Huiskraaien maken 2013 niet meer mee..

Gestart door birdy, december 06, 2012, 16:44:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

DKoppenol

Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Jos Welbedacht

Ik nu ook, maar vanmiddag zag ik nog een foto van een man die een doodgeschoten Kauw vasthield. De tekst die erbij stond maakte duidelijk dat er per ongeluk een Kauw, in plaats van een Huiskraai was afgeschoten. Dat lijkt me erg onprofessioneel van Duke.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Botervlieg

Citaat van: JohanvantBosch op maart 06, 2014, 18:12:43 PM
Citaat van: M. Baltus op maart 06, 2014, 13:52:03 PM
http://www.nu.nl/#slideshow-/slideshow/1891299/popup.html  :'(
verkeerde linkje? Ik krijg een nieuwsoverzicht.

Sorry, ik heb het vooraf en zojuist n.a.v. je opmerking nog eens getest, maar ik krijg wel de foto te zien.

Hierbij de screenshot.

Cygnus

Citaat van: Jos Welbedacht op maart 06, 2014, 18:29:29 PM
Ik nu ook, maar vanmiddag zag ik nog een foto van een man die een doodgeschoten Kauw vasthield. De tekst die erbij stond maakte duidelijk dat er per ongeluk een Kauw, in plaats van een Huiskraai was afgeschoten. Dat lijkt me erg onprofessioneel van Duke.

Voor zover mij bekend heeft Duke ook vergunning om andere kraaiachtigen tijdens de acties tegen Huiskraaien "op te ruimen", dus je kunt je afvragen hoe per ongeluk dit is.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema


ArjenDrost †

Wel fijn dat ze iemand op die Huiskraaien afsturen die het verschil niet eens kan zien tussen een Huiskraai en een Kauw...  :-\

arnoud.vandenberg

Citaat van: M. Baltus op februari 25, 2014, 20:45:46 PM
Misschien kiezen ze wel juist deze soort om te verwijderen. Juist omdat het een beperkt groepje is dat niet zo hard groeit.
Hier kunnen ze wat mee, dit valt onder controle te krijgen.
Door de huiskraai weg te halen laten ze zien "met succes" iets doen aan de "invasieve exoten"

?
Heb ik iets gemist? Sinds wanneer is Huiskraai 'invasief' en 'exoot'?

DKoppenol

Het ontkennen dat de Huiskraai een exoot is, is hetzelfde als ontkennen dat mensen dieren zijn.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

ArjenDrost †

Citaat van: arnoud.vandenberg op maart 06, 2014, 20:37:55 PM
Citaat van: M. Baltus op februari 25, 2014, 20:45:46 PM
Misschien kiezen ze wel juist deze soort om te verwijderen. Juist omdat het een beperkt groepje is dat niet zo hard groeit.
Hier kunnen ze wat mee, dit valt onder controle te krijgen.
Door de huiskraai weg te halen laten ze zien "met succes" iets doen aan de "invasieve exoten"

?
Heb ik iets gemist? Sinds wanneer is Huiskraai 'invasief' en 'exoot'?
Het invasieve zie ik idd ook niet, maar je kunt toch moeilijk ontkennen dat het een exoot is? Ondanks de beslissing van het CDNA ooit.

Botervlieg

Citaat van: ArjenDrost op maart 06, 2014, 21:17:54 PM
Citaat van: arnoud.vandenberg op maart 06, 2014, 20:37:55 PM
Citaat van: M. Baltus op februari 25, 2014, 20:45:46 PM
Misschien kiezen ze wel juist deze soort om te verwijderen. Juist omdat het een beperkt groepje is dat niet zo hard groeit.
Hier kunnen ze wat mee, dit valt onder controle te krijgen.
Door de huiskraai weg te halen laten ze zien "met succes" iets doen aan de "invasieve exoten"

?
Heb ik iets gemist? Sinds wanneer is Huiskraai 'invasief' en 'exoot'?
Het invasieve zie ik idd ook niet, maar je kunt toch moeilijk ontkennen dat het een exoot is? Ondanks de beslissing van het CDNA ooit.

Ik vind deze soort ook niet "invasief", maar ik dacht dat degene die over de "verwijdering" van deze soort gaan, dat vonden.
Sorry als ik dat verkeerd heb begrepen.

arjan.kop

Citeer'De vogels zijn zo verrekte slim', aldus de licht gefrustreerde vogelvanger.

Corvidae-Hominidae 20-0?  ;D

Jos Welbedacht

CiteerVoor zover mij bekend heeft Duke ook vergunning om andere kraaiachtigen tijdens de acties tegen Huiskraaien "op te ruimen", dus je kunt je afvragen hoe per ongeluk dit is.
Nu blijkt, volgens het artikel van het AD, dat de Kauw per ongeluk was doodgeschoten, omdat "de beesten op 50 meter erg op elkaar lijken". Dat vind ik onprofessioneel. Met een telescoop o.i.d. kun je daar prima achter komen mits de vogels niet voor je weg vluchten, en anders moet je, wat mij betreft, gewoon niet schieten. Pas als je zeker bent is er m.i. wat voor te zeggen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

arnoud.vandenberg

#1302
Citaat van: DKoppenol op maart 06, 2014, 20:58:34 PM
Het ontkennen dat de Huiskraai een exoot is, is hetzelfde als ontkennen dat mensen dieren zijn.


Mee eens: Huiskraai is dus net zo min een exoot als allerlei andere vogels die zich dankzij drijvende objecten over de wereld hebben verplaatst (zoals de voorouders van Darwinvinken bijvoorbeeld).

joostheeremans

Ik ben benieuwd of wordt bijgehouden (en openbaar wordt gemaakt) hoeveel kauwen en kraaien er worden gedood tijdens de bestrijding van de huiskraai, want ook de kauwen en kraaien in de vangkooien zouden worden afgemaakt wanneer ze gevangen werden (dit omdat ze anders telkens zouden terugkomen naar die kooi volgens Duke). Het is dat die huiskraai zo'n extreem groot gevaar is voor onze inheemse kraaiachtigen, anders zou je bijna gaan denken dat het middel misschien schadelijker is dan de kwaal...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

DKoppenol

Citaat van: arnoud.vandenberg op maart 06, 2014, 23:03:29 PM
Citaat van: DKoppenol op maart 06, 2014, 20:58:34 PM
Het ontkennen dat de Huiskraai een exoot is, is hetzelfde als ontkennen dat mensen dieren zijn.
Mee eens: Huiskraai is dus net zo min een exoot als allerlei andere vogels die zich dankzij drijvende objecten over de wereld hebben verplaatst (zoals de voorouders van Darwinvinken bijvoorbeeld).
Net zo min.. Ik zou zeggen net zo veel. De enige exoot die niet zal worden afgegeschoten omdat dje.diersoort zich ook verplaatst via boten, is de mens.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Cygnus

Citaat van: joostheeremans op maart 07, 2014, 08:19:51 AM
.... want ook de kauwen en kraaien in de vangkooien zouden worden afgemaakt wanneer ze gevangen werden (dit omdat ze anders telkens zouden terugkomen naar die kooi volgens Duke). ...

In de praktijk doet dit "probleem" zich helemaal niet voor. Een kraaiachtige die in een vangkooi wordt gevangen laat zich niet voor een tweede keer daarin vangen, daar zijn ze te slim voor. Het vreemde feit doet zich nu voor dat van de Huiskraai wordt gezegd dat die een bedreiging zou kunnen zijn voor inheemse vogelsoorten, terwijl Duke vergunning krijgt om ook inheemse kraaiachtigen te doden.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

migratorius

Ik heb geen verstand van juridische zaken, maar ik vermoed dat het volgende het geval is.
Men had blijkbaar vantevoren al ingezien dat verwarring met inheemse kraaiachtigen (vooral de in HvH zeer algemene Kauwen) waarschijnlijk was. Door een verguning te verlenen waarbij ook inheemse kraaiachtigen gedood kunnen worden, is voorkomen dat een foutieve determinatie tot vervolging leidt.

JanHein

arnoud.vandenberg

#1307
Citaat van: DKoppenol op maart 07, 2014, 08:24:04 AM
Citaat van: arnoud.vandenberg op maart 06, 2014, 23:03:29 PM
Citaat van: DKoppenol op maart 06, 2014, 20:58:34 PM
Het ontkennen dat de Huiskraai een exoot is, is hetzelfde als ontkennen dat mensen dieren zijn.
Mee eens: Huiskraai is dus net zo min een exoot als allerlei andere vogels die zich dankzij drijvende objecten over de wereld hebben verplaatst (zoals de voorouders van Darwinvinken bijvoorbeeld).
Net zo min.. Ik zou zeggen net zo veel. De enige exoot die niet zal worden afgegeschoten omdat dje.diersoort zich ook verplaatst via boten, is de mens.


Een vreemde vorm van utopisme in dit soort discussies. We leven in het Anthropoceen hetgeen betekent dat we voor altijd op alle wereldzeeen talloze schepen zullen zien, soms gigantisch grote drijvende objecten, die de verspreiding van allerlei soorten vergemakkelijken. Het vechten tegen deze natuurlijke verspreiding heeft misschien nog zin op afgelegen eilanden of een continent als Australia maar in Europa is het vechten tegen de bierkaai. Je zult de beschikbare tijd en energie moeten beperken tot 'nieuwe soorten' die aantoonbaar het voortbestaan van een andere soort in gevaar brengen, en als je je beperkt tot vogels in Europa dan valt het niet mee om een goed voorbeeld te noemen.

Botervlieg

CiteerCarla van Viegen @CarlavanViegen
Schriftelijke vragen gesteld over maatschappelijke onrust doodschieten huiskraaien Hoek van Holland

http://zuidholland.partijvoordedieren.nl/statenfractie/statenvragenantwoorden/i/3197

DKoppenol

Ik heb niks tegen shipassisted.. Maar je veranderd zo gewoon de definitie van en daar ben ik het niet mee eens.. En ik vind het ook onzin dat de Huiskraai wordt geschoten, ik hoop alleen (waarschijnlijk tevergeefs) dat we nu na de huiskraai eindelijk gaan beginnen met het opruimen Nijlgans en Halsbandparkiet. Elke exoot is er mij een te veel.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Pim

Je bent tegen schieten, maar voor opruimen.
Lekker genuanceerde bijdrage weer ;)
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Klaas van Dijk

Citaat van: DKoppenol op maart 07, 2014, 13:47:22 PMIk heb niks tegen shipassisted.. Maar je veranderd zo gewoon de definitie van en daar ben ik het niet mee eens.. En ik vind het ook onzin dat de Huiskraai wordt geschoten, ik hoop alleen (waarschijnlijk tevergeefs) dat we nu na de huiskraai eindelijk gaan beginnen met het opruimen Nijlgans en Halsbandparkiet. Elke exoot is er mij een te veel.

Beste Diedert,

Het gaat hier in essentie om de rol van de soort Homo sapiens en of er gegronde ecologische argumenten zijn om Homo sapiens een andere status te geven dan alle andere soorten die op Aarde rondlopen / rondliepen. Bovendien ontleent Arnoud zijn visie aan bijvoorbeeld het standaardwerk 'The birds of the Western Palearctic'.

Groetjes, Klaas

Yeronimo

Waarom kunnen we op waarneming.nl eigenlijk nog geen mens invoeren?  ;D
Net alsof wij niet als soort beschouwd kunnen worden en geheel anders zijn dan alle duizenden andere soorten die we in kunnen voeren. Een echte soortenjager (zoals ik...) zou die graag op zijn lijstje willen toevoegen. Als we nou toch bezig zijn met het opgewonden raken van vogelsoortjes door middel van DNA.

Sorry dat ik offtopic ga  :-X
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Stan.

CiteerWe leven in het Anthropoceen hetgeen betekent dat we voor altijd op alle wereldzeeen talloze schepen zullen zien

Voor altijd? Toe maar, je bent wel erg optimistisch over het voortbestaan van de mens.
Groeten,
Stan van Remmerden

hiskodevries

Citaat van: Yeronimo op maart 07, 2014, 14:45:21 PM
Waarom kunnen we op waarneming.nl eigenlijk nog geen mens invoeren?  ;D
Net alsof wij niet als soort beschouwd kunnen worden en geheel anders zijn dan alle duizenden andere soorten die we in kunnen voeren. Een echte soortenjager (zoals ik...) zou die graag op zijn lijstje willen toevoegen. Als we nou toch bezig zijn met het opgewonden raken van vogelsoortjes door middel van DNA.

Sorry dat ik offtopic ga  :-X
hebben we al, dat noemen we in waarneming.nl gebruikers. binnenkort krijgen jullie allemaal een strijkstokje voor dna analyze
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Stan.

"De klus blijkt lastiger dan verwacht omdat de vogels de vangers vaak te slim af zijn... Al bij het zien van de auto van de vogelvangers slaan de huiskraaien alarm." (http://vroegevogels.vara.nl/Nieuws-detail.1006.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=368016&cHash=c1bdddb8739e7e6568d2951ca3f11e63)

Het zijn toch wel geweldige beesten.
Groeten,
Stan van Remmerden

joostheeremans

Vrij naar onze huidige bondscoach: "Zijn die huiskraaien nou zo slim, of zijn die vangers nou zo dom"  ;)
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

FrankK

Citaat van: DKoppenol op maart 07, 2014, 13:47:22 PM
Ik heb niks tegen shipassisted.. Maar je veranderd zo gewoon de definitie van en daar ben ik het niet mee eens.. En ik vind het ook onzin dat de Huiskraai wordt geschoten, ik hoop alleen (waarschijnlijk tevergeefs) dat we nu na de huiskraai eindelijk gaan beginnen met het opruimen Nijlgans en Halsbandparkiet. Elke exoot is er mij een te veel.

Wat dacht je van Fazant?
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

Jacob Molenaar

Citaat van: FrankK op maart 07, 2014, 17:27:01 PM
Citaat van: DKoppenol op maart 07, 2014, 13:47:22 PM
Ik heb niks tegen shipassisted.. Maar je veranderd zo gewoon de definitie van en daar ben ik het niet mee eens.. En ik vind het ook onzin dat de Huiskraai wordt geschoten, ik hoop alleen (waarschijnlijk tevergeefs) dat we nu na de huiskraai eindelijk gaan beginnen met het opruimen Nijlgans en Halsbandparkiet. Elke exoot is er mij een te veel.

Wat dacht je van Fazant?
Als ze die allemaal moesten gaan doden ;D :o :wacko: O0
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Klaas van Dijk

Citaat van: M. Baltus op maart 06, 2014, 21:22:43 PMIk vind deze soort ook niet "invasief", maar ik dacht dat degene die over de "verwijdering" van deze soort gaan, dat vonden. Sorry als ik dat verkeerd heb begrepen.

Beste Marleen,

De term 'invasief' is geen ecologische term en kun je dus bijvoorbeeld ook niet vinden in een degelijk ecologisch handboek als 'Ecology, Begon et al. 1990, 2de druk'. Deze term is bedacht door mensen die een hekel hebben aan exoten cq door mensen die geld willen verdienen met het uitroeien van exoten (etc.).

Eerder hebben we in deze draad wel eens een discussie gevoerd over de reikwijdte van de term 'invasief'. Het kwam er uiteindelijk op neer dat alleen iets als een bijvoorbeeld uit Namibië meegebracht klein rotsblokje niet als 'invasief' kan worden beschouwd.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk