Glanzend etagemos?

Gestart door aport, januari 07, 2013, 19:53:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

aport

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/72655049
Glanzend Etagemos - Hylocomium splendens gezien op 2012-12-17 Berkheide - Hanengekraai
Foto's:










bij voorbaat dank Arjan Portengen

vdvaart

Mooie foto's! En ja natuurlijk.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

aport

Hoi Koos,
Dacht het ook wel zeker te weten, maar is (nog) niet goedgekeurd en begin dan toch te twijfelen. Is voor mij nieuwe soort en heb al eens meegemaakt dat ik ergens twee jaar lang een verkeerde naam aan heb gegeven! Kom deze soort nu ook regelmatig tegen in de duinen en vind het dan wel leuk om er de juiste naam aan te kunnen plakken.
Groet en hartstikke bedankt!
Arjan



vdvaart

De enige soort waarmee je etagemos zou kunnen verwarren is bronsmos, heeft net zulke mooie rode stengels als het licht er goed op kan vallen en ook goed aanwezig in de duinen. Zodra je ziet dat de vertakking drievoudig is (stengel, zijtak, zijtak op zijtak) kun je elke twijfel laten varen. Dit nog los van alle andere kenmerken die je laat zien op de foto. Prachtig mos dat in de duinen niet eens zo schaars is als je er eenmaal op gaat letten.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

aport

Dank voor je toelichting.
Ga nu kijken of ik Bronsmos kan vinden!
Groet, Arjan

Ben Kruijsen

meeste kans in de omgeving van Berkheide/ Meijendel: rand van struwelen aan de binnenduinrand. Heel algemeen in en langs heides in de duinen bij Bergen (NH)