Hoofdmenu

Bladroller ?

Gestart door henkvanwoerden, maart 05, 2007, 20:46:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkvanwoerden

Hier nog een micro van 18 mei vorig jaar bij mij in de tuin in Apeldoorn. Ik denk aan een van de vele bladrollers, maar welke? De vlinder heeft in ieder geval een lengte van ca. 12 mm. Gevangen op UV-licht. Wie helpt mij aan de naam.  Ik heb er helaas maar een foto van, waarop de voorkant slecht is te zien. Alvast bedankt.

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

Elachista

Qua vliegtijd en uiterlijk vermoed ik dat het om Syndemis musculana zal gaan.
Groet,
Tymo

henkvanwoerden

#2
Hallo Tymo,

Ik had je reactie al eerder gelezen, maar nog niet gereageerd. Ik twijfelde aan S. musculana, dus ik ben weer verder gaan zoeken. Nu kwam uiteindelijk terecht bij Isotrias rectifasciana, vliegt ook in dezelfde periode. Vergelijk maar eens de afbeelding op UK lepidoptera. Als je het hiermee eens bent (of niet) hoor ik het nog wel.

Groetjes, Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

Elachista

Die is toch wel anders. S. musculana is in mei soms een hele gewone soort, persoonlijk vang ik wel een tiental exemplaren op een avond. De brede banden met de mooie gelige zone eromheen is erg typisch die I. rectifasciana dacht ik zo niet heeft.
Groet,
Tymo

han.endt

#4
Voor mij is dit ook Syndemis musculana.
Isotrias rectifasciana heeft een duidelijke knik in de middelste donkere band. Dit is duidelijker dan op het plaatje van UKMoths. Ook is deze soort in Nederland erg zeldzaam.

henkvanwoerden

#5
Ok. weer opnieuw gekeken en ik ben overtuigd. S. musculana. Ik had een beetje slankere vlinder in gedachten maar de vleugeltekening is toch doorslaggevend. Weer wat geleerd voor een volgende keer. Bedankt.

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.