Mooi klein kevertje, zwart met rood

Gestart door Botervlieg, juni 12, 2013, 12:00:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Welke kever is dit? Gevonden gisteravond 22:08 op de balkondeur, binnenshuis.

http://waarneming.nl/waarneming/view/76785923
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2013-06-11 Haarlem - Houtvaartkwartier





Groetjes, Marleen

harry60

in de richting van Anthocomus bipunctatus Familie Malachiidae
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Botervlieg

Dank je wel, Harry. Je bent er goed in, de kevers enzo!  :duim:

Mooi beestje trouwens!

Arp

Ja, Harry gaat lekker  :duim:

Heb gisteren het familieoverzicht iets bij zitten werken (en foute IDs bij de waarnemingen aangekaart). Ben er nog niet helemaal doorheen gekomen, maar deze staat er nu wel bij :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Bedankt Arp, heel fijn dat je de familieoverzichten aan het bijwerken bent  :duim:
Dat is super handig!

Al zie ik bij kevers en wantsen door de bomen het bos nog niet helemaal. Enkele groepen herken ik, maar de meeste nog niet.
Hopelijk groeit dat nog, naar mate ik ze vaker waarneem.

harry60

Goed bezig Arp, is nog genoeg te doen in de familie overzichten.

Had ik in het begin ook Marleen, maar als je een tijdje rondkijkt en leest kom je vanzelf verder.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

#6
Overigens zou het kevertje volgens de laatste mode Anthocomus equestris moeten heten - zie o.a. nlsrt en is Anthocomus coccineus (Schaller, 1783) ombenoemd in Anthocomus rufus (Herbst, 1784). Vooral die laatste is weird, want coccineus is de oudere naam - daar moet meer "aan de hand" zijn ... (?)

P.S. okay, volgens FE was coccineus een "preoccupied name"
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Citaat van: harry60 op juni 12, 2013, 12:31:58 PM
Had ik in het begin ook Marleen, maar als je een tijdje rondkijkt en leest kom je vanzelf verder.

Dat denk ik ook. Hoewel ik hier in Haarlem, maar ook in de AWD eigenlijk nooit echt "veel" kevers tegenkom.

Maar ik blijf gewoon rondkijken en als ik wat zie dan zet ik het op waarneming.

Groetjes, Marleen

harry60

Ja Arp, die discussie kun je beter met de kever experts voeren :)
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Ik vind de Anthocomusjes altijd in het voorjaar aan de binnenkant van de ramen, trying to get out - lekker makkelijk, hoef ik niet te zoeken ;D

P.S. @Harry, boven nog wat toegevoegd ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Citaat van: Arp op juni 12, 2013, 12:51:11 PM
Ik vind de Anthocomusjes altijd in het voorjaar aan de binnenkant van de ramen, trying to get out - lekker makkelijk, hoef ik niet te zoeken ;D

Ah, dat is handig ja! Deze vond ik ook aan de binnenzijde van de balkondeur.  :duim: