stemonaria longa?

Gestart door ratje, juli 08, 2012, 21:15:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Op een stronk vond ik begin deze week een plakkaat van een myxo. Een aantal dagen was ik het vergeten. Vrijdag er opuit toen ik er weer aan dacht. Ik meende dat het een bruine plak was geworden, het was lastig te zien. Tamelijk donker bij die stronk. Een beetje materiaal meegenomen en thuis gekomen zag ik dat het wel weg had van een stemonitis. Dus onder de mic. gedaan en als ik in het boek van de myxo's kijk denk ik met het Stemonaria longa van doen te hebben.  De sporen hebben een fijn netwerkje en de maat van de sporen kom ik op 9-10 µm.
Morgern stuur ik materiaal naar Hans

Gert Kremer

mooi Hannie, we wachten op de uitkomst van Hans.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Citaat van: Gert Kremer op juli 09, 2012, 13:23:29 PM
mooi Hannie, we wachten op de uitkomst van Hans.
is onderweg  :duim:

ratje

Hier de reactie van Hans:
Voor zover ik weet is dit de tweede of derde vondst voor      Nederland. Proficiat.
      De soort is het Gevorkt hoornpluimpje (Stemonaria longa) die je      zelf goed hebt gedetermineerd.
      Vroeger was de naam Symphytocarpus longus en staat zo ook in      Nannenga.
      Te herkennen aan het gevorkte capillitium met vele vrije einden en      sporen met wratjes die in een netwerk staan.
      Zelf had ik twee collecties uit Japan dus ben ik evenblij als jij      met dit mooie materiaal. Bedankt.
      Opgenomen in mijn herbarium onder Hooff 10377.

Ik vind het leuk dat ik hem zelf ook goed op naam gebracht had.
Aangezien het pas een van de eerst vondsten is mag deze naam toch wel op rood gezet worden? Denk ik?

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

tjerk

Leuk Hannie!
Merkwaardig dat zo'n zeldzame vondst (zie commentaar Hans van Hooff) op waarneming.nl  "vrij algemeen" genoemd wordt.
Groet,
Tjerk

Gert Kremer

he Hannie wat goed van je.
(Rood?) vet rood gezet bedoel je.   :D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Heren, bedankt voor jullie reactie's.  :duim:  Ik vond het erg leuk. Waarschijnlijk staat-ie nog niet rood omdat hij niet eerder gevonden is via Waarneming? Wacht het wel even af.

xenion

Van de slijmzwammen is de status in het algemeen slecht bekend, dus ik heb daar nooit de zeldzaamheden van aangepast. Maar deze staat nu goed.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op juli 11, 2012, 18:41:03 PM
Van de slijmzwammen is de status in het algemeen slecht bekend, dus ik heb daar nooit de zeldzaamheden van aangepast. Maar deze staat nu goed.
Dat wist ik niet, toch bedankt.  :duim:

Aafke

Hannie, proficiat ! Mooie vondst.

Groet, Aafke
Groeten, Aafke

ratje


Marian Jagers

Groeten Marian

Marian Jagers

Citaat van: tjerk op juli 11, 2012, 14:46:16 PM
Leuk Hannie!
Merkwaardig dat zo'n zeldzame vondst (zie commentaar Hans van Hooff) op waarneming.nl  "vrij algemeen" genoemd wordt.
Groet,
Tjerk
Nog zeldzamer dan sommige soorten slijmzwammen zijn de liefhebbers die deze wondertjes weten te vinden en er een serieuze studie van maken. Jammer :rolleye:

De verspreiding in Nederland is slecht bekend. Slijmzwammen worden nu eenmaal weinig gemeld. Als ze wel gemeld worden gaat het vaak om de gemakkelijk te vinden en/of te herkennen soorten of onrijpe vondsten, meestal :huh: (de belangrijkste microscopische kenmerken ontbreken namelijk nog). Ver uit de meeste soorten (veel hele leuke) blijven onopgemerkt. De kleinste zijn amper 0,1 mm en worden alleen gevonden in kweekbakken. Verder zijn veel soorten van een foto niet met zekerheid te determineren vanwege andere gelijkende soorten.
Het leuke van een slijmzwammenstudie (dus met microscoop en literatuur), is dat je vanzelf steeds meer soorten gaat vinden (je wordt creatiever) en leert herkennen. Bovendien kun je dan rekenen op de hulp van Hans ;) Je komt er dan vanzelf ook achter wat zeldzaam is en algemeen (= wat je heel vaak vindt).


Groeten Marian

tjerk

Hoi Marian,

Ik ben nog geen twee jaar met paddenstoelen bezig, maar het boeit me steeds meer. En langzamerhand leer ik dat er nog heel veel te leren valt. En slijmzwammen vind ik bijzonder boeiend. Nu nog op zoek naar goede literatuur.
Groet,
Tjerk

ratje

Tjerk als je kunt/wilt investeren in boeken kan ik je zeker de nieuwste boeken van Les Myxomycetes aanraden, Ze kosten per 2 zo om en nabij de 130 euro, ze zijn echter zeker de moeite waard. Mooie foto's en duidelijk beschreven. Natuurlijk heb je de Nanninga ook nog. Ik had hem zelf onder de  :micro:  gedaan en tevens ter bevestiging naar Hans, zo krijg je er meer vertrouwen in.
Marian, dank je en ik zal ze zeker blijven zoeken, ik vind ze bijzonder. Zo piepklein en zo mooi  :rolleye:

tjerk

Hannie, bedankt voor de tip! Ik heb gezien dat er ook drie delen over myxomyceten in Duitsland (Duitstalige uitgave) zijn. Jou bekend ? Ik ben nog te veel leek om een keus te kunnen maken.
Groet,
Tjerk

Antonie Blom

Citaat van: tjerk op juli 14, 2012, 20:47:12 PM
Hannie, bedankt voor de tip! Ik heb gezien dat er ook drie delen over myxomyceten in Duitsland (Duitstalige uitgave) zijn. Jou bekend ? Ik ben nog te veel leek om een keus te kunnen maken.
Groet,
Tjerk

Vind ik zeker de moeite waard, goede boeken met duidelijke sleutels, goede informatie en duidelijke tekeningen en foto's. Deze boeken dekken overigens heel noordwest Europa en zijn dus ook volledig wat betreft Nederland (en aangezien mijn Frans heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg slecht is, vond ik dit zeker de moeite waard).
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Marian Jagers


- Nannenga voor de uitleg over wat slijmzwammen zijn, uitleg over de bouw, de technische termen, beschrijvingen en de geweldige tekeningen (Nannenga is verouderd maar handig om te leren sleutelen). Vergeet de bijlages niet! die bevatten ook nog veel informatie.
- De Duitse serie bevat uitgebreide beschrijvingen en mooie foto's.
- De Franse uitgave bestaat uit een erg mooi fotoboek en een sleutelboek dat zowel in het frans als engels geschreven is. Nagenoeg geen uitleg over wat de technische woorden inhouden (wel iets in het frans). De sleutels werken goed. Je kunt er tijdens het sleutelen het fotoboek gelijk naast houden. De begeleidende tekeningen zijn eenvoudig. Uitgebreide beschrijvingen zoals in de Duitse serie ontbreken (jammer, want die blijken nogal eens nodig om meer zekerheid te krijgen).
De Duitse serie is nog steeds goed te gebruiken. In de Franse boeken zijn een paar namen veranderd en is er hier en daar geschoven maar dat gebeurt nu eenmaal in elk opvolgend werk.
In Nederland worden bij de slijmzwammen geen varianten en forma gebruikt. De opvattingen over de naamgeving worden gevolgd zoals die op Nomenmyx staan. Zie http://eumycetozoa.com/data/index.php

Overigens is er ook nog een Engels boekje, goedkoper maar wel met zwart-wit tekeningen.
Groeten Marian

tjerk

Antonie, bedankt voor je reactie en Marian, bedankt voor je uitgebreide toelichting.
Groet,
Tjerk