nog wat vragen

Gestart door derks, november 09, 2012, 22:31:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

derks

vragen vragen ???
op braam, vossebes en bosbes
MVG Han Derks

henkjanvdkolk

De 1e, 3e en 4e zijn geen mijnen. De 2e (op vossenbes) denk ik ook niet, maar zou mischien nog een mijn kunnen zijn van Ectoedemia weaveri.

Het is handig om in het veld al te kijken of iets een 'echte' bladmijn is of niet. Er is bij een bladmijn sprake van een larve die echt in het blad leeft. Bij de 1e (op braam) en 4e (blauwe bosbes) is er wel blad weggegeten maar dat is gebeurt door een rups of larve die los op het blad leeft (en dus niet in het blad). Dit is te zien aan de onregelmatige structuur (geen nette gang of blaas), en vaak liggen de uitwerpselen dan ook los aan de onderkant op het blad. Ook helpt het een (mogelijke) mijn tegen het licht in te houden. Als je uitwerpselen (frass) in de vlek ziet liggen (en deze zitten echt in het blad) dan is het een echte bladmijn. Zie je geen frass, maar bijv alleen een bruine vlek of je kan helemaal niet door de vlek heen kijken, dan is de kans groot dat het geen bladmijn, maar een schimmel of afsterving van het blad is.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

derks

Henk-Jan erg bedankt voor de moeite te nemen mij een en ander uit te leggen. Ik stel dat zeer op prijs. Het zal denk ik nog vaker nodig zijn. Maar, het komt goed!
MVG Han Derks