Hoofdmenu

Rietorchis?

Gestart door VincentStork1, juni 02, 2013, 21:57:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

VincentStork1

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://texel.waarneming.nl/waarneming/view/76534462
onzeker Rietorchis - Dactylorhiza praetermissa gezien op 2013-06-02 Texel - De Muy
Foto's:




bij voorbaat dank Vincent Stork

markmeijrink

Dag Vincent,

spoor is dun en cilindervormig -> Gevlekte orchis / Bosorchis
dik en conisch gevormd spoor -> Brede/Rietorchis

Nu nog even door puzzelen en je bent er.

M.v.gr. Mark

gertjanvannoord

Citaat van: markmeijrink op juni 03, 2013, 22:14:44 PM
spoor is dun en cilindervormig -> Gevlekte orchis / Bosorchis
dik en conisch gevormd spoor -> Brede/Rietorchis

Mark, welke sleutel is dit?
Gertjan van Noord

markmeijrink

Mijn eigen ;D

In 2014/2015 verschijnt een boek (geheel digitaal & gratis incl.geïllustreerde determinatiesleutel).

M.v.gr. Mark

VincentStork1

Beste Mark,

Je spreekt nog enigszins in raadselen (voor mij dan), maar zou ik dan richting een hybride moeten denken. Wel te gekke site en daarbij lijkt me een online determinatiesleutel online een geweldige aanwinst. Ik kijk ernaar uit. Vind persoonlijk als botanische nitwit orchideeen verrassend lastig.

Hartelijke groet, Vincent

markmeijrink

Dag Vincent,

excuus voor de raadsels. Je gaf aan dat je dacht aan Rietorchis. Deze soort samen met tal van andere bv. Veenorchis, Vleeskleurige orchis, Brede orchis hebben een relatief kort, dik en konisch gevormd spoor. Vergelijk het met een pylon. Op jouw foto zie ik echter een lang, dun en cilindrisch gevormd spoor. Dit betekend dat het of Bosorchis of Gevlekte orchis is. Vandaar mijn opmerking nog even door puzzelen. Gezien de vorm van de lip (lip in omtrek rond en middenlob niet diep ingesneden. De middenlob steekt nu als het ware uit i.p.v. dat deze is ingesneden) denk ik aan Gevlekte orchis - Dactylorhiza maculata subsp. maculata.

Mvgr Mark

VincentStork1

Beste Mark,

Dank en ik ga deze schat aan informatie verwerken en eens kijken of ik zie wat ik zou moeten zien.

Dank voor je waardevolle bijdrage!

Groet, Vincent