mooi slijmzwammetje

Gestart door PaulvW, november 07, 2012, 19:29:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

PaulvW

Hallo daar beste slijmzwam liefhebbers,

Ik heb vandaag, en al eerder deze week, in het spanderswoud in Hilversum. Ongeveer op dezelfde plek. Een slijmzwam gevonden. (zie foto's)
Redelijk goede foto's gemaakt ook. Maar het op naam brengen lukt me niet. Het leek er op dat het eerst oranje is en dan wittig word. Morgen ga ik weer terug om te kijken of er iets verandert is. Ik heb heel veel foto's bekeken ondertussen en niks gevonden wat er op leek. (is er ergens een site met alle soorten handig op een rijtje?)
Eigenlijk... als ik er nu over nadenk heb ik wel meerdere slijmzwammen op de foto waar ik de naam niet van weet maar laat ik met deze beginnen...
Hopelijk kan/kunnen iemand/jullie mij hier mee helpen? Alvast bedankt.

Paul van Wonderen

PaulvW

Ik zie nu dat Lepidoderma tigrinum misschien wel past.
Dan hoop ik binnekort een foto te maken van het eindproduct

ratje

Hallo Paul,
slijmzwammen zijn lastig om vanaf een foto op naam te brengen. Het is goed als je er meerdere vervolgfoto's van maakt. Dan krijg je een mooie serie. Als het je interesse heeft lees dan eens bijgaande link: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=18045.0
Je krijgt van Hans altijd een antwoord terug, Succes ermee.

PaulvW

ik ben vandaag terug geweest... er groeit behoorlijk veel van dit soort in een straal van 10 meter ongeveer.
De slijmzwam begint al te rijpen en morgen verwacht ik dan het klaar is om voort te planten


PaulvW



PaulvW

Dag 3
Hij is mooi geworden. Lepidoderma tigrinum??? Dat lijkt me toch een zeldzame vondst :)
Ook nog een stukje gevonden waar hij nog helemaal jong is, zo heb ik het wel in al z'n vormen op de foto.
Morgen ga ik nog even langs, het licht is snel weg zeg, pfff

ratje

Ik denk dat ...50 en ...54 volgroeide exemplaren zijn. Ik durf er geen naamkaartje op te plakken, maar vind ze erg mooi en ook mooie foto's :duim:

PaulvW

Bedankt! ik doe mn best... fascinerende dingen die slijmzwammen
Hoeveel soorten kunnen er zijn die hier zo precies op lijken dat het niet met zekerheid te zeggen is?
Helaas heb ik geen overzicht van alles dat hier op lijkt...  :-\ en geen  :micro:
Morgen dan misschien maar even een klein doosje vullen.

ratje

dit blijft ook een optie en ben je verzekerd welke soort het is.http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=18045.

PaulvW

Oh ja dat bedoelde ik met het doosje vullen :)

PaulvW

Vandaag terug geweest en het zijn nu allemaal kerstballen.
En een sample in een bakje gedaan voor Hans.
Het spul groeit echt all over the place. Als een geïnteresseerde deze slijmzwam ook wil fotograferen dan wil ik best de plek laten zien. Ik heb alle tijd. De komende week zal hij daar denk ik nog wel te vinden zijn. vers en droog...

ratje

Mooi, ik ben benieuwd wat het wordt. Lijkt me leuk om ze te fotograferen, maar is een uur rijden. Dus maar niet. :D

jokeb

Wat een mooie zijn dit met dat gevlekte kopje. Ik zou ze graag zien maar ook ik vind het wat ver weg.
Ben wel benieuwd welke het uiteindelijk zijn.

groet,
Joke

tjerk

Wat een boeiende foto's!
Groet,
Tjerk

N.VERKAIK-DE HAAN

Wat een mooie foto's!
groet,
Nina

Willy

Ben ook benieuwd maar denk het antwoord wel te weten.Mooie foto's
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks