Hoofdmenu

Rups (harig geval)

Gestart door gea, augustus 14, 2005, 17:04:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

gea

Weet iemand wat voor rups dit is? En zoja ook wat hij eet?

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=329170

Hij zat vandaag bij mij in huis (is waarschijnlijk met die bos haar aan de hond blijven hangen) en ik wil hem graag terugzetten waar hij hoort.

Alvast bedankt!

Groeten,

Gea van Veen

han.endt

Beste Gea,

Helemaal zeker ben ik niet, maar ik dacht dat dit het rupsje was van de Kleine Beer, Phragmatobia fuliginosa.

Han.

peltigera

Hoi Gea,

Dat lijkt me in ieder geval een rups van een Arctiidae soort (beervlinders). Ik vermoed dat het hier gaat om Spilosoma lubricipeda (tijgervlinder), maar ik kan het niet heel goed beoordelen. De rups staat duidelijk op het punt om te verpoppen..

Groetjes,
Sifra

acherontia

#3
Meer dan vast stellen dat het een rups van een beervlinder is kan vanaf deze foto's niet, de kleur van de ademhalingsopeningen is niet zichtbaar evenals een eventuele rugstreep of de lokatie van de wratten op de rug. Overigens krijg ik ook de indruk dat het een dode opgedroogde rups betreft oftewel geparasiteerd door een sluipwesp van het geslacht Aleiodes in ieder geval niet een rups die op het punt staat om te verpoppen!

Jeroen

gea

Voorlopig moet ik het dan maar doen met een beervlinder.....dat is in ieder geval al iets. Ik kan hem natuurlijk nog een tijdje opsluiten en kijken of hij gaat verpoppen. Hij zit nu in een jampot met wat verschillende bladeren van tuinplanten (ik weet niet wat de waardplant is maar ik heb wel gelezen dat veel beervlinderrupsen lage tuinplanten op hun menu hebben).

De rups kruipt nog steeds rond dus dood is hij absoluut niet (voor één foto heb ik hem wel even omgedraaid om z'n poten te laten zien).

Hebben jullie ook tips over welke delen van een rups in ieder geval goed te zien moeten zijn op een foto voor een eventuele determinatie (voor zover dat dan mogelijk is vanaf een foto)? Niet alleen voor deze rups maar voor rupsen in het algemeen.
Ik kan proberen om morgen betere foto's te maken. Ademhalingsopeningen zullen in dit geval wel moeilijk worden met al dat haar, maar misschien lukt dat bij andere rupsen wel.

Ik heb hem nog even bekeken en een rugstreep lijkt hij niet te hebben (al is dat ook moeilijk te zien).

Han, Sifra en Jeroen in ieder geval hartelijk bedankt voor jullie reacties!  
Groeten,

Gea van Veen

han.endt

#5
Ik heb het idee dat je 'm niet meer hoeft te voeren. Vaak worden rupsen gevonden omdat ze aan de wandel zijn gegaan om een plekje te zoeken om te verpoppen.
Bij het fotograferen let ik altijd erop dat het licht goed valt. De eerste foto heeft te veel tegenlicht en dan zijn de kleuren slecht te zien. Neem 'm mee naar buiten daar is het licht beter. En een foto schuin van boven kan ook nuttig zijn.

M.vr.gr.

Han.

Verpoppen doet zo'n rups in een spinsel, bv. onder een steen of tussen stenen. Ook wel onder hout (VlinderNet).

gea

#6
Was ik vergeten maar ik had nog een paar foto's buiten gemaakt vanmiddag

http://img314.imageshack.us/img314/4600/be...derrups48re.jpg

http://img225.imageshack.us/img225/8430/beer0ta.jpg
Groeten,

Gea van Veen

acherontia

Nu is ie in ieder geval goed te determineren, het ontbreken van een rugstreep de wittige ademhalingsopeningen maken er een Phragmatobia fuliginosa van. Je kan kijken of de rups dovenetel, weegbree of paardebloem wilt eten.

Deze soort overwintert als volgroeide rups in de strooisellaag en verpopt zich pas in het vroege voorjaar, meestal wordt er weinig tot niets gegeten tijdens de overwintering. In het vroege voorjaar zonnen de rupsen vaak nog even voordat zij zich verpoppen in de strooisellaag.

Het verhaal over de rugstreep op VlinderNet klopt niet of in ieder geval slechts ten dele, de rupsen die overwinteren hebben geen rugstreep in het laatste stadium, volgroeide rupsen van de andere generaties wel.

Jeroen

P.S. Een goede rupsensite: http://www.ukleps.btinternet.co.uk

Om rupsen te kunnen determineren is een goede opname van de rug en zijkant noodzakelijk.  

gea

#8
Ik heb hem ingevoerd als kleine beer en hem maar weer in de tuin gezet.
Dat is inderdaad een hele mooie site voor rupsen!

Bedankt!
Groeten,

Gea van Veen

gea

Nou vond ik weer zo'n rups (1 oktober)......deze keer mèt een duidelijke geelachtige rugstreep. Hij liep op brandnetelblad.
Zou dit een rups van Phragmatobia fuliginosa kunnen zijn die niet overwintert (beetje laat in dat geval denk ik) of kan het zo zijn dat hij nog niet in z'n laatste rupsstadium zit of gaat het hier misschien om een hele andere soort?

Groeten,

Gea van Veen

peltigera

Hoi Gea,

Heb je een opname van de zijkant?

Groetjes,
Sifra

Elachista

Ik d8 ook aan fuliginosa.
Groet,
Tymo

gea

Sifra, hier nog een foto......... niet helemaal van de zijkant maar dit is de enige foto die ik nog van deze rups heb.....

Groeten,

Gea van Veen

peltigera

#13
Lastige vind ik het.

Ik zie duidelijk een licht gekleurde rugstreep en witte ademhalingsopeningen. Mogelijke kandidaten zijn:

Diaphora mendica
Spilosoma lubricipeda
Spilosoma luteum
Spilosoma urticae
Phragmatobia fuliginosa

Ik kan geen streep aan de flanken ondekken en daarmee valt Spilosoma luteum af. Ook vind ik het gezien de kleur van de beharing het niet echt lijken op Spilosoma lubricipeda en Spilosoma urticae, dus die vallen ook af. Als dit exemplaar zou overwinteren dan zou Phragmatobia fuliginosa het ook niet zijn, omdat de overwinteringsgeneratie geen rugstreep zou hebben volgens Jeroen. Diaphora mendica lijkt ook op het eerste gezicht een beetje, maar ik heb deze rups alleen nog nooit gezien en bovendien is het nogal aan de late kant voor deze soort lijkt me.

Conclusie, de rups doet echt aan als Phragmatobia fuliginosa, maar ik heb geen flauw idee wat die rugstreep daar dan doet!

Wat denkt Jeroen ervan?

Groetjes,
Sifra

Elachista

Sifra, heb je wel door dat je bijna alle inheemse tijgervlinders opgenoemd hebt?  :lol:
Ik ben wel zeker van fuliginosa, de generatie die overwintert vertoont nl. een rugstreep, en doorgaands rupsen die niet overwinteren vertonen geen rugsteep.
Vrij gewoon verschijnsel dus.
Groet,
Tymo

gea

#15
Oei dit wordt wel ingewikkeld.................


CiteerAcherontia
Het verhaal over de rugstreep op VlinderNet klopt niet of in ieder geval slechts ten dele, de rupsen die overwinteren hebben geen rugstreep in het laatste stadium, volgroeide rupsen van de andere generaties wel.

CiteerAvondrood
Ik ben wel zeker van fuliginosa, de generatie die overwintert vertoont nl. een rugstreep, en doorgaands rupsen die niet overwinteren vertonen geen rugsteep.

Nou weet ik het niet meer. Eén van jullie moet zich hebben vergist.
Groeten,

Gea van Veen

acherontia

De rupsen die overwinteren hebben geen rugstreep, tenminste in 90 procent van de gevallen.... hetgeen ook op http://www.ukleps.btinternet.co.uk geillustreerd wordt. Ik ben wat kort door de bocht geweest om te stellen geen rugstreep, het gaat hier dus wel degelijk om Phragmatobia fuliginosa.

Jeroen

Elachista

ff Apeldoorn bellen..

Maar heb ik het weer ongedraaid, Jeroen?  :P  
Groet,
Tymo

peltigera

#18
He wat fijn dat t is opgelost :rolleyes:

Sifra

gea

Weer bedankt allemaal!
:duim:  
Groeten,

Gea van Veen