geval want deze staan aan de rand van een moerassig deel met veenmos. Nu bijna drooggevallen maar 's winters onbegaanbaar.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

CiteerIsmael je krijgt steun :duim:

Wim bedankt. Vanavond gaat die onder de microscoop maar ik denk dat jullie gelijk hebben.
aldoende leert men  :)  
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

#10
Gerrit het spijt me. Ik heb de meesten onder de mic gehad. In ieder geval het linker exemplaar van de laatste foto. Alle sporen enz. zijn gelijk. Met Breitenbach kom ik op Galerina paludosa. Dat had ik ook niet verwacht aangezien de soort er op de laatste vindplaats toch anders uitzag. Waarschijnlijk het effect van droogte. Verder is het altijd moeilijk van een foto......In ieder geval kon het niet zonder microscoop en ik ken er weer een paar soorten bij.

Wim, Ismael en natuurlijk Gerrit bedankt voor de adviezen :duim:

Ps. dit zijn de sporen van het linker exemplaar op de laatste foto. Vergroting 600x
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"