Nieuwe soorten in de database

Gestart door Arno van Stipdonk, maart 24, 2007, 15:42:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Citaat van: Linda13 op oktober 18, 2015, 13:57:37 PM
Graag wil ik een paar toevoegingen in de lijst cortinarius buitenland het gaat om Cortinarius Atrovirens, Praestans en elegantior. Vriendelijke groeten Linda
Ook deze zijn toegevoegd.
Groeten,
Martin

Melchior van Tweel

Citaat van: Linda13 op oktober 18, 2015, 13:57:37 PM
Graag wil ik een paar toevoegingen in de lijst cortinarius buitenland het gaat om Cortinarius Atrovirens, Praestans en elegantior. Vriendelijke groeten Linda
Staan er (al) in.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Linda13

Dank je wel voor het toevoegen, wilde vandaag Cortinarius odorifer invoeren maar ik zag hem er niet bij staan wil je deze ook voor mij invoeren. Alvast bedankt groeten Linda

Melchior van Tweel

Citaat van: Linda13 op oktober 20, 2015, 21:33:27 PM
Dank je wel voor het toevoegen, wilde vandaag Cortinarius odorifer invoeren maar ik zag hem er niet bij staan wil je deze ook voor mij invoeren. Alvast bedankt groeten Linda
Linda, is deze door een cortinarioloog bevestigd? Cort odorifer is (nog) niet van Nederland bekend.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Linda13

Het is voor de buitenlandse paddenstoelen, ik woon in de Jura en daar komt deze veel voor. Had het wel in de vorige mail gezet dat het voor het buitenland was. Ik heb materiaal gedroogd en vermeld dat ook. Groetjes Linda

Melchior van Tweel

Citaat van: Linda13 op oktober 22, 2015, 08:38:11 AM
Het is voor de buitenlandse paddenstoelen, ik woon in de Jura en daar komt deze veel voor. Had het wel in de vorige mail gezet dat het voor het buitenland was. Ik heb materiaal gedroogd en vermeld dat ook. Groetjes Linda
Toegevoegd aan Observation.org
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

rmorsink

Zou er misschien een Viegendoder (Ophiocordyceps forquignonii) spec kunnen komen ?. Dit omdat er ook varianten zijn betreft anamorf en teleomorf.

Groet,
Ronald.
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/

Melchior van Tweel

Citaat van: rmorsink op oktober 30, 2015, 19:17:31 PM
Zou er misschien een Viegendoder (Ophiocordyceps forquignonii) spec kunnen komen ?. Dit omdat er ook varianten zijn betreft anamorf en teleomorf.

Groet,
Ronald.
Hallo Ronald,
Ik heb beide vormen stadia aangemaakt. Als je het niet weet kun je dus het beste die zonder stadium kiezen.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

rmorsink

Bedankt voor het toevoegen!

Groet,
Ronald.
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/

stalino

#489
De werkgroep mycologisch onderzoek IJsselmeerpolders (WMOIJ) heeft wo 11-11-2015 voor de 2e keer in Nederland deze soort(X.rhopaloides) gevonden. In het boekje naam en faam wordt deze soort niet genoemd, ook in de verspreidingsatlas niet. Beetje vreemd dat in de database van wnmg deze soort niet als zzz vermeld staat, maar als vrij algemeen. Het lijkt mij goed om dit aan te passen. Hartelijke groet Ieko Staal

Melchior van Tweel

Citaat van: stalino op november 15, 2015, 10:19:40 AM
De werkgroep mycologisch onderzoek IJsselmeerpolders (WMOIJ) heeft wo 11-11-2015 voor de 2e keer in Nederland deze soort(X.rhopaloides) gevonden. In het boekje naam en faam wordt deze soort niet genoemd, ook in de verspreidingsatlas niet. Beetje vreemd dat in de database van wnmg deze soort niet als zzz vermeld staat, maar als vrij algemeen. Het lijkt mij goed om dit aan te passen. Hartelijke groet Ieko Staal
Aangepast. Bedankt voor de melding.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

adinda

Hallo Martin,


Zou je Schizothecium conicum willen toevoegen, ik zal hem aanmelden bij de NMV.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Citaat van: adinda op november 16, 2015, 18:26:45 PM
Hallo Martin,


Zou je Schizothecium conicum willen toevoegen, ik zal hem aanmelden bij de NMV.

Joop
Als ik het goed zie is dat een synoniem van Podospora curvula? Die staat wel in de database.
Groeten,
Martin

adinda

#493
Hallo Martin,

Het kan nooit een Podospora zijn want het heeft samengeklonterde haren.
In dit artikel is door Doveri aangegeven wat wel en wat niet als Schizothecium wordt aangemerkt. http://ascofrance.com/uploads/forum_file/PdM-29a-0001.pdf

Op Index Fungorum wordt bij het invoeren van Podospora curvula aangegeven om te kijken bij S. conicum  en daar wordt aangegeven dat S. conicum de huidige naam is.
We dienen volgens mij wel soorten met de juiste benaming in te voeren anders ontstaat er verwarring.

Prof. Nils Lundqvist heeft in 1972 in Nordic Sordariaceae S. Lat. al het specifieke verschil aangegeven tussen Podospora en Schizothecium n.l. de samengeklonterde haren.
Doveri gebruikte in zijn boek Fungi Fimicoli Italici (2004) de naam Podospora conica eveneens niet juist, in de bijlage op Fungi Fimicoli Italici  (2011) wordt de naam Podospora conica niet meer opgenomen.

Alles wijst er dus op dat op het moment dat jij Podospora curvula hebt ingevoerd op waarneming.nl in 2010 het verschil tussen de twee al bekend was en dus als Schizothecium conicum diende te worden ingevoerd anderen hebben daardoor jouw invoer simpelweg gevolgd. Hetgeen jou echter geenszins kan worden verweten, waarschijnlijk beschikte je niet over de juiste documentatie. Is het niet mogelijk om deze invoer aan te passen op de juiste naam?

Podospora curvula en Podospora conica zijn synoniemen van Schizothecium conicum en niet andersom (zie Species Fungorum)

Hetzelfde geldt ook voor de Nederlandse benaming van Podospora (menhirzwammetje) het vruchtlichaam lijkt in het geheel niet op een menhir en Schizothecium doet dat wel, maar dat is iets wat men bij de NMV moet oplossen denk ik. Waarschijnlijk komt dat omdat voorheen alle Schizotheciums werden aangeduid als zijnde Podospora.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Ik weet hoe het zit met de verschillen tussen die geslachten en dat de huidige naam idd anders is. Maar wij volgen de soortenlijst van de NMV en in de nieuwe standaardlijst is deze soort blijkbaar door de vingers geglipt. Voorlopig moet je het dus even met de oude naam doen, hopelijk wordt deze soort in een volgende revisie van de standaardlijst wel aangepast.
Groeten,
Martin

adinda

Halloo Martin,

Bedankt voor de info voer hem wel met de verkeerde naam in maar vermeld wel S. conicum in de bijzonderheden.

Ik heb zeker 25 vruchtlichamen bekeken en het is mij opgevallen dat bij vruchtlichamen met een volwaardig kroon onder de nek de sporenmaat in het hoge segment vallen, voorts zijn dan de bovenste en onderste cauda goed zichtbaar evenals de laterale caudae aan de basis van de pedicel.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

adinda

#497
Hallo Martin en Melchior,

Ik wil nog even terugkomen op het volgen van de standaardlijst bij invoeren van soorten op waarneming.
S. conicum komt niet voor in deze lijst maar wordt vermeld als P. curvula en kan alleen als zodanig worden ingevoerd.
S. aloides komt niet voor in deze lijst maar wordt vermeld als P. aloides maar kan alleen als S. aloides worden ingevoerd.
Waarom volgen jullie bij de laatste soort niét de standaardlijst en bij S. conicum wel?


Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

Melchior van Tweel

Joop, ik vind je verhaal maar moeilijk te begrijpen. In de Standaardlijst van de NMV staan Podospora aloides en Porospora curvula onder deze namen genoemd. Beide staan toch ook in de lijst van waarneming.nl?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

adinda

#499
Je hebt gelijk Melchior staat wel in de lijst bij het invoeren, maar bij het zoeken op soorten is er onder de naam P. aloides niets ingevoerd dit in tegenstelling tot S. aloides. Had in eerste instantie bij soorten gezocht met "alleen met foto's" maar dan krijg je geen response.
Maar waarom is voor S. aloides en S. glutinans dan wel de mogelijkheid geboden om ze onder die naam in te voeren terwijl ze als zodanig niet in de standaardlijst zijn opgenomen? Onder hun Podospora synoniemen (die wel in de standaardlijst staan) is niets ingevoerd.
De naam P. vesticola is net zoals P. curvula door de meesten gebruikt om in te voeren maar er is ook een mogelijkheid geschapen om deze in te voeren met S. vesticola dus wat is het probleem om dit ook voor S. conicum te doen?
Met vriendelijke groeten,

Joop

Melchior van Tweel

Hallo Joop,
Schizothecium aloides en Schizothecium glutinans staan nu (al of niet terecht) als synoniem in het systeem. Dat betekent dat je (op dit moment) niet onder die naam kunt invoeren. Als je die soortnaam toch kiest vertaalt wrn.nl die soortnaam naar de geldige soortnaam. De waarnemingen die toch onder die soortnaam in het systeem staan zijn van vóór de conversie van de namen naar de nieuwe standaardlijst. Eigenlijk zouden die namen mee veranderd moeten zijn, maar dan kan helaas niet in wrn.nl. Dit geldt helaas ook voor bij voorbeeld Psilocybe fascicularis waarvan er 661 in het systeem staan die natuurlijk allemaal Hypholoma fasiculare zouden moeten heten. Ondanks aandringen kan hier op dit moment helaas niets aan gedaan worden...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

adinda

Hallo Martin,

Zou je Preussia funiculata willen toevoegen zal hem aanmelden bij de NMV.
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Citaat van: adinda op december 08, 2015, 00:06:06 AM
Hallo Martin,

Zou je Preussia funiculata willen toevoegen zal hem aanmelden bij de NMV.
Ik heb hem toegevoegd.
Groeten,
Martin

adinda

Hallo Martin,

Zou je Delitschia griffitshii willen toevoegen zal hem aanmelden bij de NMV.
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Is toegevoegd, maar dan wel als Delitschia griffithii.
Groeten,
Martin

adinda

#505
De huidige naam c.f. Index Fungorum is "Delitschia griffithii cain" Martin en informatie is te vinden in "Studies of coprophilous Sphaeriales in Ontario. Univ. Toronto Stud. Biol, Ser. 38, 84  (1934) by R.F. Cain".
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Zo heb ik hem ook aangemaakt, jij had hem in je bericht daarvoor met een s getypt;
Groeten,
Martin

adinda

Zo stond hij ook aangegeven in het boek van Cain maar in de tussentijd is dat schijnbaar aangepast.
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#508
Hallo Martin,

Zou je Mycoarachis inversa (Pseudeurotiaceae) willen toevoegen.
D. Malloch & R.F. Cain, Five new genera in the new family Pseudeurotiaceae, CJB 48: 1821, 1822.
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Groeten,
Martin