snuitkever onbekend - Phyllobius pilicornis!

Gestart door thijsdegraaf, juni 06, 2013, 20:21:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Volgens mij heb ik deze nog niet. Ik kom er niet uit.
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/76631411 Snuitkever onbekend - Curculionidae indet. gezien op 2013-06-06 Bergen (NH)
Foto's:

bij voorbaat dank Thijs de Graaf

Th.Heijerman


thijsdegraaf

#2
Nee helaas. Hij zat in m'n heg. Het is treurig.... ik neem me al 35 jaar voor om eens uit te zoeken wat voor struiken het precies zijn, maar ik heb het nog steeds niet gedaan.  :-\
Aanvulling: Ik weet nu in ieder geval de naam van m'n heg. Het is een Spaanse aak. Een Esdoorn dus, maar ik heb door ons snoeiwerk nooit een vrucht gezien.

thijsdegraaf

Dit jaar heeft Theodoor uitgedokterd, dat het een Phyllobius pilicornis is. Een exoot. 

Arp

#4
Ja - beroemde foto's  ;D  :duim:

Heijerman, Theodoor; Hellingman, Silvia (2015) Phyllobius pilicornis, een nieuwe exoot voor Nederland en een bijzonder geval van geografische parthenogenese (Coleoptera: Curculionidae) - Entomologische Berichten, vol.75(3), pp.110-117. (PDF)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Moet toch eens lid worden.  :-[  Theodoor had het me opgestuurd, dus ik had het wel gelezen. Bedankt voor het erbij zetten Arp.  :duim:

Henk Soepenberg

Citaat van: Arp op juni 16, 2015, 23:22:32 PM
(PDF - voorlopig alleen toegankelijk voor NEV-leden)

hmm, ik kan de pdf gewoon downloaden Arp  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Ik zie het Henk - als ik uitlog kan ik er ook nog bij  :o

Dat is wat anders dan gespecificeerd (ik heb het idee dat de inlog-beveiliging ergens een shortcut neemt), maar daar kan ik niet echt wakker van liggen. Handig voor de geïnteresseerde lezers - ik haal de nodeloze opmerking weer weg ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)