Zuidelijke Halvemaanzweefvlieg

Gestart door thijsdegraaf, april 20, 2013, 22:21:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Deze had ik nog niet ingevoerd. Maar naar aanleiding van een vraag van Menno heb ik het als nog gedaan. Zie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=222043.0
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/75299174
onzeker Zuidelijke Halvemaanzweefvlieg - Scaeva dignota gezien op 2012-06-13 Bergen (NH)Foto's:
Toelichting: Op zo'n geranium voor in de potten.bij voorbaat dank Thijs de Graaf

thijsdegraaf

Ik heb je veldgids er op nageslagen. Het gaat erom of de vlekken over de zijnaad lopen zie ik. Het lijkt er wel op, maar ik heb jammer genoeg geen foto's van de zijkant.

Menno Reemer

Ja, dat lijkt er wat mij betreft wel op. Verder pleiten het niet zo sterk gezwollen voorhoofd en de ogenschijnlijk vrij korte oogbeharing voor S. dignota. Helemaal 100% zeker ben ik niet, maar het komt aardig in de buurt...

thijsdegraaf

#3
Ik laat hem op onzeker staan Menno. Nogmaals.. die vlieg had ik hier (zo noordelijk) nooit verwacht. Ik zal er nu in ieder geval beter op letten als ik een gele halvemaanzweefvlieg zie, maar uit het boek "De Nederlandse zweefvliegen" begrijp ik dat deze soort de Nederlandse winters niet overleeft. De larve van de vlieg zou dan hoogstwaarschijnlijk bij een gekochte plant kunnen hebben gezeten. Wel toevallig, dat ik juist van deze vlieg een foto als voorbeeld had geplaatst.
Tot nu toe is het de enige inzending op waarneming.
Bedankt voor alle moeite!!

Menno Reemer

Hoi Thijs,
Scaeva-soorten staan bekend als sterke migranten. Je moet de afstand die volwassen zweefvliegen kunnen afleggen niet onderschatten: ze kunnen honderden kilometers afleggen (zie pag. 36 in De Nederlandse zweefvliegen). De vondsten van S. dignota vinden doorgaans plaats in zomers met lange perioden van warm en zonnig weer. Dit duidt toch eerder op migratie dan op een verhoogde import van zuidelijke gewassen in zulke perioden, zou ik denken.
Toevallig vond ik afgelopen februari ook een exemplaar van S. dignota op Tenerife, nieuw voor de Canarische eilanden, op honderd km uit de kust van Marokko.
En ik vond wat jaartjes geleden zelf een Scaeva-larva op mijn balkon in Amsterdam, op planten die daar uit zaadjes waren opgegroeid. Na uitkweken bleek dit tot mijn verrassing S. dignota te zijn. Ik kan geen andere verklaring bedenken dan dat er een vrouwtje is aan komen vliegen dat eitjes op mijn balkon heeft gelegd, waarna deze larve daar de bladluizen van mijn plantjes ging eten.
Het verbaast mij niets dat deze soort ook in Bergen opduikt!
Groet,
Menno

thijsdegraaf

Hoi Menno,
Over het larfje in Amsterdam had ik gelezen, maar dacht dat het misschien ingevoerd was met andere planten. Het migratiegedrag van zweefvliegen als Episyrphus balteatus en Volucella zonaria was me natuurlijk wel bekend. Van Scaeva soorten minder hoewel het in het boek staat. Ik heb bladzijde 36 nog eens doorgelezen. Indrukwekkend vind ik vooral de afstanden, die ze over zee afleggen.