Nieuwe soorten in de database

Gestart door Arno van Stipdonk, maart 24, 2007, 15:42:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Met vriendelijke groeten,

Joop

Raymond Creemers-RAVON

#241
dinsdag 3 sept. werd het nieuws rond een (nieuwe) schimmelziekte (Batrachochytrium salamandrivorans) onder de vuursalamanders bekend gemaakt :'( De ontdekking kan grote implicaties hebben voor amfibieënpopulaties, de vorige schimmelziekte heeft keihard wereldwijd toegeslagen onder >200 soorten amfibieën (enkele tientallen zijn uitgestorven) en we hopen dat dit scenario niet herhaald wordt. De schimmel is aangetoond onder dieren uit het Bunderbos.

Onderstaand de Link naar het originele artikel in PNAS
[/size][size=78%]http://www.pnas.org/content/early/2013/08/28/1307356110.full.pdf+html[/size]

[/size]Laten we hopen dat het een zeldzame schimmel blijft

[size=78%]
[/size]Significance

Chytridiomycosis has resulted in the serious decline and extinction of >200 species of amphibians worldwide and poses the greatest threat to biodiversity of any known disease. This fungal disease is currently known to be caused by Batrachochytrium dendrobatidis (Bd), hitherto the only species within the entire phylum of the Chytridiomycota known to parasitize vertebrate hosts. We describe the discovery of a second highly divergent, chytrid pathogen, Batrachochytrium salamandrivorans sp. nov., that causes lethal skin infections in salamanders, which has resulted in steep declines in salamander populations in northwestern Europe. Our finding provides another explanation for the phenomenon of amphibian biodiversity loss that is emblematic of the current global amphibian crisis.
[size=78%]

Melchior van Tweel

Is het zinvol deze schimmel op te nemen in de database? Kan je deze in het veld (of onder de microscoop) herkennen?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Raymond Creemers-RAVON

Alleen microscopisch of via PCR-analyse. We hebben nu echter wel een zekere vindplaats

ratje

Kan de roest Phragmidium rubi-idaei - Framboosroest )Blz 226 Roestenboek  toegevoegd worden?

xenion

Groeten,
Martin


ratje

Kan de meeldauwensoort Sawadaea bicornis toegevoegd worden? Deze zit op Spaanse aak. Blijkbaar is er ook de synoniem Erysiphe bicornis.

Douwe van der Ploeg

Niet direct een nieuwe soort, maar even een vraagje die, gezien het over taxonomische zaken op de site gaat, ik hier maar neer zet.

Op het moment staan er een heleboel soorten uit deze soortgroep onder de "familie" Zakjeszwammen (Ascomycetes). Dit is echter geen familie, maar een veel hoger taxon. Nu mijn vraag: staan deze soorten hier allemaal met een reden in, of is het gewoon zo gegroeid (uit gemak) en zijn ze gewoon nooit netjes onder de juiste echte familie gezet? Ik kan namelijk best af en toe wat tijd hieraan spenderen, zodat ze over enige tijd allemaal goed staan. Mocht het wel de bedoeling zijn, dan blijf ik er natuurlijk vanaf.
Het gaat dus om http://observado.org/familie/view/379
Douwe van der Ploeg

Melchior van Tweel

Hallo Douwe,
Zoals je wellicht weet is de taxonomische indeling van schimmels/paddenstoelen sterk aan het veranderen, met name door onderzoek aan DNA. Ik verwacht op (relatief) korte termijn de nieuwe standaardlijst van de NMV die dan ook de basis wordt voor waarneming.nl. Ongeveer 1/3 van de soorten krijgt een nieuwe naam. (zucht). Je aanbod is buitengewoon aardig, maar het lijkt me goed te wachten tot die nieuwe standaardlijst geïmplementeerd is en dan pas daaraan te gaan werken. We houden je aanbod dus even aan. Wellicht op een later moment.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

ratje

Citaat van: ratje op september 21, 2013, 10:57:28 AM
Kan de meeldauwensoort Sawadaea bicornis toegevoegd worden? Deze zit op Spaanse aak. Blijkbaar is er ook de synoniem Erysiphe bicornis.
Is hier een reactie over?

xenion

Ja, dat ik je 1e reactie over het hoofd had gezien, zal er binnenkort naar kijken.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op september 27, 2013, 18:05:46 PM
Ja, dat ik je 1e reactie over het hoofd had gezien, zal er binnenkort naar kijken.
ok fijn, :duim:

xenion

Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op september 29, 2013, 22:36:26 PM
Heb de soort geactiveerd.
bedankt,  :duim:  volgend weekend voer ik hem in.

martien van bergen

Gekopieerd van "ontbrekende soorten in waarneming.nl":

officiële naam: Passalora microsora (Sacc.) U. Braun        (Mycotaxon, 55: 233, 1995 [MB#413701])
   
http://www.mycobank.org/BioloMICS.aspx?Link=T&TableKey=14682616000000067&Rec=50927&Fields=All

    Classification :   
Fungi, Ascomycota,   (Pezizomycotina, Dothideomycetes, Dothideomycetidae, Capnodiales),
familie: Mycosphaerellaceae

gebruikelijke naam in boomkwekersliteratuur: Cercospora microsora Sacc.

Dit is een soort inktvlekkenziekte op linde, waarschijnlijk zeer algemeen
mvg, martien

Flora- en Faunawerkgroep Gelderse Poort
http://www.geldersepoort.net

xenion

Sphaerella microsora staat wel in de database en is een synoniem van die soort: http://www.speciesfungorum.org/Names/SynSpecies.asp?RecordID=415091
Groeten,
Martin

martien van bergen

mvg, martien

Flora- en Faunawerkgroep Gelderse Poort
http://www.geldersepoort.net

henkjanvdkolk

Graag toevoegen:
Paddenstoelen
Melampsoraceae
Melampsora helioscopiae    (Pers.) Castagne

Er is een synoniem die regelmatig opduikt, dus misschien handig die ook meteen toe te voegen:
Melampsora euphorbiae   Tul.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

xenion

Groeten,
Martin

henkjanvdkolk

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

xenion

Groeten,
Martin

henkjanvdkolk

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

adinda

#264
Hallo Martin zou je Podospora Intestinacea, Podospora Bifida (Symbolae Botanicae Upsalienses XX. Nordic Sordariaceae S.Lat. 1972  Nils Lundqvist) kunnen invoeren.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Als jij ze ook weer aanmeldt bij de NMV?
Groeten,
Martin

adinda

Ik meld ze wel aan bij de NMV maar ik krijg geen hulp om het nieuwe soorten formulier in te vullen. Heb wel determinatie confirmatie gevraagd en gekregen op Asco-France heb ik die niet dan zet ik ze niet op waarneming.nl.


Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#267
Is er nu een probleem om ze in te voeren, P. intestinacea is geen nieuwe soort, reeds gevonden in 2010 maar Melchior vond het wel een interessante vondst voor paddenstoelennieuws en heeft nu geen referentie. Van veel gemelde nieuwe soorten is op waarneming.nl of waar dan ook iets te vinden v.w.b. kenmerken. Lijkt me toch wel handig voor anderen om dat wel te hebben via deze site anders blijft alleen het forum over en dat zou dan een hele zoekpartij worden.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Melchior van Tweel

Hallo Joop,
Ik ben het wel met Martin eens. Nieuwe soorten moeten eerst aangemeld worden bij de NMV.  Zou beheren de soortenlijst van Nederland en zorgen ervoor dat de juiste naam ervoor gebruikt wordt. Daar gaan wij als waarneming.nl niet doorheen fietsen. Het feit dat iemand anders de soort ook al een keer gevonden heeft doet daar niets aan af. Misschien kunnen jullie samen zo'n formulier invullen.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

adinda

#269
Hallo Melchior,
De vinder van P. Intestinacea waarvan ik dacht de hij nieuw was voor Nederland heeft mij op de Asco-France site aangegeven dat hij de soort in 2010 reeds had gevonden en ook op de soortenlijst van 2010 staat als zijnde geaccepteerd.
De opnames zijn door deskundigen op Asco-France geconformeerd maar kunnen niet op waarneming.nl worden ingevoerd vanwege het ontbreken van de naam.
Al met al is het behoorlijk frustrerend wanneer je met veel enthousiasme onderzoek doet naar deze soorten in het paddenstoelen koninkrijk en dan moet ervaren dat je aan je lot wordt overgelaten.
Op verspreidingsatlas wordt gevraagd om foto's van betreffende soorten, ik heb aangegeven dat ik voldoende materiaal heb maar men kan of wil er schijnbaar geen gebruik van maken
Gelukkig krijg ik veel response met uitleg betreffende het hoe en waarom van ervaren mensen op het gebied van ascomyceten (in het bijzonder mestpaddenstoelen) op Asco-France.
Ik kan nu alleen bij bestaande namen op waarneming.nl gegevens invoeren, voor nieuwe en/of nog niet ingevoerde maar geaccepteerde soorten blijft dit vooralsnog onmogelijk als men de aanvraag niet accepteert, jammer.
Met vriendelijke groeten,

Joop