Klein verlaten mijntje op berk

Gestart door Sjors, oktober 25, 2012, 21:38:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjors

 Klein verlaten mijntje op berk.

Linker mijntje ca 12 mm, de rechter iets langer.
Bruine eitjes naast een nerf aan de onderkant van het blad.
Boogsnede aan de bovenkant van het blad.

Vandaag gevonden in Sumar (Suameer)
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

doorzicht..
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

boleto

Doet denken aan Bucculatrix, maar het lijkt me niet dat deze mijnen korter zijn dan 1 cm. Waarschijnlijk een paar gesneuvelde rupsen b.v. van S. sakhalinella.

Groet,
Leo
Groet,
Leo Bot

Hetty Soetekouw

Vanwege de windingen aan het begin van de mijn lijkt het mij de Stigmella continuella
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Sjors

Ik zal straks eens kijken of ik meer van deze mijntjes kan vinden.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

#5
Ik heb vandaag nog een gelijksoortig mijntje kunnen vinden, maar de kleur van de frass is wel  totaal anders.

Lengte is circa 2 cm
Ei niet kunnen vinden

Toch maar invoeren als Stigmella continuella?
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

boleto

Bij die eerste mijntjes zie ik wel frassvrije randen en de frass is erg zwart, wat niet klopt met continuella. Als je bij die nieuwe mijntjes geen eischaal kunt vinden, gaat het misschien wel om Lyonetia clerkella. Die kleur zie je daarbij ook wel vaker. Wel een beetje de weg kwijt, zo te zien. Maar ja, je moeder zal je eitje maar op zo'n 'killerberk' afzetten.

Groet,
Leo
Groet,
Leo Bot

Sjors

Ik denk nu dat de mijntjes in het 1e blad toch van een Bucculatrix demaryella moeten zijn.
De ca 12 mm lijkt me niet een onoverkomelijk probleem.

De 2e mijn? Het zou idd Lyonetia clerkella kunnen zijn.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

boleto

Van mij mag het. Ze lijken langer. De enige vraag voor mij is, of ze echt verlaten zijn. Ik dacht laatst ook Bucculatrixmijnen op Amerikaanse eik gevonden te hebben, maar onder het binoculair bleken er (al behoorlijk verdroogde) rupsjes in te zitten. Mis dus. Als de mijnen echt leeg zijn, dan kan het met dat lange frassvrije eindstuk niet missen, lijkt me.

Groet,
Leo
Groet,
Leo Bot