Stapelbekers, toch?

Gestart door Libelleke, april 20, 2013, 21:55:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Libelleke

Hoi forum,

Vandaag vond ik dit "rommeltje" wat half verscholen onder een pol Struikheide.
Vergis ik me nu, of zijn dit idd stapelbekers (die dan misschien morgen om wat meer aandacht vragen...)
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

alegro

Wat ik op deze foto's zie zijn bekertjes die voornamelijk aan de randen spruiten.
Het lijkt me wel de moeite waard om er nog eens naar te kijken. Je zou kunnen
proberen om voorzichtig een paar stukjes met bekertjes en grondthallus los te
maken en afzonderlijk te bekijken/fotograferen.
Grüezi mitenand,
Arjan

Libelleke

#2
Hoi Arjan,

Grondthallus, ai....daar heb ik weer eens niet aan gedacht. Ik ben er wel teruggeweest vandaag en heb van diverse stukjes met deze bekers wat detailplaatjes geschoten. Helaas vielen de platen qua scherpte wat tegen, maar het lijkt er inderdaad op dat de bekers allemaal uit de randen spruiten (zowel bij de bekers die enigszins in focus zijn als bij de wat onscherpere op de voorgrond bijvoorbeeld).
Edit: na goed zoeken nog een (helaas wat onscherp) detail van wat grondschubben gevonden en bijgevoegd.
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

alegro

De nieuwe foto's bieden helaas niet meer duidelijkheid, maar ik heb wel bedacht
dat het wellicht Cladonia ramulosa zou kunnen zijn. Die is zeer variabel, ook in
de mate van beschubbing van de bekertjes. Ik denk dat dit de meest logische
keuze is, als ik die zou moeten maken. Of je moet in dit materiaal echt gestapelde
bekertjes vinden...
Grüezi mitenand,
Arjan

Libelleke

#4
Dag Arjan, dank wederom voor je reactie.

Op de bovenste foto zag ik uiterst links bovenaan mogelijk een losliggend zandkluitje met wat omgevallen bekertjes.
Hoewel eigenlijk tegen m'n principes (ik verzamel bij voorkeur niets, maar probeer zoveel mogelijk in het veld vast te leggen om vervolgens tot een ID te proberen te komen) heb ik gisterenavond dat (inderdaad losliggende) kluitje eens verzameld en nog laat thuis op m'n balkontafel gefotografeerd.
Ik moest helaas flitsen en hoop vanmiddag als ik thuis ben e.e.a. wat beter vast te leggen, maar zelfs bij dit klein stukje verzameld materiaal zie ik i.i.g. toch bij 1 grote basisbeker uit de rand minimaal 2 grotere bekers spruiten als ik me niet vergis (groene pijl duidt die 2 spruitende bekers aan).

EDIT: maar ik sluit me bij je aan, als dit niet voor een echte beker door mag gaan dan is ramulosa wel de beste optie lijkt me.
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\