Witschubbige Gordijnzwam of toch niet?

Gestart door wk.lubbers, augustus 30, 2012, 21:42:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

wk.lubbers

Vanmiddag dit zwammetje gevonden in het bos.
Denk zelf aan de Witschubbige Gordijnzwam.
Martin twijfelt hier echter aan en adviseert jullie te raadplegen.
Wie weet om welke zwam het hier gaat?
Bedankt alvast!
Vr.gr. Wiepko

kvb

Gordijnzwam klopt. Zonder verdere info over geur/kleur verse plaatjes/wel of niet hygrofaan en detail(Mic)info over de sporen kom je niet verder.
Bereid je maar voor. Dit gaat de volgende maand nog heel vaak het antwoord zijn op veel vragen.


Kik

wk.lubbers

Je zal maar geen miciroscoop hebben. Volgens jouw commentaar lijkt het er op dat ik dan maar beter kan stoppen?
Vr.gr. Wiepko

kvb

Wiepko

De teneur van mijn verhaal slaat vooral op gordijnzwammen en dan de groep Telemonia. Dit zijn bijna allemaal kleine bruine paddenstoeltjes die je vanaf nu zeer veel gaat vinden in allerlei biotopen. Vroeger waren deze bijna helemaal niet te determineren maar de laatste tijd is er meer kennis en literatuur. In de Funga Nordica (het huidige standaardwerk voor paddenstoelen in Noord- en Westeuropa) zijn van deze groep 160 soorten beschreven. Een leuke opmerking in dit boek is dat er waarschijnlijk nog veel meer soorten zijn.
Helaas is inderdaad bijna altijd de microscoop nodig om de sporenmaat, sporenvorm en mate van ruwheid te bekijken. Hetzelfde geld voor de meeste vezelkoppen, franjehoeden, breeksteeltjes etc. Het is nu eenmaal niet anders.
Denk nu niet dat je met een microscoop automatisch alles kan determineren. In mijn geval scoor ik misschien 50%.
Wat betreft je opmerking stoppen: waarmee stoppen? Stoppen met je verwonderen over de ongelofelijke variabiliteit in de natuur? Stoppen met het struinen door bossen en weer dingen zien die je nog nooit gezien hebt? Ik zou dat niet doen. Wat ik wel zou doen als de paddenstoelenverslaving heeft toegeslagen eens een keer mee te gaan met een excursie van het NMV (Nederlandse Mycologische Vereniging). Daar leer je al heel veel dingen en het geeft misschien de aanzet on de stap naar een microscoop te maken.

Hier ook nog een paar adviezen om de kans op een foto determinatie van deze groepen te vergroten:


       
  • Vermeld altijd grondsoort en bomen die in de buurt groeien.
  • Onderzoek zelf eventuele geur en meet lengte steel en diameter hoedje. Vermeld dat ook in de post.
  • Fotografeer altijd een jong exemplaar van onderen. Fotografeer altijd in de schaduw.
  • Maak een sporee en vermeld de kleur van de sporee.
  • En als laatste. Een collectie die zeiknat, overtijd, of verdroogd is is meestal kansloos voor determinatie
Kik

wk.lubbers

Kik,

Inmiddels heb ik al de nodige excursies van het KNMV en KNVV achter de rug. Weet vrij goed waar we het over hebben bij het determineren van paddenstoelen. Weet ook hoe moeilijk het in sommige gevallen kan zijn en weet ook dat boomsoort en grondsoort van belang zijn bij het bepalen van de soort.
Weet daarom niet zo goed hoe ik hier verder op moet reageren.
Blijf er in ieder geval volop van genieten, want inderdaad ik ben ook verslaafs gweraakt aan de paddenstoel.

Hartelijke groet,

Wiepko

ratje

Hoi Wiepko, blijf vooral plezier in de paddestoelen en het fotograferen ervan houden. Het is teleurstellend als je een soort niet kunt benoemen, maar geleidelijk aan komt daar wel verbertering in (denk ik). Daardoor ga je dan vaak extra opletten als je weer eenzelfde soort tegenkomt en op den duur zal dit wel lukken. Dat gebeurt ons allemaal. Dus kom op  :duim: .

wk.lubbers

Hoi Hannie, Bedankt voor je bemoedigende woorden.
Had ik even nodig na een dag vol stress en gedoe.
Blijf er zeker voor gaan en krijg het op enig moment zeker onder de knie. Ben ik van overtuigt.
Maar nogmaals, bedankt voor je support.
Vr.gr. Wiepko

Nico Dam

Nou, vooruit, een gokje: Cortinarius casimiri.  :micro: (grote sporen, langer dan 10 mu)
Zeker geen Witschubbige gzwam, want hij is niet witschubbig.
Groet,
Nico

wk.lubbers