Australische vissen

Gestart door Leon Olsthoorn, april 20, 2007, 13:44:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leon Olsthoorn

De volgende vissen zijn waargenomen tijdens een duiktocht naar het rif aan de noordkust van Australië. Nu ben ik zelf helemaal geen duiker of kenner van Australische vissen, maar wie kan me aan soortnamen helpen?







Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

HansJWG

#1
1 Ken een vergelijkbare soort uit de Rode Zee, Konijnvissen familie (Siganidae).

2 Het 2e plaatje doet me denken aan een Zeebrasemsoort (Sparidae)?
 of van de diklipvissen familie, (Haemulidae)

3 Deze soort lijkt Heel veel op een rode zee soort, voor mij is dit een
Grootdoorn Eekhoornvis (Sargocentron spiniferum)
Die voorkomt in de Rode Zee, zal dus wel familie zijn).

4 Een Anemoonvis (zit er nog een op de rand van het plaatje) dus die is inderdaad nooit ver van "zijn"anemoon vandaan , familie van de juffertjes (Pomacentridae) voor de presiese soort ff verder zoeken, deze heeft een enkele band zoals je ziet, de Rode Zee soort heeft 2 banden.

Heb nog niet gegoogeld, ff uit het koppie met een Rode Zee riffengids erbij.
Lijkt me wel gaaf, Australie staat nog op de wensenlijst, voor onder en bovenwater  :D
Groet, Hans

HansJWG

#2
Groet, Hans

Leon Olsthoorn

Bedankt Hans,

De anemoonvis is duidelijk Amphiprion frenatus, de andere drie zijn lastiger, maar ik zoek rustig verder
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

HansJWG

Groet, Hans

Leon Olsthoorn

Die eerste vis lijkt eigenlijk niet op de konijnvissen op de foto's in de link, de lichaamsvorm heeft hij wel, maar dat egale zilvergrijs heeft geen van de andere soorten.

Die derde vis is in ieder geval zeker een eekhoornvis. Hij lijkt erg op enkele andere rode soorten in die link, maar die missen de gele vinnen en witte kiewdeksel. Ik zal morgen op mijn gemak is verder zoeken.

Ik pleit er trouwens voor dat duikgidsen verplicht worden de latijnse namen van alle vissoorten die ter plaatse voor kunnen komen uit hun hoofd kennen  B)  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

HansJWG

#6
1 Konijnvis (achtige) Het zou kunnen dat de vinnen bij de eerste foto geel/gelig moeten zijn, maar dat  de kleur  er op de foto niet uitkomt.
Het zou ook kunnen dat het een onder (sub) soort is.
(Ook ik kan het mis hebben..)


CiteerIk pleit er trouwens voor dat duikgidsen verplicht worden de latijnse namen van alle vissoorten die ter plaatse voor kunnen komen uit hun hoofd kennen 

:D  Heb jaren cursisten begeleid en ben duikgids geweest,
tegenwoordig eventueel funduikgids.
Vandaar dat ik wel iets weet van de plaatsen waar ik duik, maar dat is veel meer dan visherkenning.
Veel duikgidsen hebben wel een vissenboek mee of aanboord.
Gewoon vragen, ze weten vaak meer dan je denkt.
Wat je als (vakantie) duiker ziet, ziet de gids (bijna) elke dag.
Veel mensen nemen genoegen met baars, schildpad, dolfijn, anemoonvis enz.
Wij willen weten welk soort anemoonvis, welke soort schildpad enz.

Juist door het maken van foto,s kom ik er soms achter wat de preciese soort is.
Bij (tropische)vissen kunnen er grote verschillen zijn tussen man/vrouw, volwas/juveniel.
Groet, Hans

tekenaar

Er bestaat een engelstalige veldgids voor koraalvissen. Ik vermoed dat ze daar wel in staan.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

HansJWG

#8
Er is een boek dat heet Koraalvissen,

De west-Pacific van de Chinese Zee tot aan de Zuidzee-archipelsbehoort tot de soortenrijkste zeeën. In dit boek worden meer dan 1300 soorten koraalvissen op facinerende foto's in hun natuurlijke levensgebied getoond.Het boek is een handige gids voor duikers,snorkelaars en aquarium liefhebbers. Voor elke familie en soort werd belangrijke informatie voor wat betreft levenswijze,voedsel,verspreiding en determinentie verzameld. Door:Dieter Eichler en Robert F. Myers Uitgever: VIP Media
(prijs ongeveer 35-40 euro)
Groet, Hans

HansJWG

#9
Er is ook een engelse gids,
Coral sea reefguide

Ook uitgegeven door Vip media. auteur Bob Halsted

Een boek waarin je alles kan vinden over het leven in de Koraalzee ten oosten van Australië.
(prijs ongeveer 35-40 euro)

Nog een resenter (beter) boek is deze;

World Atlas of Marine Fishes
Helmut Debelius is geen onbekende in de duikwereld. Hij is de auteur van een reeks klassiekers als de Rode Zee riffengids, de Vissengids Middellandse Zee en Atlantische Oceaan en de Indische Oceaan riffengids. Ook de tweede auteur, Rudie Kuiter, heeft al vaker van zich laten horen.
Rudie woont en werkt in Australië, maar is geboren in Amersfoort. Hij was een van de eersten die uitgebreid onderzoek deden naar zeepaardjes, zeenaalden en spookfluitvissen. Een van zijn bekendste boeken is 'Seahorses, pipefishes and their relatives'. Een eerder gezamenlijk project van de beide heren is het boek 'Surgeonfishes, Rabbitfishes and their relatives'.

Voor 'World Atlas of Marine Fishes' sloeg het tweetal opnieuw de handen ineen. In ruim zevenhonderd pagina's trekt een bijzonder kleurrijke onderwaterwereld voorbij. Op de pagina's zijn maar liefst 6.200 full color foto's gepropt van 4.200 verschillende soorten zeevissen. De vissen zijn vrijwel uitsluitend in hun natuurlijke omgeving gefotografeerd, zowel in de tropen als in meer gematigde omstandigheden.
De prima kwaliteit van de foto's maakt het naderhand terugvinden van een waargenomen vissoort eenvoudig. In een inleidend hoofdstuk wordt onder andere ingegaan op de bouw, naamgeving, voortplanting, leefomgeving en de diversiteit van zeevissen.


Prijs: € 70,00 te bestellen via het blad of site duiken

http://www.duiken.nl/winkel.php

wist zelf nog niet van het bestaan van dit laatste boek af, dus ik ga hem zeker bestellen.  :rolleyes:  
(weet niet wat de prijs is voor niet abbonees).

Het adres; Uitgeverij Vipmedia, Postbus 7164, 4800GD, Breda.
Groet, Hans

HansJWG

Groet, Hans

HansJWG

Groet, Hans

Leon Olsthoorn

Duikgids in Australië?

Ik zou trouwens iedereen aanraden een goed foto-toestel te huren als je er zelf geeneen hebt. Voor 50 Australische dollar konden we een dag lang een professioneel onderwatertoestel gebruiken en ik ben erg tevreden ermee.

Meer foto's volgen (als ik bij de cd-rom met de andere foto's kan)
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!