Huiskraaien maken 2013 niet meer mee..

Gestart door birdy, december 06, 2012, 16:44:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Citaat van: redjered23 op januari 05, 2013, 20:31:25 PM
zonder 29 paginaas commentaar te hoeven teruglezen: was de lokale televisieitem al besproken hier, waarbij alleen kauwtjes in beeld kwamen bij het bespreken van het huiskraaienprobleem, ik volgde laatst een youtube tip...
http://youtu.be/W1YEOZuB6gU

...

Als je niet leest weet je dat niet en kan je gewoon alles opnieuw gaan doen en dan staan hierr binnenkort 80 pagina's met drie keer hetzelfde.
Die reportage werd hier 25 pagina's geleden gepost en besproken.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

De uitspraak van de rechter van 27 december is nu online gezet:



Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

redjered23

Zelfs het antwoord van vincent: ja, neemt al 10 regels in, misschien een aanwijzing dat 29 pagina´s waarvan de meeste regels alleen scheidingslijnen en spatieregels zijn op een uitgebreid onderwerp als dit tot heeeeel veeel digitale oppervlakte en dus onsamenvatbaarheid en onleesbaarheid leidt. Ik pleit bij deze ook voor een andere lay out en misschien bij dit soort belangrijke onderwerpen de behoefte aan een samenvatting voor laat instappers zoals ik in dit geval, al die persoonlijke reclame onder kan al aan de zijkant, evenzo de tijdstipregel, scheelt al 2 regels per bericht.
Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

HPM

Citaat van: redjered23 op januari 06, 2013, 22:21:06 PM
Zelfs het antwoord van vincent: ja, neemt al 10 regels in, misschien een aanwijzing dat 29 pagina´s waarvan de meeste regels alleen scheidingslijnen en spatieregels zijn op een uitgebreid onderwerp als dit tot heeeeel veeel digitale oppervlakte en dus onsamenvatbaarheid en onleesbaarheid leidt. Ik pleit bij deze ook voor een andere lay out en misschien bij dit soort belangrijke onderwerpen de behoefte aan een samenvatting voor laat instappers zoals ik in dit geval, al die persoonlijke reclame onder kan al aan de zijkant, evenzo de tijdstipregel, scheelt al 2 regels per bericht.
Gr. René

Een samenvatting, als die al te maken zou zijn, zou alleen zin hebben als die op een vaste plek zou staan, bij voorkeur helemaal bovenaan het topic. Maar elk bericht sluit gewoon onderaan aan en schuift op door volgende berichten. Dat zal mensen die niet geen moeite willen doen om te lezen voor ze reageren dus niet helpen.

De forumsoftware is niet van Waarneming en de lay-out van het forum veranderen zoals jij dat wil kan dus niet.
Het verplaatsen van allerlei dingen naar de linkerkolom zou het aantal pagina's ook niet verkleinen en waarschijnlijk zelfs vergroten.
Herman van der Meer

bert regensburg




Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 06, 2013, 10:56:35 AM
De uitspraak van de rechter van 27 december is nu online gezet:
Bart,
wil je bron op internet vermelden waar je dit bericht hebt aangetroffen?



m.vr.gr.
Bert Regensburg

Bart van Hoogstraten

Citaat van: bert regensburg op januari 07, 2013, 09:34:15 AM



Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 06, 2013, 10:56:35 AM
De uitspraak van de rechter van 27 december is nu online gezet:
Bart,
wil je bron op internet vermelden waar je dit bericht hebt aangetroffen?



m.vr.gr.
Bert Regensburg

Er zijn diverse internetbladen, onder andere Nieuwslog: http://www.nieuwslog.nl/2013/01/06/uitspraak-rechter-over-huiskraai-nu-voor-iedereen-te-lezen/
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Klaas van Dijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 02, 2013, 22:05:40 PMKosten? Ik denk dat als jij een goed onderzoeksvoorstel schrijft je daar best ver mee kan komen. Echter moet je uren investeren... vele uren...

Citaat van: Vincent Hart op januari 02, 2013, 22:21:03 PMAkkoord, maar dat is geen wetenschappelijk argument. Niet ingrijpen is gratis=nog goedkoper. M.a.w.: Op de vraag 'hoe kunnen we geen enkel risico lopen dat huiskraai ook maar enige invloed heeft op de natuur in Nederland in zijn geheel' is het antwoord uiteraard 'totale eliminatie'. Maar dan laat je dus een kans liggen om iets van zo'n introductie te leren in een relatief vroeg stadium. Terwijl, nogmaals, dit soort introducties eerder vaker zullen gaan plaatsvinden dan minder vaak. Je kunt het dus ook als een (wetenschappelijke EN financiele investering) zien. (...). Overigens heeft het Sovon-rapport ook een hoop geld gekost, is dat niet veel meer dan een literatuurstudie met twee veldbezoekjes en worden met kiezen voor direct ingrijpen de paar armslagen die dat rapport dan nog maakt ook nog eens vakkundig genegeerd, waardoor het feitelijk voor de volle 100% verspild geld (en onderzoekscapaciteit) is.

hoi Vincent,

Rob Bijlsma en Kees Camphuysen zijn twee voorbeelden van onderzoekers die zo'n kans niet hadden laten liggen en dus allang van alles & nog wat hadden onderzocht als iets dergelijks bij hen in de 'achtertuin' had plaatsgevonden. Lees gewoon maar alle artikelen na die Rob Bijlsma heeft geschreven over opvallende zaken (ook over bv Raaf) die hij bij hem in de buurt zag gebeuren. Rob gaat kijken/onderzoeken / alles noteren / alles meten wat los & vast zit en schrijft het vervolgens op. Idem Kees Camphuysen over zeevogels, stookolieslachtoffertellingen, aangespoelde dode vogels en noem nog maar duizend andere zaken op. En zo zijn er natuurlijk legio andere voorbeelden van vogelaars / onderzoekers die het ook op deze wijze aanpakken. Rob en Kees (maar ook legio andere onderzoekers) gaan echt niet eerst vele dagen tijd besteden aan het schrijven van een onderzoeksplan, want die weten precies wat moet gebeuren. En die gaan dus gewoon meteen aan de slag, zeker bij dit soort van 'events'. Je hebt dus inderdaad een punt als je je afvraagt waarom zoiets niet bij Sovon gebeurt. Wat denk je wat het antwoord is?

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

arjan.kop

Wetenschappers moeten ook eten Klaas...

Klaas van Dijk

Citaat van: Klaas van Dijk op januari 04, 2013, 15:13:41 PM
Citaat van: Theo Linders op januari 04, 2013, 11:42:39 AMVerder vind ik dat de huiskraai wel degelijk potentieel heeft om invasive te worden, gezien de situatie in de Afrikaanse landen....
Beroep je je eigenlijk op bijlage 1 in het Sovon-rapport (http://www.sovon.nl/sites/default/files/doc/De%20huiskraai%20in%20Nederland_risicoanalyses%20en%20beheer_rap2009_08.pdf )? Daar staat namelijk te lezen (pagina 53):
CiteerBomford (2003) beschreef een uitgebreid risico-assessmentmodel met betrekking tot exoten in Australië. Daarbij komen drie verschillende risico-categorieën naar voren, namelijk A risico's met betrekking tot de veiligheid van mensen, B vestigingskans en C het risico op plaagvorming. Volgens dit model vertegenwoordigt de Huiskraai, indien dit model gebruikt kan worden voor de Nederlandse situatie,de volgende risico's: A (0) niet gevaarlijk; B (9) hoge vestigingskans; en C (18) hoog risico van plaagvorming.Daarmee valt de soort in de categorie: extreme dreiging.

Citaat van: jaapbird op januari 04, 2013, 16:28:20 PMMaar er zit juist een mits in dit stuk :
nl indien dit model gebruikt kan worden voor de Nederlandse situatie.

Beste Jaap,

Natuurlijk heb je gelijk dat er een 'mits' staat. De vraag is alleen hoe er met deze mits wordt omgegaan, zeker als delen van het Sovon-rapport in beleidsadviezen / ambtelijke adviezen terecht komt en of er dan nog wel rekening met de 'mits' wordt gehouden.

Daarnaast kun je je afvragen waarom Sovon deze vraag zelf niet heeft beantwoord. Ik kan zo drie antwoorden bedenken: (1) het model van Bomhof is wel toepasbaar (en de conclusie is dus bruikbaar en aan de tekst hoeft niets veranderd te worden, alleen het stuk over 'mits' kan weg), (2) het model van Bomhof is niet toepasbaar (en dan kun je het dus ook beter niet vermelden),  (3) iets wat hier tussenin zit, maar dan zul je dus moeten aangeven wat je met deze informatie moet. Ik krijg het gevoel, maar je moet me maar zeggen als ik het mis heb, dat je beleidsmakers hierin juist moet adviseren: dus als Sovon moet je een keuze maken hoe je met het model van Bomhof om moet gaan in het geval van Huiskraai en de situatie in Nederland.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor de visie van Sovon over de status van de Huiskraai. Bart (met dank!) heeft hierboven even de uitspraak van de rechter neergezet. Die uitspraak is glashelder, en komt compleet overeen met de visie die velen anderen, de Faunabescherming (en andere juristen) hier over naar voren hebben gebracht.

Het Sovon-rapport doet (a) uitdrukkelijk (pag 19) geen uitspraak welke visie juist is, maar (b) schuift vervolgens één van de beide visies onder de tafel. Want het complete rapport gaat over een (invasieve) exoot (pag 9). Dat is natuurlijk erg raar: enerzijds beweren dat je geen keuze maakt, en anderzijds deze keuze dus wel maken. Ergo, zonder enige argumentatie wordt één van beide visies de prullenbak ingeflikkerd. Huiskraai staat bij Sovon ook onder het kopje Exoten (http://www.sovon.nl/nl/content/onderzoeksthemas  en http://www.sovon.nl/nl/content/exoten).

In plaats daarvan had Sovon natuurlijk met argumenten moeten aangeven waarom één van beide visies niet klopt / niet gevolgd wordt (etc.). Of de lijn van pag 19 volgen, maar dan ook consequent in het hele rapport (ergo steeds beide kanten / visies belichten). Maar beide zaken zijn niet gebeurd. Waarom eigenlijk?

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Klaas van Dijk

Citaat van: arjan.kop op januari 08, 2013, 13:09:27 PMWetenschappers moeten ook eten Klaas...
Rob Bijlsma heeft genoeg aan een stuk droog brood en verreweg de meeste vogelaars worden helemaal niet betaald.

maurice.lahaye

Waarom heeft Rob Bijlsma dan nog geen uitgebreide studie gedaan aan/naar de huiskraaien in Hoek van Holland (of jij Klaas)? Rond de viskraam moet toch best wat te eten te vinden zijn? Overigens, vind ik zelf zoogdieren veel leuker  ;D .


Maurice

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: maurice.lahaye op januari 08, 2013, 14:32:09 PM
Waarom heeft Rob Bijlsma dan nog geen uitgebreide studie gedaan aan/naar de huiskraaien in Hoek van Holland (of jij Klaas)? Rond de viskraam moet toch best wat te eten te vinden zijn?

Daar zitten hem teveel mensen, houdt ie niet van  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Klaas van Dijk

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 08, 2013, 14:47:18 PM
Citaat van: maurice.lahaye op januari 08, 2013, 14:32:09 PMWaarom heeft Rob Bijlsma dan nog geen uitgebreide studie gedaan aan/naar de huiskraaien in Hoek van Holland (of jij Klaas)? Rond de viskraam moet toch best wat te eten te vinden zijn?
Daar zitten hem teveel mensen, houdt ie niet van.

Bart heeft ongetwijfeld het mooie boek van Rob ('Mijn roofvogels') gelezen (en wellicht ook al wel 'Living on the edge'). Maurice, als de Huiskraaien zich in Groningen-stad hadden gevestigd, had ik dit natuurlijk vast zelf wel gedaan cq samen met anderen (als het dan al niet door anderen werd gedaan). Tja, ieder heeft zijn voorkeuren (jij zoogdieren) en ik ben op dit moment vooral bezig met Kokmeeuwen en Nijlganzen. Rob had het natuurlijk wel gedaan als Huiskraai zich bij hem om de hoek had gevestigd (net als hij ook de Raaf bij hem om de hoek nauwlettend is gaan volgen en bestuderen). Bovendien heeft Rob wel degelijk ook wel Huiskraaien bestudeerd en hij heeft hier ook een artikel over geschreven (Bijlsma, R.G.  & Meininger, P.L. 1984. Behaviour of the House Crow, and additional notes on its distribution. Le Gerfaut 74: 3-13)?

Groetjes, Klaas

Klaas van Dijk

Citaat van: MarKoHu op januari 08, 2013, 15:19:40 PMBeste Klaas, waarom ga je eigenlijk door met je discussie van SOVON op dit forum? Je eigen directeur heeft toch een reactie geplaatst, zie boven.

Ik werk niet bij Sovon en ik heb nooit bij Sovon gewerkt. Is het zo wat duidelijker?

August

Het is 2013. De titel van dit Topic mag wel verandert worden ;D
August van Rijn

Bas vd Burg

Citaat van: Klaas van Dijk op januari 08, 2013, 15:37:30 PM
Citaat van: MarKoHu op januari 08, 2013, 15:19:40 PMBeste Klaas, waarom ga je eigenlijk door met je discussie van SOVON op dit forum? Je eigen directeur heeft toch een reactie geplaatst, zie boven.

Ik werk niet bij Sovon en ik heb nooit bij Sovon gewerkt. Is het zo wat duidelijker?

Maar misschien moet je gewoon jouw vragen rechtstreeks aan Sovon sturen in plaats van het hier op dit forum te stellen? Je weet dat Sovon niet zal reageren op dit forum
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

evertdirks

#858
Citaat van: Klaas van Dijk op januari 08, 2013, 15:37:30 PM
Ik werk niet bij Sovon en ik heb nooit bij Sovon gewerkt. Is het zo wat duidelijker?

Heel erg duidelijk maar wat is dan nu nog het probleem ??? ??? ?

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

maurice.lahaye

Geen idee. Maar laat ik een poging wagen. Volgens mij vind Klaas dat SOVON (medewerkers of leden? Onderscheid is mij niet helemaal duidelijk) onderzoek moeten doen naar/aan Huiskraaien in Hoek van Holland en als beloning tevreden moeten zijn met een stuk droog brood. Zou Klaas dan wellicht lid zijn van SOVON? In dat geval: direct Huiskraaien gaan onderzoeken in Hoek van Holland (zolang het nog kan. Wellicht is 2014 niet haalbaar....)!

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Klaas van Dijk

Citaat van: maurice.lahaye op januari 08, 2013, 20:50:49 PMIn dat geval: direct Huiskraaien gaan onderzoeken in Hoek van Holland (zolang het nog kan. Wellicht is 2014 niet haalbaar....)! Maurice

hoi Maurice,

Yep, want we weten nu eigenlijk maar bar weinig. Hoe gaat dat tijdens de wintermaanden (zou voor Huiskraai een moeilijke periode zijn?)? Wellicht begint volgende week een enorme vorstperiode. Hoe gaan ze daar mee om? En hoeveel broedparen zijn er nu? Hoeveel jongen komen er jaarlijks groot? Wat voeren ze de jongen? Kun je in het najaar adulten / jongen van elkaar onderscheiden? Zo ja, kun je dan -desnoods achteraf aan foto's- ook bepalen hoeveel jongen er in bepaalde jaren zijn uitgevlogen [ = bepalen aantallen adult / jong in het najaar]?

En het zou zeker moeten lukken om in ieder geval een aantal vogels te vangen om ze te ringen (=individueel herkenbaar te maken). Je hebt dan individuen (onderverdeeld in man en vrouw, etc.) die je kunt volgen (tijdsbesteding, foerageeractiviteiten, voedselpatroon, broedstatus, overleving, dispersie, etc.). Verder kun je van de gevangen vogels bloedmonsters nemen (verwantschappen vaststellen, is er bv sprake van een 'founder effect'); maten nemen, conditie bepalen, parasieten verzamelen, etc.

Hoe zit dat precies met de interacties met andere soorten aldaar? Wie is de baas? Zilvermeeuw of Kauw of Huiskraai? En hoe zit dat met mobbing? Gebeurt dat -nu- ook in Hoek van Holland, zo ja hoe vaak?

Over broedsucces is nauwelijks iets bekend (wel dat vogels er broeden). Kan dus ook nader naar worden bekeken. En hoe zit het nu met de vogel met kenmerken van de ondersoort zugmayeri die afgelopen augustus opeens opdook. Wat was toen de leeftijd? Kan deze vogel wellicht ook worden gevangen (bloedonderzoek, maten, etc)?

Norman van Swelm zegt
CiteerDe Huiskraaien in Hoek van Holland zie ik vaak samen met kauwtjes emelten uit de grasmat trekken.
maar ik lees ook allerlei verhalen dat Huiskraaien alleen maar patat, afval etc. eten. Hoe zit dit nu precies? Wel dus allerlei anecdotische waarnemingen, maar geen systematisch onderzoek naar de tijdsbesteding (en voedsel) van individuen (in de loop van het seizoen).

Al met al een hele rij onderzoeksvragen / voorstellen / ideeën.

Groetjes, Klaas

HPM

#861
Citaat van: Klaas van Dijk op januari 09, 2013, 10:08:30 AM
...
Yep, want we weten nu eigenlijk maar bar weinig. Hoe gaat dat tijdens de wintermaanden (zou voor Huiskraai een moeilijke periode zijn?)? Wellicht begint volgende week een enorme vorstperiode. Hoe gaan ze daar mee om? En hoeveel broedparen zijn er nu? Hoeveel jongen komen er jaarlijks groot? Wat voeren ze de jongen? Kun je in het najaar adulten / jongen van elkaar onderscheiden? Zo ja, kun je dan -desnoods achteraf aan foto's- ook bepalen hoeveel jongen er in bepaalde jaren zijn uitgevlogen [ = bepalen aantallen adult / jong in het najaar]?
...
Over broedsucces is nauwelijks iets bekend (wel dat vogels er broeden). Kan dus ook nader naar worden bekeken.
...

Hierbij een grafiek met de ontwikkeling van het aantal Huiskraaien in Hoek van Holland en de jaarlijkse aanwas, alles op basis van de meldingen in Waarneming.nl, waarvan ik aanneem dat ze bij deze soort ongeveer correct zijn.
De procentuele toe-/afnames zijn 0, 0, 0, 50, 33, -25, 100, 17, 86, 15, -27, 64, 28, 17, -7, 8, 7, -14, 20.
Ik ben uitgegaan van de maandmaxima in de winterperiode. Meestal is dat het aantal in februari/maart. Een vergelijking tussen twee zulke wintermaxima levert een aanwascijfer op.

Tenzij er een enorme sterfte is, lijkt het aantal broedende paren zeer beperk. Het zou het best om slechts een enkel paar kunnen gaan. Als er geen sterfte zou zijn en elk potentieel paar (de helft van het totaal aantal vogels) zou een jong grootbrengen, dan zou er een jaarlijkse aanwas van 50% zijn.

Aangezien er jaren zijn waarin het aantal afnam (1999, 2004, 2008, 2011) moeten we aannemen dat er regelmatig vogels uit de populatie verdwijnen door sterfte of emigratie, in ieder geval meer dan er bijkomen door geboorte en nieuwe import. Omdat we ook daar niets over weten blijven de cijfers onzeker.

Herman van der Meer

Justin Jansen

Hierbij eens verduidelijkt de devasterende effecten van huiskatten in Australie. Door velen ook gewoon doodgezwegen (mijn kat doet nooit iets).
M.v.g., Justin Jansen


Lanius

Huiskatten zijn evenveel exoot als Huiskraai. Van mij mogen ze dus weggevangen worden, net als Huiskraaien.
Maarja, huiskraaien en katten, het lijkt wel een gevoelig thema bij een aantal mensen. Ratio moet het plots afleggen van emo eens het over bepaalde soorten gaat.
Davy De Groote

HPM

Citaat van: Lanius op januari 09, 2013, 15:47:03 PM
Huiskatten zijn evenveel exoot als Huiskraai. Van mij mogen ze dus weggevangen worden, net als Huiskraaien.
Maarja, huiskraaien en katten, het lijkt wel een gevoelig thema bij een aantal mensen. Ratio moet het plots afleggen van emo eens het over bepaalde soorten gaat.

Over ratio gesproken: honden zijn ook dieren en die veroorzaken honderd keer meer schade en overlast dan die Huiskraaien.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op januari 09, 2013, 16:06:22 PM
Citaat van: Lanius op januari 09, 2013, 15:47:03 PM
Huiskatten zijn evenveel exoot als Huiskraai. Van mij mogen ze dus weggevangen worden, net als Huiskraaien.
Maarja, huiskraaien en katten, het lijkt wel een gevoelig thema bij een aantal mensen. Ratio moet het plots afleggen van emo eens het over bepaalde soorten gaat.

Over ratio gesproken: honden zijn ook dieren en die veroorzaken honderd keer meer schade en overlast dan die Huiskraaien.

Mensen zijn ook dieren (en nog een stuk lastiger bovendien!).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

joostheeremans

Citaat van: Lanius op januari 09, 2013, 15:47:03 PM
Huiskatten zijn evenveel exoot als Huiskraai. Van mij mogen ze dus weggevangen worden, net als Huiskraaien.
Maarja, huiskraaien en katten, het lijkt wel een gevoelig thema bij een aantal mensen. Ratio moet het plots afleggen van emo eens het over bepaalde soorten gaat.



Voor mij is de kat toch wel vele malen exotischer dan de huiskraai. Daarbij is schade van huiskraai in ons klimaat nooit onderzocht, terwijl er genoeg onderzoeken liggen die aantonen dat (in vergelijkbare klimaten) de kat een enorm destructieve invloed heeft op zijn omgeving. Jaarlijks worden er rond de 10.000 geschoten in Nederland, terwijl een ieder die een kat bezit deze zonder problemen buiten mag loslaten en er ook geen restricties zijn verbonden aan de handel in katten. Als je echt iets wilt doen aan schade door exoten, zorg dan dat er goede regelgeving komt wat betreft katten, ipv een doembeeld te schetsen waarin 30 uitheemse kraaien de volledige inheemse fauna verwoesten. Misschien reageer ik emo, maar voor mij komt dat hele huiskraaien-besluit over als een beslissing voor de bühne, in het rijtje boerkaverbod en 130 op de snelweg. Een aantal lieden stel je ermee tevreden, terwijl je de daadwerkelijke problematiek (achteruitgang biodiversiteit) nauwelijks aanpakt. Net zo goed als dat het boerkaverbod nauwelijks iets doet voor de immigratie, en de snelheidsverhoging de mobiliteit nauwelijks verbetert.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Justin Jansen

Citaat van: joostheeremans op januari 09, 2013, 16:41:13 PM
Citaat van: Lanius op januari 09, 2013, 15:47:03 PM
Huiskatten zijn evenveel exoot als Huiskraai. Van mij mogen ze dus weggevangen worden, net als Huiskraaien.
Maarja, huiskraaien en katten, het lijkt wel een gevoelig thema bij een aantal mensen. Ratio moet het plots afleggen van emo eens het over bepaalde soorten gaat.



Voor mij is de kat toch wel vele malen exotischer dan de huiskraai.
Inderdaad is kat een echte exoot.....
M.v.g., Justin Jansen


joostheeremans

#868
Citaat van: Justin Jansen op januari 09, 2013, 17:06:58 PM
Citaat van: joostheeremans op januari 09, 2013, 16:41:13 PM
Citaat van: Lanius op januari 09, 2013, 15:47:03 PM
Huiskatten zijn evenveel exoot als Huiskraai. Van mij mogen ze dus weggevangen worden, net als Huiskraaien.
Maarja, huiskraaien en katten, het lijkt wel een gevoelig thema bij een aantal mensen. Ratio moet het plots afleggen van emo eens het over bepaalde soorten gaat.



Voor mij is de kat toch wel vele malen exotischer dan de huiskraai.
Inderdaad is kat een echte exoot.....


Ik heb altijd geleerd dat de Afrikaanse wilde kat de stamvader is van onze huiskat en niet de Europese wilde kat.


edit: http://www.nytimes.com/2007/06/29/science/29cat.html?_r=0   hier o.a. beschreven.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Stan.

Afrikaanse wilde kat is alleen maar een andere ondersoort. Er worden wel vaker herintroductie-projecten gedaan waarbij een andere ondersoort wordt gebruikt dan in het gebied van oorsprong voorkwam. En die worden dan daarna als inheems gezien, dus huiskat is gewoon een gedomesticeerde vorm van een inheemse diersoort, net als de konikpaarden en heckrunderen in de OVP, bijvoorbeeld. En dus niet te vergelijken met de Huiskraai..
Groeten,
Stan van Remmerden