Een schotelkorst?

Gestart door verbua, januari 09, 2013, 09:17:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

verbua

Dag forum,
Op een bakstenen muurtje langs een stadsvijver een korstmos aangetroffen dat tot de Lecanora's zu kunnen behoren. Klopt dat en zo ja om welke soort gaat het dan?
Met vriendelijke groeten, Adri.
Adri Verburg

kroonp

Misschien Buellia griseovirens?
Groet

Peter Kroon

verbua

Hallo Peter.
Dat zou heel goed kunnen inderdaad. Ik houd het daar maar op.
Dank en groetetn, Adri.
Adri Verburg

henkjanvdkolk

Dat klopt denk ik niet. Buellia griseovirens groeit op bomen en hout en vrijwel nooit op steen (zeker geen baksteen).

Het lijkt mij eerder iets van Porpidia soredizodes, maar de foto is te slecht denk ik voor zekerheid (of iemand anders moet dat durven zeggen).
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

kroonp

Citaat van: henkjanvdkolk op januari 09, 2013, 17:02:54 PM
Dat klopt denk ik niet. Buellia griseovirens groeit op bomen en hout en vrijwel nooit op steen (zeker geen baksteen).

Het lijkt mij eerder iets van Porpidia soredizodes, maar de foto is te slecht denk ik voor zekerheid (of iemand anders moet dat durven zeggen).


Ah, even over het hoofd gezien. Stomme steen-soorten ook  :rolleye: ;D


Porpidia soredizodes lijkt me inderdaad een betere kandidaat.
Groet

Peter Kroon

alegro

Citaat van: henkjanvdkolk op januari 09, 2013, 17:02:54 PM
Het lijkt mij eerder iets van Porpidia soredizodes, maar de foto is te slecht denk ik voor zekerheid (of iemand anders moet dat durven zeggen).

IK heb de foto even gedownload en uitvergroot in Irfanview en het ziet er toch wel erg uit
alsof er van die typische schaalvormige soralen op zitten. Dus inderdaad P soredizodes.

Goed gezien! :duim:
Grüezi mitenand,
Arjan

verbua

Geweldig bedankt heren; die schaalvormige soralen deden mij aan apotheciën denken, vandaar mijn vraag of het misschien een schotelkorst kon zijn.
Groetetn en tot de volgende onbekende.
Adri.
Adri Verburg